Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

B-PEth kontrolli

Vierailija
22.01.2025 |

Onko jollain kokemusta kun raja-arvo ylittynyt?

0.4 eka mittauksella, nyt 3 viikon "tipaton", lääkärin mukaan testi mittaa kahden edeltävän viikon alkoholin kulutusta joten pitäisi olla ok tulos mutta jostain syystä panikoin että ei olekaan laskenut ja tulee jotain seuraamuksia. 

Kommentit (242)

Vierailija
161/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoveli valvoo. Mutta järki käteen ihmiset, itsemääräämisoikeus on meillä jokaisella alkoholinkin suhteen. Ja muiden asioista näpit irti.

Itsemääräämisoikeus loppuu alkoholiin. No tarkalleen ottaen hormoonien käyttö ei ole käyttörikos. Eivät ole laillisia mutta niiden käytöstä ei rangaista.

Vierailija
162/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etanolia voi syntyä elimistössä ilman alkoholin käyttöä tietyissä harvinaisissa olosuhteissa. Yksi tunnetuimmista esimerkeistä on auto brewery syndrome (eli suolistokäymisoireyhtymä), jossa suolistossa olevat bakteerit tai hiivat fermentoivat hiilihydraatteja tuottaen etanolia

Tämä voi johtaa veren alkoholipitoisuuden nousuun ilman alkoholin nauttimista

Tämän oireyhtymän taustalla voivat olla esimerkiksi:

- pitkäaikainen antibioottien käyttö

- huono ravitsemus tai hiilihydraattipitoinen ruokavalio

- diabetes

- Maksasairaudet 

- lyhyt suoli oireyhtymä

B-PEth ei ole siis mikään 100% varma merkki alkoholista. Etanolia voi syntyä kroppaan ilman alkoholin käyttöä, jopa valvomisella, univelalla tai huonoilla yöunilla.

Peth-arvo ei mittaa etanoli pitoisuutta veressä vaan etanolin aineenvaihduntatuotteen määrää.  Syy ja seuraus, ihan kuin vesi jäätyy pakkasella, ja sulaa suojalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kahden viikon kuiva jakso ei korjaa tilannetta suht normilukemiin, sitten on ollut kohtalaisen hyvin ryyppy päällä jonkin aikaa ennen kuivaa jaksoa. Kaksi kuivaa viikkoa yleensä normalisoi varsin hyvin. 

Vierailija
164/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pelättävää sulla on? Oletko alkoholin suurkuluttaja?

Jusy tämä. Jos alkoholinkäyttö on hallinnassa, ei ole mitään pelättävää. Jos taas on jatkuvia saikkuja, niin kyllä työnantajalla on oikeus ja velvollisuuskin selvittää, mikä on homman nimi. Tarvittaessa hoitoon ohjaus.

Vierailija
165/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentien  perusteella jää vahva epäily ette kaikilla testia vastustaijlla on alkoholin käytön ongelma ja eivät halua sitä ymmärtää. Tämä testintulos on koholla vain kuin käyttää alkoholi terveyden näkökulmasta liikaa. Ja heillä olisi kyllä syytä tehdä asialle jotain. Muuten kaikki muut veronmaksajat maksaa seuramukset. Alkoholin kohtuukäyttäjät voi olla huoletta jatkossakin.

Ylipainoistenkin olisi syytä tehdä asialle jotain, sekin on terveyden kannalta liikaa. Tupakoivista nyt puhumattakaan.

Mihin vedetään raja mitä yksilöltä voi vaatia? Onko normaali painoindeksikin tulevaisuudessa se mitä vaaditaan tai muuten työpaikka menee alta? 

Tupakointi työajalla onkin monessa paikassa jo kielletty,  mutta seuraako työterveyslääkäri vapaa-ajan kessuttelutkin? 

No ei kyllä ole varaa työllistää tämmöisiä puoliteholla käyviä työntekijöitä. Esim. ylipainoisella on tunnetusti paljon terveysongelmia.

Vierailija
166/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kahden viikon kuiva jakso ei korjaa tilannetta suht normilukemiin, sitten on ollut kohtalaisen hyvin ryyppy päällä jonkin aikaa ennen kuivaa jaksoa. Kaksi kuivaa viikkoa yleensä normalisoi varsin hyvin. 

Jos vetää parin kuukauden ajan korin keppanaa viikossa, kahden viikon paussi kyllä nollaa tilanteen. Jos taas vetää parin kuukauden ajan korin keppanaa päivässä, sitten kaksi kuivaa viikkoa ei kyllä vielä nollaa. 

Vierailija
167/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ainakin selkeästi kertoa ihmiselle mitä tälläinen testi tarkoittaa. Tässäkin ketjussa kaikki jotka testiin joutuneet menneet sinne aivan sokkona ja mitään pahaa arvaamatta ja hirveä sotku sitten kun raja onkin ylittynyt pikkujoulukaudella tai kesäloman vuoksi.

Testi maksaa 100e kerta eli ei ihan halpaa lystiä! 

Tai sitten voisi ottaa itse vastuuta itsestään, ja selvittää, mitä testejä on tarkoitus ottaa. Ihan googlaamalla saa nopeasti tiedon, mikä koe on kyseessä. Mut kun ei, aina on joku muu vastuussa, jonkun muun pitää selittää ja selvittää, ei mun itseni tarvitse tehdä mitään.

Vierailija
168/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäloman jälkeen kutsu kävi työterveys tarkastukseen. Tuli puskista tuo testi ja tulos 0.47. Selittelin asian kesälomariennoilla ja lääkäri määräsi uuteen kokeeseen 2 viikon päästä, jolloin tulos 0.22.

Jos tuo toinen testi ei olis ollut viitearvoissa niin seuraus olisi ollut hoitoon ohjaus ja ilmoitus ajokelvottomuudesta.

Ei kannata leikkiä asialla. Sinänsä jännä, että maksa-arvot oli oikein hyvät.

Maksa-arvot eivät oikeastaan kerro alkon käytöstä paljoakaan. Ne nousevat ihan todella graavissa maksan vajaatoiminnassa ja monielinvauriotilanteessa. Riskirajoilla alkoa käyttävällä ne monesti ovat ihan ok ja nousevat sitten, kun maksa on jo ihan lopettamassa toimintaansa. 

Vierailija
169/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tulossa työkyvyn arviointi sairauslomien vuoksi ja tämä oli yksi määrätty verikoe. Muut sitten peruslabroja kuten hb jne. 

Kauanko kestää, että tämän B-pethin tulokset tulee? Tuleeko tulos yhtä nopeasti kuten esim. hb?

Tulosten valmistumisaika 10-14 päivää. Huslab.

Vierailija
170/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäloman jälkeen kutsu kävi työterveys tarkastukseen. Tuli puskista tuo testi ja tulos 0.47. Selittelin asian kesälomariennoilla ja lääkäri määräsi uuteen kokeeseen 2 viikon päästä, jolloin tulos 0.22.

Jos tuo toinen testi ei olis ollut viitearvoissa niin seuraus olisi ollut hoitoon ohjaus ja ilmoitus ajokelvottomuudesta.

Ei kannata leikkiä asialla. Sinänsä jännä, että maksa-arvot oli oikein hyvät.

Maksa-arvot eivät oikeastaan kerro alkon käytöstä paljoakaan. Ne nousevat ihan todella graavissa maksan vajaatoiminnassa ja monielinvauriotilanteessa. Riskirajoilla alkoa käyttävällä ne monesti ovat ihan ok ja nousevat sitten, kun maksa on jo ihan lopettamassa toimintaansa. 

Ja kääntäen, maksa-arvot voivat raketoida, vaikka ei yhtään käyttäisi alkoholia, riippuu siitäkin, mitä maksa-arvoa tarkastellaan. B-peth on spesifi alkoholin käyttöä mittaava testi.

Vierailija
171/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jusy tämä. Jos alkoholinkäyttö on hallinnassa, ei ole mitään pelättävää. Jos taas on jatkuvia saikkuja, niin kyllä työnantajalla on oikeus ja velvollisuuskin selvittää, mikä on homman nimi. Tarvittaessa hoitoon ohjaus.

Eihän nyt ole kyse mistään saikuista. Vaan siitä mitä työntekijä tekee VAPAA-AJALLAAN. 

Vierailija
172/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nyt ole kyse mistään saikuista. Vaan siitä mitä työntekijä tekee VAPAA-AJALLAAN. 

No tuskin ketään, jolla on moitteeton työhistoria ja muutamia saidareita per vuosi mihinkään testiin edes ohjataan. Mutta jos on toistuvia poissaoloja, niin kyllä syytä alkaa selvittämään, mistä on kyse.

Vierailija
173/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuskin ketään, jolla on moitteeton työhistoria ja muutamia saidareita per vuosi mihinkään testiin edes ohjataan. Mutta jos on toistuvia poissaoloja, niin kyllä syytä alkaa selvittämään, mistä on kyse.

Siis tässähän on nimenomaan ollut kyse siitä että tuo koe ympätään muiden verikokeiden yhteyteen jos on terveystarkastus tai valittelee väsymystä ttl.lle. 

Vierailija
174/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei kyllä ole varaa työllistää tämmöisiä puoliteholla käyviä työntekijöitä. Esim. ylipainoisella on tunnetusti paljon terveysongelmia"

Miettikääpä mikä huuto kun oikeesti joku jäisi palkkaamatta tai saisi potkut ylipainon vuoksi... 

Vierailija
175/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tulossa työkyvyn arviointi sairauslomien vuoksi ja tämä oli yksi määrätty verikoe. Muut sitten peruslabroja kuten hb jne. 

Kauanko kestää, että tämän B-pethin tulokset tulee? Tuleeko tulos yhtä nopeasti kuten esim. hb?

Noin kauan?! Ei ehdi sitten tulla ennen lääkärin vastaanottoa tulokset. Olen ollut sairauslomalla uupumuksen ja nyt keuhkokuumeen vuoksi. Lisäksi on ollut ongelmia migreenin ja sen estolääkityksen kanssa. En ole huvikseni pois töistä ja stressaa tuo neuvottelukin työkyvystä. Työsuhde määräaikainen, mutta poissaoloista huolimatta luvattu jo suullisesti vakipaikka. Toivottavasti näin myös sitten on. 

Vierailija
176/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ainakin selkeästi kertoa ihmiselle mitä tälläinen testi tarkoittaa. Tässäkin ketjussa kaikki jotka testiin joutuneet menneet sinne aivan sokkona ja mitään pahaa arvaamatta ja hirveä sotku sitten kun raja onkin ylittynyt pikkujoulukaudella tai kesäloman vuoksi.

Tai sitten voisi ottaa itse vastuuta itsestään, ja selvittää, mitä testejä on tarkoitus ottaa. Ihan googlaamalla saa nopeasti tiedon, mikä koe on kyseessä. Mut kun ei, aina on joku muu vastuussa, jonkun muun pitää selittää ja selvittää, ei mun itseni tarvitse tehdä mitään.

Taatusti aika harva tavistallaaja alkaa googlailla sitä listaa kirjainyhdistelmistä jonka lääkäri laittanut lähetteelle. Varsinkin kun on ollut puhetta rutiinitestistä. Tai mulle taisi mainita jostain "väsymyspaketista" Terveystalolla. 

Vierailija
177/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin kauan?! Ei ehdi sitten tulla ennen lääkärin vastaanottoa tulokset. Olen ollut sairauslomalla uupumuksen ja nyt keuhkokuumeen vuoksi. Lisäksi on ollut ongelmia migreenin ja sen estolääkityksen kanssa. En ole huvikseni pois töistä ja stressaa tuo neuvottelukin työkyvystä. Työsuhde määräaikainen, mutta poissaoloista huolimatta luvattu jo suullisesti vakipaikka. Toivottavasti näin myös sitten on. 

Terveystalolla meni 3-4 päivää. 

Vierailija
178/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveystalolla meni 3-4 päivää.&nbs

Okei. Meillä työterveys Mehiläisellä eli jää nähtäväksi kauanko menee tuloksen tulemisessa. Hemoglobiini mulla on laskenut tässä sairastamisen aikana, mutta on vielä normaalin rajoissa. 

Vierailija
179/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nuo yksityiset toimi nopeasti.  

Vierailija
180/242 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taatusti aika harva tavistallaaja alkaa googlailla sitä listaa kirjainyhdistelmistä jonka lääkäri laittanut lähetteelle. Varsinkin kun on ollut puhetta rutiinitestistä. Tai mulle t

No sitten on turha rutista kokeista, jos ei itse viitsi ottaa selvää. Nykyajan suomalaiset on kuin pikkulapsia: jonkun muun pitäisi aina hoitaa kaikki heidän puolestaan, kun itse ei viitsitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän