Miksi ihmiset välittävät lapsista mutta ei aikuisista?
Kaikki sympatia ja myötätunto tuntuu menevän aina vain lapsille, mutta ei aikuisille. Miksi?🤔
Ne lapset joista välitätte ovat hetken päästä aikuisia joista ette välitä.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
ei 18vuotta ihan hetki ole
Lapsi on 17-vuotiaskin. Yksi hetki, niin on 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuule paljon lapsia joista ei kukaan välitä, ei edes lastensuojelu.
Älä valehtele. 99,9% avustuksista on lapsiperheille. Vttumaisimpiakin kakaroita jumaloidaan tässä yhteiskunnassa, muilla ihmisillä ei ole mitään väliä.
Siis tuistako tässä nyt oli kyse? :D
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut usein samaa.
Lapsiperheitä aina säälitellään. Sehän on plussaa, että ympärillä on perhe!
Yksineläjillä on kaikkea niukemmin, eikä mitään alennuksia tipu.
Toki, mutta vanhemmat ovat vastuussa lapsista. Se on ihan erilainen vastuu kuin mikään muu, se painaa todella paljon. Lapseton on vastuussa itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti: aikuiset voivat vaikuttaa tilanteeseensa täysin eri tavoin kun lapsi. Ihan oikein on jakautunut symppis pisteet, vaikka tottakai ikävää jos kellekään sattuu mitään.
No eivät kaikki voi. Miten vaikka sairas, vammautunut, työkyvytön, mt-ongelmainen jne aikuinen vaikuttaa tilanteeseensa? Taas joku kokoomustantta siellä esittää hyvää ihmistä jeesustelemalla lapsista ja lähettää kaikki muut ihmiset helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. 99,9% avustuksista on lapsiperheille. Vttumaisimpiakin kakaroita jumaloidaan tässä yhteiskunnassa, muilla ihmisillä ei ole mitään väliä.
Niinkö muka kirjoitin? Myös arvostuksesta, turvaverkoista, hyväntekeväisyydestä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu ei kuitenkaan voi olla maailman lapsien suomeen haaliminen vanhemmiltaan suojeltaviksi. Toki voidaan hyysätä vaikka kivenmurikkaa jos rahaa riittää mutta tuleeko kivenmurikasta kultamunaa rahallakaan.
Ihan täällä suomessa, mm. lapsesta tehdään 11 lastensuojeluilmoitusta eikä ketään kiinnosta.
Olisko syynä se, että niitä ilmoituksia käytetään yleisesti kiusaamiskeinona?
Silloinkin, kun asian voisi hoitaa esim. auttamalla itse lasta, kun huomaa avuntarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut usein samaa.
Lapsiperheitä aina säälitellään. Sehän on plussaa, että ympärillä on perhe!
Yksineläjillä on kaikkea niukemmin, eikä mitään alennuksia tipu.
Niitä lapsiperheiden lapsia siinä säälitään. Jos tässä on nyt köyhyydestä kyse (tää on yleensä se minkä kontekstissa yleensä puhutaan säälistä), niin niitä lapsia siinä käy lähinnä sääliksi, kun eivät voi vaikuttaa yhtään millään tavalla tilanteeseensa mitenkään. Yksin elävä köyhä aikuinen voi vaikuttaa aina omaan elämäänsä. Ellei kyseessä ole joku aivan käsittämätön extreme tapaus - ja vaikka tää on vähän ikävä totuus - omaa tilannetta voi aina itse parantaa.
Pohtinut välillä samaa kuin ap. Huomannut että monet ihmiset jotka välittivät lapsena, eivät ole sitä enää. Nuorena esimerkiksi koulussa, opinnoissa ja jopa harjoittelu paikoissa suhtauduttiin auttavammin ja inhimillisemmin esimerkiksi haasteisiin, mitä aikuisena ollessa. Myös kannustettiin hyviin valintoihin enemmän.
Kai siihen tulee jokin, että aikuinen elää "omaa itsenäistä elämää" . En osaa selittää ajatusta järkevästi. Mutta silti mietin, miksi aikuisista ei tunnuta välittävän ja mihin katoaa se jokin inhimillisyys?
Mikä siinä on ihmeellistä? Kaikki tuntemattomat aikuiset ovat käytännössä epäilyttäviä henkilöitä.
Minä en välitä lapsista.välitän lapsestani joka on täysi-ikäinen. Välitin hänestä kun hän oli lapsikin mutta nyt toki enemmän. Lapsista en jaksa enään välittää olen töissä ollut 6v erityislapsen hakatttavana ja vastaavan ikäisten eskarikaisten väkivallan kohteena,väkivallan näkijänä ja pakko väliinmenijänä. Muistan olin myös nuorena "lasten" yläasteikäisten huorittelun kohteena kun vaan kävelin ohi.
Lähisukulaisten lapsista välitän koska ne ovat ns normaaleja ja minulle tärkeitä läheisten ilon kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti: aikuiset voivat vaikuttaa tilanteeseensa täysin eri tavoin kun lapsi. Ihan oikein on jakautunut symppis pisteet, vaikka tottakai ikävää jos kellekään sattuu mitään.
No eivät kaikki voi. Miten vaikka sairas, vammautunut, työkyvytön, mt-ongelmainen jne aikuinen vaikuttaa tilanteeseensa? Taas joku kokoomustantta siellä esittää hyvää ihmistä jeesustelemalla lapsista ja lähettää kaikki muut ihmiset helvettiin.
Joo tosi sympaattisen kuvan annat itsestäsi. Omien vastoinkäymisten taakse voi piiloutua vain niin pitkään :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö muka kirjoitin? Myös arvostuksesta, turvaverkoista, hyväntekeväisyydestä yms.
En väittänyt, kysyin, olet varmaan joku vajaa. Aikuiset saavat Suomessa melkein kaiken ilmaiseksi. Asunnot maksetaan, laskut maksetaan, terveydenhuoltokin lähes ilmainen.. miten muuten vielä pitäisi aikuisia hyysätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu ei kuitenkaan voi olla maailman lapsien suomeen haaliminen vanhemmiltaan suojeltaviksi. Toki voidaan hyysätä vaikka kivenmurikkaa jos rahaa riittää mutta tuleeko kivenmurikasta kultamunaa rahallakaan.
Ihan täällä suomessa, mm. lapsesta tehdään 11 lastensuojeluilmoitusta eikä ketään kiinnosta.
Olisko syynä se, että niitä ilmoituksia käytetään yleisesti kiusaamiskeinona?
Silloinkin, kun asian voisi hoitaa esim. auttamalla itse lasta, kun huomaa avuntarpeen.
No tuo lapsi kuoli kidutukseensa, joten tuskin oli kiusanteosta kyse. Näitä riittää kyllä.
Siinä kohtaa kun on päätynyt vauva.fi nimiselle foorumille kiukuttelemaan siitä että ihmiset antavat enemmän sympatiaa lapsille, kuin työttömille olisi kyllä hyvä hetki vähän pysähtyä, katsoa peiliin ja pohtia niitä omia elämänvalintoja, jotka ovat tänne johtaneet
Vierailija kirjoitti:
Pohtinut välillä samaa kuin ap. Huomannut että monet ihmiset jotka välittivät lapsena, eivät ole sitä enää. Nuorena esimerkiksi koulussa, opinnoissa ja jopa harjoittelu paikoissa suhtauduttiin auttavammin ja inhimillisemmin esimerkiksi haasteisiin, mitä aikuisena ollessa. Myös kannustettiin hyviin valintoihin enemmän.
Kai siihen tulee jokin, että aikuinen elää "omaa itsenäistä elämää" . En osaa selittää ajatusta järkevästi. Mutta silti mietin, miksi aikuisista ei tunnuta välittävän ja mihin katoaa se jokin inhimillisyys?
Tavanomaisesti ajatellaan, että aikuiset kantavat vastuuta lapsista, auttavat ja opettavat. Kun lapsi kasvaa aikuiseksi, tämä aikuinen lapsi alkaa kantaa vastuuta, auttaa ja opettaa. Jos joku jumiutuu lapsi-moodiin, niin herättää ihmetystä.
Olen usein miettinyt samaa!
Näkyy esim. siten, että nuorille (ja vähän nuorille aikuisillekin) on kaikenlaisia tukimuotoja, mutta sitten yli 30-vuotiaille ei ole enää mitään. Ainoastaan perheille. Ja valitettavasti moni meistä ymmärtää pyytää apua liian myöhään.
Jos lapsi traumatisoituu, sitä surkutellaan.. mutta kun se lapsi kasvaa aikuiseksi, se onkin yhtäkkiä hänen oma ongelmansa - yhtäkkiä pitäisi olla parantunut sormia napsauttamalla eikä saa oireilla mistään, muuten olet luuseri. Kaikilta tulee "pärjäile"-asennetta, ketään ei kiinnosta. Paitsi jos se tekee *ts*rin.
Ei ikäänkuin ymmärretä että se lapsen trauma on just siks huono juttu, kun se vahingoittaa hänen tulevaisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on ihmeellistä? Kaikki tuntemattomat aikuiset ovat käytännössä epäilyttäviä henkilöitä.
Sinä olet epäilyttävä, etkä edes henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi harvemmin voi tilanteelleen mitään. Aikuiset taas itse päättävät mitä tekevät ja kantaa niitten seuraukset.
Minun lapsuudenperheeni on kohdellut minua todella julmasti lapsuudesta asti. Lapsena moni näki mikä oli tilanne, mutta kukaan ei puuttunut siihen(olin monet kerrat ollut silmä mustana jo ekaluokkaan mennessä). Ajattelin että ompa kiva sitten kun tulee aikuiseksi, niin väkivalta loppuu. Mitta mitäpä kävikään, aikuistuessa ulkopuoliset halusi päästä osingoille, ja ovat osallistuneet mun lapsuuden perheen harrastamaan nöyryyttämiseen ja kiusaamiseen.
Ei v..u että pistää vihaksi tällaisen kuuleminen joka ikinen kerta. Oletko koskaan harkinnut oikeuteen lähtemistä? Vastuuseen on saatava ne ihmiset,jotka sinut hylkäsivät(koulu,terveydenhuolto,omaiset,naapurit ja ennenkaikkea vanhempasi). Kyllä noista pahoinpitelyistä on jäänyt viranomaisten rekistereihin tietoja ja kirjauksia ainakin osasta,vaikkei kaikista olisikaan. Ota selvää tilaamalla asiakirjasi kaikkialta mistä voit ja voit varmasti yhä jälkikäteen tehdä rikosilmoituksen niitä tahoja kohtaan,jotka eivät puuttuneet lapsen kaltoinkohteluun. Kyse on tilanteesta, jossa sinun traumojasi ei hoidettu eli rikos jatkuu edelleen. Oksettavaa, ihan järkyttävää tämä suomalaisten piittaamattomuus. Jos et muuta voi tee asiasta julkinen muilla keinoin: aloita tubekanava, kirjoita,tee selväksi kaikille sinua satuttaneille, että toivot heidän palavan he lvetissä ja että tulet kailottamaan totuuden heidän tekemisistään kaikkialle. Kyllä tämä maa on vain niin täynnä rikollisia,mutta terapiaa tai oikeutta ei uhreille anneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tosi sympaattisen kuvan annat itsestäsi. Omien vastoinkäymisten taakse voi piiloutua vain niin pitkään :/
No etpä sinäkään kovin sympaattiselta vaikuta.
-eri
"Ne lapset joista välitätte ovat hetken päästä aikuisia joista ette välitä".
Mutta se ei vielä ole lähelläkään pahinta mitä niistä voisi tulla.