Mitä puhuisi muistisairaan ihmisen kanssa? Ei itse puhu oikein enää tai jos puhuu niin on aika sekojutut. Tuntuu hölmöltä puhua jos ei
kommentoi mitenkään ja ihan kuin yksin puhuisin.
Kommentit (24)
Itse olen lukenut lehteä, sis paperista sanomalehteä vaan joka juttu otsikoineen kannesta kanteen. Vähän tylsää, mutta kyllä mun hoidokit on ihan tykänny. Ja saahan sieltä ajankohtaisia puheenaiheita ja voi kommentoida niitä juttuja ja vaikka ruokatarjouksia. Eivät ole olleet kyllä muistisairaita mutta muuten tosi huonokuntoisia, ehkä voisi toimia muistisairaallekin.
Juuri nuo yllä mainitut eli kirjan lukeminen, laulaminen, valokuvien näyttäminen, ulkoilu ja sellaisiin paikkoihin vienti ja asioiden näyttäminen jotka saattaisivat herättää muistoja.
Voisi myös olla ihan hiljaa, hymyillä, silittää, halata, elehtiä, pitää kädestä kiinni, käydä yhdessä ulkona. Mielestäni aina ei tarvitse puhua vaan voi myös olla aistillinen ja sillä tavalla läsnä toisen ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oma sukulainen toistelee samoja juttuja minuutin välein, lähinnä säähän liittyviä. Näihin menen vain mukaan ja myötäilen, aina uudestaan ja uudestaan itsekin totean jotain säästä. Ajoittain laajempi keskustelu toimii valokuvien ympärillä. Mitään järkeä ei kannata keskustelulta odottaa, mutta uskon, että rauhoittava vastavuoroinen jutustelu on tärkeää muistisairaallekin.
Miksi et vireytä muistisairaan aivoja johdattelemalla sääkeskustelua pidemmälle jos se on sellainen aihe mistä hän kykenee vielä keskustelemaan?
Oma sukulainen toistelee samoja juttuja minuutin välein, lähinnä säähän liittyviä. Näihin menen vain mukaan ja myötäilen, aina uudestaan ja uudestaan itsekin totean jotain säästä. Ajoittain laajempi keskustelu toimii valokuvien ympärillä. Mitään järkeä ei kannata keskustelulta odottaa, mutta uskon, että rauhoittava vastavuoroinen jutustelu on tärkeää muistisairaallekin.