Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuivausrumpu vai telineessä kuivaus?

Vierailija
21.01.2025 |

Meillä on erillinen "pyykkihuone" jota muuten paitsi kesällä lämmitetään sähköpatterilla. Alan kyllästyä pyykkien ripusteluun. Sähkölasku ei saisi enää kasvaa, joten tuleeko kuivausrumpu halvemmaksi, kalliimmaksi vai onko kustannus suurinpiirtein sama?

Kommentit (214)

Vierailija
181/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kuivattaa pyykki ulkona (vaikka parvekkeella) aina kun mahdollista. Se on kaikkein ekologisinta. Nykyään vain muutamana kuukautena se ei sään puolesta onnistu. 

Ja kyllä, tein näin myös koko sen ajan kun lapset olivat pieniä.

Joo, kaikin mokomin jokainen saa tehdä niin kuin tykkää, mutta itse en välitä pakkasilla näpit jäässä näpertää koon 22 sukkaparia pyykkitelineelle lasten huutaessa äidin perään, kun vaihtoehtona on heittää kaikki vaan kuivuriin. Noita pikkuvaatteita varten saisi olla kuivaustelineitäkin varmaan kolme, että saisi koko koneellisen siististi kuivumaan. 

Vierailija
182/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivausrumpu tekee vaatteista kovia kökköjä. En pysty sellaisia pukemaan päälleni.

Että tämmöinen tarina tällä kertaa. Ne kuivaksi korpuksi narulla kuivuvat puuvillavaatteet ovat pehmeän pöyheitä juuri rummun jälkeen.

En ole vielä 30 vuotta vaatteita rummussa kuivattuani löytänyt yhtään materiaalia joka olisi rummun jälkeen epämiellyttävämpää iholla kuin narulla kuivattuna.

Kuivausrumpu tekee vaatteista pehmeitä ja sellaisia että tuntuu että vaate on ollut jo käytössä eikä ole juuri tullut pesusta. Itse ainakin pidän paljon enemmän narulla kuivatuista vaatteista.

No sinähän voit ommella itsellesi kalsarit lentokonevanerista jos tykkäät tuosta sortista enemmän kun pehmeäksi rummussa möyhitystä tekstiilistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se rumpu kuluttaa vaatteita nopemmin, mikä näkyy etenkin mustassa puuvillassa. Lisäksi en pidä siitä, että esim. lakanat ovat puhtaina rummun pehmittämiä, vaan tykkään siitä, että ne ovat puhtaan rapeita. Lisäksi rumpu maksaa, vie tilaa ja kuluttaa ylimääräistä sähköä kun asuu kaukolämmitetyssä talossa. Itselläni on siis ollut aiemmin, mutta ei enää pitkiin aikoihin. Mutta varmasti esim. lapsiperheissä arkea helpottava laite.

Vierailija
184/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään käsitystä, mutta kuivausrumpu kuluttaa tekstiilejä. Ihanan helppo, mutta lempi t-paita on melko nopeasti ohentunut läpinäkyväksi. 

Kuka muutenkaan käyttää samoja vaatteita vuotta kauempaa?  Joku bimbo ehkä?

Vain tosi bimbot ostavat koko ajan uusia vaatteita ja usein vielä jostain temusta.

Vierailija
185/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivausrumpu pilaa vaatteet aivan todella nopeasti. On kokemusta opiskelija-ajoilta, jolloin kämppä oli liian pieni telineelle ja sen sijaan käytävässä oli pesula jossa rumpu. Aivan järkyttävään kuntoon pisti vaatteet, myös ne niin sanotut laatuvaatteet. Ja lisäksi haisivat tunkkaisilta. Ei ikinä enää kuivausrumpua minulle. 

Vierailija
186/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että onko se nyt kuivausrumpu vai teline, niin riippuu ihan vaatteesta ja ohjeesta. Aika monessa on rumpukuivaus kielletty. Esim. farkkuhametta tai paksusaumaistafarkkumekkoa ei kannata rummussa kuivata, koska se helman käänne kääntyy käppyrälle nurinniskoin ja joudut silittämään vaatteen, ei tule kuin lisää duunia.... Räpsäytys auki ja narulle kuivumaan. Kyllä sinne useimmat housut, pyyhkeet, college-vaatteet, verkkarit ja sellaiset voi laittaa, mutta paitapuseroiden ja mekkojen kanssa pitää olla tarkkana. Itselläni on useampia pellavapaitoja ja -mekkoja, ja ne laitan suoraan henkariin kuivumaan. 

Meillä on pyykkihuoneen katossa koukuissa pari harjanvartta, joihin laitan herkemmät vaatteet henkariin kuivumaan. (Ja pysyy lattia vapaana)

Itse hommasin vaatehöyrystimen, niin voi silittää suoraan henkarissa. En erityisemmin tykkää silittämisestä ja varsinkaan silityslaudasta....

Vierailija
187/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä on kuivaushuoneet pesuhuoneiden yhteydessä. Ja varusteltu puhaltimilla jotka nopeuttavat pyykin kuivumista. Ehkä tämä on vain vanhojen kerrostalojen erikoisuus? 

Vierailija
188/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivatan kesät talvet pyykit ulkona (oma piha) Talvella kestää vähän kauemmin kuivua ja "metsästän" tuulisen päivän pyykkipäiväksi. Tietty pitää hiukan lämmittää niitä sisätiloissa ennen kun voi viikkailla. Ihana raikas puhdas tuoksu lopputuloksena. Näin tehtiin kun olin lapsi ja sitä samaa jatkan edelleen, myös meidän lapset tekee samoin. Eikä maksa mitään.

Äitini harrasti samaa. Pyykit vain ulos kuivumaan vaikka oli 30 astetta pakkasta. Muistan kun farkut jäätyivät ulkona ihan lankuksi, mutta kun toi pyykit sisälle lämpimään, ne olivat heten päästä ihme kyllä kuivia. Pakkasessa kuivuminen on erikoinen ilmiö.

Vierailija
189/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivausrumpu ei kuluta vaatteita , poistaa vain irtonukan ja muut pölyt - inhoan ns. rättinäyttelyä huoneessa tai vessassa - siis kuivausrumpu !

Kyllä se ihan silminnähden kuluttaa. Meille kun tuli kuivausrumpu, kaikki vaatteet alkoivat kulua ihan ennätystahtia ja hiutua lopulta aivan rei'ille. Kun lopetettiin vaatteiden kuivaus rummussa, niin ta-daa, eipä kulu vaatteet enää samaan tahtiin.

Vierailija
190/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan käytetty rumpua vain reissuissa, kun pestään+kuivataan vaatteet 24pesulassa. Mustista paidoista esim huomaa että ovat melkeinpä harmaita, ei näytä tältä jos on kuivattu henkarissa.

Vierailija
191/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan kuivausrummun hankkinut on katunut. Päin vastoin, luulen että lähes kaikki ovat ajatelleet, että miksei hommannut aikaisemmin. Sen verran hyvä kapistus kyseessä. En missään nimessä luopuisi, on yksi parhaimmista kodinkoneista mitä on keksitty!

Vierailija
192/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pyykki tangoille tai henkariin kuivumaan. Pyykkejä kun kääntelee, ne kuivuvat puolessa päivässä. 

Vierailija
193/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan kuivausrummun hankkinut on katunut. Päin vastoin, luulen että lähes kaikki ovat ajatelleet, että miksei hommannut aikaisemmin. Sen verran hyvä kapistus kyseessä. En missään nimessä luopuisi, on yksi parhaimmista kodinkoneista mitä on keksitty!

Samoin. Pesutorni, siitä en luovu.  

Vierailija
194/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölyn määrä asunnossa hävisi minimiin, kun alettiin kuivata vaatteet kuivausrummussa. Pölyt jäi kuivausrummun nukkasiivilään.

Vierailija
195/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ratkaistu ongelma laittamalla pyykit ensin telineelle ja sitten teline kuivausrumpuun, niin ei tarvitse miettiä.

Vierailija
196/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kuivattaa pyykki ulkona (vaikka parvekkeella) aina kun mahdollista. Se on kaikkein ekologisinta. Nykyään vain muutamana kuukautena se ei sään puolesta onnistu. 

Ja kyllä, tein näin myös koko sen ajan kun lapset olivat pieniä.

Et muuten tekisi noin, jos naapuritilalla sattuisi olemaan suursikala. Toukokuussa sitten lisänä kaikkien naapuritilojen pelloilleen levittämä lietelanta antaa vielä lisäaromia.

Se lanta muokataan peltoon viikon aikana, joten ei ole pitkän ajan ongelma . Riippuu myös tuulen suunnasta tuleeko  hajua

Vierailija
197/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuivauskaappiin mahdu kahta koneellista pyykkiä suoraan aseteltuna, jos ei ole jokin minikone.

Minulla mahtuu normaalikokoisen Mielen  pyykit

Vierailija
198/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heitän sukat, alusvaatteet ym pikkuvaatteet kuivuriin ja ripustan isot. En vaan jaksa niiden pienten ripustelua. Kuivuri kuluttaa joten kaikkea kuitenkaan kuivaa.

Vierailija
199/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin mukavuudenhaluinen, etten jaksa sitä pyykkien näpertelyä narulle. Ja huonepölyäkin tulee paljon vähemmän rummussa kuivatessa.

Allergisille must juttu ja eritoten siitepölyaikaan.

Mitä helvettiä siitepöly kuuluu   pyykkiin ?

Vierailija
200/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä luopuisi kuivausrummusta. Tänä aamuna otin lakanat sängystä, pesu 1h5min, rumpuun, 42min ja nyt ovat jo takaisin sängyssä. Pyyhkeille on menossa sama rundi.

Minä saa lakanat myös illalla sänkyyn, kun aamulla pesen ja  ( tehokkan linkouksen jälkeen) ripustan kuivumaan 😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi