Kuivausrumpu vai telineessä kuivaus?
Meillä on erillinen "pyykkihuone" jota muuten paitsi kesällä lämmitetään sähköpatterilla. Alan kyllästyä pyykkien ripusteluun. Sähkölasku ei saisi enää kasvaa, joten tuleeko kuivausrumpu halvemmaksi, kalliimmaksi vai onko kustannus suurinpiirtein sama?
Kommentit (214)
Jos on sähkölämmitteinen talo ja kuivausrumpu on lämpöpumppuversio, niin lämmityskuluissa säästää. Mutta tämä säästö on niin minimaalista, että kestää vuosia kattaa itse rummun hinta.
Ihan aavistuksen säästä kun on sähkölämmitys.
Mutta kyllä suurempi ilo on siinä helppoudessa ja esimerkiksi petivaatteet ja pyyhkeet ovat paljon pehmeäpiä rumpukuivauksen jälkeen. Pölyäkin tulee vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jostain luin että kuivausrummulla kuivaus tulee edullisemmaksi kun telineessä kuivaus. perusteli sillä että telineessä kuivauksessa tulee kosteutta niin paljon että vaaditaan pattereilta enemmän lämpöä kuin mitä rumpu kuluttaa
Ihan huuhaata.
Vaatteet tulisi aina kuivattaa muutenkin kylpyhuoneen puolella ettei se kosteus nimenomaan leviä muualle huoneistoon. Sama suihkussa käynnin jälkeen pitäisi ehdottomasti pitää ovea pikkusen rakosella tai kokonaan kiinni, JOS kylpyhuoneessa on ikkuna, jonka voi avata.
Harhaanjohtavaa yleistystä.
Jos huoneilma on liian kuivaa niin sitä pitää kosteuttaa. Hyvällä kosteusmittarilla näkee oman tilanteen, mittareita on hyvä olla jokaisessa huoneessa.
Ja kyllä - veden haihduttaminen vaatii energiaa. Kondensoiva lämpöpumpu
Huippunopea linko EI KULUTA VAATETTTA SEN ENEMPÄÄ KUIN HIDASKAAN. Oma 1600 krs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teline. Suomessa talvella on niin rutikuiva sisäilma että kuivattaminen huoneenlämmössä on vain hyväksi. Ja halpaa. Kuivaushässäkät vievät sähköä ja kuluttavat vaatteita.
Opiskeluaikana asuin 24 neliön yksikössämissä pesutorni 😆 oli ikkunat huurussa kun käytti kuivausrumpua. 90- luvulla vanhemmilmani omi kuivauskaappi, jos sellaisia edelleen jostain saa ja mahtuu niin suosittelisin.
Itse olen kuivannut telineellä tai ulkona aina sen opiskelijaboxin jälkeen.
Kuivauskaapit ne vasta sähkösyöppöjä ovatkin, vievät huomattavasti enemmän sähköä kuin peruskuivurit.
Huomioitko että niihin mahtuu 2 koneellista pyykkiä kerralla, rumpuun ei mahdu 😁
Vierailija kirjoitti:
Lämpöpumppu kuivausrumpu: 1,0kWh
Kondensoiva kuivausrumpu: 2,1kWh
Narulla kuivaus huoneilmassa: 1,4kWh
https://www.helen.fi/asiakastuki/asiakaspalvelu/energiankayton-neuvonta…
Näppärästi jätit listasta pois lämpöpumppu version 1,0 kWh. Eli vastaus ap:n kysymykseen. Kuluttaa vähemmän sähköä.
"Ihmettelen millaisissa taloissa muut asuvat, kun oman kokemukseni mukaan sekä sähkölämmitteisessä että keskuslämmitteisessä talossa kosteusprosentti on talvisin 20, kun suositus sekä ihmisille että parkettilattioille on 40-50, jopa 60."
Ei ole koskaan ollut tarpeen edes mittailla mitään kosteusprosentteja. Ihan terveenä tässä silti elellään. Myös henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teline. Suomessa talvella on niin rutikuiva sisäilma että kuivattaminen huoneenlämmössä on vain hyväksi. Ja halpaa. Kuivaushässäkät vievät sähköä ja kuluttavat vaatteita.
Opiskeluaikana asuin 24 neliön yksikössämissä pesutorni 😆 oli ikkunat huurussa kun käytti kuivausrumpua. 90- luvulla vanhemmilmani omi kuivauskaappi, jos sellaisia edelleen jostain saa ja mahtuu niin suosittelisin.
Kuivauskaapit ne vasta sähkösyöppöjä ovatkin, vievät huomattavasti enemmän sähköä kuin peruskuivurit.
Huomioitko että niihin mahtuu 2 koneellista pyykkiä kerralla, rumpuun ei mahdu 😁
Ei mahdu. Tai kai sekä kaapin että rummun voi ahtaa ääriään myöten täyteen, mutta sitten on ryppyistä pyykkiä.
Kuten tuolla tänne linkatun Helenin sivun tiedoissa sanotaan, niin lämpöpumppu versio kuluttaa vähemän sähköä, kuin mitä telineellä kuivaus. Mutta eri on käytännössä erittäin pieni, joten sen varaan ei kannata laskea, koska kone itsessään on hintava.
Itse käytän kuivausrumpua ihan sen helppouden vuoksi. Ja usein pidän ns. pyykkipäivä, eli koneet jauhaa koko päivän.
En ikinä luopuisi kuivausrummusta. Tänä aamuna otin lakanat sängystä, pesu 1h5min, rumpuun, 42min ja nyt ovat jo takaisin sängyssä. Pyyhkeille on menossa sama rundi.
No tietysti molemmat, ap.
Kuivausrumpuun laitan yleensä sukat (ei villaisia), alushousut, pyyhkeet, lakanat ja sellaiset vaatteet joiden rumpukuivaus on sallittu pesulapun mukaan.
Muut laitan telineeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivausrumpu tekee vaatteista kovia kökköjä. En pysty sellaisia pukemaan päälleni.
Että tämmöinen tarina tällä kertaa. Ne kuivaksi korpuksi narulla kuivuvat puuvillavaatteet ovat pehmeän pöyheitä juuri rummun jälkeen.
En ole vielä 30 vuotta vaatteita rummussa kuivattuani löytänyt yhtään materiaalia joka olisi rummun jälkeen epämiellyttävämpää iholla kuin narulla kuivattuna.
Kuivausrumpu tekee vaatteista pehmeitä ja sellaisia että tuntuu että vaate on ollut jo käytössä eikä ole juuri tullut pesusta. Itse ainakin pidän paljon enemmän narulla kuivatuista vaatteista.
Totta kai linkous kovilla kierroksilla kuluttaa vaatteita. Jos ei kuluttaisi, niin miksi hienopesuohjelmissa olisi alhaisemmat linkouskierrokser?
Minä olen niin mukavuudenhaluinen, etten jaksa sitä pyykkien näpertelyä narulle. Ja huonepölyäkin tulee paljon vähemmän rummussa kuivatessa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä luopuisi kuivausrummusta. Tänä aamuna otin lakanat sängystä, pesu 1h5min, rumpuun, 42min ja nyt ovat jo takaisin sängyssä. Pyyhkeille on menossa sama rundi.
Juuri tuo helppous on parasta, eikä kerry pyykkiä, kun esim farkkupäivänä lauantaina tai yleensä joka toinen lauantai kerätään kaikkien farkut ja pestään ja kuivaajaan ja farkut ovat jalassa parin tunnin päästä. Just sopivasti, kun lähdetään kaupungille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan olosuhteista. Meille ei rumpu mahdu, joten kuivausteline on ainoa vaihtoehto. Ja tulee toki halvemmaksi kun pyykit kuivuu saunassa, silloin kun sauna on lämmin joka tapauksessa.
Tulipaloriski!
Tässä tapauksessa ei ole riskiä.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmettelen millaisissa taloissa muut asuvat, kun oman kokemukseni mukaan sekä sähkölämmitteisessä että keskuslämmitteisessä talossa kosteusprosentti on talvisin 20, kun suositus sekä ihmisille että parkettilattioille on 40-50, jopa 60."
Ei ole koskaan ollut tarpeen edes mittailla mitään kosteusprosentteja. Ihan terveenä tässä silti elellään. Myös henkisesti.
Oletko koskaan ajatellut että ihmiset saattaa reagoida asioihin eri tavalla? Minulla on ongelmana päivittäinen nenäverenvuoto, jos huoneilman kosteus laskee alle 20 prosentin. Kesällä ei vuoda koskaan.
Meillä ei ole edes telinettä enää. Kaikki, mikä pestään koneessa, laitetaan kuivuriin. Joillekin kuumempi, joillekin villaisille kylmä kuivaus.
Vierailija kirjoitti:
Lämpöpumppu kuivausrumpu: 1,0kWh
Kondensoiva kuivausrumpu: 2,1kWh
Narulla kuivaus huoneilmassa: 1,4kWh
https://www.helen.fi/asiakastuki/asiakaspalvelu/energiankayton-neuvonta…
Lämpöpumppukuivausrumpu 1,0 kWh sähköä
Narulla kuivaus huoneilmassa 1,4 kWh lämpöä
Mutta jos lasketaan esimerkiksi kolme koneellista per viikko, niin se tekisi vuodessa 62 kWh. Puolet ajasta taloa ei lämmitetä, joten kokonaissäästö olisi 31 kWh ja omalla sähköhinnallani (siirtomaksu mukaan) säästö olisi reilut 4€ per vuosi. Eli ei maksa ivestointi ikinä takaisin. Mutta se on kyllä kaiken muun vaivan arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kuivauskaappiin mahtuu 😁
Höpöä !
Minä olen tyytyväinen kun telineessä kuivaten tulee huoneeseen vähän koseutta, on muuten liian kuiva ilma, 30%
On minulla kuivauskaappikin, mutta en tarvitse sitä. Kylppärissä kuivaan Oskarin oksilla ja isommat liinavaatteet lasiovien päällä
Rumpukuivain vie sähköä, joten ei se huonekosteuden pattereiden lisälämpö enempää maksa. Sitäpaitsi kaikilla ei patttereita ole, on lattialämmitys halvalla yösähköllä
Vaatteet kuluvat enemmän rumpukuivauksessa .Lakanat kuivuvat sileiksi ripustettuna