Kuivausrumpu vai telineessä kuivaus?
Meillä on erillinen "pyykkihuone" jota muuten paitsi kesällä lämmitetään sähköpatterilla. Alan kyllästyä pyykkien ripusteluun. Sähkölasku ei saisi enää kasvaa, joten tuleeko kuivausrumpu halvemmaksi, kalliimmaksi vai onko kustannus suurinpiirtein sama?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin mukavuudenhaluinen, etten jaksa sitä pyykkien näpertelyä narulle. Ja huonepölyäkin tulee paljon vähemmän rummussa kuivatessa.
Allergisille must juttu ja eritoten siitepölyaikaan.
Mitä helvettiä siitepöly kuuluu pyykkiin ?
Paljonkin. Allerginen ei kuivaa pyykkiä ulkona siitepölyaikaan. Pöly, siitepöly mukaan lukien, lähtee kuivausrummulla vaatteista, pesun jälkeen sitä niissä vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin mukavuudenhaluinen, etten jaksa sitä pyykkien näpertelyä narulle. Ja huonepölyäkin tulee paljon vähemmän rummussa kuivatessa.
Jos kuivaa pyykkiä ulkona siitepölyaikaan, niin pyykkiin tarttuu siitepölyä. Allergiselle tämä on todellinen ongelma, vaikka muut ei välttämättä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan kuivausrummun hankkinut on katunut. Päin vastoin, luulen että lähes kaikki ovat ajatelleet, että miksei hommannut aikaisemmin. Sen verran hyvä kapistus kyseessä. En missään nimessä luopuisi, on yksi parhaimmista kodinkoneista mitä on keksitty!
Nojaa. Maailmalla eri tavoin varustelluissa asunnoissa asuvana, minulla on vaihtelevasti ollut mm. pesukone ja kuivausrumpu, kuivaava pesukone, pesukone ja pyykkiteline tai talossa oleva pyykkäripalvelu. Eniten olen tykännyt tuosta, että on pyykkäripalvelu, jonne voi viedä likaiset pyykit ja hakea 1-2 päivän kuluttua puhtaana ja silitettynä, silloin ei tarvitse omistaa edes pesukonetta, mutta pyykkitelineen kuitenkin tarvitsee mm. uimapukuja ja pyyhkeitä varten. Toiseksi eniten olen tykännyt kuivaavasta pesukoneesta. Pyykkikone ja kuivausrumpu on vasta kolmantena. Mutta todellakaan se ei tarkoita, etteikö kuivaustelineenkin tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä helevettiä, että laitapa pyykkisi ulos kuivumaan keväällä siitepölyaikaan. Kun viet vaatteet sisälle, ravista niitä vähäsen ja katso, minkä määrän siitepölyä raijasitkin sisään. Otapa järki käteesi ja ajattele vähän nenääsi pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Me kuivataan pyykki, aina kesät/ talvet, ensin ulkona katoksen alla, sitten sisällä henkareissa ja nipsutelineessä ja oskarin oksissa.
Teet siis moninkertaisen työn, kun olisit selvinnyt yhdellä kerralla laittamalla ne pestyt vaatteet kuivuriin. No, huvinsa kullakin.
En kuivaa kuivausrummussa kuin pyyhkeet, muut narulla. Liinavaatteet ja monet paitapuseroista ym. silitän ennen käyttöä/vaatekaappiin laittamista ja telineestä ne on helppo napata silitykseen ns. "silityskuivana". Suurin osa vaatteista myös materiaaleja joiden pesuohjeissa rumpukuivaus on kielletty: silkki, bambu, villa jne.
Vierailija kirjoitti:
En kuivaa kuivausrummussa kuin pyyhkeet, muut narulla. Liinavaatteet ja monet paitapuseroista ym. silitän ennen käyttöä/vaatekaappiin laittamista ja telineestä ne on helppo napata silitykseen ns. "silityskuivana". Suurin osa vaatteista myös materiaaleja joiden pesuohjeissa rumpukuivaus on kielletty: silkki, bambu, villa jne.
Mun kuivurissa voi valita silityskuiva -kuivuuden. Itse kuivaan kaikki kaappikuivaksi, koska olen valinnut vaatteisiini sellaiset materiaalit, että niitä ei tarvitse silittää. Kuivaan muuten bambuisen t-paitanikin kuivurissa ja ihan hyvänä se sieltä on ulos tullut ja sitä paitaa on tullut käytettyä ja pestyä aika usein. Silkkiä mulla ei ole kuin yksi paita, sen pesen käsin ja villapyykkiä tulee yksi koneellinen vuodessa. Ne minä kuivaan saunan lauteilla tasossa.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen lapsen äitinä harmittelen, kun en hankkinut rumpua silloin, kun lapset oli pieniä. Nyt on viimeiset kolme vuotta rumpu ollut kovassa käytössä. Vaatepöly on vähentynyt huomattavasti.
Myös lasten vaatteissa säästää, koska ei tarvita niin useita vaatekappaleita kun saman vaatteen saa 2 tunnissa pestyä ja kuivattua. Usein lapsilla on kasvupyrähdyksiä joten yksi koko ei ole pitkää aikaa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivausrumpu tekee vaatteista kovia kökköjä. En pysty sellaisia pukemaan päälleni.
Että tämmöinen tarina tällä kertaa. Ne kuivaksi korpuksi narulla kuivuvat puuvillavaatteet ovat pehmeän pöyheitä juuri rummun jälkeen.
En ole vielä 30 vuotta vaatteita rummussa kuivattuani löytänyt yhtään materiaalia joka olisi rummun jälkeen epämiellyttävämpää iholla kuin narulla kuivattuna.
Huom! Vain erittäin laadukas amerikkalainen puuvilla sietää kuivausrumpukuivatuksen. Liinavaatteet ja pyyhkeet mankeloin, joten eivät pölyä eivätkä rypisty käytössä ja hylkivät likaa. Pyykit kuivaan maaliskuun-marraskuun parvekkeella. Jopa tulipalopakkasella voi pyykit laittaa ulos kuivumaan ja niistä häviää kosteutta. Ulkonakuivatus (lasitetulla parvekkeella, johon ei tule siitepölyä) on ilmaista. Kuivausrumpu on todellinen sähkösieppo.
Muistitko tarkistaa pesuohjeesta, voiko vaatteitasi laittaa edes kuivausrumpuun? Kaikille tekstiilikuiduille rumpukuivaus ei sovi. Jos vaatteet menevät pilalle pesun tai kuivauksen aikana, yleensä se johtuu pyykinpesijän tekemästä virheestä. Mm. ei noudata tekstiilin pesu- ja kuivausohjeita (pesuohjelma, lämpötila, linkousteho), valitsee väärän pyykinpesuaineen, valitsee väärän kuivaustavan.
Vaatteet kuluvat kaikkein eniten käytössä (70-75%. Myös peseminen kuluttaa vaatteita (20-25%) ja rumpukuivaus vähiten (alle 10%).
Pesussa vaatetta kuluttaa mm. pyykkikoneen rumpukuivaus, vaatteiden hankautuminen toisiaan vasten, pyykkikoneen täyttöaste, pyykinpesuaine (virheellinen valinta). Yksi keino välttää tummien väri haalistumista pesussa, on pestä ne nurinpäin. Monet tekstiilien valmistajatkin suosittelevat tätä. Ostin juuri vihreät Finlaysonin pussilakana ja niiden pesuohjeissa suositeltiin pesemään ne nurinpäin. Myös kuivausrummussa voivat olla nurinpäin.
Pyykit kuivuvat ulkona narulla kahden rakennuksen välissä iloisesti lepattaen.
Kesät ja talvet. Talvella hieman hitaammin tosin. Siitepölyaikaan sisällä-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen lapsen äitinä harmittelen, kun en hankkinut rumpua silloin, kun lapset oli pieniä. Nyt on viimeiset kolme vuotta rumpu ollut kovassa käytössä. Vaatepöly on vähentynyt huomattavasti.
Myös lasten vaatteissa säästää, koska ei tarvita niin useita vaatekappaleita kun saman vaatteen saa 2 tunnissa pestyä ja kuivattua. Usein lapsilla on kasvupyrähdyksiä joten yksi koko ei ole pitkää aikaa käytössä.
Paitsi että joutuu hankkimaan tuplat, kun samat vaatteet ei kestä sisarukselta toiselle.
Me kuivataan pyykki, aina kesät/ talvet, ensin ulkona katoksen alla, sitten sisällä henkareissa ja nipsutelineessä ja oskarin oksissa.