Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö lapsi jostain pois, jos ei käydä ulkomailla?

Vierailija
20.01.2025 |

Me matkustetaan paljon kotimaassa, mutta ei koskaan ulkomailla. Kun esikoisemme 3 v. Sitten syntyi, aloin pohtimaan jääkö hän jostain paitsi, jos emme matkusta ulkomaille? Itsekään en ole ikinä käynyt elämäni aikana Ruotsia ja Viroa kauempana, ja niissäkin vain kerran. Saan kotimaassa matkailusta paljon enemmän irti, eikä ulkomaat juurikaan kiinnosta, varsinkaan nyt tässä globaalisti kriittisessä tilanteessa. Tykkään itse silti mm. Kielistä ja katson netistä tosi paljon ulkomaista sisältöä, tutkin eri maiden historiaa, ympäristöä, kaupunkeja, kulttuureja, ihmisiä, trendejä yms. Eli en tietämättömäksi ole jäänyt silti, vaikka en käytännössä ole Suomesta poistunut.

Kommentit (250)

Vierailija
161/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 4v ja 6v lapset ja ovat ihan pähkinöinä lähikohteistakin oli ne sitten luontopolkuja, kylpylöitä tai junareissu toiseen kaupunkiin. Kaikilla on huomattavasti rennompaa ilman lentokenttien härdelliä. Lomafiilis tulee, kun ollaan paljon yhdessä, syödään hyvin ja vaihdetaan kotiympäristö johonkin muuhun. Ulkomaille mennään vasta, kun molemmat on kouluiässä ja silloin voivat jo saada jotain irti siitä toisen maan kulttuurista.

Alapeukku sille, että joku on pähkinöinä. Ei hemmetti ole. Opetelkaa kieliä, myös suomea. 

Vierailija
162/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei menetä mitään. Mä oon sentäs elänyt Kekkosen aikaa ja riitti ihan hyvin kun päästiin kerran vuodessa Tukholmaan serkkujen luo. Siinä oli niin ku todella huomattava ero sillon kun suomea painoi yya ja muut, niin toi oli tosi avartavaa. Ja toi Ruotsi harrastus on mulla jatkunut. Mä oikeestaan vihaan matkailua, sehän on epämukavaa ja stressaavaa. Mutta välillä on kiva ottaa auto ja lähtee vaan ajelulle. Ja mä oon kiertänyt oikeestaan kaikki ruotsin osat, ihan pohjoista ja gotlantia lukuunottamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei vaan yksinkertaisesti ole taloudellisesti mahdollista tehdä perheen kanssa ulkomaanmatkoja. Se on iso summa jos vaikka 2 aikuista ja 2 lasta parin viikoon matkalle ja siihen käyttörahat ja muut valmistelevat kulut päälle. Itse olen tehnyt lapseni kanssa muutamat noin 4 etelänmatkaa ja mummon ja vaarin kanssa kävivät myös kerran reissussa Madeiralla.

Minulla ei 1970-luvulla ollut mitään ulkomaanmatkoja. Mummolassa käytiin ja vietin yleensä siellä koko kesäloman lapsena. Mitään traumaa ei siitä jäänyt. Aikuisena olen vähän matkustellut. Kukin tekee mahdollisuuksien mukaan. Sellainen matkoilla elvistely on kuitenkin mielestäni inhottavaa, jos siis porukassa on myös heitä jotka eivät vielä ole reissuille päässeet. 

Vertailua on vähän huono laittaa, koska ei moni muukaan silloin reissannut. Itse olin rippikoulun käynyt, kun olin 1 kerran lentokoneessa. Meillä lapset ovat ekan kerran olleet koneessa alle 2 vuotiaana ja alle 10 vuotiaana oli enemmän matkustanut, kun mun vanhemmat

Vierailija
164/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustamaan ehtii kyllä aikuisenakin, jos se kiinnostaa. Jos ei lapsi mangu matkoille, niin ei tartte tuputtaa.

Vierailija
165/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin rakkaita muistoja lapsuuden ulkomaan reissuista, että ehdottomasti olen halunnut sen tarjota lapsillekin. 

Mökkeilyä vihasin lapsena. Ollaan kyllä vuokrattu mökki muutaman kerran, kun olen halunnut antaa sekä itselleni että lapsille mahdollisuuden tykästyä siihenkin, mutta ei vaan lähde. Ei ole meidän perheen juttu.

Meillä oli sellainen perintömökki keskellä mettää, täynnä hyttysiä ja muuta. Puusee jne mukavuuksia. Kirjoitin monena vuotena joulupukille paras joululahja olisi ei tarvi mennä mökille. Mä otin ison kasan kirjoja mukaan ja kerran vanhemmat otti kirjat salaa pois autosta, että saisivat mut ulos. Mä olin koko kesän vihainen. Loman kohokohta oli vaellusmatka Lappiin. Nukuttiin teltassa, vanhemmat kuorsasi, hyttyset inisi ja oli kylmä. Kesti vielä muutaman vuoden, kun tajusin voin hakea kesätöitä. 14 vuotiaana pääsin hernepelloille ja se oli ihanaa. Aivan älytön matsi oli, kun vanhemmat eivät halunneet jättää mua yksin ja vähintään viikonlopuiksi olisi pitänyt tulla mökille. 

Meni vuosia ja mun vanhemmat antoivat kesämökin meille häälahjaksi. Voidaan luoda omia muistoja. Ei mennyt kauaa, kun olin myynyt paikan ja metsät laitettu sileiksi. Tietenkin vanhemmille sanoin en huoli, ei käydä. Maku muuttuu. Ei muuttunut, eikä muutu. Vuoden piti mykkäkerhoa, kun kerroin mitä oon tehnyt

Vierailija
166/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin rakkaita muistoja lapsuuden ulkomaan reissuista, että ehdottomasti olen halunnut sen tarjota lapsillekin. 

Mökkeilyä vihasin lapsena. Ollaan kyllä vuokrattu mökki muutaman kerran, kun olen halunnut antaa sekä itselleni että lapsille mahdollisuuden tykästyä siihenkin, mutta ei vaan lähde. Ei ole meidän perheen juttu.

Meillä oli sellainen perintömökki keskellä mettää, täynnä hyttysiä ja muuta. Puusee jne mukavuuksia. Kirjoitin monena vuotena joulupukille paras joululahja olisi ei tarvi mennä mökille. Mä otin ison kasan kirjoja mukaan ja kerran vanhemmat otti kirjat salaa pois autosta, että saisivat mut ulos. Mä olin koko kesän vihainen. Loman kohokohta oli vaellusmatka Lappiin. Nukuttiin teltassa, vanhemmat kuorsasi, hyttyset inisi ja oli kylmä. Kesti vielä muutaman vuoden, kun tajusin voin hakea kesätöitä. 14 vuotiaana pääsin hernepelloille ja se

Aika monen lapsen loma menee vanhempien ryypiskelyä katsellessa, lomakohteissa valitettavan tavallista. Onko sen lomakohteen vika?

Vierailija
167/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ensimmäinen varsinainen ulkomaanmatka (jos ruotsinlaivaa ei lasketa) oli Lointoo. Se on minun kakkein ihanin matka. Viikko tiivistä tutustumista Lontooseen ja Ympäristöön. Se on yhä mielessä, eikä koskaan sammu ajatus ekasta matkasta, ystävän kanssa oltiin seuramatkalla. 70-luvun alussa. Olin jo ylioppilas kun lähdettiin sille reissulle.

Vierailija
168/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat tai koulun kesälomat vietin mummolassa. Oli ihanaa kun mummo passasi ja meillä oli hauskaa käytiin marjassa ja vaapukassa ja lakkasuolla  ja sienessä hänen kanssaan. Serkkuihin oli paljon yhteyksiä kesälomilla.

Minusta lapsena ja nuorena tämä elämä oli onnistunutta.

Vierailija
169/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset eivät ole vielä kouluiässä ja ehkä vielä hyvin pieniä, niin vanhempin on helppo matkustaa kun heillä itsellään on lomaa. Siis ulkomaille ja ties mimme.

Vierailija
170/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lapsi ehtii matkustella ulkomailla sitten kun varttuu nuoreksi aikuiseksi, jos haluaa.

Vierailija
171/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jää. Yhdessä perheen kesken vietetty aika ilman suorittamista on se juttu jota lapset tarvitsevat ja josta voivat jäädä paitsi vaikka kuinka matkusteltaisiin ympäri maailmaa.

No ei kai matkustaminen perheen kesken vietettyä aikaa estä. Kumma vertailu. 

Vierailija
172/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset eivät ole vielä kouluiässä ja ehkä vielä hyvin pieniä, niin vanhempin on helppo matkustaa kun heillä itsellään on lomaa. Siis ulkomaille ja ties mimme.

No ei se pienille lapsille mitään ylimääräistä hyvää tuo. Aloituksessahan vanhemmat matkustavat mieluiten Suomessa. Ei kolmevuotias siitä kärsi mitenkään, ettei "pääse" ulkomaille. 

Vierailija
173/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa näistä lapsi ei menetä mitään -kommenteista vaikuttaa olevan iäkkäiltä ihmisiltä, jotka todistelevat, että ei minunkaan lapsuudessani matkustettu ja vasta aikuisena kävin kerran Tukholmassa, ja ihan hyvä minusta tuli. 

Maailma on muuttunut, ja hyvä niin. 

Ei se kyllä pelkästään hyvä ole, ei todellakaan. 

Vierailija
174/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia neljä ja vanhimmat kyllä muistaa reissuista paljonkin. Toki eivät niistä missä olivat ihan vauvoina. Hienoja reissuja ovat olleet 

Ooho hyvin on sujunut huolto ja järjestelyt neljän lapsen kanssa. Kunnioitettavaa toimintaa.

Vierailija
175/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa näistä lapsi ei menetä mitään -kommenteista vaikuttaa olevan iäkkäiltä ihmisiltä, jotka todistelevat, että ei minunkaan lapsuudessani matkustettu ja vasta aikuisena kävin kerran Tukholmassa, ja ihan hyvä minusta tuli. 

Lentomatkailu on keskeisin yksityishenkilön päästöjen tuottaja. Joka kerta, kun lapset kärrää lentäen matkaan osallistuu sen maailman tuhoamiseen, johon lapsia on kasvattamassa.

Onhan se järkyttävä ristiriita. 

Vierailija
176/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se pienille lapsille mitään ylimääräistä hyvää tuo. Aloituksessahan vanhemmat matkustavat mieluiten Suomessa. Ei kolmevuotias siitä kärsi mitenkään, ettei "pääse" ulkomaille. 

Mun tutuilla on kaksoset, kaksi poikaa. Heillä on hyvin toiminut matkustaminen ihan minne tahansa, ovat hyvin organisoineet metkat. Ei lapsille siitä mitään jää, mutta vanhemmat nauttivat matkoista. Nyt lapset ovat koulussa ja matkustaminen on rajoitutempaa. Tällä miehellä oli mahdollisuus saada pilkkahintaan matkoja ja tottahan järjestivät. Isovanhemmat olivat toisinaan mukana. Heillä kaikilla toimi asiat - jokaiselle jotakin, ja niin on parasta. Lapsille oli ihan sama missä palloa potkivat tai hiekkalaatilla leikkivät. Nyt ovat 7-vuotiaita ja on omat harrastukset, niin toisella jalkapallo toinen hieman tieteellisempi harrastuksissaan.

Muuten hauska seurata heitä. Vanhemmatkin jo 46-vuotiaita, myöhään saivat kaksoset, sitä rakkaammat.

Vierailija
177/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentomatkailu on keskeisin yksityishenkilön päästöjen tuottaja. Joka kerta, kun lapset kärrää lentäen matkaan osallistuu sen maailman tuhoamiseen, johon lapsia on kasvattamassa.

No ei ne koneet tyhjinä lennä. Katsokaa taivaskuvia flightradar niin näette onki yksi hnkilä pelkastamassa maailmaa. Minä lennän kun haluan, nyt ajan autolla ulkomaille.

Vierailija
178/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne koneet tyhjinä lennä. Katsokaa taivaskuvia flightradar niin näette onki yksi hnkilä pelkastamassa maailmaa. Minä lennän kun haluan, nyt ajan

Eli maapallon saastuttaminen ei haittaa, kun siihen osallistuu yhdessä muiden kanssa? Yksilön vastuu omista valinnoistaan mystisesti häviää? 

Vierailija
179/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä tulee persuja jos kököttövät vaan kotimaassa 

Vierailija
180/250 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne koneet tyhjinä lennä. Katsokaa taivaskuvia flightradar niin näette onki yksi hnkilä pelkas

Ei ole suomalaisten sdasia pelastaa maapalloa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan