Miten kestää elämä täysin surkealla itsetunnolla?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Nopein keino parantaa itsetuntoa on tehdä sitä, mitä pelkää tehdä.
En viitsi ihan vielä tehdä itsaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele keskittymään olennaiseen ja nauttimaan pienistä hyvistä asioista. Itseään on ihan turha verrata toisiin. Aina on joku jolla jokin asia tai kaikki on paremmin.
Olet tärkeä ennen kaikkea itsellesi. Niin se on kaikkien kohdalla.
Kiitos. Miten voisi kehittää ajattelua olevansa itselle tärkeä? Miten olla välittämättä siitä, että miten muut vaikka näkee sinut jos et ole ihan täydellinen?
Hyviä kysymyksiä.
Voit yrittää miettiä olevasi itsellesi tärkeä siitä näkökulmasta, että sinulla on vain tämä yksi elämä ja vaikka et "eläisi täysillä", voit opetella tervettä itsekkyyttä ja oppia ihan vain nauttimaan elämäsi hyvistä puolista. Haluatko käyttää elämäsi siihen, että mietit mitä muut sinulta haluavat, vai siihen että mietit mitä itse haluat elämältäsi.
Miten olla välittämättä siitä miten muut sinut näkevät. Itse olen tullut alisuoriutujaksi, koska ympärilläni on ollut aina ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet tyytyväisiä mihinkään mitä teen tai olen. Olen siis oppinut että minun on ihan turha yrittää miellyttää ketään, ja loppujen lopuksi se on hyvin vapauttava havainto. En sano tätä tavoiteltavaksi asiaksi, mutta näin kävi itselleni.
Toisaalta sanoisin että aina joku muu on jossakin asiassa parempi tai täydellisempi, niin kannattaisi muihin vertailun sijasta keskittyä tuntemaan itsensä ja omat rajansa paremmin. Joudut kuitenkin elämään oman itsesi ja peilikuvasi kanssa koko elämäsi, joten kannattaa keksiä miten se onnistuu. Millainen olen, mitkä ovat vahvuuteni, mitä hyviä puolia minun kannattaa itsessäni korostaa. Osaanko olla aito ja rehellinen. Miten viihdyn itseni kanssa koko elämän ajan? Miten teen elämästäni siedettävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele keskittymään olennaiseen ja nauttimaan pienistä hyvistä asioista. Itseään on ihan turha verrata toisiin. Aina on joku jolla jokin asia tai kaikki on paremmin.
Olet tärkeä ennen kaikkea itsellesi. Niin se on kaikkien kohdalla.
Kiitos. Miten voisi kehittää ajattelua olevansa itselle tärkeä? Miten olla välittämättä siitä, että miten muut vaikka näkee sinut jos et ole ihan täydellinen?
Hyviä kysymyksiä.
Voit yrittää miettiä olevasi itsellesi tärkeä siitä näkökulmasta, että sinulla on vain tämä yksi elämä ja vaikka et "eläisi täysillä", voit opetella tervettä itsekkyyttä ja oppia ihan vain nauttimaan elämäsi hyvistä puolista. Haluatko käyttää elämäsi siihen, että mietit mitä muut sinulta haluavat, vai siihen että mietit mitä itse haluat elämältäsi.
Tämä oli tosi hyvä vastaus. Totta on vain yksi elämä ja en ole miellytämässä ketään muita täällä. Minulla on rankkoja kokemuksia lapsuudessa ja nuoruudessa, ulkonäöstä ja kauneudesta on tullut VALTAVA pakkomielle ja se on niin rankkaa koska ulkonäkökin rapistuu kun vanhenee. Vartalo murenee.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä jos epäonnistuu siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan hirveä olla. Koen itseni niin huonoksi, että vaikee edes nousta ylös sängystä välillä. Ja kaikki johtuu siitä, että häpeän ja inhoan itseäni ihan hirveästi.
Lisäksi olen vielä ihan järkyttävän ahdistunut kaikesta. En tiedä miten helpottaa oloa. Kävin joskus terapiassa, mutta se ei auttanut koska en pystynyt puhumaan juurisyistä huonoon oloon. Olen ihan umpikujassa.
-ap
Tämä voi nyt kuulostaa todella tylyltä, mutta minun mielestäni paraneminen ei ala siitä, että vatvoo ja lätkyttää menneitä kurjuuksia ja itselle kohdistettuja vääryyksiä. Paraneminen alkaa siitä, että lakkaa uhriutumasta ja tekee jotain asioidensa eteen.
Minä tulen alkoholistiperheestä. Perheestä, jossa humalatila ja fyysinen väkivalta oli vahvasti läsnä, joka ikinen päivä, kunnes lopulta k
Kaikkea hyvää sinulle ja pojillesi!
Vierailija kirjoitti:
En kestä ja ratkaisin asian erakoitumalla. Evvk kaikelle ja yhteiskunta saa pitää tunkkinsa.
Tosi hyvää sun päänsisäiselle maailmalle? En suosittele, katkeroidut lopulta ja olet itsesi pahin vihollinen.
Vierailija kirjoitti:
Instagramissa ainakin on todella paljon kaikkea hyvään oloon liittyvää postausta, myös paljon sellaista mitä ei kannata seurata, sun itsetunto saattaa nousta kun sä huomaat että muutkin on oppinut hyväksymään itsensä vaikka ois reilusti ylipainoa tai muita ongelmia..
Suosittelen ruudun sijaan ihan fyysistä kirjaa psykologiapuolesta ja fyysistä ulkoilua tai muuta liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole millään saanut parannettua. Kerron sen myös avoimesti eli en salaile sitä mitenkään. Nyt olen juuri tilanteessa että se pienikin itsetunto on poljettu rotkoon vaikka yritän olla välittämättä. Tiedän hyvät ja huonot puoleni mutta se ei auta itsetunnon kanssa kun aina saa vaan pjaskaa niskaan vaikka miten yrittäisi elää tätä elämää hyvällä tavalla.
Siinä sä vastasit itsellesi, mistä kiikastaa.
Olet ripustanut itseluottamuksesi muiden varaan. Se perustuu siihen, mitä MUUT sanoo.
Ota tilanne haltuun. Tee itsestäsi sellainen ihminen, mitä ITSE arvostat. Opiskele ja muuta tyyliä, asennetta, mitä ikinä keksit.
Sulla on koko elämä aikaa. Ehdit hyvin rakentaa näköisesi elämän ja sen mukana tulee hyvä itseluottamus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan hirveä olla. Koen itseni niin huonoksi, että vaikee edes nousta ylös sängystä välillä. Ja kaikki johtuu siitä, että häpeän ja inhoan itseäni ihan hirveästi.
Eikä se helpota tilanteessa yhtään, että niin häpeää ja inhoaa ne ainoat muut ihmisetkin joita elämässä vielä on. Ei tässä ole mitään järkeä kun kaikki mitä tekee on väärin ja sitten kun ei tee mitään, ettei tee väärin niin sekin on väärin.
Mietin tosi usein että millaista olisi jos edes kerran olisi saanut jotain kannustusta ja tsemppiä. Tai edes vaikka kuullut kehun tai saanut kiitoksen jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kestä ja ratkaisin asian erakoitumalla. Evvk kaikelle ja yhteiskunta saa pitää tunkkinsa.
Tosi hyvää sun päänsisäiselle maailmalle? En suosittele, katkeroidut lopulta ja olet itsesi pahin vihollinen.
Olen jo katkeroitunut ja ahdistunut. En v välitä paashan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siitä ei ole kysymys vaan esimerkiksi, jos pelottaa vaikka mennä johonkin paikkaan tai tilaisuuteen, niin menee sinne vaikka se tuntuisi kuinka vaikealta. Silloin on voittanut pelkonsa ja ilman muuta sen seurauksena itsetunto paranee.
Vierailija kirjoitti:
Itsetunto yleensä nousee onnistumisista ja mielekkäästä elämästä. Mikä elämässäsi on huonosti ja mitä haluat parantaa? Onko haaveita, joita et jostain syystä ole toteuttanut noiden ajatuksien vuoksi. Ota pieniä tavoitteita ja ala menemään niitä kohti. Aluksi ihan pieniä juttuja, joista voi mieli piristyä.
Mulla tuo toimi väärinpäin eli nälkä kasvaa syödessä ja noiden pikkujuttujen jälkeen haluaa toteuttaa niitä ihan oikeita haaveita joita ei sitten enää vaan voi saavuttaa. Jäljelle jää vaan se kädenlämpöinen lupaus kuin vittumaisena maistiaisena, että tätä se olisi voinut olla jos elämäsi olisi ollut omannäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siitä ei ole kysymys vaan esimerkiksi, jos pelottaa vaikka mennä johonkin paikkaan tai tilaisuuteen, niin menee sinne vaikka se tuntuisi kuinka vaikealta. Silloin on voittanut pelkonsa ja ilman muuta sen seurauksena itsetunto paranee.
Juu ei muuten parane. Tuosta on kokemusta enemmän kuin tarpeeksi, että menee pois omalta mukavuusalueelta ja tekee asioita jotka jännittää sekä on itse se aloitteellinen eikä odota muiden ottavan ekaa askelta..
Lopputulos on se, että muut katselee nokkavarttaan pitkin ja tekee kaikin tavoin selväksi ettei tämä paikka / harrastus ole sinua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista höpöä sinäkin luulet. En tasan tee enää ikinä muuta kuin pakolliset kuviot. Omalla ajallani teen sitten sitä mistä nautin.
Minä olen mies ja minulla on täysin surkea itsetunto, minua on nuorempana kohdeltu huonosti muutamien ihmisten toimesta koulumaailmassa. Sitten nuorempana aikuisena kun joukkueurheilulajissa asetuin kiusatun ihmisen puolelle niin minä jouduin myös sitten silmätikuksi. Olen ollut aina se joka pyrkii olemaan heikompien,kiusattujen ja kaltoinkohdeltujen puolella ja tämän takia minä olen saannut lokaa niskaani.
Huono itsetunto näyttäytyy siten etten ole koskaan lähestynyt naisia, en luota omiin kykyihini ja pidän itseäni huonona ihmisenä sekä rumana. Olen siis ikisinkku ja erakko luonteeltani, töissä käyn ja töissä meillä on hyvä ilmapiiri.
Olen todella varautunut kohtaamaan muita ihmisiä koska koen että uudet ihmiset pitävät minua huonona ihmisenä.
Omaa kehoani ehkä häpeän siten että minulla kasvaa karvoja, käteni ovat melko isot ja naamani on ruma.
Myös meillä miehillä voi olla huono itsetunto ja tästä puhutaan vähän. Terapiaan en kehtaa mennä ja en tiedä tarvinko terapiaa.
Ite olen päätynyt siihen tulokseen että ihmisistä pitää vain pysyä erossa, ne on aina jollain tavalla itsetunnon päälle ja heikentää elämänlaatua.
Mitä vähemmän on toisten kanssa tekemisissä, sitä vähemmän mitkään puutteet häiritsee. Ei tarvitse riittää kuin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Ryyppää riittävästi
Alkoholi toki nostaa itsetuntoa ja poistaa estoja mutta jos humalassa vain pystyy olemaan normaali niin ei sekään ihan normaalia ole. Toki suomalaiseen kulttuuriin kuuluu se että vain humalassa saa jutella muille ihmisille ja humalassa saa vain juhlia.
Minkälaisia juttuja siellä kannattaisi seurata?