Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suorastaan vittumaisen kallista nyt Suomesa. Moni tuote jää hyllyyn, sillä...

Vierailija
20.01.2025 |

...olen siirtynyt halpistuotteisiin, kuten coop, xrta ja ostan punalaputettuja tuotteita ja käyn leipäjonossa. Esim periaatteesta en koskaan osta 7 euron kahvipakettia vaan ainoastaan silloin kun tarjouksia. En osta enää myöskään yli 4 euron eineksiä .Teen myös itse kerralla isommam määrän ruokaa, jonka syön useampana päivänä. Näin vähän nuukaillen säästän Suomessa, mutta eipä nämä hintojen nousut näin tule kansantaloutta edistämään kun niin monet säästävät. No se on voi voi. Miten sinä olet reagoinut hintojen nousuun?

Kommentit (264)

Vierailija
161/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ostan valmisruokia. Tein lasagnee perjantaina ja söin siitä vielä tänään ja lasagne maksoi 7 euroa tekeminen joten halvalla sai 3 päiväksi ruokaa. Suunnittelemalla säästää kun suuunnittelee mitä syö viikon aikana.

Vierailija
162/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Coop, extra, rainbow, pirkka ja mitä näitä nyt on- ne itse asiassa ruokkivat tätä ongelmaa koska niistä suurin osa tuotosta menee kaupalle, ei tuottajalle. Tuottajan työpanos on halpuutettu näiden isojen toimesta ja siihen kiteytyy näiden halpamerkkien idea.

Vaikka se kirpaiseekin, niin ostan Suomalaista laatua ja olen nykyään entistä tarkempi avainlippumerkistä.Tingin sitten jostain muualta.

Esimerkiksi valio maksaa maidontuottajille paremmin kuin muut. Haluan kantaa korteni kekoon ja luoda ostovoimaa suomeen omilla avainlippu valinnoillani.

Jos muutkin valitsisivat näin, ei tarvitsisi pelätä suomalaisen ruuan korvaamista ulkomailta tuodulla tehotuotetulla, ylilannoitetulla ja geenimanipuloidulla. Vaalin suomalaista laaturuokaa.

Avainlippu = 50% työtä ja valmistusosuutta Suomessa. Lainaus Kuluttajaliitolta: 

"Avainlippu-merkki voidaan myöntää suomalaiselle tuotteelle. Avainlippu-merkin käyttöoikeutta myönnettäessä tuotteen tai tuoteryhmän tulee täyttää muun muassa seuraavat myöntämisedellytykset:

Tuote tai tuoteryhmä on Suomessa valmistettu.

Tuotteen tai tuoteryhmän kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia omakustannusarvosta."

Joutsenlippu = 100% suomalainen tuote. Lainaus Kuluttajaliiton sivuilta: 

"Hyvää Suomesta -merkki on suomalaisten pakattujen elintarvikkeiden alkuperämerkki. Se kertoo suomalaisesta raaka-aineesta ja työstä.

Liha, kala, muna ja maito sellaisenaan ja osana muita elintarvikkeita on aina 100 % suomalaista.

Jos pakkauksessa on vain yhdenlaista raaka-aineetta, on sen oltava 100 % suomalaista.

Monen raaka-aineen tuotteessa raaka-aineesta 75100 % on suomalaista.

Lopputuotteen valmistus ja pakkaaminen tehdään Suomessa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on siitä hieno maa että täällä yhdistyy Bulgarian palkat ja Sveitsin hinnat!

Vierailija
164/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavalla oon reagoinut niin kuin moni muukin, että ostan kaupan omia, halvimpia merkkejä. Pidän tarkkaan kiinni ostoslistasta ja vertailen hintoja jo kotona netissä. Margariinin vaihdoin Xtran oliko nyt 35cnt maksavaan, kahvin juontia vähensin kahteen kuppiin päivässä ja senkin vaihdoin Juhlamokasta halvempaan. En todellakaan maksa yli 7 euroa kahvipaketista. Oivariinin kipurajana pidin sitä, kun hinta nousi yli neljän euron. Fazerin suklaata en ole ostanut enää aikoihin. Täällä päin Fazerin levyt maksaa reilut 4 euroa, mikä on aivan naurettava hinta. Herkkuna joku pieni Xtran suklaalevy joka maksaa muistaakseni alle euron(?). Alkoholia en osta enää ollenkaan. Ihan älytöntä maksaa yhdestä tölkistä siideriä ja lonkeroa sen, minkä totuin joskus nuorena maksamaan ravintolassa.. Ruoan laitossa olen taitava tekemään edullista ruokaa. Esim. nuudeliwokin saa tehtyä ison pannullisen reilulla eurolla (riisinuudelia ja Xtran tms. wokkivihannekset pakasteena). Siitä syö kaksi henkilöä kaksi päivää.

Vierailija
165/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että pienestä rahkapurkista en maksa reilua euroa (jotkut maksaa varmaan kaksikin euroa) enkä myslipaketista yli viittä euroa, en todellakaan. Mysliä ostan, jos saa kolmen euron kieppeillä ja sitä rahkaa, jos maksaa alle euron. Valitettavasti sokeritonta rahkaa ei taida saada alle eurolla, mutta terveellisyydestä on nyt ollut pakko tinkiä. 

Vierailija
166/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän leipominen on hyväksi henkiselle terveydelle ja elimistökin tykkää kun säilöntäkemikaalit ym. myrkyt jäävät syömättä. Sama pätee puutarhan, metsän ja vesistöjen antimiin. Suomessa on jokaisen oikeudet joita ehdottomasti kannattaa hyödyntää.

https://ym.fi/jokaisenoikeudet

Vierailija
167/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruuat kokonaan itse (ei eineksiä), siinä säästää. Lisäksi en osta mitään erityistä enkä yksittäispakattua vaan ihan perustuotteilla mennään ja pakkauskoko missä on pienin kilohinta. Herkkuja ei lainkaan (jääteköt, sipsit, limpat). Muutos ei ole suuri, näin olen mennyt aiemminkin tosin aiemmin ostin satunnaisesti riisipiirakoita ja rahkoja. Ne rahat mitä kauppaan käytän käytän sitten laadukkaaseen perusruokaan.

Enemmän varmaan olen säätänyt kuitenkin siinä että en käytä palveluja enää ollenkaan (kampaaja, kosmetologi, hieroja) enkä osta leikkokukkia.

Vierailija
168/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä eli parturissa en enää käy! Leikkaan ja värjään hiukseni itse. Tästä ns. tinkimisestä oon kyllä vain innoissani, koska parturissa käyminen on tylsintä puuhaa ikinä :D

Vierailija
169/264 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkka mysli on halpaa. Fazerin suklaalevy kannattaa vaihtaa Pirkka suklaapatukkaan. Niitä saa 7,5 Fazerin suklaalevyn hinnalla.

Vierailija
170/264 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon tehnyt juuri päinvastoin kuin ap. Olin nuorempana vielä todella vähävarainen ja ostokset olivat aina halvimpia tuotteita ja halpismerkkejä automaattisesti. Halvat tuotteet jäivät päälle vielä paremmin ansaitessa. Nyt tienaan suht hyvin ja päätin syksyllä, että ostan kaupasta nimenomaan nyt kotimaisia laatutuotteita! Ei enää halpiksia, ainakaan jos laatu on selkeästi huonompi kuin merkkituotteessa. Ostan nyt paljon harkitummin, vähemmän kuin ennen mutta laadukkaampaa. Lihaa syön enää tosi vähän, mutta kun ostan sitä, ostan 2 x tavallista kalliimpaa luomulihaa. Kana ym. on vaihtunut kotimaisiin kasvisproteiineihin. Kaikki raha kotimaahan on juuri nyt tosi tärkeetä ja mielestä tällainen, jolla siihen jokseenkin edes on varaa, voi hyvin kantaa kortensa yhteiseen kassaan. Kyllä itselläkin on kulut huomattavasti nousseet mutta edelleen pärjään hyvin. 

Vierailija
171/264 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Elämässä on muutakin maksettavaa kuin ruoka. Jokaisen pitää ajatella, mistä vielä voi pihistää. Ja useilla ei ole enää muuta kuin se ruoka, josta pihistää. Vakuutan, että siinä eettisyys jää kyllä auttamatta jalkoihin, jos pitää euron kolikoita laskeskella kaupassa."

Mulla ei. Olen köyhä, mutta ostan silti kyllä luomukananmunia ja luomubanaaneja tms. Säästän mielummin muissa menoissa. 

Minulla sama, ostan vähillä rahoillani luomu- tai vapaan kanan munia. Niin köyhä en ole, että kanojen tarvitsisi kärsiä pikku häkeissä ilman liikkumismahdollisuuksia. Mieluummin lopetan munien syönnin.

En enää osta kumpiakaan, kun 6 munan paketissa oli mätä muna. Etenkään vapaan kanan munia ei kannata ostaa. Hyi, helvetti sitä hajua!

Vierailija
172/264 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tilanne herättää kysymyksiä siitä, mitä kansalaisten pitäisi tehdä ja miten päättäjät voivat aidosti vaikuttaa hintojen kohtuullistamiseen ja tasapainoisemman talouden rakentamiseen. Nykyisellä menolla luokkaerojen kasvu vain kiihtyy, mikä ei ole hyväksi kenellekään."

Väitän, että yli puolella kansanedustajista ei ole mitään käryä hinnoista eikä kykyä suhteuttaa ruokakorin hintaa oman tulotasonsa ohi. Kun palkkioina tulee liki kymppitonni kuussa niin sillä saa kaupasta kaiken tarvitsemansa ja kun minä pärjään niin eihän silloin muillakaan hätää ole.

Tosin ei länsimaissa ole tapana, että poliitikot määräisivät esimerkiksi hintakattoja. Käytännössä voivat vaikuttaa vain veroilla ja tuilla hintoihin, mutta käytännössä verojen lisääminen tai tukien laskeminen näkyy vain siellä tuotteiden hinnoissa, koska kauppias ohjaa taloudellisen takapakin 100% asiakkaalle.

Vierailija
173/264 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2020-2025 ovat olleet tuhon vuodet suomalaisille, suomalaisten talous ja ostovoima on tuhottu täysin ahneudella, kymmenien ja satojen prosenttien hintojen / katteiden korotuksilla kaikissa tuotteissa ja palveluissa... ja tätä kaikkea on peitelty valheilla inflaatiosta...

Vierailija
174/264 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, että pienestä rahkapurkista en maksa reilua euroa (jotkut maksaa varmaan kaksikin euroa) enkä myslipaketista yli viittä euroa, en todellakaan. Mysliä ostan, jos saa kolmen euron kieppeillä ja sitä rahkaa, jos maksaa alle euron. Valitettavasti sokeritonta rahkaa ei taida saada alle eurolla, mutta terveellisyydestä on nyt ollut pakko tinkiä. 

Sama täällä. Suurin osa ruuasta ei vain ole sen väärti että viitsisi maksaa. Ja jos kaikki oikeasti jättäisivät ne kalliit tuotteet sinne hyllylle, niin viesti menisi perille. Mutta huolestuttavan iso osa kansasta on juuri tuollaista "ihan sama jos fazerin levy on vaikka 100e kun sitä ostaa vaan 1-2 kertaa vuodessa" -ajattelijoita, niin kauppiaalla ei ole mitään tarvetta laskea hintoja.

Vierailija
175/264 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaan saa nykyisin jäädä kaikki mikä ei ole pakollista ostettavaa. Pakolliset ostetaan halvimpana mahdollisena.

Tulee ihan mieleen oma lapsuus ysärin lama-aikaan, kun mihinkään ei ollut varaa. Onneksi sentään halpatuotteet vähän laadukkaampia kuin tuolloin, niin kurjuus ei ole täysin maksimoitu. Ja lapset on ihan hyvin ymmärtäneet että rahat ei riitä jos törsätään, eivätkä ole valitelleet. Sama juttu kaikissa heidän kaveriperheissäänkin.

Vierailija
176/264 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Elämässä on muutakin maksettavaa kuin ruoka. Jokaisen pitää ajatella, mistä vielä voi pihistää. Ja useilla ei ole enää muuta kuin se ruoka, josta pihistää. Vakuutan, että siinä eettisyys jää kyllä auttamatta jalkoihin, jos pitää euron kolikoita laskeskella kaupassa."

Mulla ei. Olen köyhä, mutta ostan silti kyllä luomukananmunia ja luomubanaaneja tms. Säästän mielummin muissa menoissa. 

Minulla sama, ostan vähillä rahoillani luomu- tai vapaan kanan munia. Niin köyhä en ole, että kanojen tarvitsisi kärsiä pikku häkeissä ilman liikkumismahdollisuuksia. Mieluummin lopetan munien syönnin.

En enää osta kumpiakaan, kun 6 munan paketissa oli mätä muna. Etenkään vapaan kanan munia ei kannata ostaa. Hyi, helvetti sitä hajua!

Kolmesta paketista peräjälkeen löytyi pilaantunut muna hiljakkoin täällä.

Vierailija
177/264 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä säästää todella pitkän pennin kun suosii kaikessa mahdollisessa ulkomaalaista kauppiasta ja ulkomailta tulevaa tavaraa. Suomalaiset kauppiaat on äärimmäisen rahan ahneita niin ei ole mitään järkeä suosia suomalaista missään asiassa. Samaa pystyy sanomaan suomalaisesta parisuhde markkinasta suomalaisten naisten suosiminen ei ole taloudellisesti kannattavaa kun vielä bonuksena ulkomaalaiset naiset on kaiken lisäksi vielä ystävällisiä ja mukavia

Kiitos tästä. Ulkomaalaisen kauppiaan ei tarvitse maksaa 25,5% ALV, YEL-maksuja, käsittämättömän korkeita vuokria ja ylihintaisia postituskustannuksia noin muutamia mainitakseni.

t. Yrittäjä joka tekee pitkää päivää ja saa hurjat 0€ maksettua itselleen palkkaa

Vierailija
178/264 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä säästää todella pitkän pennin kun suosii kaikessa mahdollisessa ulkomaalaista kauppiasta ja ulkomailta tulevaa tavaraa. Suomalaiset kauppiaat on äärimmäisen rahan ahneita niin ei ole mitään järkeä suosia suomalaista missään asiassa. Samaa pystyy sanomaan suomalaisesta parisuhde markkinasta suomalaisten naisten suosiminen ei ole taloudellisesti kannattavaa kun vielä bonuksena ulkomaalaiset naiset on kaiken lisäksi vielä ystävällisiä ja mukavia

Kiitos tästä. Ulkomaalaisen kauppiaan ei tarvitse maksaa 25,5% ALV, YEL-maksuja, käsittämättömän korkeita vuokria ja ylihintaisia postituskustannuksia noin muutamia mainitakseni.

t. Yrittäjä joka tekee pitkää päivää ja saa hurjat 0€ maksettua itselleen palkkaa

Tuskinpa mikään pikkuyrittäjä se ongelma onkaan. Ongelmahan on nimenomaisesti ja aika yksiselitteisesti ne, jotka myyvät elintarvikkeita yms päivittäistavaraa. Eli esim K-kauppiaat. Ruokaa kun on pakko ostaa, mutta muuta välttämättä ei.

Vierailija
179/264 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrettävää, mutta kuluttajat säästää siitä mistä pystyy. Olisihan se kaikille mukavampaa jos voisi ostaa Suomesta, mutta jos rahat ei riitä ne ei riitä.

Vierailija
180/264 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se onkin- ihmisten pitäisi pystyä tekemään kestäviä (esim.avainlippu) valintoja myös ruokakaupassa, jotta suomen talous saataisiin nousuun, mutta hintojen nousun ja verotuksen kallistumisen myötä ihmiset ostavat niitä halpuutettuja merkkejä kestävyysvalintojen sijaan.

Suomalainen ruoka pitäisi olla alvitonta- monet tahot hyötyisivät täällä, myös talous voisi hyötyä tästä lopulta.

Itse ostan avainlipputuotteita mutta kulutan vähemmän esimerkiksi autoiluun ja vaatteisiin. Vaatteet pyrin ostamaan käytettynä. Tiedän, että moni ei pysty enää mistään tinkimään ja tuo ruoka on sitten se josta tingitään.

Laadukkaan ruuan pitäisi olla ihmisten perusoikeus, koska kasviksien ja hedelmien terveysvaikutukset näkyisivät jossain vaiheessa myös terveydenhoitokuluissa.

Miksi siis huono halpuutettu ulkomailta tuotu ruoka on halvinta, koska siitä ei hyödy kukaan muu kuin se ulkomainen firma ja kauppa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi