Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suorastaan vittumaisen kallista nyt Suomesa. Moni tuote jää hyllyyn, sillä...

Vierailija
20.01.2025 |

...olen siirtynyt halpistuotteisiin, kuten coop, xrta ja ostan punalaputettuja tuotteita ja käyn leipäjonossa. Esim periaatteesta en koskaan osta 7 euron kahvipakettia vaan ainoastaan silloin kun tarjouksia. En osta enää myöskään yli 4 euron eineksiä .Teen myös itse kerralla isommam määrän ruokaa, jonka syön useampana päivänä. Näin vähän nuukaillen säästän Suomessa, mutta eipä nämä hintojen nousut näin tule kansantaloutta edistämään kun niin monet säästävät. No se on voi voi. Miten sinä olet reagoinut hintojen nousuun?

Kommentit (264)

Vierailija
41/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurahdin lähikaupassa, kun Fazerin sininen pähkinäsuklaalevy oli 5 €. Ei muuten tule ostettua tuolla hinnalla yhtään levyä, saavat minun puolestani mennä hävikkiin. 

Täällä Fazerin tumma suklaalevy on 5,5€. Eikä siinä siltikään ole sitä suklaata kuin joku 47%, verrattuna oikeaan tummaan suklaaseen.

Vierailija
42/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vain K-Marketissa kuntakeskuksessa. Ostan aina keltalaputettuja lihoja. En ole aikoihin ostanut mitään normaalihintaista. Olen eläkkeellä ja kun menen aamulla kauppaan siellä on juuri laputettu tuotteet. Myös muut laputetut tuotteet kelpuutan ostoskärryyni. Omaplussatarjoukset ovat hyviä kun ovat yleensä niitä joita ostan muutenkin. Kesällä kasvatamme itse ruokamme hyvin pitkälle. Meidän ruokakulut/kk ovat tosi maltilliset. Eipä meillä paljon muita kuluja ole paitsi kaksi autoa on käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapitalistien vallankaappaus, joka näkyy myös Yhdysvalloissa ja Virossa, harmonisoivat hintoja ja tietenkin ihan tappiin. Euro valuuttana nostaa hinnat Euroopassa, Itä-Euroopan EU-maissa jossa oma valuutta käytössä ja vähän manuja hinnat on vielä kohdillaan ja edulliset. Mutta kapitaali-imperiumin ahneustalous jyrää nekin muutamassa vuodessa. Nyt on ahneuden ja riiston aikakausi ja ajan henki.

Vierailija
44/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurahdin lähikaupassa, kun Fazerin sininen pähkinäsuklaalevy oli 5 €. Ei muuten tule ostettua tuolla hinnalla yhtään levyä, saavat minun puolestani mennä hävikkiin. 

En syö suklaata, mutta kuinka usein sen levyn on tottunut mussuttamaan jos kokee että 5e on kallis hinta 😅 Ihan käsittämätöntä tuo suklaavalitus

Vierailija
45/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne Suomessa on todella haastava monille, ja hintojen nousu on iskenyt kovaa varsinkin pienituloisiin. Kuluttajien nuukailu on ymmärrettävää, mutta se luo samalla negatiivisen kierteen talouteen, kun ihmiset ostavat vähemmän ja raha ei kierrä samalla tavalla. Tämä voi lopulta johtaa jopa yritysten vaikeuksiin, työttömyyteen ja talouden hidastumiseen.

Ahneusinflaatio, eli "greedflation", on ollut monien huulilla viime aikoina. Yritykset ovat käyttäneet energiakriisiä ja muita tekosyitä lisätäkseen hintoja, vaikka niiden todelliset kulut eivät aina ole kasvaneet samalla tavalla. Tämä luo eriarvoisuutta ja aiheuttaa turhautumista, kun tavallinen kuluttaja joutuu säästämään, mutta osakeyhtiöiden voitot kasvavat.

ALV:n ja muiden verojen nostaminen pahentaa tilannetta, erityisesti pienituloisten kohdalla, koska tasavero kohtelee kaikkia samalla prosentilla, riippumatta maksukyvystä. EVA:n raportti on hyvä muistutus siitä, että palkansaajien verotus on noussut korkealle, mikä vähentää ostovoimaa entisestään.

Tämä kehitys on erityisen raskasta heille, jotka ovat jo valmiiksi taloudellisesti tiukilla. Leipäjonot, punalaputetut tuotteet ja halpismerkit ovat monille nyt arkipäivää. Pitkällä tähtäimellä tämä ei kuitenkaan ole kestävää, ja vaaditaan laajempia muutoksia niin verotukseen, energiapolitiikkaan kuin yritysten vastuullisuuteen.

Tilanne herättää kysymyksiä siitä, mitä kansalaisten pitäisi tehdä ja miten päättäjät voivat aidosti vaikuttaa hintojen kohtuullistamiseen ja tasapainoisemman talouden rakentamiseen. Nykyisellä menolla luokkaerojen kasvu vain kiihtyy, mikä ei ole hyväksi kenellekään.

Vierailija
46/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö suklaata, mutta kuinka usein sen levyn on tottunut mussuttamaan jos kokee että 5e on kallis hinta 😅 Ihan käsittämätöntä tuo suklaavalitus

Sä olet SE käsittämätön valittaja 😖

Vierailija
47/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on periaatteesta, vaikka ostaisin levyn kerran puoleen vuoteen niin minä en siitä 5 € maksa. Roudaan sen mielummin vaikka ulkomaiden reissun sivutuotteena, aivan samaan tapaan kuin muutkin verotuksella ylihinnoitellut tuotteet.

Vierailija
48/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta kun menet kauppaan niin ihan perustuotteet kallistuneet. Puolukkapussi oli vielä muutama viikko sitten 0,89€ ja nyt 1,95€ jne. Järkyttäviä hinnan korotuksia.

Metsässä ilmaisia, mulla pakastimessa 6 sangollista

Vierailija
49/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen alkanut huomata itsekin, että kauppalaskut on selvästi isompia kuin ennen.😮 Sen takia tein ekaa kertaa elämässäni kuukauden ruokalistan, johon valitsin halpoja ruokia ja vain viikonlopulle vähän parempaa. Sitten etsin verkkokaupasta, mikä on halvin raaka-aine kussakin reseptissä. Esim. naudan jauheliha jää nyt hyllyyn ja vaihtuu paljon halvemmaksi sikanaudaksi ja siitäkin halvin tuotemerkki. Olipa raaka-aine mikä tahansa, niin valitsin halvimmat ja merkkasin ne kauppalappuunkin (sekä merkin että hinnan), etten vain ota vahingossa kalliimpaa tuotetta hyllystä.

Jotkut edulliset on edelleen pakko jättää ostamatta, esim. litran jugurtit, koska huomasin, etten pysty syömään litraa samaa jugurttia. Oli pakko vaihtaa purkkijugurtteihin takaisin, ettei tule hävikkiä ja valita edullisia sitten niistä.

Vierailija
50/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin jo sanottiin että pari vuotta sitten levyt maksoi 2-2,5e. Onhan tossa hinnankorotusta. 

Vierailija
51/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin puhuvat yleensä tulevat talous- ja velkaneuvonnan asiakkaat. Ollaan olevinaan niin rahamiestä, että maksetaan mieluusti ylihintaa eikä ymmärretä rahan arvoa ja sitten kun luottokortteja ollaan leikkaamassa poikki ihmetelllään, että mitenkäs tässä näin kävi ja mistään ei voida säästää, kun ihan kaikki elämässä on välttämätöntä ja hintansa väärtiä.

Vierailija
52/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä Puolassa. Kaupoissa, ravintoloissa vielä vanhan kunnon hyvän ajan todella edulliset hinnat ja lennot tuonne maksaa vain muutaman kympin. Pitäisikö muuttaa pysyvästi, kun euromaissa ryöstäytynyt kauppiaiden rosvous sairauden asteelle. 

Vierailija
53/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn vain K-Marketissa kuntakeskuksessa. Ostan aina keltalaputettuja lihoja. En ole aikoihin ostanut mitään normaalihintaista. Olen eläkkeellä ja kun menen aamulla kauppaan siellä on juuri laputettu tuotteet. Myös muut laputetut tuotteet kelpuutan ostoskärryyni. Omaplussatarjoukset ovat hyviä kun ovat yleensä niitä joita ostan muutenkin. Kesällä kasvatamme itse ruokamme hyvin pitkälle. Meidän ruokakulut/kk ovat tosi maltilliset. Eipä meillä paljon muita kuluja ole paitsi kaksi autoa on käytössä.

Juuri mitään ei tarvitse ostaa normihinnalla, minä käyn ilta-alessa eli miinus 60 %

Riistaa on 2 pakastinta täynnä joten lihaa en osta.

Myös eläkeläinen.

Vierailija
54/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä Puolassa. Kaupoissa, ravintoloissa vielä vanhan kunnon hyvän ajan todella edulliset hinnat ja lennot tuonne maksaa vain muutaman kympin. Pitäisikö muuttaa pysyvästi, kun euromaissa ryöstäytynyt kauppiaiden rosvous sairauden asteelle. 

Tulee kalliiksi käydä Puolassa kaupassa 

Vierailija
55/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Puolassakaan enää niin halpaa ole kuin vielä kymmenisen vuotta sitten, mutta Suomeen verrattuna silti ihan mukavat hinnat. Jotkut tuotteet voivat silti olla jopa kalliimpia tai Suomen hinnoissa, eli vähän kannattaa katsoa.

Vierailija
56/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliit hinnat, huonot palkat, kova verotus ja järjetön byrokratia, täysin tolkuttomat hankkeet verovaroin, sote, leväperäinen mmuutto, kaupanalan keskittymät, tulonsiirrot energiayhtiöille vihreän siirtymään nimissä, hyväveli verkostot verorahan jaossa, tms tms.... Tässä on niitä syitä millä hyvinvointi valtio romutettiin. Kannattaa katsoa mitä länsi naapurissa tehtiin oikein ja mitä väärin. Ei pidä toistaa samoja virheitä ja jättää vastaavasti ne järkiteot tekemättä.

Vierailija
57/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen siirtynyt kahvissa vain pikakahviin ja siinäkin tietysti halvimpiin merkkeihin.

Siis, eihän pikakahvi nyt ainakaan halvempaa ole kuin suodatinkahvi, vaan tosi kallista.

Vierailija
58/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea säästää enempää. Kun ei voi säästää enää jättämällä pois mitään. Kun niillä halvimmilla on veivattu kaikki nämä vuodet.

Kauppa kuitenkin tarvitsee sitä katettakin. Kaikki ei voi kaikki ostaa alelappuna ja halpamerkein. Kauppias joutuu tekemään joitain ratkaisuja. Esim halvinta halpamerkkiä. Ei tilata, eikä voikaan, jos kaikki muu jää vieressä hyllyyn. Tuotetta ei ole vedetty markkinoilta. Sen saa vielä isosta marketista. Mutta sen myyminen, aiheuttaa katteen pienentymisen ja muiden tuotteiden myynti jää tappiolle.

Me ei voida kaikki säästää. Mut ikään en ole 4 euron eineitä ostanu. Eilistä keittoa voi lämmittää, jos on kiirenälkä.

Vierailija
59/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotulot on tonnin kuussa. Syön useimmiten pelkkiä ranskalaisia. Rahat riittää just ja just.

Vierailija
60/264 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä miljoonatuloja muuten saisikaan. Terveisin Citymarket-kauppias.