Suorastaan vittumaisen kallista nyt Suomesa. Moni tuote jää hyllyyn, sillä...
...olen siirtynyt halpistuotteisiin, kuten coop, xrta ja ostan punalaputettuja tuotteita ja käyn leipäjonossa. Esim periaatteesta en koskaan osta 7 euron kahvipakettia vaan ainoastaan silloin kun tarjouksia. En osta enää myöskään yli 4 euron eineksiä .Teen myös itse kerralla isommam määrän ruokaa, jonka syön useampana päivänä. Näin vähän nuukaillen säästän Suomessa, mutta eipä nämä hintojen nousut näin tule kansantaloutta edistämään kun niin monet säästävät. No se on voi voi. Miten sinä olet reagoinut hintojen nousuun?
Kommentit (264)
En ole edes huomannut. Koskaan en hintoja katsele ja jos vahingossa katson niin seuraavalla kerralla en varmastikaan sitä enää muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samoilla linjoilla vaikka hyväpalkkaisessa työssä olen, kaikesta koitan säästää
Sama. Olen huomannut, että ihan sen enempää ajattelematta olen viime aikoina ostanut vaatteenikin melkeinpä kokonaan face-kirppareilta jne. Aiemmin kiertelin paljon vaatekauppoja ja ostelin mielelläni uusia vaatteita.
Mä ostan harvoin vaatteita joten ostan vielä uusia, mutta aina vasta alennuksesta. Mulla on aikaa odottaa niitä. Vaatteetkin on nykyään naurettavan kalliita, varsinkin kun laatu samalla monesti on huonompi kuin menneinä vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun menet kauppaan niin ihan perustuotteet kallistuneet. Puolukkapussi oli vielä muutama viikko sitten 0,89€ ja nyt 1,95€ jne. Järkyttäviä hinnan korotuksia.
Mene töihin niin ei tarvitse märistä
Missä ei olisi?
Ainakin länsimaissa yleistä hintatasoa on nostettu järkyttävästi ja sdn myötä ostovoimaa vähennetty. Ja sehän ei hyödytä ketään.
T. Kööpenhaminasta
Et osta enää koskaan yli neljän euron eineksiä? Mä en ole oikeastaan koskaan ostanut eineksiä. Itse tekemällä saa huomattavasti parempaa ruokaa ja halvemmalla, kun loput vaikka pakastaa tai syö seuraavina päivinä.
Köyhien ulina on kuin musiikkia 🎼
Onneksi ei tarvii katsoa hintoja,ostan mitä haluan 😊
Totta ja samalla jotkut ruokatuotteet ovat yhä todella halpoja, kuten juurekset, kananmunat, broilerinkoivet, riisi, jauhot, sokeri jne.
Ei tarvitse ihmetellä miksi Kupittaan Cittarin kauppias on vuodesta toiseen suurituloisempi miljonääri verolistassa ja taitaa olla cittarun hyllyttäjät työharjoitteluissa tai työkokeiluissa palkatta. K-ryhmä on ylivoimaisesti kallein rahastaja, kaverikapitalistien kauppa.
Naurahdin lähikaupassa, kun Fazerin sininen pähkinäsuklaalevy oli 5 €. Ei muuten tule ostettua tuolla hinnalla yhtään levyä, saavat minun puolestani mennä hävikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ulina on kuin musiikkia 🎼
Noo äkkiäkös sinut vapautetaan ylimääräisestä omaisuudesta
Joku hallitus nosti hintoja alvin muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Harmillisesti halpistuotteet usein loppu , huomaa että muutkin on ruvennut niitä ostelemaan pakon edessä.
Täytyy sanoa että säästän sillä että ostan paljon silloin kun on halpaa.
Joulua ennen oli juustokilo n. 4€, ostin 4 kpl. Vieläkin on juustoa kaapissa.
Kukkakaalia ostin 80c kilo syksyllä, ja laitoin pakastimeen. Kesäkurpitsaa myös.
Perunaa porkkanaa ja lanttua sai taas loppuvuodesta 2€/5kg. Niitäkin on edelleen jäljellä.
Miinus kanaa ja lihaa ostan paljon kun tulee kohdalle ja pistän pakkaseen. Makkaraa myytiin 50c paketti, niitäkin on pakkasessa vielä useita paketteja.
Silloin kun valmissalaatteja myytiin 50c/kpl niin söin niitä viikon.
Omenat ja banaanit on pitkään olleet 99c/kg, mandariinit oli pitkään euron kilo myös, niitä meni paljon.
Yrttejä kasvatin ja pakastin pitkin kesää, niitäkin on vielä jonkun verran, ja kun ne loppuu niin odotellaan siihen asti että saa taas uusia itsekasvatettuja.
Kyllä se on silloin ostettava kun halvalla saa, vaikka toki se vaatii sillä hetkellä enempi rahaa. Pitkässä juoksussa säästöä kuitenkin tulee.
Fazerin 180-200g suklaat jo S-kaupassa 4,69€ ja K-kaupoissa 5,20€ levy. Olivat vielä joulukuussa 4,20€. Pari vuotta sitten 2-2,5€.
Borges neitsytoliiviöljy 500 ml nyt 14€, runsas vuosi sitten 7-8€.
Kauppa se on joka kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Naurahdin lähikaupassa, kun Fazerin sininen pähkinäsuklaalevy oli 5 €. Ei muuten tule ostettua tuolla hinnalla yhtään levyä, saavat minun puolestani mennä hävikkiin.
Kuulivatko muut asiakkaat sinun naurahduksesi?
Kova hintataso on johtanut siihen, että nuukailen Suomessa, mutta kun olen ulkomailla, niin sitten voi enemmän irroitella kun hinnat on kohdallaan. Uskon että hallituksen alv-nostolla on negatiivinen vaikutus valtion verotuloille
Suomalaiset tuotteet ovat kalliita, sillä Suomessa tuotantokustannukset ovat korkeat. Pitäisikö maksaa työntekijälle vähemmän palkkaa, jotta voisit ostaa halvemmalla
Kasvatin viime kesänä juureksia ja kurkkua, tomaattia, mansikkaa sekä yrttejä, Pakastin ja kellari on edelleen pullollaan ruokaa, en ole huomannut hinnannousuja omassa taloudessa. Kyllähän moni viime kesänä täälläkin nauroi sille, että omavaraisuus on typerää, mutta se näkyy kauppalaskussa: 4-henkinen perhe ja ruokaan menee 80 e/vko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulivatko muut asiakkaat sinun naurahduksesi?
Sinä voit ostaa tuolla hinnalla minunkin puolestani ja huolehtia siitä, että valtio saa veronsa.
Korkeat hinnat ovat ilmastoteko, laittavat kuluttajan miettimään, onko ostos välttämätön vai ei. Aiempi hallitus tutki tätä asiaa useaan kertaan ja aina lopputulema oli, etteivät korkeat hinnat vaikuta pienituloisiin millään lailla.