Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Värianalyysi, pystyykö oman väri vuodenaikansa selvittämään itse?

Vierailija
19.01.2025 |

Onko kukaan selvittänyt itse? Ja onko luotettavaa vai pitääkö maksaa ammattilaiselle?

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on varmaan jossain välimaastossa. Vuodenajoissa on alasävyjä. Olen päätynyt siihen, että olen kesään kallellaan oleva kevät. Peruslinjana, että lämpimät hiusvärit ja vaatteet tekevät terveemmän näköisiksi kuin viileät, mutta osaväripaleteista kesän puolellakin sopii hyvin, esim turkoosit ja tietyt syvänsiniset. Jo pieni vivahde-ero värissä saa sen näyttämään huonolta. Isoin ongelma on, että on vaikea löytää kaupoista niitä värisävyjä, mitkä sopisivat minulle. Enemmistö suomalaisista on ilmeisesti viileänsävyisiä, esim kesä, vaatekaupan valikoimista päätellen.

Vierailija
82/116 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kyllä mielestäni väärin tehty värianalyysit

https://yhteishyva.fi/elama/suomalaiset-rakastavat-varia-joka-oikeasti-…

Toimittajalla on selkeää lämpöä kasvoissa, mutta lämpimät sävyt tekevät kasvot kirjavan näköisiksi sen takia, koska poskissa on couperosaa! Varsinkin lopussa valittu kylmän pinkki huulipuna näyttää väärältä hänellä. Kesän kirkkaimmat sävyt näyttää ihan hyvältä, koska ne saattaa olla lähempänä sitä väriryhmää, mikä hän oikeasti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "henkariin" värianalysoija ei tunnu osaavan analysoida kuin syksyiksi kaikki asiakkaansa. Vai onko meillä Suomessa tosiaan niin paljon syksyvärisiä naisia? Mun empiirinen havainto on, että kesiä ja keväitä olisi yhtä paljon. Mutta tälle kyseiselle tyypille ei sitten millään satu niitä asiakkaiksi. Kumma juttu.

Ja mun on kyllä pakko sanoa, että semmonen oranssi meikki ja oranssi hiusväri on jokseenkin tunkkaisen näköinen monella.

Vierailija
84/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se "henkariin" värianalysoija ei tunnu osaavan analysoida kuin syksyiksi kaikki asiakkaansa. Vai onko meillä Suomessa tosiaan niin paljon syksyvärisiä naisia? Mun empiirinen havainto on, että kesiä ja keväitä olisi yhtä paljon. Mutta tälle kyseiselle tyypille ei sitten millään satu niitä asiakkaiksi. Kumma juttu.

Ja mun on kyllä pakko sanoa, että semmonen oranssi meikki ja oranssi hiusväri on jokseenkin tunkkaisen näköinen monella.

Kesiä ja keväitä tosiaan enemmistö suomalaisista.

Vierailija
85/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on varmaan jossain välimaastossa. Vuodenajoissa on alasävyjä. Olen päätynyt siihen, että olen kesään kallellaan oleva kevät. Peruslinjana, että lämpimät hiusvärit ja vaatteet tekevät terveemmän näköisiksi kuin viileät, mutta osaväripaleteista kesän puolellakin sopii hyvin, esim turkoosit ja tietyt syvänsiniset. Jo pieni vivahde-ero värissä saa sen näyttämään huonolta. Isoin ongelma on, että on vaikea löytää kaupoista niitä värisävyjä, mitkä sopisivat minulle. Enemmistö suomalaisista on ilmeisesti viileänsävyisiä, esim kesä, vaatekaupan valikoimista päätellen.

Ainakin sisäänostajat suosivat talvelle ja kesälle sopivan värisiä vaatteita. Sekä myös syksyjä. Näin keväänä on tosi vaikea löytää mitään sopivaa. Etenkin kun olen vähän sellainen haalistunut kevät mutta en kesä kuitenkaan, jonka värit saavat minut näyttämään ihan aneemiselle.

Vierailija
86/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, jos sulla on värisilmää.

Mut varmaan on, muuten et välittäisi siitä pukeudutko sopiviin väreihin.

Mutta huomaa että jokainen vuodenaika jakaantuu kolmeen alaryhmään. Olen itse 'pehmeä syksy'. Kun yritin määrittää vain neljän vuodenajan perusteella, mikään ei sopinut.

Vierailija
87/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyllä mielestäni väärin tehty värianalyysit

https://yhteishyva.fi/elama/suomalaiset-rakastavat-varia-joka-oikeasti-…

Toimittajalla on selkeää lämpöä kasvoissa, mutta lämpimät sävyt tekevät kasvot kirjavan näköisiksi sen takia, koska poskissa on couperosaa! Varsinkin lopussa valittu kylmän pinkki huulipuna näyttää väärältä hänellä. Kesän kirkkaimmat sävyt näyttää ihan hyvältä, koska ne saattaa olla lähempänä sitä väriryhmää, mikä hän oikeasti on.

Mäkin mietin, että toi tyttö olisi voinut olla ennemminkin kevät. Vitivalkoinen paita sen paljastaa. Se sopii kesälle ja talvelle hyvin muttei keväälle eikä syksylle.

Vierailija
88/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän olisi hvä väri tai värit kalkkilaivan kapteenille jolla kultatoffee väri hiuksissa?

Vierailija
89/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyy itse selvittämään. Usein myös riittää sekin, kun katsoo peilistä, sopiiko väri vai ei. 

Mä en osaa katsoa. Kun tykkään tietyistä väreistä mutta en tiedä sopiiko ne.

Ap

Epäsopivimmat näyttää yleensä aika huonolta. Minulla esimerkiksi sinapinkeltainen näyttää ihan kauhealta. Ihoni näyttää possunpinkiltä sen rinnalla.

Minä puolestani näytän ihan sairaalta violetissa. Mustassa taas näytän todella kalpealta.

Vierailija
90/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän olisi hvä väri tai värit kalkkilaivan kapteenille jolla kultatoffee väri hiuksissa?

Mikä väri sopii sulle tosi hyvin? Olet varmaan joskus pannut merkille, että joku tietty tai tietyt värit sopii poikkeuksellisen hyvin. Katso on ne kylmiä vai lämpimän sävyisiä. Sitten sen mukaan katsot niitä värianalyysikarttoja, löytyy googlella, että instasta, että mistä paletista ne löytyy.

Näin mä tein itselleni värianalyysin, joka tuntuu toimivan.

Vierailija
91/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, esim. kampaaja kysyy laittaako kylmän vai lämpimän värisiä raitoja. Itse en näe, näissä eroja, joten annan ammattilaisen päättää. Joskus kävin värianalyysissa, jonka perusteella olen talvi. Mutta, sitten tämä analysoija alkoi vaahdota, etten voi käyttää kullanvärisiä koruja, ainoastaan valkokulta sopii. Eli toisesta korvasta sisään..toisesta ulos. Ei tarvitse, ottaa näitä analyysejä, niin vakavasti.

Eikö talvi ole kylmä eli hopea sopii, myös valkokulta.

Vierailija
92/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla laittaa chatGPT:lle tiedot omasta värityksestä, se oli itselläni hyvä.

Laittakaa sinne jotain seuraavista:

- Kuvaile ihon väriä ja sävyä. Jos et tiedä sävyä, kerro se. Kerro myös rusketutko tai palatko ja onko sinulla pisamia.

- Kerro minkä värisinä verisuonesi näkyvät

- Kuvaile silmien väriä ja sävyä mahdollisimman tarkasti

- Kuvaile hiusten väriä ja sävyä. Voit kuvailla myös kulmakarvojen sävyä

- Voit kertoa millainen kontrasti ihon ja silmien välillä on. Ja millainen kontrasti ihon ja hiusten välillä

- Kerro millaiset hiusvärit sinulle sopivat ja millaiset eivät

- Millaiset meikkisävyt sopivat ja millaiset eivät

- Millaiset värit vaatteissa ja koruissa sopivat ja millaiset eivät

- Voi myös vertailla samasta väristä kylmää ja lämmintä, esim. sitruunankeltainen vs. lämmin keltainen. Lämmin vs. kylmä viininpunainen. Voit verrata myös puhtaan- ja luonnonvalkoista ja kuvailla miten musta sopii.

Vierailija
93/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko ranteessa näkyvät verisuonet vihertäviä vai sinertäviä?

Ovatko silmäsi ruskeat/vihreät vaiko harmaat/siniset?

Ovatko hiuksesi punertavat/lämpimän sävyiset vaiko neutraalit/harmahtavat?

Etsi jotain oranssia ja pinkkiä ja laita kumpikin vuorotellen kasvojesi viereen, kumpi tuntuu sopivan paremmin?

Kerrotko vielä, mitä näistä voi päätellä? 

Vierailija
94/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, esim. kampaaja kysyy laittaako kylmän vai lämpimän värisiä raitoja. Itse en näe, näissä eroja, joten annan ammattilaisen päättää. Joskus kävin värianalyysissa, jonka perusteella olen talvi. Mutta, sitten tämä analysoija alkoi vaahdota, etten voi käyttää kullanvärisiä koruja, ainoastaan valkokulta sopii. Eli toisesta korvasta sisään..toisesta ulos. Ei tarvitse, ottaa näitä analyysejä, niin vakavasti.

Eikö talvi ole kylmä eli hopea sopii, myös valkokulta.

Ei se nyt niin tarkkaa ole. Voi ihan hyvin käyttää kultaakin jos siitä tykkää. Kultaakin on eri värejä.

Vierailija
95/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaa ensin onko oma värinäkösi tarkka. Netissä on testejä siihen.

Vierailija
96/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa määritellä värien sopivuus liukuvilla asteikolla:

kylmä--------lämmin

vaalea--------tumma

murrettu--------selkeä/kirkas

Suurin osa ei ole mitään ääripäätä vaan jossain välillä eri ominaisuuksissa. Jos itselle sopii esimerkiksi hiukan lämpimät, tummuudeltaan suunnilleen keskitasoa olevat kirkkaat värit (eli värissä ei ole mukana mielellään lainkaan harmaata), voi jo näillä perusteilla suunnistaa kaupassa kokeilemisen arvoisten vaatteiden luokse. Ei ole tarpeen tietää olevansa "bright spring".

Noita voi itse selvitää yksi ominaisuus kerrallaan esimerkiksi kaupassa. Ottaa esimerkiksi murretun vihreän ja kirkkaan vihreän paidan ja vertailee kumpi on parempi tai onko kumpikin yhtä hyvä/huono. Sama vaikka vaalean ja tumman sinisillä, lämpimällä ja kylmällä beigellä tai valkoisella jne.

Lisäksi kannattaa huomioida omat mieltymyksensä. Jos esimerkiksi ei tykkää keltaisesta missään sävyssä, sitä ei kannata ostaa vaikka se kuinka olisi omassa paletissa. Ja jos vaikka kasvot ovat helposti punertavat, punaiset ja oranssit ovat usein huonompi vaihtoehto kuin esimerkiksi siniset ja vihreät.

Kyseessä ei ole mikään horoskooppijuttu vaan ihan alkeellinen fakta siitä, että jotkut värisävyt sopivat paremmin kuin toiset ja, että näillä on yhteisiä ominaisuuksia (tummuus-, kirkkaus- ja lämpimyystaso). Tuskin kukaan väittää vastaan sille, että esimerkiksi kirkkaan keltainen on toisille sopivampi kuin toisille ja sama juttu vaikka viininpunaisen kohdalla. Mistään tätä ihmeellisemmästä ei ole kyse vaikka mukaan on sekoitettu vuodenaikoja (ovat vain nimiä, vuodenajat eivät liity asiaan oikeasti).

Vierailija
97/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa määritellä värien sopivuus liukuvilla asteikolla:

kylmä--------lämmin

vaalea--------tumma

murrettu--------selkeä/kirkas

Suurin osa ei ole mitään ääripäätä vaan jossain välillä eri ominaisuuksissa. Jos itselle sopii esimerkiksi hiukan lämpimät, tummuudeltaan suunnilleen keskitasoa olevat kirkkaat värit (eli värissä ei ole mukana mielellään lainkaan harmaata), voi jo näillä perusteilla suunnistaa kaupassa kokeilemisen arvoisten vaatteiden luokse. Ei ole tarpeen tietää olevansa "bright spring".

Noita voi itse selvitää yksi ominaisuus kerrallaan esimerkiksi kaupassa. Ottaa esimerkiksi murretun vihreän ja kirkkaan vihreän paidan ja vertailee kumpi on parempi tai onko kumpikin yhtä hyvä/huono. Sama vaikka vaalean ja tumman sinisillä, lämpimällä ja kylmällä beigellä tai valkoisella jne.

Lisäksi kannattaa huomioida omat mieltymyksensä. Jos esimerkiksi ei tykkää

Jep.

Vierailija
98/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskooko joku tällaiseen?

Luuletko, että se on joku horoskooppi vai 😂

Vierailija
99/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä värit sopii vesimiehelle, jolla on kauris nousevana?

Vierailija
100/116 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo, että testailee kankaita kasvoja vasten. Mutta mitä jos ei itse osaa sanoa, että mikä väri näyttää parhaalta? Minulla on huono tyylitaju mutta haluaisin silti käyttää värejä, jotka näyttävät päälläni hyvältä useimpien silmään.