Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaikki on itsestä kiinni" -jankkaajille

Vierailija
19.01.2025 |

You cannot get healthy and wealthy on your own Societies make progress, not individuals

Kaikki riippuu yhteiskunnasta ja olosuhteista mihin sattuu syntymään. Tuloerot ovat Suomessakin revenneet suuriksi, jos synnyt köyhään perheeseen, siitä on koko ajan entistäkin vaikeampi ponnistaa parempiin oloihin kun työpaikkoja on hyvin vähän jäljellä ja vaatimukset niihin suuria joita köyhän on vaikea täyttää.

Kyllä totuus on se, että hyvin vähän on yhdellä ihmisellä vaikutusvaltaa yhtään mihinkään tässä yhteiskunnassa, paitsi jos on rahaa ja vaikutusvaltaisesta suvusta. Näin on sivistys heitetty roskakoriin ja palattu 1800-luvun matalamieliseen luokkayhteiskuntaan, häpeällistä!!

Kommentit (501)

Vierailija
441/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5. Riskinotto ja epävarmuuden sietäminen

Epävarmuuden hyväksyminen: Menestyjät ovat valmiita ottamaan hallittuja riskejä, koska he ymmärtävät, että ilman riskiä ei ole suurta palkintoa.

Pelon voittaminen: He eivät anna pelon estää itseään, vaan käyttävät sitä motivaationa.

6. Kestävyys ja resilienssi

Kykenevä palautumaan epäonnistumisista: Menestyjät ovat resilienssejä, eli heillä on kyky palautua nopeasti vastoinkäymisistä ja jatkaa eteenpäin. He eivät anna periksi, vaikka kohtaavat vaikeuksia.

Stressinhallinta: He osaavat hallita stressiä ja pysyä rauhallisina paineen alla.

7. Itsetuntemus ja omien vahvuuksien hyödyntäminen

Vahvuuksien tunnistaminen: Menestyjät tuntevat omat vahvuutensa ja osaavat hyödyntää niitä. He eivät yritä olla hyviä kaikessa, vaan keskittyvät siihen, missä he ovat parhaita.

Tunteiden hallinta: He pystyvät hallitsemaan tunteitaan ja toimimaan rationaalisesti myös vaikeissa tilanteissa.

8. Sitoumus ja työskentelyrutiinit

Pitkäjänteisyys: Menestyjät eivät odota nopeita tuloksia vaan ovat valmiita tekemään kovasti töitä saavuttaakseen pitkän aikavälin tavoitteet.

Rutiinit ja päivittäinen työ: He rakentavat rutiineja, jotka tukevat tavoitteidensa saavuttamista, ja tekevät pieniä, mutta jatkuvia edistysaskeleita.

Menestyjät eivät välttämättä ole ylivoimaisia, mutta heillä on usein kyky nähdä tilaisuuksia, uskoa itseensä ja tehdä töitä näiden mahdollisuuksien eteen. Ei-menestyjät voivat puolestaan jäädä kiinni epäilyksiin, pelkoihin tai toimimattomiin strategioihin. Yksi tärkeä ero on myös se, kuinka he käsittelevät epäonnistumisia menestyjät käyttävät niitä oppimisen välineinä, kun taas toiset saattavat kokea ne lopullisina takaiskuihin.

Vierailija
442/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Menestyjät eivät välttämättä ole ylivoimaisia, mutta heillä on usein kyky nähdä tilaisuuksia, uskoa itseensä ja tehdä töitä näiden mahdollisuuksien eteen. Ei-menestyjät voivat puolestaan jäädä kiinni epäilyksiin, pelkoihin tai toimimattomiin strategioihin. Yksi tärkeä ero on myös se, kuinka he käsittelevät epäonnistumisia menestyjät käyttävät niitä oppimisen välineinä, kun taas toiset saattavat kokea ne lopullisina takaiskuihin."

On sellaistakin dunning-krugerismiä, että vähemmän älykäs vaan kouhottaa menemään miettimättä enempiä. Älykäs on harkitsevaisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et halua AP kuulla tätä, mutta kyllä se oma asenne on vain hyvin ratkaiseva. Jos se mitä ihminen saa syntyessään ratkaisisi elämän suunnan, niin meillä ei olisi tarinoita ryysyistä rikkauksiin eikä tarinoita siitä kuinka duunariperheen lapsista tuli korkeasti koulutettuja ym. 

Jos syntymälahjana saat kannettavaksesi jonkin vakavan sairauden, se voi rajoittaa elämääsi merkittävällä tavalla, mutta heidänkin joukostaan löytyy aina niitä jotka ovat vastoin kaikkia odotuksia päässeet todella pitkälle ja heistä on tosi inspiroivaa lukea, koska se antaa niille omille vaikeille hetkille myöskin näkökulmaa. 

Huonot lähtökohdat voivat joskus olla myös tekosyy, joka estää ihmistä kehittymästä ja menemästä eteenpäin. Niiden kautta voi aina perustella itselleen, että tämä kohtalo minulle määrättiin jo ennalta eikä täältä ole poispääsyä.

Helpompaa syyttää lähtökohtia kuin ottaa vastuuta omista valinnoista.

Vierailija
444/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ihmisen elämä on ihan omista valinnoista kiinni.

No muista tuo, kun elämä heittää kunnolla psgaa tuulettimeesi ja joudut polvillesi.

Todellakin, muista silloin tuo.

Vierailija
445/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No muista tuo, kun elämä heittää kunnolla psgaa tuulettimeesi ja joudut polvillesi.

Elämä heittää jokaiselle pasgaa tuulettimeen ja sillä hetkellä tehdään myös valintoja. Joku luovuttaa ja toteaa, että ei kannata tehdä enää yhtään mitään, joku ottaa iskun vastaan ja ottaa taukoa ja vetää henkeä ja alkaa miettimään miten seuraavaksi lähdetään eteenpäin. Sieltä lattiastakin on pääsy ylöspäin, jos tahdot ihan aidosti itsekin niin.

Vierailija
446/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta koska hyvin usein kaltoin kohdeltu ihminen sylkee kaiken hyvän pois edestään. Sen takia hänen on kasvettava ja hogattava asiat itse. Ei siihen oikein voi vaikuttaa. Mutta jos ihminen on jo hogannut olevansa myös itse avaintekijä niin yleensä tuollainen ihminen lähestyy keskusteluja enemmän rakentavasti

Sellainen vinkki, että jos sinulle hyvin usein käy niin, että kaltoin kohdeltu ihminen sylkee päällesi, niin mieti sitä omaa asennettasi ja millä sävyllä toista kohtelet.

Alentuva päteminen, päsmäröinti, viisastelu, lässytys ja toisen opettaminen ilman lupaa, ihan varmasti aiheuttaa sitä sylkemistä. Ja se on ihan oikein.

Vierailija
447/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä heittää jokaiselle pasgaa tuulettimeen ja sillä hetkellä tehdään myös valintoja. Joku luovuttaa ja toteaa, että ei kannata tehdä enää yhtään mitään, joku ottaa iskun vastaan ja ottaa taukoa ja vetää henkeä ja alkaa miettimään miten seuraavaksi lähdetään eteenpäin. Sieltä lattiastakin on pääsy ylöspäin, jos tahdot ihan aidosti itsekin niin.

Missä ihmeessä te kohtaatte noin paljon niitä luovuttajia, ja väärin eläjiä, luusereita ja märehtijöitä?

Ihmettelen vaan, kun en tiedä yhtäkään.

Hengen vetäjiä tiedän, ja niitä ketkä miettivät mitä seuraavaksi.

Mutta sehän on se hengen vetäminen teikäläisten eufenismi luovuttamiselle.

Miksi vedät mitään henkeä? Etkö heti voi vaan nousta?

Ei, et tietenkään sinun hengen vetäminen on vain hetkellistä. Toisten hengen vetäminen on joku pysyvä olo tila.

Miltä sinä luulet näyttäväsi muiden silmissä kun mietiskelet mitä seuraavaksi ja vedät henkeä?

No ihan samalta laiskalta väärin eläjältä mitä se toinenkin, joka muka on luovuttanut.

Vierailija
448/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin se mikää erottaa menestyjät ei-menestyjistä. Ei-menestyneet luovuttavat heti ensimmäisestä vastoinkäymisestä, menestyneet yrittävät yhä uudelleen ja uudelleen.

Vierailija
449/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et halua AP kuulla tätä, mutta kyllä se oma asenne on vain hyvin ratkaiseva. Jos se mitä ihminen saa syntyessään ratkaisisi elämän suunnan, niin meillä ei olisi tarinoita ryysyistä rikkauksiin eikä tarinoita siitä kuinka duunariperheen lapsista tuli korkeasti koulutettuja ym. 

Jos syntymälahjana saat kannettavaksesi jonkin vakavan sairauden, se voi rajoittaa elämääsi merkittävällä tavalla, mutta heidänkin joukostaan löytyy aina niitä jotka ovat vastoin kaikkia odotuksia päässeet todella pitkälle ja heistä on tosi inspiroivaa lukea, koska se antaa niille omille vaikeille hetkille myöskin näkökulmaa. 

Huonot lähtökohdat voivat joskus olla myös tekosyy, joka estää ihmistä kehittymästä ja menemästä eteenpäin. Niiden kautta voi aina perustella itselleen, että tämä kohtalo minulle määrättiin jo ennalta eikä täältä ole poispääsyä.

Helpompaa syyttää lähtökohtia kuin ottaa vastuuta omista valinnoista.

Kyse on molemmista jossain mielessä. Vanhemmat tarjoaa kasvatuksella, geeneillä, olosuhteilla ja joskus rahoillaan tai suhteillaan lähtökohdan. Sen jälkeen kaikki mitä siitä etenee on itsestä kiinni. Jotkut ei jaksa nähdä vaivaa minimiä enempää tai jopa antaa vanhempien (tai puoluekaverien) järkätä työtkin. Toiset tekee hyvinkin paljon töitä eri tavoitteiden eteen.

Maailma jossa tasapäistetään jopa tuo oman vaivan osuus merkityksettömäksi ei tahdo toimia, kuten nyt vaikka neuvostoliitosta nähtiin. Eihän siellä kukaan viitsinyt edes yrittää kun sen enempää ei saanut muulla kuin puolueen piirissä kiipimällä. Samaan apatiaan koitetaan suomikin upottaa kun ne jotka ei jaksa yrittää valittaa että enemmän pitäisi saada ja ottaa pois niiltä jotka on vaivannäöllä saaneet enemmän.

Toki suomessa on sekin ongelma ettei töitä ole halukkaille joten osa jumitetaan puoliväkisin köyhäksi ja sitten haukutaan että mitäs et yrittänyt enempää, mutta tuo on ihan eri ongelma kuin ketjun varsinainen aihe. 

Vierailija
450/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta koska hyvin usein kaltoin kohdeltu ihminen sylkee kaiken hyvän pois edestään. Sen takia hänen on kasvettava ja hogattava asiat itse. Ei siihen oikein voi vaikuttaa. Mutta jos ihminen on jo hogannut olevansa myös itse avaintekijä niin yleensä tuollainen ihminen lähestyy keskusteluja enemmän rakentavasti

Sellainen vinkki, että jos sinulle hyvin usein käy niin, että kaltoin kohdeltu ihminen sylkee päällesi, niin mieti sitä omaa asennettasi ja millä sävyllä toista kohtelet.

Alentuva päteminen, päsmäröinti, viisastelu, lässytys ja toisen opettaminen ilman lupaa, ihan varmasti aiheuttaa sitä sylkemistä. Ja se on ihan oikein.

Sellainen vinkki, että jos on kroonisesti kovin tyytymätön elämäänsä ja syyttää aina han kaikesta muita, niin kannattaa katsoa peiliin. 

Vierailija
451/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ylimielinen kokoomuslainen tippuu eduskunnasta, hän vetää vähän henkeä.

Kun huono ihminen lyödään polvillee, hän on tahallaan siihen heittäytynyt, eikä edes yritä mitään tehdä, vaikka häntä lapiolla päähän hakkaamalla yritetään kuinka motivoida ja "auttaa".

Niin me ollaan erilaisia.

Kokoomuslaisen sopeutumisrahat on ihan ok ja ansaittua, kaikki ei kokoomuslaisen tuet on pois kaikilta hyviltä ihmisiltä.

Vierailija
452/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen vinkki, että jos on kroonisesti kovin tyytymätön elämäänsä ja syyttää aina han kaikesta muita, niin kannattaa katsoa peiliin. 

Miksi oletat että minulla on oma lehmä ojassa?

Ei minun elämässäni ole mitään vikaa. Olen siihen tyytyväinen.

Ymmärrätkö että voin omasta hyvästä elämästäni huolimatta inhota syvästi kaltaisiasi ihmisiä, ketkä ei mitään muuta tee, kun koko päivän huutaa netissä, miten muut on luusereita.

Minulla riittää empatiaa sairaita, köyhiä, kiusattuja, elämän kaltoinkohtelemia ihmisiä kohtaan. Ei minun oman elämän tarvitse olla ketuillaan, jos näin saan ajatella.

Vierailija
453/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka syyttää aina kaikesta muita?

Onko niitä kaikesta aina muiden syyttäjiä nyt siellä sinun huoneessasi?

Miten niitä voi olla sinun elämässäsi, kun ei niitä muillakaan ihmisillä ole?

En tiedä ketään, joka syyttelisi aina kaikkia muita.

Olkiukkosi taitaa olla tuo aina kaikesta muita syyttelevä mielikuvitushahmo, joka ei ikinä mitään tee elämälleen.

Ihan oikeasti oletko miettinyt sitä mahdollisuutta, että olet kehittänyt olkiukon itsellesi mätkittäväksi?

Vierailija
454/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeessä te kohtaatte noin paljon niitä luovuttajia, ja väärin eläjiä, luusereita ja märehtijöitä?

Ihmettelen vaan, kun en tiedä yhtäkään.

Hengen vetäjiä

Kannattaa kommentteja lukiessaan muistaa se, että näitä ei ole tarkoitettu erityisesti sinulle. Minä en tuomitse sitä mitä sinä teet, enhän minä edes tiedä mitä se on ja mistä se on aiheutunut. Kriisin kohdatessaan on ihan luonnollista, että pitää pysähtyä ja koota ajatuksiaan ja päästä kriisistä yli, mutta jos kuukaudet vaihtuvat vuosiksi ilman, että mitään eteenpäin menoa tapahtuu niin silloin on ehkä syytä lähteä hakemaan jo apua tilanteeseen? Avun pyytämisessä ei ole mitään häpeällistä, vaan se on suurta viisautta. 

Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa se äitisi tai puolisosi kuolee ja hän on sinulle ollut oikeasti tärkeä. Selviääkö siitä päivässä? No ei selviä. Siitä pitää toipua ja se vaatii aikaa.

Otetaan toiseksi esimerkiksi. Olet ollut yrittäjänä ja vaikka olet suonut yrityksellesi kaiken ammattitaitosi ja osaamisesi, se ajautuu konkurssiin. Selviääkö siitä hetkessä? No ei selviä Siitä pitää toipua ja se vaatii aikaa.

Olennaista on siis se, että pääseekö siitä kriisistään eteenpäin ja palaako se usko siihen, että parempi tulevaisuus on mahdollinen? Joskus sen saavuttaminen voi vaatia ulkopuolista apua, mutta, jos sitä ei löydy niin kyllä sillä omalla asenteellakin on tärkeä merkityksensä.

Vierailija
455/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Helpompaa syyttää olosuhteita.."

Minulla meni ainakin niin, että tein kaikki oikeat valinnat: opiskelin ahkerasti, verkostoiduin, pidin huolta terveydestäni jne. Saavutinkin paljon ja pääsin hyviin asemiin, MUTTA sitten tuli stoppi. Täydellinen romahdus, nuppi sekosi. Siitä ei sitten ollut paluuta, vaikka kaikki yritettiin, yli vuosikymmen kokeiltiin lääkkeitä, hoitoja jne. En tiedä miksi näin kävi, mutta erittäin vaikealla lapsuudella saattoi olla tekemistä asian kanssa. Eli vaikka luulin selvinneeni, niin se iskikin viiveellä.

Tästä olen päätellyt, että en olisi voinut tehdä mitään paremmin ja oli yksinomaan olosuhteista kiinni, että sairastuin. Tästä puolestaan loogisesti olen johtanut, että en varmasti ole planeetan ainoa jolle on käynyt näin. Ja SIKSI en voi tuomita ketään tai viisastella kenellekään mitä olisi pitänyt tehdä tms, koska tiedän omalta kohdaltani, että kaiken voi tehdä oikein, ja silti epäonnistua, itsestään riippumattomista syistä.

Vierailija
456/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin se mikää erottaa menestyjät ei-menestyjistä. Ei-menestyneet luovuttavat heti ensimmäisestä vastoinkäymisestä, menestyneet yrittävät yhä uudelleen ja uudelleen.

Mistä sinä tiedät miten monta kertaa ei-menestyneet on yrittäneet?

Mistä tuo kuvitelma on peräisin, että on joku hahmo joka heti luovuttaa, eikä yritä ikinä mitään?

Minä en usko siihen.

Vierailija
457/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Helpompaa syyttää olosuhteita.."

Minulla meni ainakin niin, että tein kaikki oikeat valinnat: opiskelin ahkerasti, verkostoiduin, pidin huolta terveydestäni jne. Saavutinkin paljon ja pääsin hyviin asemiin, MUTTA sitten tuli stoppi. Täydellinen romahdus, nuppi sekosi. Siitä ei sitten ollut paluuta, vaikka kaikki yritettiin, yli vuosikymmen kokeiltiin lääkkeitä, hoitoja jne. En tiedä miksi näin kävi, mutta erittäin vaikealla lapsuudella saattoi olla tekemistä asian kanssa. Eli vaikka luulin selvinneeni, niin se iskikin viiveellä.

Tästä olen päätellyt, että en olisi voinut tehdä mitään paremmin ja oli yksinomaan olosuhteista kiinni, että sairastuin. Tästä puolestaan loogisesti olen johtanut, että en varmasti ole planeetan ainoa jolle on käynyt näin. Ja SIKSI en voi tuomita ketään tai viisastella kenellekään mitä olisi pitänyt tehdä tms, koska tiedän omalta kohdaltani, että kaiken voi tehdä oikein, ja silti epäonnistua, itsestään riippumattomista syistä.

Kaltaisiasi on monia.

On myös monia, ketkä ovat saaneet helposti rikkauksia, ovat saaneet onnenkantamoisia ja ovat kokeneet hyvää tuuria. He eivät useinkaan pysty myöntämään asiaa, vaan tykkäävät kovasti syytellä kaikkia heikommassa asemassa olevia luusereiksi, väärin eläneiksi, laiskoiksi, luovuttajiksi ja roskaksi.

Minua asia risoo suuresti, koska he eivät ymmärrä miten väärässä ovat, ja kuinka paljon enemmän joku toinen on joutunut taistelemaan, ja miten isolta takamatkalta moni tähän elämään lähtee. Se on jotenkin niin moninkertainen vääryys, että helpolla päässyt ei osaa olla kiitollinen, vaan hänen pitää vielä räkiä toisten päälle. Sen vielä jotenkin voisi ymmärtää, jos huonosti kohdeltu on ilkeä ja katkera, mutta että hyväosaisen pitää käyttäytyä kuin mikäkin sika, niin se ei vaan käy.

Vierailija
458/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohdat ei tietty kaikilla ole samat, mutta kyllä sillä omalla yrittämisellä on myös iso vaikutus. 

Meitä on viisi sisarusta, ollaan kasvettu 80-luvulla työläisperheen lapsina, äidin ollessa pitkään kotona. Ei meillä hirveästi ylimääräistä rahaa ollut eikä pystytty matkustelemaan tai tekemään aurinkomatkoja, asuttiin kuitenkin ihan kivalla omakotialueella ja turvallinen, päihteetön koti. 

Mä olen amk-koulutuksen omaava niin kuin miehenikin, hoitoalalla ollaan joten palkat ei ole hirveät mutta pärjätään ihan ok. Kaksi sisarusta on akateemisesti kouluttautuneita ja omilla urillaan kivasti edenneitä, yksi toisen asteen koulutuksella työelämään lähtenyt ja yrittäjänä mukavasti pärjäävä. 

Sitten on se sisarus joka ei peruskoulun jälkeen ole saanut mitään koulua käytyä eikä ollut ikinä työelämässä. Todella katkera ihminen joka kokoajan hokee sitä kuinka lähtökohdat ratkaisee sen miten elämässä pystyy pärjäämään ja miten yhteiskunta ja perhetausta ei antanut hänelle mahdollisuuksia kouluttautua tai päästä työelämään. Ei kykene edes millään näkemään sitä että hän oli sisaruksista juuri se kenen opiskeluja vanhemmat eniten tuki, hänelle ostettiin kirjat ja materiaalit uusina ja sai olla kesät ja lomat vapaalla että jaksaisi sitten syksyllä keskittyä kouluun, muut saatiin itse kustantaa opiskelumme ja käydä lomat töissä jne. 

Vierailija
459/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuurilla on myös aika paljon merkitystä. Itsekin olen päässyt töihin ilman suhteita satojen varmasti minua parempien hakijoiden joukosta.

Vierailija
460/501 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on vain osa totuutta. Toki molemmista lähtökohdista voi päättää, että otan iskun vastaan ja lähden eteenpäin. Mahdollisuudet sellaiselle, joka on syntynyt perheeseen jossa on joku joka tuntee ja tietää tuon "leikkikentän" ja kenellä on suhteita, on hieman paremmat mahdollisuudet kuin sellaisella, joka joutuu alusta asti selvittämään, että miten tuo maailma toimii. Toki mahdollista molemmille, mutta ei lähdetä samalta viivalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi