Tulevat häät aikuisten kesken ja taksi ystävistä suuttui.
Eli viime vuonna kerroin kuuden naisen ystäväporukalle että olen menossa naimisiin ja toivoin että he kaikki voisivat olla kaasojani ja kerroin että olemme päättäneet juhlia aikuisten kesken.
Tämä yksi sitten suorin sanoin ilmaisi tyyliin että he eivät koskaan juhli ilman lapsia että jos lapset eivät ole tervetulleita niin hekään eivät tule. Kysyin sitten haluaako silti olla osallisena suunnitelmassa häitä ja haluaako polttareihin yms. Tämänkin antoi ymmärtää että ei kiinosta tuhlata rahaa siihen että viettäisi minun polttareita. Olin vain että ok, ymmärrän.
Järjestämme häät ulkomailla pienellä porukalla appivanhempien huvilalla. Olen ostanut kaikille lennot ja majoituksen. Menemme kohteeseen viikkoa aiemmin ja vietämme samalla siellä polttarit ihan rennosti, valmistamme porukalla ruokaa yms.
Nyt tämä yksi on sitten kunnolla vetänyt herneen ne ään kun kuuli että me muut lähdemme sinne ja olemme suunnitelleet reissua jo kauan. Laittaa minulle viestiä että he tulevat sittenkin miehensä kanssa jos minä kerran maksan. Vastasin että valitettavasti lennot ja kaikki muu on jo varattuina että ei onnistu enää.
Nyt haukkuu minua että yritän savustaa hänet ulos ystäväpiiristä.
En tajua, mitä mieltä te olette
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin se majoitus oli miehen sukulaisen omistama ja nyt onkin jo useampi kesäasunto käytössä.
Ai haluat tarkemman erittelyn kuka asunnot omistaa. No miehen isovanhemmat omistavat nämä kesä-asunnot ja ovat antaneet ne käyttöön omille lapsilleen ja saamme vapaasti käyttää näitä sen viikon kun olemme siellä. Oliko vielä muuta?
ap
No ajattelin tämän olevan satutarinaa. Ystävä varmaan lukee tämän täältä ja saa tästä vähän pohdittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kanssa yksi tuttava joka otti aina lapset mukaansa, jopa silloin kun kutsuttuja olivat vain hän ja miehensä. Tapa jota en ymmärrä. Vielä nykyäänkin kun lapset ovat yli 20-vuotiaita eivätkä asu edes kotona, hän saattaa ilmestyä paikalle lastensa kanssa 'he kun halusivat tulla'. Olenkin alkanut järjestämään naisteniltoja - se on aika selvä tapa ilmaista etteivät ne lapset ole tervetulleita.
Yhteinen kaveriporukka on samaa mieltä asiasta ja viimeksi uutena vuotena löimme jopa vetoa siitä tulevatko lapset mukaan vai eivät - eivät tulleet ja mä hävisin pienen summan rahaa mutta maksoin iloisesti pois. Samalle kaveriporukalle olen ilmoittanut suoraan ja selvästi etten osallistu meidän porukan tilaisuuksiin joihin nämä lapset tulevat sillä he eivät kuulu meidän porukkaan. Jos tilaisuus on tämän yhden luona, lapset ovat aina mukana - ok, mutta silloin monesti illatsut jäävät vieraiden osalta lyhyeksi.
Onko tuo sinun käytöksesi nyt vähän liioiteltua? Minä en kutsuisi sinua enää, kun olet noin ehdoton kaveriporukasta.
Jos tarina on totta niin ehdottomasti suosittelen pitämään etäisyyttä tuohon joka nyt haluaakin mukaan. Hänhän käytännössä näytti sinulle keskisormea ja nyt kiukuttelee kuin pikkulapsi joka haluaa sittenkin Särkänniemeen vaikkei aamulla herättyään halunnut lähteä.
Hänhän ei edelleenkään olisi tulossa sinne sinun takia vaan siksi ettei halua jäädä hulppeasta jutusta ja kokemuksesta johon muutkin osallistuu paitsi.
Jos olette kuuden hengen ystäväporukka, niin tuollaisissa se suurin tunneside kohdistuu siihen porukkaan. Se siis harvemmin tarkoittaa että kaikki yksilöt kokevat toisiaan kohtaan yhtä suurta arvostusta ja lämpöä. Mikä on ihan fine ja nyt tuo ihminen vaan paljasti miten arvokas hänelle todella olet.
Jos tuo ystävä aidosti haluaisi nyt tulla mukaan, eikä lastenhoitokaan enää olisi ongelma, hän luonnollisesti ostaisi itse itselleen ja puolisolleen lentoliput.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaikki muut häihin osallistuvat lapsettomia vai kustannatteko muiden lapset ulkomaille? Vai jätetäänkö lapset kotiin, miten hoito viikoksi järjestyy? Miten kieltäytyjä olisi voinut lähteä viikoksi ulkomaille ilman lapsia, mutta ei voinut osallistua häihin Suomessa ilman lapsia?
Eli keksitty tarina.
Huoh, Ei kaikki häihin osallistuvat tule sinne viikoksi vaan vain nämä 5 ystävääni, ja heiltä olen varmistanut että haluavatko tulla viikoksi (eli samaan aikaan kun me menemme) vai tulevatko vain la-su muiden vieraiden kanssa. (Lentoaika lyhyt)
Alunperin häät oli tarkoitus järjestää Suomessa mutta kun selvisi tämä toinen paikka, kysyin Suomesta osallistuvilta vierailta että pääsevätkö he paikalle jos ostan lennot ja majoituksen kys. aikana. Se sopi, yksi jopa sanoi että lyhyempi aika on lentää sinne kuin ajaa autolla kotipaikkakunnalleni.
kahdella heistä on lapsia (koululaisia) ja he saivat hoidon järjestymään ja halusivat tulla.
ap
Taitaa olla provo. Yhtäkkiä ollaankin valmiita jättämään lapset viikoksi hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Eli piti kertoa, osallistuuko vai ei mutta ei tiennyt missä. Ihan kamalaa. En lähtisi polttareihin ulkomaille, joten olisin sanonut kyllä, kun olisin luullut niiden olevan Suomessa. Sitten perunut osallistumisen, kun kuullut jälkeenpäin niiden olevan jossain toisessa maassa, johon en halua mennä.
Ja sekin olisi ollut ok, suunnittelimme tällä ystäväporukalla yhdessä näitä häitä, ja kun asia tuli yksissä illanistujaisissa esille kaikki olivat mukana ja suunnittelimme samalla myös mitä muuta siellä tekisimme.
ap
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla provo. Yhtäkkiä ollaankin valmiita jättämään lapset viikoksi hoitoon.
Ai meinaat että kukaan ei koskaan jätä kouluikäisiä lapsia hoitoon jos itse menevät viikon lomalle?
Kyllä meitä kuule on, ihan pieniä en jättäisi mutta kyllä meidän kakkosluokkalaiset ovat olleet esim. hiihtoloman mummulassa.
Kiitos Bernerin, en enää käytä takseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai meinaat että kukaan ei koskaan jätä kouluikäisiä lapsia hoitoon jos itse menevät viikon lomalle?
Kyllä meitä kuule on, ihan pieniä en jättäisi mutta kyllä meidän kakkosluokkalaiset ovat olleet esim. hiihtoloman mummulassa.
No ei vaan tämä ystäväsi. Ensin ei haluta jättää lapsia edes yhdeksi päiväksi ja yhtäkkiä viikko onkin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meitä kuule on, ihan pieniä en jättäisi mutta kyllä meidän kakkosluokkalaiset ovat olleet esim. hiihtoloman mummulassa.No ei vaan tämä ystäväsi. Ensin ei haluta jättää lapsia edes yhdeksi päiväksi ja yhtäkkiä viikko onkin ok.
Niin eikö tämä jo kerro että ap:n häät eivät olleet kiinnostavat ennenkuin selvisi että samalla olisi päässyt ilmaiseksi lomailemaan ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meitä kuule on, ihan pieniä en jättäisi mutta kyllä meidän kakkosluokkalaiset ovat olleet esim. hiihtoloman mummulassa.No ei vaan tämä ystäväsi. Ensin ei haluta jättää lapsia edes yhdeksi päiväksi ja yhtäkkiä viikko onkin ok.
Tekosyy kun ei kiinostanut apn häät. Ilmainen lomaviikko sen sijaan kiinosti ja siksi ok. Varmaan harmittaa kun tilaisuus meni sivu suun😂
Täytyy nostaa hattua, että porukka jaksaa jäädä viikoksi, kun ei ilmeisesti ole erityinen paikka, jos kyseessä lyhyt lentomatka.
Tarina on kuin nykyään somessa kiertävistä AITAH-videoista ("Am I The Asshole"). Hääjärjestelyistä seuraava konfliktitilanne on yksi tyypillisimpiä aiheita näissä.
Ap:n tarinassa ihmetyttää se, että jo siinä vaiheessa, kun mitään muita suunnitelmia ei ole tehty, siis mietitty edes, missä maassa häät pidetään, on kuitenkin jo päätetty, että häät ovat lapsettomat, ja tämä on ensimmäinen asia, jonka ap ystävilleen häistä kertoo. Samoin se, että ap:lla on kuusi kaasoa, on suoraan Yhdysvalloista lainattu perinne. Hääparin pitäisi myös olla todella varakas, jotta he pystyisivät lennättämään ja majoittamaan koko hääseurueen ulkomaille.
Oli sitten ihan perinteinen taksi eikä uber?
Joo ei. Keksitty juttu: ihmiset joilla on suvussa lomahuvila ulkomailla liikkuu sellaisten ystävien kanssa, jotka ei käyttäydy näin. Rikkaat piirit saa järjestymään tällaiset kuviot tyylikkäästi ilman kuvailemaasi draamaa.
Olisi kyllä minulle jo painajaista olla ulkomilla viikko jossain isossa porukassa häiden takia. Jäisi häät väliin ihan ilman lapsidraamaakin.
Ymmärrän hyvin tilanteen, ajoissa tilatessa lyhyet lennot saa henkilöä kohden parilla satasella mutta myöhemmin voivat maksaa hyvinkin 500,- jopa ylikin ajankohdasta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Tarina on kuin nykyään somessa kiertävistä AITAH-videoista ("Am I The Asshole"). Hääjärjestelyistä seuraava konfliktitilanne on yksi tyypillisimpiä aiheita näissä.
Ap:n tarinassa ihmetyttää se, että jo siinä vaiheessa, kun mitään muita suunnitelmia ei ole tehty, siis mietitty edes, missä maassa häät pidetään, on kuitenkin jo päätetty, että häät ovat lapsettomat, ja tämä on ensimmäinen asia, jonka ap ystävilleen häistä kertoo. Samoin se, että ap:lla on kuusi kaasoa, on suoraan Yhdysvalloista lainattu perinne. Hääparin pitäisi myös olla todella varakas, jotta he pystyisivät lennättämään ja majoittamaan koko hääseurueen ulkomaille.
Niin, en nyt tiedä miksi saat tästä näin ihmeelliseltä kuulostavan jutun.
Mies kosi, päätimme mennä naimisiin vain läheisten läsnäollessa= lapsuuden ystävät, vanhemmat, appivanhemmat ja sisarukset.
Kerroin omille ystäville asiasta, ja pyysin apua suunnittelussa. Hyvin äkkiä sain vaihtoehdoksi myös tämän ulkomailla olevan paikan ja yhdessä suunnittelimme onnistuisiko se.
Majoitus oli ilmainen ja lennot oli halvat kun pystyi ajoissa ne katsomaan ja varaamaan. Tuo lentojen hinta olisi mennyt Suomessa jo hääpaikan vuokraan ja kuljetuksiin, nyt saimme hääpaikan ilmaseksi.
ap
Minulla on kanssa yksi tuttava joka otti aina lapset mukaansa, jopa silloin kun kutsuttuja olivat vain hän ja miehensä. Tapa jota en ymmärrä. Vielä nykyäänkin kun lapset ovat yli 20-vuotiaita eivätkä asu edes kotona, hän saattaa ilmestyä paikalle lastensa kanssa 'he kun halusivat tulla'. Olenkin alkanut järjestämään naisteniltoja - se on aika selvä tapa ilmaista etteivät ne lapset ole tervetulleita.
Yhteinen kaveriporukka on samaa mieltä asiasta ja viimeksi uutena vuotena löimme jopa vetoa siitä tulevatko lapset mukaan vai eivät - eivät tulleet ja mä hävisin pienen summan rahaa mutta maksoin iloisesti pois. Samalle kaveriporukalle olen ilmoittanut suoraan ja selvästi etten osallistu meidän porukan tilaisuuksiin joihin nämä lapset tulevat sillä he eivät kuulu meidän porukkaan. Jos tilaisuus on tämän yhden luona, lapset ovat aina mukana - ok, mutta silloin monesti illatsut jäävät vieraiden osalta lyhyeksi.