Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosin oireet

Vierailija
01.03.2007 |

Mitä oireita teillä on jotka viittaavat endometrioosiin?

Olen kummastellut menkkakipujani jotka alkavat n. viikkoa ennen itse vuodon alkamista ja samalla alkaa jatkuva pissahädän tunne. Lastakin ollaan yritetty kohta puoli vuotta tuloksetta.

Jätin siis pillerit puoli vuotta sitten ja siitä lähtien on nuo ennenaikaiset menkkakivut ja pissahätä samanaikaisesti olleet.

Kuinka nopeasti voi mennä lääkäriin tai soittaa neuvolaan jos epäilee endoa, kun eikös yleensä vasta sitten oteta neuvolaan yhteyttä kun on vuosi yritystä takana?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oireita on mm. hartiapistos, erinäiset vatsakivut menkkojen ja ovulaation aikaan, tärinäkipu (esim. hyppiessä sattuu), yhdyntäkivut jne..

Vierailija
2/12 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilet endoa ja vaivasi ovat sellaisia kun kuvaat ap niin mikään ei estä hakeutumasta gynekologin vastaanotolle saman tien.

Hän voi kirjoittaa sulle lähetteen naistentautien poliklinikalle, jossa voidaan sitten arvioida sekä andon diagnosointiin ja hoitoon liittyvät asiat että myöskin se, tarvitsetteko lapsettomuushoitoja jossain vaiheessa.

Oletko pääkaupunkiseudulta kotoisin vai mistä?

Jos satut olemaan esim helsinkiläinen, kaikki tämä hoituu Naistenklinikalla.

Itse olen sairastanut endometrioosia vuodesta -97 lähtien, silloin endo löytyi umpisuolen poistoleikkauksen yhteydessä ja varmisti epäilykset jotka oli heränneet ulostus- tärinä ja yhdyntäkipujen vuoksi.

Tautini on leikattu 3 kertaa ja kokeiltu jos jonkinlaiset hormonihoidot.

3 vuotta yritimme turhaan raskautta kunnes pääsimme hormonipoliklinikan hoitoon- siellä aloitettíin koeputkihedelmöityshoidot, joista kolmas tuottikin toivotun tuloksen eli nyt meillä on ihana tyttö.

Endovaivani ovat vaan pahentuneet raskauden jälkeen, ja nyt odotan aikaa kohdunpoistoleikkaukseen. Endo on puhkaissut tiensä läpi peräsuolen, eli aikaa on vähän:o(

Kannattaa siis hakeutua ajoissa hoitoon ja tutkimuksiin, endometrioosi on todella säälimätön ja pahimmillaan tuhoava sairaus.

Toivon ettei sinulla ole sitä ja että saisitte lapsen helpommalla kuin me.

Nenne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tajut lähde. Sairaslomalla ekat vuotopäivät joka kk. Raskaaksitulossa tarvittiin apua, nyt kivut lieventyneet. Synnytyksestä 10kk.

Vierailija
4/12 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkakipu on toispuoleista, se tuntuu vain vasemmalla puolella. Ovulaation aikana tunnen kipua vain vasemmalla puolella, eli siis samalla puolella kuin tämä ennenaikainen menkkakipuilu. Sitten kun menkat alkaa niin kipu on normaalia menkkakipua koko vatsassa.

Yhdyntäkipua on myös ollut jonkin verran ajoittain. Sellaista kipua että tuntuu että peniksen pää osuu jo " takaseinään" , vaikkei miehellä ole mikään jätti. Tätä kipua ei myös ole ennen ollut... Minkälaista yhdyntäkipua teillä on liittynyt endoon?

Pitänee varmaan ruveta varaamaan aikaa neuvolan kautta... Huoh...

Ap

Vierailija
5/12 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nro 2 haluaisi kommentoida nelosen tarinaa:

Kuullostaa NIIN tutulta tuo sinun tilanteesi, lääkitystä myöden.

Oletko harkinnut vaihtoehtoa, että käyttäisit yhtäjaksoisesti keltarauhashormonia (esim orgametril) vaikka 6kk jona aikana kuukautisia eli tulisi ollenkaan?

Mulla se on ollut ainoa asia joka on saanut jaksamaan tän taudin kanssa- jos olisi menkat joka 4.viikko niin olisin varmaan jo tappanut itseni- ihan tosissaan.

Elämä viikkoa ennen vuodon alkua, sen aikana ja viikko päättymisen jälkeen on yhtä helvettiä.

Nyt Orgametrilin kanssa kipuhuiput on tasaantuneet kun vuotoa ei tule ja endo ei pääse samalla lailla leviämään.

Kannattaa harkita. Eikä hoito haittaa myöhempiä mahdollisia hedelmöityshoitoja jos sellaisiin hakeudutte vielä.

2

Vierailija
6/12 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jatkan vielä:

Mulla on samanlainen kokemus yhdyntäkivusta, aktin aikana ikäänkuin tulee seinä vastaan, vaikkei sellaista oikeasti ole siellä.

Lisäksi nykyään yhdynnän jälkeen alapää on kuin iso avohaava, arkuus ja kipukouristelu kestävät jopa puoli vuorokautta:o( Eipä ole kovin kummoiset halut mulla. Miesparka...

2

Vierailija
7/12 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdynnän jälkeen kipu säteilee pitkään tosi kovasti etuvatsaan, siis oikeasti säteilee...

ap

Vierailija
8/12 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta epäilyvaiheessa, mutta erittäin vahva epäily, laparoskopiajonossa olen. Muutama päivä ennen kuukautisia alkavat kivut, kun... ööö... tilasuhteet muuttuvat mahassa, eli kakalla ja pissalla, särkylääkettä pitää ottaa, että vessassa voi käydä itkemättä. (Aina ei ole noin paha, nyt kuukautiset lopuillaan, eikä tällä kertaa kouristellut kertaakaan vessassa! ¿Normaalit¿ kuukautiskivut vain!)

Ultraäänitutkimuksessa löydettiin toisesta munasarjasta oletettavasti endometriooma, ja tunnen sen olemassaolon n. puolet kuukaudesta, välillä kipuna, välillä vain neutraalina tuntemuksena. Luulin sitä ennen ilmavaivaksi. Ja jos yhtään on ilmavaivoja kuukautisten aikana, niin kipu on uskomaton. Samoin, jos on yhtään kovalla maha.

Vierailija
9/12 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhdyntäkipuja, joiden aikana/jälkeen alkaa rusehtava vuoto joka jatkuu menkkoihin asti. Ja nämä kivut on usein kierron puolivälin jälkeen.

Meillä meni ensimmäisen lapsen saamiseen 4 vuotta (ilman hoitoja).

Vierailija
10/12 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) melkein vuodeksi. Sivuvaikutukset olivat hurjat, mutta kipuilu loppui. Lääkitys lopetettiin, kun alettiin yrittää raskautta. Puoleen vuoteen ei tärpännyt, päästiin suoraan hoitoihin ja heti tärppäsi! Tiputteluvuotoa oli myös ja yhdynnässä tuntui niin kuin joku olisi ollut edessä.

Vierailija
11/12 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

endolta. Voi harmi...

Lisää kokemuksia otetaan vastaan!

Ap

Vierailija
12/12 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin tiputteluvuodot ovat liittyneet endoon, jopa raskauden aikana.

Jouduin sairaalatutkimuksiin, koska veristä vuotoa oli rv:llä 5,7,8, 10, 12 ja 15!!

Aika stressaavaa aikaa se oli- ihme kyllä raskaus jatkui ja sain lopulta terveen lapsen. (tosin hän syntyi keskosena rv 30).

Tiputteluvaiva on mennyt pois keltarauhashormonin käytön myötä.

Terkuin 2 ja 6

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi