Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavalla tiedostatte että tekstiiliteollisuus on maailman suurimpia saastuttajia?

Vierailija
17.01.2025 |

Pikamuoti on tuhoamassa maapallon. Huomioitteko sen lainkaan?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotaan että yksien farkkujen valmistukseen tarvitaan 10 000 litraa vettä eli yhden henkilön 17 vuoden juomaveden määrä. Mutta vielä ei ole mistään oikein selvinnyt, että miksi farkkujen valmistukseen tarvitaan niin paljon vettä. Voisiko joku kertoa?

Puuvillan viljelyyn. Puuvilla vaatii massiiviset määrät vettä ja sen takia jokia ja järviä on kuivunut.

Vierailija
42/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaiken käytettynä, paitsi kengät, Dralusvaatteet ja sukat. Sukissa ja alushousuissakin suosin suomalaista valmistajaa. 

Kirppikseltä en osta keinokuituisia sisävaatteita, kuten h&m, shein, temu, lindex, cubus, kappahl, bikbok ym merkkejä. Eli aika vähän jää ostettavia vaikka olisi kivan näköisiäkin.

Alennusmyynnit ja muut liikakulutustapahtumat kierrän kaukaa, ettei tulisi ostettuakaan muuhun kuin tarpeeseen.

Eikö olisi ekologista ostaa poistolaarien jämät? Muutenhan ne hävitetään muuten, jos kukaan ei osta. Ja muutenkin paljon täysin uusia vaatteita hävitetään, kun siinä ei tavallaan häviä juuri mitään, kun sisäänostohinta on lähes nolla.

Eli ostaa tilalle vain uusia nollahintaisia, ja niillä voi jälleen tehdä tilin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaikki vaatteet alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta kierrätettyinä, samoin kodintekstiilit. Lisäksi ostan kaikki käsityötarvikkeet kierrätettynä.

Vierailija
44/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee mikä pelkkä vihreä agenda se on vainota valkoista heteromiestä ja itse pitää vaatefirmaa.

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000008856270.html

https://x.com/Greenpeaceafric/status/1833813165412598188

Vierailija
45/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyllä kemianteollisuus ja lääketehtaat ovat niitä suurimpia saastuttajia. Tekstiiliteollisuus jää kauas jälkeen. Toki olen samaa mieltä pikamuodin haitallisuudesta, lähinnä siinä mielessä että jätettä tulee, kun vaatteita ei kierrätetä.

Vierailija
46/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole juuri ikinä ostanut käyttövaatteita uusina. Nykyään löytää satumaisen halvalla laatua. Ostan jopa varastoon luonnonkuituisia joihin ei ikuna olisi uutena varaa.

En ylipäänsä ymmärrä pikamuodin ideaa alkuunkaan.

Vierailija
47/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla se pitäisi tiedostaa? Minä ostan kaikki vaatteet käytettyinä, paitsi sukat ja alusvaatteet. Kaipa se on jotain.

Ylläpidät tätä kiertotaloutta.. tilataan koko ajan uutta, koska joku ostaa sen käytetyn kuitenkin. 

Nyt haukut kyllä totaalisen väärää puuta, sori. Minulla ei ole kaapissa yhtään H&M:n tai muun vastaavan merkin vaatteita. Viimeisin kirppisostokseni oli 90-luvun Beavers-farkut, edelleen melkein uudenveroiset näin 30 vuoden päästäkin.

En kyllä hauku väärää puuta.. Yksi syy vaatekulutukseen oli se, että halvalla ostetun vaatteen si laitettua kirppariin myyntiin. Kirpparitoiminta havahtui tästä ilmiöstä eikä enää monikaan kirppari ota näitä pikmuotivaatteita listoilleem. Ja hyvä niin. <

No siis haukuit kyllä aiemmassa viestissäsi väärää puuta, kun sanoit "ylläpidät tätä kiertotaloutta", vaikka en ikinä osta kirppikseltä yhtään halpisvaatetta enkä yleensä uudehkoja vaatteita muutenkaan. Miten minä mahdollistan kenenkään halpavaateshoppailua, jos en osta niitä ollenkaan, edes eurolla kappale?

Jos ostan kirpputorilta 20 vuotta vanhoja vaatteita, onko sekin mielestäsi väärin?

Mielestäni siinä mennään pahasti metsään, kun aletaan viisastella, että AKSHUALLY, kirppikset ovat huono juttu, koska joku himoshoppailija saattaa myydä vikaostoksensa siellä. Kaikkia pitäisi kannustaa käyttämään kirpputoreja, ja jättää se viisastelu niille, jotka shoppailevat niitä Temuja ja Lagereita. Kirppisten kiertotaloudessa kiertää tosi paljon vuosia vanhoja hyvälaatuisia vaatteita, joilla voisi vaatettaa meidät kaikki ilman yhtäkään H&M:n tai Sheinin vaatekappaletta.

Vierailija
48/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaiken käytettynä, paitsi kengät, Dralusvaatteet ja sukat. Sukissa ja alushousuissakin suosin suomalaista valmistajaa. 

Kirppikseltä en osta keinokuituisia sisävaatteita, kuten h&m, shein, temu, lindex, cubus, kappahl, bikbok ym merkkejä. Eli aika vähän jää ostettavia vaikka olisi kivan näköisiäkin.

Alennusmyynnit ja muut liikakulutustapahtumat kierrän kaukaa, ettei tulisi ostettuakaan muuhun kuin tarpeeseen.

Eikö olisi ekologista ostaa poistolaarien jämät? Muutenhan ne hävitetään muuten, jos kukaan ei osta. Ja muutenkin paljon täysin uusia vaatteita hävitetään, kun siinä ei tavallaan häviä juuri mitään, kun sisäänostohinta on lähes nolla.

Eli ostaa tilalle vain uusia nollahintaisia, ja niillä voi jälleen tehdä tilin.

Ei, koska se alennuksesta ostaminenkin antaa sinne halpatehtaaseen signaalin että kysyntää on, tehkää lisää... Eli ei, en tie sitä toimintaa edes noin

Vierailija
49/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni ostaisin käytettyjä vaatteita mutta en vaan löydä kirppiksiltä kivoja, hyväkuntoisia vaatteita. Suurin osa on sellaista jotka olleet myyjän kaapissa 10 vuotta ja sitten päätetty siivota kaapit ja tuoda kirppiksille. En tarvitse mitään trendikkäitä, uusinta uutta mutta ihan hirveitä rääsyjä suurin osa. Pilalle pestyjä, nukkaantunutta, venyneitä ja paukkuneita rättejä. Torista taas ei ole järkeä tilata 5 euron vaatetta ja maksaa 7 euron postikuluja. 

Itsekin välttelen halpisketjuja mutta mitä sitten jää jäljelle. En usko että kalliimmat merkit ovat sen parempia ja eettisempiä. Jotain kotimaisia mekkoja olen ostanut kotiasuiksi. Niissäkin kangas ulkomailta tuotua. Töissä onneksi on työasu niin loppupelissä arjessa pärjää muutamilla vaatteilla jotka voi kuluttaa loppuun. 

Vierailija
50/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan itse vaatteita vain tarpeeseenja käytän vaatteet loppuun. Omistan nytkin vain yhdet ehjät kengät, rikkinäisillä lenkkareilla olen jo kövellyt vuoden päivät.. ei haittaa, tosin nyt märällä kelillä Muut vaatteet kulutan loppuun, housuista näkyy haaroista läpi.. ne täytyy nyt joko ommella tai heittää tekstiilijätteisiin. 

No mikset ompele?

Olen ommellutkin.. farkkuihin myös ns uuden kankaan ison reiän kohdalle.. pohjakangas ja sit vaan koneella surruttelua samaan suuntaan kuin farkkujen ommel mutta loputtomiin ei niitä voi ommell ja mm.  collegehousuissa kun alkaa olemaan kämmenen kokoinen alue, josta näkyy läpi, niin ei ainakaan minun taidot enää riitä sitä korjamaan 

Yksi keino on ostaa kirpputorilta 100% puuvillaa olevat farkut paikkamateriaaliksi ja ommella jo ennen käyttöä sinne haaruksiin housujen sisälle paikat. College-kangas on venyvää ja sen paikkaaminen on vaikeampaa jos haluaa laittaa näkymättömän paikan.

Vierailija
51/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotaan että yksien farkkujen valmistukseen tarvitaan 10 000 litraa vettä eli yhden henkilön 17 vuoden juomaveden määrä. Mutta vielä ei ole mistään oikein selvinnyt, että miksi farkkujen valmistukseen tarvitaan niin paljon vettä. Voisiko joku kertoa?

Puuvillan kasvattaminen vaatii vettä. Farkkukankaan värjäämisessä ja eri pesujen teossa kuluu vettä. Kaikista vähävesijuoppoisin on ihan yksivärinen farkkukangas ilman kulutuksia ja tehosteita.

Vierailija
52/52 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heräsin pari vuotta sitten vaateteollusuuden epäeettisyyteen. Siitä lähtien olen ostanut tiedostavammin ja laadukkaampaa, jotta yksi vaate kestäisi mahdollisimman pitkään.

Huollon vaatteet huolellisesti ja olen onnistunut myymään omia ja lasten vaatteita todella hyvällä prosentilla. Ainoastaan reikäiset ja rikkinäiset roskiin. Niitä lumppuja on syntynyt paljon vähemmän nyt kun olen ostanut laadukkaampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan