Millä tavalla tiedostatte että tekstiiliteollisuus on maailman suurimpia saastuttajia?
Pikamuoti on tuhoamassa maapallon. Huomioitteko sen lainkaan?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ostan itse vaatteita vain tarpeeseenja käytän vaatteet loppuun. Omistan nytkin vain yhdet ehjät kengät, rikkinäisillä lenkkareilla olen jo kövellyt vuoden päivät.. ei haittaa, tosin nyt märällä kelillä Muut vaatteet kulutan loppuun, housuista näkyy haaroista läpi.. ne täytyy nyt joko ommella tai heittää tekstiilijätteisiin.
No mikset ompele?
Ne päästöt tulee muualla kuin Suomessa, joten ei lasketa Suomen päästöihin. Päästöjä tulisi vähemmän, jos tuotantoa olisi täällä, mutta silloin päästöt olisivat ongelma🤣
Naurettavaa, mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Ostan omat ja lasten vaatteet kirpputoreilta, todella harvoin mitään uutena (sukkia ja alushousuja). Siisteimmät saa vielä pistettyä eteenpäin, mutta osa menee tekstiilikeräykseen. Pikamuodissa ei ole mitään järkeä.
Toisaalta tuo kirpparivaatesysteemi myös ylläpitää tätä pikamuotia.. Helppo ditchata vähän käytetty vaate kirpparille ja ostaa uusi tilalle. Jos kirpparikysyntä ei olisi yhtä suosiossa, joutuisi ne kovimmat vaatehörhöt miettimään, riittääkö enää raha. Sinänsä ei mitään pahaa siinä, että ostaa kirppareilta! Ne kun voivat olla jopa täysin uudenveroisia! Onneksi monet kirpparit ei enää ota vastaa sheineja yms
Tätä logiikkaa en ole kyllä ikinä tajunnut. Kirppareilla on vaatteista niin paljon ylitarjontaa, ettei kukaan vaatehullu osta uusia vaatteita vain sen takia, että saahan ne myöhemmin myytyä kirppiksellä. Jos se halpisvaate maksoi kaupassa 10 euroa, voit hyvällä tuurilla saada siitä kirpputorilla euron. Huonolla tuurilla se jää Uffille kipattavaksi. Shoppailuaddikti häviää joka tapauksessa paljon rahaa.
Ongelma on se halpismuoti ylipäätään. Halvat hinnat on ainoa asia, joka mahdollistaa pikamuodin olemassaolon. Ei kirpputorit.
(Itse ostan kirpputorilta vain laadukkaita vanhempia vaatteita, en ikinä mitään pikamuotia.)
https://special.aftonbladet.se/story/4BxLpe
Aika karmaiseva stoori Aftonbladet Issa.
Laittoivat slumpatut rätit seurantaan tagilla. Kannattaa vilkaista tää reportaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan itse vaatteita vain tarpeeseenja käytän vaatteet loppuun. Omistan nytkin vain yhdet ehjät kengät, rikkinäisillä lenkkareilla olen jo kövellyt vuoden päivät.. ei haittaa, tosin nyt märällä kelillä Muut vaatteet kulutan loppuun, housuista näkyy haaroista läpi.. ne täytyy nyt joko ommella tai heittää tekstiilijätteisiin.
No mikset ompele?
Olen ommellutkin.. farkkuihin myös ns uuden kankaan ison reiän kohdalle.. pohjakangas ja sit vaan koneella surruttelua samaan suuntaan kuin farkkujen ommel mutta loputtomiin ei niitä voi ommell ja mm. collegehousuissa kun alkaa olemaan kämmenen kokoinen alue, josta näkyy läpi, niin ei ainakaan minun taidot enää riitä sitä korjamaan
Vierailija kirjoitti:
https://special.aftonbladet.se/story/4BxLpe
Aika karmaiseva stoori Aftonbladet Issa.
Laittoivat slumpatut rätit seurantaan tagilla. Kannattaa vilkaista tää reportaasi.
Tuo ongelma oli jo ennen Sheiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Eli ostatko halpavaatteita usein ja paljon ja lemppaat ne kun vähän nukkaantuu?
Minä ostan pelkästään halpavaatteita, kestävät yleensä siinä missä kalleimmatkin.
Yksi paita sattui sellainen, että siitä irtosi paljon nukkaa, joten sotki paikat. Ei sekään silti nopeasti kulunut pilalle, vaan näyttää samalta kuin uutena. Mutta ei oikein kehtaa kylään laittaa päälle, kun sotkee sohvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Ostan omat ja lasten vaatteet kirpputoreilta, todella harvoin mitään uutena (sukkia ja alushousuja). Siisteimmät saa vielä pistettyä eteenpäin, mutta osa menee tekstiilikeräykseen. Pikamuodissa ei ole mitään järkeä.
Toisaalta tuo kirpparivaatesysteemi myös ylläpitää tätä pikamuotia.. Helppo ditchata vähän käytetty vaate kirpparille ja ostaa uusi tilalle. Jos kirpparikysyntä ei olisi yhtä suosiossa, joutuisi ne kovimmat vaatehörhöt miettimään, riittääkö enää raha. Sinänsä ei mitään pahaa siinä, että ostaa kirppareilta! Ne kun voivat olla jopa täysin uudenveroisia! Onneksi monet kirpparit ei enää ota vastaa sheineja yms
Tätä logiikkaa en ole kyllä ikinä tajunnut. Kirppareilla on vaatteista niin paljon ylitarjontaa, ettei kukaan vaatehullu osta uusia vaatteita vain sen takia, että saah
Tämänhän takia moni kirppari on kieltänyt pikavatemuodin.. Alkoi täyttymäö. Kirpparit ympäriämpäri vaatteista, joita tuskin edes käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se pitäisi tiedostaa? Minä ostan kaikki vaatteet käytettyinä, paitsi sukat ja alusvaatteet. Kaipa se on jotain.
Ylläpidät tätä kiertotaloutta.. tilataan koko ajan uutta, koska joku ostaa sen käytetyn kuitenkin.
Nyt haukut kyllä totaalisen väärää puuta, sori. Minulla ei ole kaapissa yhtään H&M:n tai muun vastaavan merkin vaatteita. Viimeisin kirppisostokseni oli 90-luvun Beavers-farkut, edelleen melkein uudenveroiset näin 30 vuoden päästäkin.
Ompelu ei kyllä kauheesti auta, kun suurin ongelma on kankaiden valmistukseen kuluvat resurssit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Eli kirjoitinko ostavani?
Onneksi itse olen ns laiska pukeutuja. Käytän vaatteet loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä logiikkaa en ole kyllä ikinä tajunnut. Kirppareilla on vaatteista niin paljon ylitarjontaa, ettei kukaan vaateh
Tämänhän takia moni kirppari on kieltänyt pikavatemuodin.. Alkoi täyttymäö. Kirpparit ympäriämpäri vaatteista, joita tuskin edes käytetty.
Ehkä ne Sheinin vaatteet ovat niin laadukkaita, että vain vaikuttaa ettei niitä ole käytetty?
Ostan kaiken käytettynä, paitsi kengät, Dralusvaatteet ja sukat. Sukissa ja alushousuissakin suosin suomalaista valmistajaa.
Kirppikseltä en osta keinokuituisia sisävaatteita, kuten h&m, shein, temu, lindex, cubus, kappahl, bikbok ym merkkejä. Eli aika vähän jää ostettavia vaikka olisi kivan näköisiäkin.
Alennusmyynnit ja muut liikakulutustapahtumat kierrän kaukaa, ettei tulisi ostettuakaan muuhun kuin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se pitäisi tiedostaa? Minä ostan kaikki vaatteet käytettyinä, paitsi sukat ja alusvaatteet. Kaipa se on jotain.
Ylläpidät tätä kiertotaloutta.. tilataan koko ajan uutta, koska joku ostaa sen käytetyn kuitenkin.
Nyt haukut kyllä totaalisen väärää puuta, sori. Minulla ei ole kaapissa yhtään H&M:n tai muun vastaavan merkin vaatteita. Viimeisin kirppisostokseni oli 90-luvun Beavers-farkut, edelleen melkein uudenveroiset näin 30 vuoden päästäkin.
En kyllä hauku väärää puuta.. Yksi syy vaatekulutukseen oli se, että halvalla ostetun vaatteen si laitettua kirppariin myyntiin. Kirpparitoiminta havahtui tästä ilmiöstä eikä enää monikaan kirppari ota näitä pikmuotivaatteita listoilleem. Ja hyvä niin.
En tarkoittanut, että kirpparin käyttäminen olisi väärin, mutta sori vaan, siinä osallistuu myös tähän kiertotalouteen osaltaan, jolla ylläpidetään sitä, että himoshoppaajat kuluttaa. Onneksi nyt siihen on tullut stoppi eikä sheinejä yms enää oteta vastaan. Kirpparitoiminnassa ei ole mitään väärää, kunhan se eiperustu juuri tällaiseen pikamuotihalpvaatesysteemiin.. Järkevää se on ostaa kirpparista, mutta ymmärtää jättää pikamuodin sinne pölyttymään, koska niillä rahoilla taas vain tuetaan sitä, että ostoaddikti tilaa uutta lisää
Kerrotaan että yksien farkkujen valmistukseen tarvitaan 10 000 litraa vettä eli yhden henkilön 17 vuoden juomaveden määrä. Mutta vielä ei ole mistään oikein selvinnyt, että miksi farkkujen valmistukseen tarvitaan niin paljon vettä. Voisiko joku kertoa?
Joululomalla katselin YouTubesta kuinka jenkkiläiset silmät kiiluen aukoivat kymmeniä joulukalentereita. Hitto sitä purnukoiden, tuubien ja krääsän määrää. Suurin osa menee taatusti hukkaan.
Siitä ajauduin sitten katselemaan videoita joissa ihmiset koristelivat esim. juomapulloja. Juomapulloa!! Taas se muovikrääsän määrä. Tuli ihan huono olo. Kaikki tulee Kiinasta ja ketään ei näytä kiinnostavan että hukutaan ihan turhaan muoviroskaan. Osta sitä ja osta tätä.