Paskaduunin työpaikkailmoituksessa vaadittiin videota, jossa esittelee itsensä ja kertoo osaamisestaan
Ihan älyvapaata pelleilyä. Tämä siis kirjallisen hakemuksen ja cv:n lisäksi. En ole tekemässä, jos palkka on luokkaa 11€/tunti. Mihin noita videoita tarvitaan?
Miksi työnhausta tehdään tälläista?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Kun on 800 hakijaa, ei kannata tehdä hakemisesta helppoa. Tuossa karsiutuu hupihakijat eikä kenenkään tarvitse katsoa niitä videoita. Toinen niksi on teettää kaikilla jäätävän pitkä nettihakemus. Se palvelee samaa tehtävää ja sieltä on helpoo karsia.
Ei teidän paskafirmaan 800 hakijaa ole. Ehkä kahta kiinnostaa se työ ja nekin on jotain luusereita.
Vierailija kirjoitti:
"Näyttää se tässä ainakin olevan aloittajalle ylivoimaisen vaikea tehtävä. Kyllä niitä videoita tekevät varmaan nekin, joita ei kiinnosta, mutta se, joka ihan tosissaan paikan haluaa, varmasti myös sen videon tekee. Videon pyytäminen tipauttaa sieltä heti pois ne, joita nyt ei ainakaan kiinnosta."
Minä jätän hyvin mieluusti videon tekemättä, mutta tulen paikanpäälle hyvin mielelläni esittäytymään. Luulisi työnantajalta liikenevän pari minuuttia minun tapaamiseen. Ties vaikka poistun paikalta työsopimus mukanani.
Ei likene. Rekryt kun tekee konsuttli joka karsii ne jotka pääsee haastatteluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se huomataan kuinka vaikeaa on Suomessa päästä edes paskatöihin. Ei kaikki jaksa leikkiä vaan ovat valmiita heti töihin. Kun on koeaika olemassa niin mikä ongelma? Annetaan tekijälle mahdollisuus ja jollei miellytä niin ulos. Tällaiseen kaikkeen työnhaku pelleilyyn käytetään ihan liikaa aikaa ja vaivaa.
Siitäkö ei sitten ole mitään vaivaa, että otetaan aina koeajalle joku, joka todetaan täysin kyvyttömäksi ja ei kun aloitetaan taas rekry alusta? Siinä ei paljon auta se, että "näyttihän se paperilla ihan hyvältä työntekijältä."
Yksikään ei saa työpaikkaa pelkän videon tai hakemuksen perusteella. Ihan aina työnantaja haastattelee nokatuksen muutaman hakijan. Siitä joukosta ihan varmasti löytyy hyvä työntekijä. Tuo tyyli on toiminut kymmenien vuosien ajan ja toimii jatkossakin.
Ilmeisesti ei ole tähdellisempääkään puuhaa kuin keksiä mahdollisimman paljon työllistymiseen vaikuttavia temppuja ja kommervenkkejä jolla saa kyllä aikansa kulumaan muttei ketään työllistettyä. On opittu se yleinen asenne kuinka työnhakijat on sieltä ja syvältä ja mitä enemmän kyykytystä, sitä parempi.
Vierailija kirjoitti:
"Näyttää se tässä ainakin olevan aloittajalle ylivoimaisen vaikea tehtävä. Kyllä niitä videoita tekevät varmaan nekin, joita ei kiinnosta, mutta se, joka ihan tosissaan paikan haluaa, varmasti myös sen videon tekee. Videon pyytäminen tipauttaa sieltä heti pois ne, joita nyt ei ainakaan kiinnosta."
Minä jätän hyvin mieluusti videon tekemättä, mutta tulen paikanpäälle hyvin mielelläni esittäytymään. Luulisi työnantajalta liikenevän pari minuuttia minun tapaamiseen. Ties vaikka poistun paikalta työsopimus mukanani.
Ei kiitos tarvitse vaivautua paikalle. Jos et osaa noudattaa ohjeita, et ole etsimämme henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menenkin suoraan työpaikalle enkä sen konsultin luo. Työnantaja huomaa, että olen oma-aloitteinen ja voin aloittaa työt heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konsuttli 🤭
Karsikoon ensimmäiseksi itsensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se videon teko nyt on niin vaikeaa? Kun kaikilla on tekniikka saatavilla ja hallussa. Aapeen kuvaamassa tilanteessahan on vain se joskus motivaatiokirjeen, joskus oman toiminnan kuvauksen tai vision tai ts oitestatementin nimellä kulkeva kirjallinen paperi muutettu videoksi. Kerrot siinä mitä osaat. Voit kertoa myös esimerkkejä siitä, mitä olet tehnyt.
Oon pessy paskahuusseja ja siivonnu yrjöjä lattialta jne. Haluisin siis niin älyttömästi teille töihin siivoamaan paskahuusseja ja yrjöjä lattialta! Oon siis niin motivoitunu tiätteks, ottakaa mut
Otapa videolle lähikuvaa niistä paskoista ja yrjöistä ja uusi video sen jälkeen, kun olet siivonnut. Työnantajalle tulee heti selväksi miten hyvin osaat työsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menenkin suoraan työpaikalle enkä sen konsultin luo. Työnantaja huomaa, että olen oma-aloitteinen ja voin aloittaa työt heti.
Onnea jos pääset sisään edes. Ei ne ota vastaan jos konsultti tekee toimeksiantona rekrynä. Eikä välttämättä ilmoituksessa edes ole nimetty esihenkilöä firmasta lainkaan. Ne ohjaa sut suoraan vaan soittamaan sille konsultille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esihenkilö ja konsultti. Sellaista sun sanavarastoon kuuluu.
Mites ne työt?
Nykyään itseään on sitten markkinoitava, vaikka kyseessä olisi pskakuskin hakuprosessi. Siihenkin keksitty tietysti jokin hieno titteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos tarvitse vaivautua paikalle. Jos et osaa noudattaa ohjeita, et ole etsimämme henkilö.
No tuolla alalla ei sitten ole työvoimapulaa. Jännä, kun täällä aina kerrotaan, että pitää mennä reippaasti kysymään töitä suoraan paikan päälle, kun joka paikassa on pula työntekijöistä, mutta paikkoja ei ilmoiteta missään.
"Onnea jos pääset sisään edes. Ei ne ota vastaan jos konsultti tekee toimeksiantona rekrynä. Eikä välttämättä ilmoituksessa edes ole nimetty esihenkilöä firmasta lainkaan. Ne ohjaa sut suoraan vaan soittamaan sille konsultille"
Meinaat, että kauppoihin, siivousfirmoihin, puutarhoille tai kiinteistöhuoltoyhtiöihin ei pääse asiakkaat sisälle? Hoitaako kaupatkin nykyään tavaramyynnin vain nettikauppojen kautta? Ainakin eilen pääsin kolmeen eri kauppaan sisälle ihan vaan ovesta kävelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuolla alalla ei sitten ole työvoimapulaa. Jännä, kun täällä aina kerrotaan, että pitää mennä reippaasti kysymään töitä suoraan paikan päälle, kun joka paikassa on pula ty
Se on aika vahentunu neuvo, eihän nykyään edes sisälle pääse jos vähänkään isompi pulju. Saatika tapaamaan ketään, joka rekryy. Kassallekkin nykyään ohjatanaan vaan hakemaan nettisivujen kautta (Lidl, tokmanni, S-Market ainakin)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät ole visuaalisia tai hakemassa töihin televisioon. Minusta tuo videohakemus on turha sellaiselle alalle, missä ei tarvitse näkyä yleisön edessä tai esiintyä. Jos olen hakemassa raksalle töihin niin esittelenkö videolla porakoneen tai naulapyssyn käyttöä. Jos haen maatilalle töihin, niin esittelenkö traktorinajitaitoja ja sitä miten hyvin osaan ruokkia eläimet. Entä jos haen kirjanpitäjäksi, esittelenkö jonkun kirjanpidon ja tilinpäätöksen.
Joo, esittelet.
Ja on ihan hirveää ajan, rahan ja luonnonvarojen haaskuuta kaikkien asianosaisten matkustaa viiden minuutin näyttäytymisen vuoksi livehaastatteluun. Kannattaa ottaa huomioon, että vaikka haastateltavia ei olisi muita kuin sinä (mikä ei koskaan ole tilanne), haastattelijoita on todennäköisesti silti useampia.
Vierailija kirjoitti:
"Onnea jos pääset sisään edes. Ei ne ota vastaan jos konsultti tekee toimeksiantona rekrynä. Eikä välttämättä ilmoituksessa edes ole nimetty esihenkilöä firmasta lainkaan. Ne ohjaa sut suoraan vaan soittamaan sille konsultille"
Meinaat, että kauppoihin, siivousfirmoihin, puutarhoille tai kiinteistöhuoltoyhtiöihin ei pääse asiakkaat sisälle? Hoitaako kaupatkin nykyään tavaramyynnin vain nettikauppojen kautta? Ainakin eilen pääsin kolmeen eri kauppaan sisälle ihan vaan ovesta kävelemällä.
RIippuu firmasta ja alasta. Noihin pääset ehkä sisälle, mut ne ohjaa vaan nettisivuille. Jos sitäkään. Ei se paikalla oleva myyjä rekryjä hoida
Vierailija kirjoitti:
Nyt et voi ap lähettää äidin tekemän cv:n ja kirjallisen hakemuksen työnantajalle?
Hankalaa se olisi äiteetä pyytää, kun on jo kolmattakymmenettä vuotta maannut hiljaa haudassaan. Poikansa ei myöskään näitä vi doetten tekemisiä rupea opettelemaan. Sitä paskaduuneja osaa kyllä tehdä, kun vaan saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sillä karsitaan hupihakijat sieltä joukosta ja suurimmaksi osaksi jäljelle jäävät ne, ketkä ovat kiinnostuneita tuosta työstä. Videolta saa paremman käsityksen ihmisestä kuin paperilta.
No ei kyllä saa, mitä helv nyt taas :D. Ihminen voi olla ujo, mutta silti voi olla etevä. Videolla voi näkyä ujous, eikä siksi saa sanottua sanottavaansa. Helpompaa se on kirjoittaa ja sitten keskustella kasvotusten.
Saat mahdollisesti esimerkiksi tietää siitä, miten ihminen osaa käyttää laitteita, miten artikuloi ja käyttää ääntään, selviytyy pienen paineen alla, onko tällä tatuointeja/lävistyksiä naamassa jne. Kaikki nämä jäävät kirjallisesta hakemuksesta pois. Jos ei pysty omassa kodissaan yhtä videota kuvaamaan ilman, että jäätyy täysin, voi olla melko varma ettei tuosta ihmisestä ole työsken
Hei haloo. Jos työn kuvaus on lehtien jakelu tai linjalla työskentelyä niin mitä ihmettä tuossa tilanteessa tekee suullisella taidolla? Ei nämä mitään uutisankkurin hommia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät ole visuaalisia tai hakemassa töihin televisioon. Minusta tuo videohakemus on turha sellaiselle alalle, missä ei tarvitse näkyä yleisön edessä tai esiintyä. Jos olen hakemassa raksalle töihin niin esittelenkö videolla porakoneen tai naulapyssyn käyttöä. Jos haen maatilalle töihin, niin esittelenkö traktorinajitaitoja ja sitä miten hyvin osaan ruokkia eläimet. Entä jos haen kirjanpitäjäksi, esittelenkö jonkun kirjanpidon ja tilinpäätöksen.
Joo, esittelet.
Ja on ihan hirveää ajan, rahan ja luonnonvarojen haaskuuta kaikkien asianosaisten matkustaa viiden minuutin näyttäytymisen vuoksi livehaastatteluun. Kannattaa ottaa huomioon, että vaikka haastateltavia ei olisi muita kuin sinä (mikä ei koskaan ole tilanne), haastattelijoita on todennäköisesti silti useampia.
Miksi? Saatteko kiksejä haastattelemisesta?