Iltaihminen joutuu elämään jatkuvassa stressitilassa
Iltaihminen joutuu yhteiskunnassamme elämään jatkuvassa elimistön stressitilassa. Koko elämän ajan luvassa on aikaerorasitusta ja univelkaa.
Kommentit (78)
Olen nyt vähän aikaa käyttänyt älykelloa. Sen mukaan stressitilani on aina pilvissä aamuherätyksen aikaan ja koko aamun. Mikään oikea työstressi tai hammaslääkärin tuolissa kärvistely ei näy lainkaan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt vähän aikaa käyttänyt älykelloa. Sen mukaan stressitilani on aina pilvissä aamuherätyksen aikaan ja koko aamun. Mikään oikea työstressi tai hammaslääkärin tuolissa kärvistely ei näy lainkaan samalla tavalla.
Tämä!
Joo. Lomilla ihanaa, kun saa mennä luonnolliseen rytmiin, klo 4-5 välillä nukkumaan ja klo 12-14 ilman herätyskelloa herääminen. Nyt kun työt pitää aloittaa klo 9, niin joutuu noin 4 tunnin unilla menemään muut paitsi viikonloput.
Iltaihminen on hyvä ja korjaa unirytminsä. Ihminen ei ole mikään lepakko tai yöperhonen.
Helppohan se aamuvirkkujen on päätään rääpiä, kun kaikki on heidän mukaansa tehty.
On muuten fakta, että iltavirkut on älykkäämpiä kuin aamuihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Iltaihminen on hyvä ja korjaa unirytminsä. Ihminen ei ole mikään lepakko tai yöperhonen.
Tyhmä olet. Kronotyyppi on pysyvä ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa syytä. Ei jatkoon.
Miten se on omaa syytä, jos sattuu kronotyypiltään olemaan iltaihminen?
Tietty se on omaa syytä kun ei tee mitään asialle paitsi purnaa ja valittaa. Kuten jo edellinen kirjoittaja totesi, sisäistä "kelloa" voi muuttaa ja totutella itsensä heräämään ajoissa ja varsinkin menemään nukkumaan ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se aamuvirkkujen on päätään rääpiä, kun kaikki on heidän mukaansa tehty.
On muuten fakta, että iltavirkut on älykkäämpiä kuin aamuihmiset.
Sen näkee aina näissä keskusteluissa, kun aamuihmiset joukolla säntäävät huutamaan suu vaahdossa että mene aiemmin nukkumaan! Herää aiemmin! Olet sisimmältäsi aamuihminen koska minäkin olen!
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen sisäinen kello on sopeutuvainen ja sitä voi siirtää. Pikkuhiljaa alkaa aikaistaa sitä heräämistä esim. kirkasvalolamppua avulla, samalla aikaistaa nukkumaan menoa.
Itse kuvittelin olevani iltaihminen, mutta olenkin todella vahvasti aamuihminen, kun sain sisäisen kelloni kuntoon. Enää ei aamut väsytä ja väsymys tulee illalla.
VIISITOISTA vuotta olen joutunut töihin kello seiskaksi, ei todellakaan ole rytmi SOPEUTUNUT. Ihan hirveää. Viikonloppuna ja lomilla saa sentään nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa syytä. Ei jatkoon.
Tietty se on omaa syytä kun ei tee mitään asialle paitsi purnaa ja valittaa. Kuten jo edellinen kirjoittaja totesi, sisäistä "kelloa" voi muuttaa ja totutella itsensä heräämään ajoissa ja varsinkin menemään nukkumaan ajoissa.
Ei voi. Kylmä fakta.
Siis yhteiskunnan vika kun illalla ei nukuta ja aamulla nukutaan. Voihan vituke ny taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen sisäinen kello on sopeutuvainen ja sitä voi siirtää. Pikkuhiljaa alkaa aikaistaa sitä heräämistä esim. kirkasvalolamppua avulla, samalla aikaistaa nukkumaan menoa.
Itse kuvittelin olevani iltaihminen, mutta olenkin todella vahvasti aamuihminen, kun sain sisäisen kelloni kuntoon. Enää ei aamut väsytä ja väsymys tulee illalla.Toimii varmaan jollain,mutta monella ei.
Minulla ei toimi. Työelämässä ollessa oli jatkuva univelka, kun uni ei tullut ennen kahta yöllä ja aamulla piti herätä ennen seitsemää. Viikonloput nukuin univelkoja pois. Olen ollut pois töistä nyt melkein viisi vuotta ja saan hyvällä omallatunnolla valvoa pitkään aamuyöhön ja nukkua puoleen päivään tai ylikin. Heräsin juuri äsken yllättävän aikaisin, kun mies tuli aamumenoiltaan kolistelemaan. Yleensä hän on hiljaa ja antaa minun nukkua niin pitkään kuin nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuvittelin olevani iltaihminen, mutta olenkin todella vahvasti aamuihminen, kun sain sisäisen kelloni kuntoon. Enää ei aamut väsytä ja väsymys tulee illalla.
Haista kuule. Isäni kulki vuorotyössä, edes eläkkeelle jäätyään ei ennen puolta päivää herännyt, aamut oli tuskallisia. Sama on minulla, se on helppo huudella kun ei ole kokenut, kokeile itse mennä kuudeksi töihin kun unta ei saa ennen puolta yötä, ei vaikka olisi kuinka väsynyt. Tutkimuksia on onneksi tehty ja vain tyhmimmät kuvittelee että sisäistä rytmiä voi siirtää.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi korjata. Kyse on synnynnäisestä ominaisuudesta. Ihan sama olisi käskeä vasenkätistä muuttumaan oikeakätiseksi. Pahinta on juuri tuo asenne, jonka mukaan iltaihmiset ovat jotenkin viallisia.
Osa aamuihmisistä ei vaan tajua, että kyse on kronotyypistä.
Olen mieluummin iltaihminen ja kärsin, kuin olisin tyhmä aamuihminen ja nauttisin helposta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi korjata. Kyse on synnynnäisestä ominaisuudesta. Ihan sama olisi käskeä vasenkätistä muuttumaan oikeakätiseksi. Pahinta on juuri tuo asenne, jonka mukaan iltaihmiset ovat jotenkin viallisia.
Ei se ole synnynnäinen ominaisuus se yökukkuminen. Höpö höpö juttuja joilla vain selitellään asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa syytä. Ei jatkoon.
Älä selitä, sopeudu yhteiskuntaan kuten me muutkin joudutaan, oltiin sitten millaisia tyyppejä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole synnynnäinen ominaisuus se yökukkuminen. Höpö höpö juttuja joilla vain selitellään asioita.
Kyllä se on . Luepa vähän tutkimuksia.
No ei varmaan moni, mutta hän nimenomaan halusi. Ei hänelle surullista siis.