Iltaihminen joutuu elämään jatkuvassa stressitilassa
Iltaihminen joutuu yhteiskunnassamme elämään jatkuvassa elimistön stressitilassa. Koko elämän ajan luvassa on aikaerorasitusta ja univelkaa.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa iltavirkun kiduttamaan itseään ja hakeutumaan työhön, joka alkaa aamulla klo 7?? Miksette työtä/alaa, jossa työt tehdään myöhemmin?
Kaikki eivät voi valita työpaikkaansa ja työaikojaan. Itse olen nyt vuosikymmenten jälkeen ekassa työpaikassa, jossa liukuma on aamulla 9.30 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa iltavirkun kiduttamaan itseään ja hakeutumaan työhön, joka alkaa aamulla klo 7?? Miksette työtä/alaa, jossa työt tehdään myöhemmin?
Esim. Sote-alalla aika moni työnantaja odottaa työpanosta aamusta asti.
Itse olet alasi ja työpaikkasi valinnut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi valita työpaikkaansa ja työaikojaan. Itse olen nyt vuosikymmenten jälkeen ekassa työpaikassa, jossa liukuma on aamulla 9.30 asti.
Täysin oma valintasi
Ai pitäisikö mielestäsi tyytyä siihen, että voi tehdä vain tiettyjä töitä vain koska on iltaihminen?
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä teollisuudessa ja meillä tehdään 2-vuoroa. Olen jo vuosia kysellyt että voisiko tehdä pelkkää iltaa. Suurin osa työkavereista vihaa iltavuoroja. Itselle se taas sopii parhaiten. Meillä vuorojen vaihtelu ei onnistu kun osa vetäisi siitä herneet nenään. Eivät itse haluaisi tehdä pelkkää iltaa mutta eivät suo sitä halukkaille. Olisi kuulema epäreilua kun pelkän illan tekijät saisivat enemmän palkkaa. Esimies on sanonut että hänelle sopisi mutta ei halua eripuraa joka asiasta tulisi joten vastaus on ei.
Kuulostaa todella oudolta!
Työkaverit ei halua tehdä iltaa, mutta eivät sitten kuitenkaan halua vuorojaan aamuiksi?
Iltalisä on sen verran vähän, että jos olisin aamuihminen niin en kahta kertaa miettisi muutaman kympin pienempää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Sote-alalla aika moni työnantaja odottaa työpanosta aamusta asti.
Aikaisemmin olin toimistossa, ei liukuvaa työaikaa, kasiksi töihin - täyttä tuskaa iltaihmisenä (onneksi oli lyhyt työmatka).
Opiskelin monimuotona lähäriksi työn ohella. Vähän ennen valmistumista minut irtisanottiin tal/tuot syistä. Nyt olen periaatteessa työtön, teen keikkaa ja saan itse poimia vuorot sovelluksista. Harvoin otan aamuja, pääasiassa iltaa tai yötä. Töitä löytyy riittävästi, viime vuonna olen kahtana kuukautena saanut soviteltua päivärahaa vähän yli 1000 euroa yhteensä. Muina kuukausina työaika on ollut yli 80% normaaalista.
Kaikilla aloilla ei ole niin kiire tai että pitäisi aamulla. Osassa voi jopa etänä tai joustossa. Erikseen on sitten kriittiset alat joissa pitäisi sopia vuorot, ehkä niille jotka etsivät tiettyä vuororytmiä. Osa kaipaa vähemmän tunteja ja päiviä, osa enemmän jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa syytä. Ei jatkoon.
Miten se on omaa syytä, jos sattuu kronotyypiltään olemaan iltaihminen?
Tietty se on omaa syytä kun ei tee mitään asialle paitsi purnaa ja valittaa. Kuten jo edellinen kirjoittaja totesi, sisäistä "kelloa" voi muuttaa ja totutella itsensä heräämään ajoissa ja varsinkin menemään nukkumaan ajoissa.
Olen yrittänyt mennä nukkumaan aikaisemmin. En saa unta, ahdistun ja saan unihäiriöitä. Mieluummin menen nukkumaan silloin, kun on jonkinlaisia toiveita saada uni, niin saan edes sen lyhyemmän yöunen.
Tämä.
Iltaihmisenä oli tuskaa kun työvuoro alkoi seiskalta, matkaa 25 kilsaa, talviaikaan piti vielä miettiä keliä. Unesta ei ollut tietoakaan, mielessä pyöri kaikenlaiset asiat, syke nousi. Tuntui sellaselta väkisinmakaamiselta. Tämä siis ennen kuin bongasin uusia keikkapaikkoja joilla oli tarjolla myös iltaa ja yötä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen sisäinen kello on sopeutuvainen ja sitä voi siirtää. Pikkuhiljaa alkaa aikaistaa sitä heräämistä esim. kirkasvalolamppua avulla, samalla aikaistaa nukkumaan menoa.
Itse kuvittelin olevani iltaihminen, mutta olenkin todella vahvasti aamuihminen, kun sain sisäisen kelloni kuntoon. Enää ei aamut väsytä ja väsymys tulee illalla.
Siis sulla oli väärä kuvitelma omasta sisäisestä kellostasi ja kun nyt sait sen kuntoon, kuvittelet että KOKO MAAILMAN iltaihmiset muuttuivat samalla aamuihmisiksi.
Oikeasti on ihan tutkittu tosiasia, että ihminen voi totutella uuteen heräämisaikaan (niin kuin kaikki kahdeksasta neljään työpaikassa puurtavat iltaihmiset joutuvat tekemään), mutta että se ei ole luontainen rytmi johon keho pyrkii palaamaan. Väärässä rytmissä eläminen on mahdollista, muttei luontaista tai ihmisen hyvinvoinnille eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin oma valintasi
No täysin ei ole. Jos tarjolla on vain 8-16 työpaikkoja ja vuokra pitää maksaa, ei ole vaihtoehtoja. Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin oma valintasi
Täydellistä työpaikkaa odotellessa menee tässä aamuihmisten yhteiskunnassa tovi, vaikka etätyö nykyään auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei muuta maalle ja kasvata omat ruoat ja kerää omat vedet ja polttopuut jne niin ei tarvitse rahaa, eli ei tarvitse käydä muilla töissä, tekee omalla maatilalla töitä silloin kuin tuntuu.
Nekin kannattaa tehdä kyllä päivänvalossa. Eläimet pitää ruokkiaa aamuisin ja lehmät lypsää myös.
Ja iltaisin myös!
Rasittaa aamuvirkut, jotka iltakahdeksalta alkavat pitämään kovaäänistä haukottelua ja venyttelyä ja omahyväistä jankkausta siitä, miten heidän nyt kyllä kohta pitää vetäytyä yöpuulle, että aamulla jaksaa herätä!
Sitten ollaan niin paljon parempaa ihmistä seuraavana päivänä, kun on oltu niin aikaisin töissä! "Minä tein jo kaksi tuntia töitä kun muut vielä kuorsasivat peiton alla!
No samoin! Minä tein itseasiassa neljä tuntia töitä jo eilen illalla, sen jälkeen kun sinä olit vetäytynyt sinne peittosi alle kuorsaamaan. Mutta eihän se mitään merkkaa, kun ei ollut aikaista! Se on huonoa työtä!
Ei voi käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Omaa syytä. Ei jatkoon.
On se hyvä, kun on vähemmistöjä vielä olemassa joita saa vapautuneesti haukkua. Me iltaihmiset ollaan näköjään yksi. Pitäisi vissiin perustaa eturyhmä.
Joissakin toimistoissa on ollut liukuva työaika mutta tärkeät infot ja palaverit on pidetty silti kello 8:00 alkaen. Joten liukumaa ei käytännössä voinut täysin hyödyntää, jos halusi pysyä ajan tasalla.
Aamuaika on toki paras aika aamuvirkuille, jotka ovat pirteimmillään heti herättyään. Iltavirkut yleensä piristyvät vasta iltapäivällä, vaikka nousisivat aamuviideltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen sisäinen kello on sopeutuvainen ja sitä voi siirtää. Pikkuhiljaa alkaa aikaistaa sitä heräämistä esim. kirkasvalolamppua avulla, samalla aikaistaa nukkumaan menoa.
Itse kuvittelin olevani iltaihminen, mutta olenkin todella vahvasti aamuihminen, kun sain sisäisen kelloni kuntoon. Enää ei aamut väsytä ja väsymys tulee illalla.
Ei se kello siirry. Siis sisäinen kello. Olen vuosikausia yrittänyt siirtyä aamuvirkuksi mutta ei vaan tuu mitään. Heti kun vähän hellitän tarkkojen heräämisrutiinien kanssa, niin repsahdan takaisin iltavirkun rytmiini. Ja taas koko homma pitää aloittaa alusta. Pysyvää muutosta ei tapahdu.
Yritin kerran ehdottaa tällaiselle "iltaihmiselle", että voisiko hän harkita ilta- tai yötöiden tekemistä? Ei kuulemma sovi, kun pitää päästä 16-17 aikaan töistä. Että mitenhän tämä työteko käytännössä sitten järjestyy?
Niinhän me kaikki nimenomaan sopeudutaan ja herätään joka aamu itsellemme luonnottomaan aikaan, mutta se vaan ei tee hyvää meidän terveydellemme.