Miksi ihmiset fanittaa?
Miksi ihmiset fanittavat jotakin niin suurella intensiteetillä, hyvänä esimerkkinä tuo IShowSpeedin vierailu. Ihminen hänkin on, miksi häntä täytyy pitää niin erikoisena, että ollaan valmiita tekemään ties mitä juttuja pelkästään, että pääsee näkemään tämän livenä.
Sama juttu vaikka artistien kohdalla, miksi KUUMAA faneja on olemassa, miksi Jari Sillanpää faneja on olemassa? Mikä saa sinut fanittamaan?
Kommentit (20)
Autisti ei ymmärrä normaalien ihmisten asioita
Vierailija kirjoitti:
Epäironisesti juuri näin. Ei tälläistä omalla kohdallani ole ikinä tapahtunut, autismista en niinkään ole varma.
-AP
Fanittaminen yhdistää ihmisiä ja luo yhteisöllisyyttä. Myös sellainen laumakulttuuri luo tarpeen fanittamiselle. Kaverit fanittaa niin mun täytyy kanssa.
Vierailija kirjoitti:
....autismiin nimenomaan yhdistetään hyperfiksaatiot. Joten nyt meni sun surkea trollausyritys puihin.
Miksi ei saisi fanittaa? Ei se ap sinulta tai keneltäkään muulta ole pois.
Helsingissä näkyi selviä hysterian merkkejä. Lapset näkee kun muut juoksee innoissaan jotain kohti niin hekin juoksee perään. He ei tiedä oikein itsekään minkä takia mutta seurattava on. Se on tarttuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole uhannut identiteettiäsi ja sanonut, että ei saisi fanittaa. Ihan rauhassa vain.
Miljardit ihmiset ei voi olla väärässä, paska on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Eli asioista ja ilmiöistä saa kysyä vain silloin, jos ne ovat kysyjältä pois?
Vierailija kirjoitti:
Normo tekee kun muutkin tekee, eikä ikinä mieti miksi tekee. Seuraa vain aivottomana muita. Mieluummin olen autisti.
Vierailija kirjoitti:
Fanijoukon takia en päässyt stokkalle ja myöhästyin ruuhkan takia spårasta. Eli kyllä, se fanittaminen oli minulta pois.
En minäkään ymmärrä. Mitä ihmeellistä näissä ihmisissä on.
henkilönpalvontaa en minäkään ymmärrä, sen toki ymmärrän jos tykkää vaikka jonkun musiikista ja arvostaa häntä musiikintekijänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli asioista ja ilmiöistä saa kysyä vain silloin, jos ne ovat kysyjältä pois?
Kysymys on suhteellisen turha. Ja mitätön. Ei ole toisten fanittaminen keneltäkään pois ja joillekin se tuo sen kaipaamansa samanhenkisen yhteisöllisyyden. Kukin fanittakoon mitä ikinä fanittaa, vaikka Marimekon paitaa tai Ikean yöpöydän jalkaa, kunhan fanittaa maalaisjärjellä.
Olen yrittänyt välttää lukemasta mitään tuohon IShowSpeediin liittyvää. Jonkun otsikon näin, että teinit juoksevat kirkuen perässä ja se riitti. Lukematta paskaa, enkä halua edes tietää, mikä turhanpäiväisyys on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Fanittaminen yhdistää ihmisiä ja luo yhteisöllisyyttä. Myös sellainen laumakulttuuri luo tarpeen fanittamiselle. Kaverit fanittaa niin mun täytyy kanssa.
Sen ymmärtää, jos on joku oikeasti meritoitunut bändi, jolla on historiassa menestyneitä albumeja jne. Mutta jos jostain puskista nousee joku tuntematon pelle, joka ei edes osaa mitään erityistä, ja joka unohdetaan vuodessa, niin mikä ihmeen tarve tuollaiselle hysterialle on?
Vierailija kirjoitti:
Täähän on paras keino saada hölmöiltä rahat pois ja myytyä esimerkiksi jotain täysin ala-arvoista sontaa, oli sitten kyse musiikista, tavaroista tai some sisällöstä.
Noi Speedin fanit ovat melko nuoria, kuuluu tuohon ikään. Tuli mullekin tuo video vastaan, ja vilkaisin pikaisesti, mikä ihme saa fanit käyttäytymään noin hullun lailla. Speed vaikutti muuten itsekin ärsyyntyneeltä faneihinsa.
Itse fanitan joitakin artisteja siinä mielessä, että tykkään käydä keikoilla, ja kun teen itsekin töitä musiikin parissa, he toimivat toki esikuvina ja luovan inspiraation lähteinä. Mutta tuohon kirkumiskulttuuriin en lähde mukaan.
Oman lempigenren artistit ovat suht pienen piirin kuuntelussa, joten ovat myös hyvin faniystävällisiä. Olen useamman kanssa viestitellyt milloin mistäkin. Mukava fanittaa ihmisläheisiä artisteja.
Noita ap:n mainitsemia perässä itkijöitä en ole kylläkään ikinä ymmärtänyt.