Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adhd, koulutuksesi ja sukupuoli

Vierailija
17.01.2025 |

En itse ole saanut suoritettua ammattikouluakaan ja hädin tuskin pääsin yläasteelta jäämättä luokalleni. Lääkitystä, diagnoosia eikä mitään muitakaan apuja ollut mitä nyt löytyy, niin mietin uskallanko koittaa opiskelua.

Mitä koulutuksia teillä on ja opiskelitko ennen vai jälkeen adhd diagnoosin? Itse olen ylivilkas mies

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, sulla ei ole lääkitystä eikä diagnoosia?

Vierailija
2/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla on adhd ja on aina ollut hyvä koulussa. Ehkä sinulla on oppimisvaikeus? Kannattaa kysyä apua lääkäristä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ei kyllä ole mikään este päästä kouluja läpi. Ehkä et ole vaan ollut aidosti kiinnostunut tai ei ole ollut riittävästi haastetta? Tunnen muutaman adhd ja ovat suoriutuneet loistavasti amk:ssa ja yliopistossa. Amis voi olla liian helppo adhd aivoille? 

Vierailija
4/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD ei kyllä ole mikään este päästä kouluja läpi. Ehkä et ole vaan ollut aidosti kiinnostunut tai ei ole ollut riittävästi haastetta? Tunnen muutaman adhd ja ovat suoriutuneet loistavasti amk:ssa ja yliopistossa. Amis voi olla liian helppo adhd aivoille? 

Ilman lääkitystä ADHD on kyllä este saada hyviä arvosanoja ja suoriutua opinnoista.

Epäilen, että jollain olisi ADHD jos pääsee kouluista läpi ilman lääkitystä hyvin arvosanoin.

Vierailija
5/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on "vain" ADD, mutta aivan uunituore diagnoosi, lääkitystä en ole vielä ehtinyt aloittaa.

Olen kolmekymppinen, eikä minulla ole minkäänlaista ammatillista koulutusta.

Vierailija
6/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman lääkitystä ADHD on kyllä este saada hyviä arvosanoja ja suoriutua opinnoista. Epäilen, että jollain olisi ADHD jos pääsee kouluista läpi ilman lääkitystä hyvin arvosanoin.

Jos on aidosti kiinnostunut alasta niin adhd:sta voi olla hyötyä kun uppoutuu siihen itseään kiinnostavaan asiaan. 

Vierailija
7/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ac/Dc, filosofiantieteidenmaisterichiefmanager, Age unknown..

Vierailija
8/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman lääkitystä ADHD on kyllä este saada hyviä arvosanoja ja suoriutua opinnoista. Epäilen, että jollain olisi ADHD jos pääsee kouluista läpi ilman lääkitystä hyvin arvosanoin.

ADHD ei vaikuta älykkyyteen. Ilman diagnoosia/lääkitystä peruskoulu k.a. 9,5 ja käytös 9. 

Nyt yliopistossa. 

Vierailija
9/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismin kirjo, johon ADHD kuuluu, on nimensä mukaisesti kirjo, jo jokaisen oireet, haasteet ja vahvuudet ovat omanlaisensa. Toki on näitä, joille ADHD on supervoima, mutta on myös niitä joiden elämän se tekee hirveäksi sähläämiseksi ja tähän ei välttämättä lääkkeetkään auta. 

Mulla on add ja autismi. Olen nainen ja putkiasentaja, työtön. Vilkkaus ei näy ulospäin. Olen opiskellut sitä sun tätä hyvällä menestyksellä amkssa, yliopistolla ja viimeisinpänä amiksessa ja etsinyt omaa paikkaani. Koulut ovat menneet hyvin, työelämään minua ei kelpuuteta. 

Vierailija
10/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismin kirjo, johon ADHD kuuluu, on nimensä mukaisesti kirjo, jo jokaisen oireet, haasteet ja vahvuudet ovat omanlaisensa. Toki on näitä, joille ADHD on supervoima, mutta on myös niitä joiden elämän se tekee hirveäksi sähläämiseksi ja tähän ei välttämättä lääkkeetkään auta. 

Mulla on add ja autismi. Olen nainen ja putkiasentaja, työtön. Vilkkaus ei näy ulospäin. Olen opiskellut sitä sun tätä hyvällä menestyksellä amkssa, yliopistolla ja viimeisinpänä amiksessa ja etsinyt omaa paikkaani. Koulut ovat menneet hyvin, työelämään minua ei kelpuuteta. 

ADHD ei kuuluu autisminkirjoon. ADHD:n lisäksi voi olla autismi, aina ei ole. 

Vierailija
11/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulla on adhd ja on aina ollut hyvä koulussa. Ehkä sinulla on oppimisvaikeus? Kannattaa kysyä apua lääkäristä

Tuossa kirjoitin että kouluaikoina ei ollut mitään apuja ja nyt on. Ehkä olisin voinut kirjottaa paremminkin

Miten pitää mielenkiintoa kouluun yllä? Mä kyllä pystyn innostua joksikin viikoiksi tai kuukausiksi hyvällä menestyksellä, mut sen jälkeen muuttuu todella epämiellyttäväksi.

Vierailija
12/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltaja & FM huonosti työllistävältä alalta. Enhän mä mihinkään säännölliseen työelämään sovi, saati päätteen viereen. Mutta tulipahan tehtyä sekin, check.

Vierailija
13/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD ei vaikuta älykkyyteen. Ilman diagnoosia/lääkitystä peruskoulu k.a. 9,5 ja käytös 9. 

Nyt yliopistossa. 

Älykkyydellä on luultua pienenpi merkitys opiskelussa vaan ennemminkin itsensä motivoinnilla, muistilla ja toiminnanohjauksella

Vierailija
14/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt yliopistossa. 

Älykkyydellä on luultua pienenpi merkitys opiskelussa vaan ennemminkin itsensä motivoinnilla, muistilla ja toiminnanohjauksella

Jos ei edes ymmärrä mitä opetetaan, niin ei siinä paljon itsensä motivointi, muisti ja toiminnanohjaus auta.

-ohis

Vierailija
15/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ADHD ei kuuluu autisminkirjoon. ADHD:n lisäksi voi olla autismi, aina ei ole.  "

Joo näinhän se meni. Kuuluu neurokirjoon. Nää kriteerit on muuttuneet nyt niin paljon, etten pysy perässä. 

sama

Vierailija
16/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt yliopistossa. 

Tämä. Toki älyllä voi kompensoida oireita ja pärjätä koulussa hyvin, mutta peruskoulun ka ei kyllä kerro älystä ihan hirveästi. Monilla aivan normiälykkäillä (eli ei kovin älykkäillä) tytöillä on peruskoulun ka yli 9, kun ovat vaan tunnollisia ja strukturoituvat helposti arkeen. Esim. Sara Sieppi on tuollainen, tiedän monia muitakin vastaavia. Useammasta tuli sh tai th. Jotkut yrittivät yliopistoon, mutta eivät ymmärtäneet pääsykoemateriaaleja ja tarvivat apua peruskäsitteiden ymmärtämisessä ja kokonaisuuksien hahmottamisessa, eikä ovi opintoihin auennut. 

Vierailija
17/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt yliopistossa. 

Huoh.
ei vaikuta älykkyyteen, mutta kykyyn keskittyä (ja näin oppia uutta) sekä motivatioon kylläkin. Sulla ei todennäköisesti ole mitään ADHD:ta.

Vierailija
18/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut käytännön ammatteihin kuudelle eri alalle, joista vain yhden kohdalla jätin opiskelut kesken. Sekin siksi, että olin ollut samalla alalla yrittäjänä useamman vuoden ja koulutus tuntui turhalta enää sen päälle. Vaihtelunhalun vuoksi alaa on pitänyt vaihtaa, hankkia uusi koulutus, ja kyllästyminen on ollut suurin riski kuin etten saisi töitä tai opiskelisi innolla. Niin kuin yksi pomoni sanoi minut pitää kantaa ulos, että lähtisin välillä kotiin. Siksi myös olen käynyt läpi kaksi työuupumusta ja oppinut varomaan ylikierroksia, joita minulle helposti tulee.

Suoritin kaikki tutkintoni vaikeimman kautta ja suuritöisinä. Olen ollut aina kunnianhimoinen. Adhd:n vuoksi olen opetellut pikkutarkaksi ja tunnolliseksi, joka on täysin mahdollista kun vain treenaa vuosista toisiin. Harva uskoo, että minulla on adhd kunnes suutun. Ne ovat näyttäviä spektaakkeleja, joista itsehillintä puuttuu täysin.

Nyt olen työtön, koska laskin että ne määrät mitä olen tehnyt töitä vastaa kyllä kahdenkin ihmisen työuraa. Opiskelen taas, mutta omaksi ilokseni luovempaa alaa. Virkistyn haasteista, jotta aivoni saavat työtä. Muuten tylsistyn ja tuijotan vain maksukanavia päivätolkulla. 

Vierailija
19/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt yliopistossa. 

Huoh. ei vaikuta älykkyyteen, mutta kykyyn keskittyä (ja näin oppia uutta) sekä motivatioon kylläkin. Sulla ei todennäköisesti ole mitään ADHD:

Ei minulla, mutta aikuisella lapsella on. Ihan ammattilaisten diagnosoima.

Vierailija
20/21 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kirjoitin että kouluaikoina ei ollut mitään apuja ja nyt on. Ehkä olisin voinut kirjottaa paremminkin

Miten pitää mielenkiintoa kouluun yllä? Mä kyllä pystyn innostua joksikin viikoiksi tai kuukausiksi hyvällä menestyksellä, mut sen jälkeen muuttuu todella epämiellyttäväksi.

Onko sinulla elämässä joku asia mikä olisi kiinnostanut pitkään? Joku harrastus joka on intohimosi? Jos on niin olisiko siitä ammatiksi?

jos esimerkiksi rakastaisit kuntosalilla käyntiä niin voisit ryhtyä personal traineriksi tai opiskella muuta hyvinvointialaan liittyvää. Tämä oli vaan esimerkki! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme