Mitä ajattelet psyykkisesti sairaista ihmisistä?
Itsellä skitsoaffektiivinen häiriö. En ole kehdannut avautua sairaudestani juuri kenellekään. Pelkään että minua aletaan vieroksumaan.
Kommentit (63)
Itsellä on lähes 30 vuotta ollut lääkitys mielenterveysongelmaan, ja lääkitys myös jatkuu lopun elämää. Lisäksi olen ollut muutamaan otteeseen KELA:n kustantamassa terapiassa. En näin pitkän ajan jälkeen stressaa enää et saako joku tietää vai ei. Esim. töissä pomo ja läheisimmät työkaverit tietävät.
En ajattele paljon mitään, mutta tunnen myötätuntoa.
Vierailija kirjoitti:
No minä sairastan skitsofreniaa ja kenellekään ei voi kertoa. Potkut tulee töistä, jos kerron. Suomessa ei suvaita yhtään mitään. En onneksi tarvitse lääkkeitä niin näytän ulkonäöltäni täysin normaalille. Painajaisunia näen paljon ja herään niihin. Huonontaa unen laatua ja väsyttää päivällä.
Jos minulta kysytään niin en missään nimessä kertoisi kenellekkään mielenterveys ongelmista, jos palkkatyöt kiinnostaa. Muutenhan se on aivan sama mitä puhuu. M40
Sitten heräsit päiväunilta ja päästit kissan ulos.
Minulla on kaksisuuntainen. Niin kauan, kuin se ei vaikuta työntekooni, koen ettei se kuulu työnantajalle, työkavereille jne. Läheiset tietävät, lapsille olen kertonut että äiti on välillä tosi väsynyt, välillä äitiä ei väsytä ollenkaan. Lääkitys on onneksi suht tasapainossa, joten ylilyöntejä tulee harvoin.
Kieltämättä lääkärien kanssa ärsyttää: jos olisin "vain" masennuspotilas, niin talon ostoaikeet tai uuden harrastuksen aloittaminen olisivat normaalin toimintakyvyn palaamista ja hyvä asia, kaksisuuntaisena ne ovat psykiatrin mielestä alkavaa maniaa.
Ajattelen, että heillä on joku syy siihen, että oireilevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista kuntoutua ja elää tasapainoista elämää lääkkeiden, hoidon ja tukipalvelun johdosta?
On.
Alan ihmiset kyllä tietää että on.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi sairastua ihan mihin tautiin tahansa. Ei siinä sen kummempaa.
Ei voi. Esim. ei kenestä tahansa voi tulla epävakaata.
No riippuu miten on sairas. Monet ovat aika pahoja. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
No ajattelen, että täällä ei kukaan ole täysin terve, ja pahin on sellainen joka ei myönnä olevansa rikki päästään.
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavat minua
Vähän sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Perinnöllisillä tekijöillä on osuutta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
No se sairaus. Vastuu on kuitenkin itsellä itsestä ja käytöksestäkin.
Toivoisin että sillä aloitekyvyllä mitä heillä on he etsisivät tietoa ja ottaisivat hoitoa omiin käsiin. Psykiatria sellaisena kuin se tänä päivänä on ei ole lopullinen ratkaisu psyykkisiin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Vakavimmat tapaukset eivät ole itsestään tai sairaudestaan liiemmin pitäneet ääntä. Huomionhakusuutta en oikeen jaksa, enkä sitä, että sairauksista toitotetaan koko ajan siten ettei muuta sisältöä elämään enää mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että sillä aloitekyvyllä mitä heillä on he etsisivät tietoa ja ottaisivat hoitoa omiin käsiin. Psykiatria sellaisena kuin se tänä päivänä on ei ole lopullinen ratkaisu psyykkisiin ongelmiin.
Ei olekaan mutta sairaudet eivät enää parane. Itsensä eteen voi silti tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi sairastua ihan mihin tautiin tahansa. Ei siinä sen kummempaa.
Esimerkiksi masennus tulee kelle tahansa, jos joutuvat tarpeeksi kamaliin olosuhteisiin. Osa tietysti toipuu mistä vain olosuhteista, mutta kyllä se 2vkon masennuskriteeristö saadaan helposti täyttymään. Sitten taas jotain huomionhakuista persoonallisuushäiriötä ei voi tulla kenelle tahansa. Se vaatii tietynlaisen perusluonteen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia psykiatria ei voi parantaa, auttaa kyllä. Psykiatrialla on liian vähän voimavaroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Käypä lukemassa faktoja esim Terveyskirjastosta !
En ihmeempiä. No pahalta tuntuu kun on niin paljon mt-ongelmaisia heitteillä, jos apua tarvitsisi niin eipä sitä saa kuin rahalla kai. Mun mielestä on jo todella sairasta jos edes psykoottista ihmistä ei oteta osastolle sisään, aivan järkyttävää