Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peräaukon fissuura ei parane, leikkaus edessä

Vierailija
16.01.2025 |

Kokemuksia leikkauksesta? Itselleni aikovat tehdä sulkijalihaksen viillon sijaan peräaukon venytyksen. Tämä hieman ahdistaa, koska kuulemma (google-hakujen perusteella) se ei ole suositeltava toimenpide. Mietinkin, olisiko turvallisempi vaihtoehto maksaa itse sulkijalihaksen leikkaus yksityisellä? Vaikka toki siinäkin toimenpiteessä kuulemma on riskinsä.

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla muuten haavauma aiheuttanut peräaukon tuhrimista? Itsellä on, alkoi joskus samoihin aikoihin vartijapoimun ilmestymisen kanssa. Ei ole kai tyypillinen oire haavaumassa, vaan fistelissä. Itsellä ei kuitenkaan onneksi fisteliä ole, niin enpä tiedä mistä johtuu. Peräaukko siis erittää joko ihan ulostetta tai välillä jotain muuta eritettä (haava varmaan vähän tulehtunut?). Tämän takia pelkästään tänä vuonna ollut kolme emätintulehdusta :(

Ap

Vierailija
142/151 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret tsempit ap:lle ja muille vaivasta kärsiville! Hyvä kun yksi kirjoittaja oli saanut leikkauksesta avun. 

Itse kirjoittelin aikaisemmin, kun mulla oli myös kivulias fissuura alkuvuodesta. Se rauhoittui ajan ja diltsiateemivoiteen kanssa,  olisiko pari kuukautta mennyt kaikenkaikkiaan. Ja luulen, että istumakylvyistä oli apua myös, ainakin ne rauhoittivat hetkeksi oloa kun kipukohtaus oli päällä.

Olen kuitenkin vähän huolissaan, että jos uusii. Välillä on sellainen fiilis, että olisiko jotain kiristelyä taas takapuolessa. Ja tosiaan, jos tulee syötyä vähän heikkolaatuista ruokaa tai juotua liian vähän vaikka reissussa, niin uloste ei oikein ole juuri sopivan kuohkeaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä mitä syö ja ei kannata antaa kakkoseen.

Vierailija
144/151 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja haavauma on myös kasvattanut peräaukkoon vartijapoimun, joka on tosi ällöttävä ja kamalan näköinen. Tätä eivät kuulemma aio leikata pois, sekin harmittaa.

Ap

Ihan saatanan noloa mennä tollaseen leikkaukseen eikö yhtään hävetä?

Vierailija
145/151 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haava syntyy kun vakoon jää bakteereja muhimaan ja on ylipainoa.

Itse sen takia nyt tiukalla laihiksella.

Oon parantanut nuo haavat laittamalla haavaan bacibact- puuteria ja päälle keinoihon. Menee muutama viikko parantuessa, välillä täytyy suihkutella. Ja itse ei saa sitä keinoihoa vaihdettua, puolison täytyy auttaa.

Bakteerittomuus on tärkeintä.

Vierailija
146/151 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nokia 103 tuli:

Istumakylvyt ja sain sellaiset ohjeet, ettei saa käyttää mitään muuta tököttiä kuin sitä dilziatem-voidetta. Ja kai puudutetta, kun reseptikin siihen tuli.

Vierailija
147/151 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan saatanan noloa mennä tollaseen leikkaukseen eikö yhtään hävetä?

Eikö ahkera dildotus dilatointi auttanut vetristämään tiukkaa sukup.neut pokapilua?

Vierailija
148/151 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dilziatem eli nitrovoide on siihen tarkoitukseen, kun uloste on niin kovaa että repii peräaukon ihon rikki. 

Jos haava on tullut ripulista eli bakteerit ovat syöneet ihon rikki, nitrovoide vain riemastuttaa bakteerit, kohta iho vuotaa ruskeaa bakteerivuotoa ja on varmasti kipeä.

Väärä lääke, oikea lääke olisi antibiootti ja antibakteeriset hoidot.

Voit antaa alapään tulehtua pilalle tai kokeilla apteekista saatavia bacibact- voidetta ja jauhetta. Niistä ei ole haittaa tuossa konkurssissa. Voivat viedä kivun pois 

Vierailija
149/151 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fissuura voi myös tulla huonon " kakkahygienian" johdosta. Aina pitäisi pestä bideesuihkulla ulostamisen jälkeen. En väitä ettei ap olisi tehnyt näin, toin vaan asian esille, yleisellä tasolla.

Ja yllättäen liian kuitupitoisen ruoan. Minulla tulee jos syön paljon kasviksia, uloste on liian pehmeää ja vaikka pesee suihkulla, sitä jää aina vähän johonkin poimuun. Karkea vessapaperi pahentaa. 

Jos tuollainen haavauma tulee, kannattaa alkaa heti rasvata ihan perusvoiteella ulostamisen jälkeen, niin että sormi käy ihan sisällä. Ällöttävää, tiedän, mutta siten se paranee nopeasti kun loputkin ulostejäämät lähtee ja voide kosteuttaa. Samoin voi rasvata ennen ulostusta, jolloin uloste ei ohi mennessään kosketa ihoa vaan sitä rasvakalvoa.

Vierailija
150/151 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo venytys on aivan toimiva operaatio, suosittelen sitä. Minulla auttoi, kivut hellitti ja halkeuma alkoi paranemaan nopeaan.

Mä voin tulla venyttämään. Terv. Börje.

Vierailija
151/151 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys noista lämpökylvyistä. Ostin lämpötyynyn ja olen istunut sen päällä päivittäin. Mietin vain, pitäisikö siinä istua ns. pakarat levitettyinä ilman mitään housuja, vai pääseekö se lämpö sulkijalihakseen, jos on alushousut jalassa ja istuu melko normaalisti...? 

Istumakylvyt koin aivan liian hankaliksi.

Oleellista on, että lihas rentoutuu. Jos tyyny on riittävän lämmin, ei tarvitse levitellä.

En kyllä ymmärrä miten voi olla vaivalloista istua lämpimässä vannassa! Saahan siinä vaikka lukea samalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi