Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peräaukon fissuura ei parane, leikkaus edessä

Vierailija
16.01.2025 |

Kokemuksia leikkauksesta? Itselleni aikovat tehdä sulkijalihaksen viillon sijaan peräaukon venytyksen. Tämä hieman ahdistaa, koska kuulemma (google-hakujen perusteella) se ei ole suositeltava toimenpide. Mietinkin, olisiko turvallisempi vaihtoehto maksaa itse sulkijalihaksen leikkaus yksityisellä? Vaikka toki siinäkin toimenpiteessä kuulemma on riskinsä.

Kommentit (202)

Vierailija
161/202 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja haavauma on myös kasvattanut peräaukkoon vartijapoimun, joka on tosi ällöttävä ja kamalan näköinen. Tätä eivät kuulemma aio leikata pois, sekin harmittaa.

Ap

Missä aiot sitä peräreikääsi esitellä jos se kamalainen näköinen poimu haittaa?:D

Et ole seksistä koskaan kuullut?

Vierailija
162/202 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se peppukylpy on siksi että bakteeritulehdus pysyisi aisoissa eikä esim pääse verenkiertoon jolloin tulee verenmyrkytys. E coli verenkierrossa on jokseenkin pahin mahdollinen.

jestas..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/202 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se peppukylpy on siksi että bakteeritulehdus pysyisi aisoissa eikä esim pääse verenkiertoon jolloin tulee verenmyrkytys. E coli verenkierrossa on jokseenkin pahin mahdollinen.

jestas..

Mitä se kylpy tuohon auttaa, kun haava on peräaukon sisällä?

Vierailija
164/202 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jestas..

Mitä se kylpy tuohon auttaa, kun haava on peräaukon sisällä?

Jos se on sisäpuolella eikä vaossa niin en ole varma

Vierailija
165/202 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle eka leikkaus? 

Nimittäin ei hätää, sehän voi olla eka leikkaus sille kirurgillekin. 😅😅😅

Sitäpaitsi eihän ryppyreiän tarvitse mikään niin kovin nätti olla kun sinne ei yleensä mollikka paista.  

Vierailija
166/202 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle eka leikkaus? 

Nimittäin ei hätää, sehän voi olla eka leikkaus sille kirurgillekin. 😅😅😅

Sitäpaitsi eihän ryppyreiän tarvitse mikään niin kovin nätti olla kun sinne ei yleensä mollikka paista.  

On eka. Kirurgi on kokenut ja kertoi tehneensä paljon kyseisiä toimenpiteitä.

Joo, eipä tuosta peräaukosta enää ns. normaalin näköistä saakaan, mutta kiva että vartijapoimu lähtee, se on kasvanut todella suureksi.

Ap

Vierailija
167/202 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haava syntyy kun vakoon jää bakteereja muhimaan ja on ylipainoa.

Itse sen takia nyt tiukalla laihiksella.

Oon parantanut nuo haavat laittamalla haavaan bacibact- puuteria ja päälle keinoihon. Menee muutama viikko parantuessa, välillä täytyy suihkutella. Ja itse ei saa sitä keinoihoa vaihdettua, puolison täytyy auttaa.

Bakteerittomuus on tärkeintä.

Keinoiho peräaukon limakalvolla? Puhutkohan nyt eri asiasta kuin fissuurasta?

Vierailija
168/202 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on miltä se näyttää.

Kunhan toimii.

Eihän sinne kukaan katso.

Vierailija
169/202 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jestas..

Ei, vaan lämmin vesi rentouttaa kireitä sulkijalihaksia, jotka kramppaavat haavauman takia.

Vierailija
170/202 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fissuura voi myös tulla huonon " kakkahygienian" johdosta. Aina pitäisi pestä bideesuihkulla ulostamisen jälkeen. En väitä ettei ap olisi tehnyt näin, toin vaan asian esille, yleisellä tasolla.

Ja yllättäen liian kuitupitoisen ruoan. Minulla tulee jos syön paljon kasviksia, uloste on liian pehmeää ja vaikka pesee suihkulla, sitä jää aina vähän johonkin poimuun. Karkea vessapaperi pahentaa. 

Jos tuollainen haavauma tulee, kannattaa alkaa heti rasvata ihan perusvoiteella ulostamisen jälkeen, niin että sormi käy ihan sisällä. Ällöttävää, tiedän, mutta siten se paranee nopeasti kun loputkin ulostejäämät lähtee ja voide kosteuttaa. Samoin voi rasvata ennen ulostusta, jolloin uloste ei ohi mennessään kosketa ihoa vaan sitä rasvakalvoa.

Olen miettinyt, kannattaako se voide laittaa heti paskantamisen jälkeen. Itsellä nimittäin tuolloin jää aina vähän pskaa sormeen. Tuntuu, että ei varmaan auta haavaa paranemaan, jos siihen hieroo voidetta JA paskaa...

Vierailija
171/202 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus Ap:lle, mun leikkaus (dilataatio ja vartijapoimun poisto) viikko sitten tehtiin nukutuksessa. Anestesialääkäri tekee käsittääkseni päätöksen minkä verran humautusta annetaan, ja ellei nukutukselle ole potilaan puolelta terveydellisiä esteitä niin kyllä nää leikkaukset varmaan pääsääntöisesti tehdään nukutuksessa. Minulle ainakin anestesiologi sanoi, että haluat varmaan nukkua toimenpiteen ajan, yleensä suurin osa näissä toimenpiteissä haluaa. Vastasin kyllä, mielelläni!

Kyselin leikkaavalta kirurgilta dilataation ja sulkijalihaksen osittaisen katkaisun eroista ennen leikkausta, ja hän vastasi, että on tehnyt molempia ja päättää lopullisen toimenpiteen sitten kun pääsee nukutuksessa tutkimaan sulkijalihaksen tilan tarkemmin (jos kauttaaltaan hyvin spasminen lihas niin sitten dilataatio, ja jos taas narumaisia tiukkoja kohtia niin sitten katkaisu). Mutta sillä ajatuksella mun kohdalla lähdettiin, että dilataatio olisi "riittävä". Sillä saadaan kuulemma tilanteeseen pysyvä parannus isolle osalle potilaita, ja jos joillain joidenkin vuosien päästä haavauma ja sulkijalihaksen spasmitila uusiutuvat, voidaan sitten tehdä se lihaksen katkaisu, joka on lopullisempi toimenpide.

Olen ainakin tällä hetkellä tyytyväinen, että minulle tehtiin nyt vain dilataatio, se tuntuu jotenkin vähemmän kajoavalta. Toisaalta, yhdestä operaatiosta selvinneenä myös tiedän, että jos vaiva uusiutuu niin en yritä sen kanssa kärvistellä, vaan uskallan hakeutua heti uuteen leikkaukseen :)

Mun haavauman pohjaa oli myös jotenkin putsattu, ja samalla piti avata pinnallinen fistelikäytävä, mutta sellaista ei sitten onneksi ollutkaan. Toipuminen olisi varmaan ollut vähän kipeämpää ja hitaampaa sellaisen leikkauksesta.

Nyt viikko leikkauksen jälkeen en enää ole tarvinnut edes Buranaa. Kovalla penkillä istuminen on vielä hieman epämukavaa, mutta muuten elän aika lailla normaalia elämää jo ja haavauma on vessakäyntien yhteydessä kivuton ja selkeästi paranemaan päin.

Tsemppiä leikkaukseen ja sen odotteluun!!

Vierailija
172/202 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus Ap:lle, mun leikkaus (dilataatio ja vartijapoimun poisto) viikko sitten tehtiin nukutuksessa. Anestesialääkäri tekee käsittääkseni päätöksen minkä verran humautusta annetaan, ja ellei nukutukselle ole potilaan puolelta terveydellisiä esteitä niin kyllä nää leikkaukset varmaan pääsääntöisesti tehdään nukutuksessa. Minulle ainakin anestesiologi sanoi, että haluat varmaan nukkua toimenpiteen ajan, yleensä suurin osa näissä toimenpiteissä haluaa. Vastasin kyllä, mielelläni!

Kyselin leikkaavalta kirurgilta dilataation ja sulkijalihaksen osittaisen katkaisun eroista ennen leikkausta, ja hän vastasi, että on tehnyt molempia ja päättää lopullisen toimenpiteen sitten kun pääsee nukutuksessa tutkimaan sulkijalihaksen tilan tarkemmin (jos kauttaaltaan hyvin spasminen lihas niin sitten dilataatio, ja jos taas narumaisia tiukkoja kohtia niin sitten katkaisu). Mutta sillä ajatuksella mun kohdalla lähdettiin, että dilataatio olisi "riittäv

Kiitos kun vastasit. Nyt alkoi hieman pelottaa, en tiennyt, että tuohon nukutetaan... Kääk. Miten sitten, kun nukutetaan, pääseekö lähtemään heti herättyään?

Ap

Vierailija
173/202 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselin leikkaavalta kirurgilta dilataation ja sulkijalihaksen osittaisen katkaisun eroista ennen leikkausta, ja hän vastasi, että on tehnyt molempia ja päättää lopullisen toimenpiteen sitten kun pääsee nukutuksessa tutkimaan sulkijalihaksen tilan tarkemmin (jos kauttaaltaan hyvin spasminen lihas niin sitten dilataatio, ja jos taas narumaisia tiukkoja kohtia niin sitten katkaisu). Mutta sillä ajatuksella mun ko

Ja kuinka pitkä sairausloma sinulle tuli? Kiitos, jos vielä tähänkin vastaat.

Ap

Vierailija
174/202 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus varmaan riippuu myös leikkaavan tahon käytännöistä ja tosiaan anestesialääkärin kanssa siitä voi varmasti jutella, jos pelkää nukutusta tai vastaavasti sitä, että on liiankin hyvin kuulolla ja kartalla leikkauksen aikana.

Mua pidettiin sairaalassa pari tuntia heräämisen jälkeen, eli siihen asti, että olin vähän syönyt, nukutuksen aiheuttama väsymys helpottanut ja pissalla käynti onnistunut. Saattaja piti olla, eli yksin ei saanut lähteä kotiin, mut tää on kai ihan yleinen toimintatapa aina päiki-nukutuksen jälkeen. 

Mulla ei ollut tarvetta kirjoitetulle sairaslomalle, mutta olisin ollut viikko operaation jälkeen jo ihan työkykyinen, tosin mun työ on toimistotyötä, ei mitään raskasta. Luultavasti 1-2 vk olisi kirjoitettu sairaslomaa jos olisin tarvinnut todistuksen.

Vierailija
175/202 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukutus varmaan riippuu myös leikkaavan tahon käytännöistä ja tosiaan anestesialääkärin kanssa siitä voi varmasti jutella, jos pelkää nukutusta tai vastaavasti sitä, että on liiankin hyvin kuulolla ja kartalla leikkauksen aikana.

Mua pidettiin sairaalassa pari tuntia heräämisen jälkeen, eli siihen asti, että olin vähän syönyt, nukutuksen aiheuttama väsymys helpottanut ja pissalla käynti onnistunut. Saattaja piti olla, eli yksin ei saanut lähteä kotiin, mut tää on kai ihan yleinen toimintatapa aina päiki-nukutuksen jälkeen. 

Mulla ei ollut tarvetta kirjoitetulle sairaslomalle, mutta olisin ollut viikko operaation jälkeen jo ihan työkykyinen, tosin mun työ on toimistotyötä, ei mitään raskasta. Luultavasti 1-2 vk olisi kirjoitettu sairaslomaa jos olisin tarvinnut todistuksen.

Joo, huomenna tosiaan hoitaja soittaa ja kertoo yksityiskohdat, eli selviää varmaan tuokin, onko tarkoitus nukuttaa.

Kiitos paljon kun vastasit ja hienoa, että olet toipunut hyvin <3

Ap

Vierailija
176/202 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kärsinyt fissuurasta viitisen vuotta, vaihtelevasti ollut huonompia ja helpompia aikoja. Ei tarvinnut edes olla ummetusta vaan hiemankin kiintempi uloste aiheutti haavan repeämisen. Kaksi kertaa sain rectogesicillä parantumaan, ja siihen meni aina useampi viikko. Kun sitten kolmannen kerran oli tosi huono vaihe päällä nyt syksyllä (invalidisoivia kipukohtauksia päivittäin kolmen viikon ajan) hakeuduin leikkaukseen. Siihen asti diltiatseemi käytössä. Sulkijalihaksen dilataatio (kolmen sormen) ja ison vartijapoimun poisto tehtiin yksityisellä.

Operaatiosta on nyt aikaa kolme päivää. Spasmin aiheuttamat kipukohtaukset jäi leikkauspöydälle, ja leikkauskipuun on riittänyt Burana. Pidän vatsan löysänä pegorionilla, eikä aamuisin vatsan toimiessa tunnu kuin lievää kirvelyä haava-alueella. Ei minkäänlaista inkontinenssivaivaa.

Nyt leikkauksesta kolmantena päivänä olen jo touhunnut kotiaskareita aikalailla normaalisti.

Toivo

Jos näet tämän: 

Oletko täysin toipunut nyt? Tuliko mitään komplikaatioita?

Saitko ab-kuurin operaation jälkeen? Entä erittikö vartijapoimun leikkauksen jäljiltä jäänyt haava jälkeenpäin haavaeritettä?

Vierailija
177/202 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna leikkaukseen.

Ap

Vierailija
178/202 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti saanko minä laittaa sormen sinne ihan vähäksi aikaa?

Kiltti täti

Vierailija
179/202 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna leikkaukseen.

Ap

Onnea leikkaukseen. Aiemmassa viestissä kauhistelit nukutusta mutta se on ihan sama kuin ottaisit oikeasti toimivaa unilääkettä, heräät virkeänä mutta mahdollisesti huonovointisena.

T: Kokemusta on nukutuksesta

Vierailija
180/202 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenna leikkaukseen.

Ap

Onnea leikkaukseen. Aiemmassa viestissä kauhistelit nukutusta mutta se on ihan sama kuin ottaisit oikeasti toimivaa unilääkettä, heräät virkeänä mutta mahdollisesti huonovointisena.

T: Kokemusta on nukutuksesta

Kiitos <3 

Olen kuullut yleisesti, että nukutusta pidetään yleensä miellyttävänä kokemuksena.

Hoitaja kyllä sanoi puhelimessa, että se, nukutetaanko vai puudutetaanko vain, selviää vasta toimenpiteeseen mennessä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi