Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peräaukon fissuura ei parane, leikkaus edessä

Vierailija
16.01.2025 |

Kokemuksia leikkauksesta? Itselleni aikovat tehdä sulkijalihaksen viillon sijaan peräaukon venytyksen. Tämä hieman ahdistaa, koska kuulemma (google-hakujen perusteella) se ei ole suositeltava toimenpide. Mietinkin, olisiko turvallisempi vaihtoehto maksaa itse sulkijalihaksen leikkaus yksityisellä? Vaikka toki siinäkin toimenpiteessä kuulemma on riskinsä.

Kommentit (202)

Vierailija
181/202 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenna leikkaukseen.

Ap

Onnea leikkaukseen. Aiemmassa viestissä kauhistelit nukutusta mutta se on ihan sama kuin ottaisit oikeasti toimivaa unilääkettä, heräät virkeänä mutta mahdollisesti huonovointisena.

T: Kokemusta on nukutuksesta

Kiitos <3 

Olen kuullut yleisesti, että nukutusta pidetään yleensä miellyttävänä kokemuksena.

Hoitaja kyllä sanoi puhelimessa, että se, nukutetaanko vai puudutetaanko vain, selviää vasta toimenpiteeseen mennessä.

Ap

Molemmat toimivat. Jopa paikallispuudutus yleisimmin käytetyllä puudutusaineella tekee leikkauksen ajaksi täysin tunnottomaksi siltä alueelta. Leikkauksen jälkeen on toki eri asia.

Vierailija
182/202 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap,

Toivottavasti leikkauksesi meni hyvin ja toipuminen pääsee hyvään alkuun. Kumpi toimenpide sinulle lopulta tehtiin? 

Minun dilataatio-toimenpiteestä on nyt kuukausi aikaa. Mulle ei ole tullut mitään komplikaatioita. Pidän edelleen vatsan toiminnasta huolta pegorionilla ja näin vessakäynnit on olleet tosi helppoja ja kivuttomia.

Vartijapoimu leikattiin pois sellaisella polttavalla instrumentilla, joten siitä ei jäänyt haavaa, vaan sellainen punainen jälki siihen linjaan, josta kynä/veitsi (en tiedä mikä se varsinaisesti on :D ) oli polttanut. Se punnerrus hävisi parissa viikossa, samoin se alkuperäisen haavauman pohja parani samassa ajassa. Se haavauman pohja eritti jonkin aikaa (ehkä viikon) hieman kudosnestettä tms, mikä oli selkeästi paranemisen merkki, koska kun eritys loppui niin haava oli parantunut. Eritys oli tosi vähäistä, ei tuhrinut esim alushousuja.

Olen tuntenut silloin tällöin jotain pientä tuntemusta siinä kohdassa, jossa haavauma oli ollut "pahin" (ehkä syvin?), mutta se ei ole polttavaa eikä kirvelevää. Ehkä se parantuneen haavauman kohta vaan on jonkin aikaa vähän hellänä. Tämäkin tuntemus on vähentynyt koko ajan.

Kerrohan kuulumisiasi jos jaksat :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/202 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, en saanut ab-kuuria leikkauksen jälkeen, vain kipulääkkeet.

Vierailija
184/202 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä. Kirjoitin pitkän viestin, ja se poistettiin? Olikohan joku kielletty sana siinä. No, uusi yritys nyt..

Mahtavaa 182, että olet toipunut hyvin!

Leikkaus oli eilen ja meni hyvin. Nukutuksessa ja peräaukon dilataatio tehtiin. Poistettiin kookas anaalipolyyppi ja vartijapoimu (ilmeisesti juuri tuollaisella ns. sähköveitsellä) ja haava puhdistettiin.

Verenvuotoa on ollut toimenpiteestä asti ja on edelleen. Täytyy pitää tuollaista sideharsoa peräaukolla. Milloinhan tämä loppuu, oliko 182 sinulla verenvuotoa?

Kipua ei ollut eilen kotiin päästyäni, eikä tänään aamulla. Kävin aamupäivällä kaksi kertaa ulostamassa ja ei sattunut paljoa, mutta aiheutti jomottavan jälkikivun. Otin maksimiannokset särkylääkettä, toivottavasti kipu ei pahene.

Ap

Vierailija
185/202 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä. Peräaukko näyttää kyllä kamalalta, ei olisi pitänyt katsoa. Näyttää kuin olisi ulkoisia pukamia. Turvotusta toivottavasti..

Vierailija
186/202 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli minullakin pari ensimmäistä päivää pientä verenvuotoa, mutta se oli ennemmin sellaista hailakanpunaista nestekudosvuotoa. Aiheuttaisikohan sinulla se polyypin poisto vuotoa.

Minäkin pelästyin kun ekan kerran kurkkasin, että tuliko nyt joku iso pukama sitten tilalle, mutta se oli vaan turvotusta joka hävisi kyllä. Nyt näkymä on sellainen kun viimeksi joskus 15 vuotta sitten, sileä ja siisti :D

Vierailija
187/202 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli minullakin pari ensimmäistä päivää pientä verenvuotoa, mutta se oli ennemmin sellaista hailakanpunaista nestekudosvuotoa. Aiheuttaisikohan sinulla se polyypin poisto vuotoa.

Minäkin pelästyin kun ekan kerran kurkkasin, että tuliko nyt joku iso pukama sitten tilalle, mutta se oli vaan turvotusta joka hävisi kyllä. Nyt näkymä on sellainen kun viimeksi joskus 15 vuotta sitten, sileä ja siisti :D

Kiitos tästä, tämä rauhoitti paljon. Ehkä se ei noin hurjan näköiseksi jää. Toki tiedän, ettei siitä täysin normaalin näköistä enää tule, kun tulee arpikudosta ja ennestään oli yksi hetula.

Verenvuoto vähän alkaa huolestuttaa kyllä, kun se on jatkunut nyt sen 2 vrk taukoamatta. Minulla siis tulee ihan kirkasta verta. Ei erityisen paljon, mutta kuitenkin. Ehkä huomenna pirautan polille, jos se ei vieläkään ala loppumaan.

Ja joo, polyypista varmaan johtuu vuoto, kun se oli kuitenkin melko iso. Silti ehkä parempi varmuuden vuoksi kysyä.

Vierailija
188/202 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Päivitän kuulumisia

Verenvuoto (jatkuva) onneksi lakkasi myöhään su-iltana. Nyt tulee enää ainoastaan paperiin vähän verta.

Olen joka aamu lauantaita lukuunottamatta jostain syystä herännyt wc-hätään, joten en ole ehtinyt laittaa puudutetta ennen pöntölle menoa.

Tänään ulostaminen kirveli todella paljon, paljon kovemmin kuin edellisinä päivinä (vaikka tuotos oli mielestäni samanlainen kuin edellisinäkin päivinä).

Peräaukon puhdistaminen ulostuksen jälkeen on melko hankalaa, kun ei oikein voi paperilla pyyhkiä tai sormellakaan hinkata, ainoastaan taputella paperilla ja suihkutella. Varmaan puoli tuntia menee vessakäyntiin, kun suihkuttelee, taputtelee ja suihkuttelee taas...

Kipuja ei juurikaan ole ollut muuten kuin wc-käynnillä ja sen jälkeen.

Oliko 182 sinulla minkälaiset jälkihoito-ohjeet haavalle ja jatkatko edelleen sen hoitoa? Itse sain Neoproct-puikkoja 10 päivän ajaksi, sen jälkeen ei ohjetta.

Vierailija
189/202 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ohjeeksi vain suihkuttelun useita kertoja päivässä. Kivun hoitoon lääkkeiden lisäksi tarvittaessa puuduttavan voiteen käyttö ennen wc-käyntiä, lämpimät istumakylvyt ja diltiatseemivoiteen käyttö niin kauan kuin sitä vielä tuubissa riittää.

Suihkuttelut olivat minulla riittävät haavan hoitoon, eikä minun tarvinnut käyttää noita muita keinoja kun ei juurikaan ollut kipuja toimenpiteen jälkeen.

Itse en käytä paperia lainkaan kun käyn kakkosella (en ole käyttänyt enää vuosiin). Suihkutan vaan puhtaaksi, mikä minullakin aluksi toimenpiteen jälkeen otti paljon aikaa, kun takalisto oli vielä turvoksissa ja arka. Nyt sujuu jo nopeammin, ja käytän siis kyllä sormia apuna, että saan puhtaaksi. Kuivaan pyyhkeeseen varovasti taputtamalla, ja pyrin silloin toimenpiteen jälkeen ottamaan lisäksi hetken ilmakylpyjä pyyhekuivauksen jälkeen.

Runsas suihkuttelu kuivatti aluksi ihoa peräaukon ympäriltä, niin siihen käytin ohuelti bepanthenia/sinkkivoidetta.

Olen haavauman uudelleen aukeamisen pelossa pitänyt vatsani tosi löysänä, syön siis 2-2,5 pussia pegorionia per päivä.

T. 182

Vierailija
190/202 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain ohjeeksi vain suihkuttelun useita kertoja päivässä. Kivun hoitoon lääkkeiden lisäksi tarvittaessa puuduttavan voiteen käyttö ennen wc-käyntiä, lämpimät istumakylvyt ja diltiatseemivoiteen käyttö niin kauan kuin sitä vielä tuubissa riittää.

Suihkuttelut olivat minulla riittävät haavan hoitoon, eikä minun tarvinnut käyttää noita muita keinoja kun ei juurikaan ollut kipuja toimenpiteen jälkeen.

Itse en käytä paperia lainkaan kun käyn kakkosella (en ole käyttänyt enää vuosiin). Suihkutan vaan puhtaaksi, mikä minullakin aluksi toimenpiteen jälkeen otti paljon aikaa, kun takalisto oli vielä turvoksissa ja arka. Nyt sujuu jo nopeammin, ja käytän siis kyllä sormia apuna, että saan puhtaaksi. Kuivaan pyyhkeeseen varovasti taputtamalla, ja pyrin silloin toimenpiteen jälkeen ottamaan lisäksi hetken ilmakylpyjä pyyhekuivauksen jälkeen.

Runsas suihkuttelu kuivatti aluksi ihoa peräaukon ympäriltä, niin siihen käytin

Kiitos paljon kun (taas) vastasit. 

Mietin myös tuota, että uskaltaakohan peräaukolle laittaa bepanthenia nyt, noihin kohtiin missä näkyy noita pieniä "veriviiruja". Bepanthenilla nuo paranisivat nopeasti, mutta en tiedä, saako sitä laittaa..?

Ap

Vierailija
191/202 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä sairasloma?

Vierailija
192/202 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on oma peräreijän vartija.🥹

Vierailija
193/202 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla myös peräsuolen laskeuma?

Vierailija
194/202 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä sairasloma?

Kymmenen päivää.

Ap

Vierailija
195/202 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla myös peräsuolen laskeuma?

Itseasiassa kyllä, tämäkin löytyy. Lucky me!

Ap

Vierailija
196/202 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, myös rektoseele löytyy! Mikä osaltaan ongelman osasyy ja ylläpitäjä..

Itse en uskaltanut ihan peräaukolle rasvaa laittaa, ettei haava haudu. Mutta toisaalta lääkäri sanoi, että puudutetta ja diltiatseemivoidetta voi käyttää, vaikka niitä sitten meneekin myös haavapinnalle.

182

Vierailija
197/202 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, myös rektoseele löytyy! Mikä osaltaan ongelman osasyy ja ylläpitäjä..

Itse en uskaltanut ihan peräaukolle rasvaa laittaa, ettei haava haudu. Mutta toisaalta lääkäri sanoi, että puudutetta ja diltiatseemivoidetta voi käyttää, vaikka niitä sitten meneekin myös haavapinnalle.

182

Mietinkin, onko näillä vaivoilla jotain yhteyttä!! Kohtalotovereita siis olemme tässäkin asiassa.

Aivan. Ehkä annan haavojen olla rauhassa vain. Vaikka houkuttelisi bepanthenia kokeilla, kun sillä paranee pikkuhaavat jopa yhdessä yössä..

Ap

Vierailija
198/202 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas tässä.

Olen vähän huolissani. Viikonloppuna ulostus ei juurikaan sattunut, mutta nyt viime päivinä kovaa kipua ja kirvelyä. Eikö pitäisi olla toisin päin...?

Peräaukon "suulla" näkyy haava, jota mielestäni ei ennen leikkausta ollut. Tämä on todella kipeä ja juuri siinä kohtaa, että uloste osuu siihen ja sattuu.

Paranemisen merkkejä ei siis näy.

Vierailija
199/202 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain anaalifistelin leikkauspäivän+2 päivää saikkua. Työterveydestä määrättiin hakemaan lisää, jos tarvii. Eivät työterveydessä myöntäneet. Itse haava oli ihan ok, mutta meillä ei ole töissä bideellistä vessaa, joten haavaa ei voinut pestä ja se tulehtui aika pahasti ja vaiva uusi. 

Vierailija
200/202 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä opimme sen ettei peräaukkoa saa fistata, ettei käy kuten aloittajalle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän