Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeätkö, jos et elä "vastuullisesti"?

Vierailija
16.01.2025 |

Minä en ainakaan suostu häpeämään sitä, että ajan bensa-autolla, lämmitän puilla ja lennän lentokoneella (sitten joskus, en ole lentänyt 20 vuoteen) enkä myöskään sitä että syön lihaa ja ostan lapsille tarvittavat vaatteet pikamuotikaupoista.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan ankeaan elämääsi johon kuuluu lähinnä paskojen vuodatusten kirjoittaminen pöytäkoneella

No voihan se kuulostaa ankealta, jos kirjoittaa lähinnä mitä ei tee. Olen itseäni kiinnostavalla ja omasta mielestäni merkityksellisellä alalla, josta pidän niin paljon, että aion alkaa tehdä tätä pääosin vapaaehtoisena, kunhan olen taloudellisesti riippumaton. Vapaa-ajallakin teen itselleni tärkeitä ja mielenkiintoisia asioita. Tulevaisuudenhaaveita on paljon, ja ne ovat vieläpä realistisesti toteutettavissa. En vaihtaisi elämääni toisenlaiseen.

Ainoa ankeus omassa elämässäni on tämä jostain syystä koukuttava vauvapalsta, joka kulkee ärsyttävän helposti mukana älypuhelimessa. Älypuhelimesta aion vielä joskus luopua.

Vierailija
42/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön aika harvoin lihaa, mutta syön juustoa joka päivä sillä se kuulemma aiheuttaa lihaakin suuremmat päästöt 🤣💪🏻

En tuosta juuston kulutuksesta häpeäisi. Mutta ehkä tietämättömyydestä voisin hävetä. Mutta mistä tunnen jopa myötähäpeää, on asialla uhoamisesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi koko ajan hävetä jotain?

Sillä hallitaan nyt massaihmisiä. Siksi.

Samalla sinua myös painostetaan rajattomiin seksuaalisiin eksperimentteihin joista sinun kuuluu tilittää innostuneesti ympäristöllesi.

Meitä todella rakastetaan jostain.

Vierailija
44/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä häpeä. Asun okt:ssa, jossa kaikki jätteet menee samaan pönttöön, ostan ja syön leikkeleitä, ajan bensa-autolla, koirakin taloudesta löytyy. Paperit menee paperinkeräykseen ja pullot palautukseen. Lentele en koska ei ole varaa. Poltan takkaa, kesällä grillaan lihaa ja makkaraa. Tavaroita ostan sekä uutena että second handina. En osallistu mihinkään keräyksiin hyväntekeväisyyttä. Olen siis keskituloinen keski-itsekäs suomalainen, jonka elämä ja teot on hyttysenpaskaa maailman mittakaavassa.

Vierailija
45/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti yritetään nyt pakottaa Temu-häpeää. Järjestin juuri lapsen synttärit ja tilasin kaikki koristeet sieltä. Maksoi murto-osan siitä, mitä kivijalkakauppojen samat tavarat. Eli vaihtoehto on maksaa enemmän tai pitää ankeat juhlat ilman koristeita - ei kiitos, enkä häpeä.

Koristeet voisi askarrella itse lapsen kanssa. Vai eikö kakaraa saa irti puhelimesta?

Tehtiin pinjata itse. Lapsellani ei ole puhelinta eikä sellaista saa ennen teini-ikää. Miten askartelet vaikkapa ilmapallot ja juhlapöytäliinat itse?

Vierailija
46/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeällä on kasvatettu ja hallittu.

On häpeilty jopa toisen tekemiä tekoja ja oltu hiljaa, kukin oman tuskansa kanssa. 

Vierailija
47/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elä enkä häpeä. Tosin outoa tässä yhtälössä on se, että haluamattanikin elän about puolet vastuullisemmin kuin monet ikäiseni ihmiset (naiset eritoten). 

Minulla ei ole lapsia, ei lemmikkejä, ei autoa. Asun pienessä pitäjässä kaksiossa, veden ja sähkön kulutus ovat pienet, koska - no, miksi eivät olisi yhden hengen taloudessa, jossa en tykkää lotrata kuumissa suihkuissa tuntikaupalla enkä pese pyykkiä joka jumalan päivä. En myöskään lennä, kotimaassa pidemmät matkat junalla ja bussilla. 

Toisaalta en kierrätä vitunkaan vertaa, syön lihaa miten huvittaa, tilaan Temusta nappikuulokkeet ja verkkokaupasta vaatteet ja kengät. 

Ilmastonmuutospropagandaan suhtaudun epäilevästi. 

Mielestäni tässä vastuullisuushössötyksessä ne isoimmat kärsijät ovat tunnolliset, keski-ikäiset naiset, jotka jo muutenkin kannattelevat tätä maata. Kasvattavat lapset, hoitavat kodit ja puutarhat, työskentelevät sosiaalialalla ja opettavat lapset lukemaan. Hoitavat lapset ja hoitavat työt, miehet makaa pelikonsolin ääressä. Kierrättävät, syövät kasvispainotteisesti, ostavat kotimaista ja käyttävät kulttuuripalveluita. Tämän päälle vielä tulee tietenkin se kaikenkattava syyllisyys kaikesta muusta, mihin ei vaan aika vuorokaudessa riitä. 

Minä en suostu tällaisen keski-ikäisen kaikenkärsijän rooliin. 

Nytkin juon viiniä ja paskat nakkaan sosiaalisesta ja etnisestä tasa-arvosta. Patteritkin laitoin äsken siihen yhteen ja ainoaan roska-astiaan, mikä keittiön alakaapista löytyy. 

Vierailija
48/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

En ole kokenut, etä media hirveästi tuputtaisi tuollaista elämäntapaa. En tunne ketään, joka eläisi jotain ekoelämää. Jotkut nuoret opiskelijat ehkä, kun ei heillä ole muutenkaan rahaa. Sitten kun mennään töihin ja rahaa alkaa tulla niin äkkiä ostetaan lentolippuja ja alkaa reissaaminen kiinnostaa.

Vaida toi kamala mummokuva normaaliksi kuvaksi. Kiitos.

Vierailija
49/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis, kannattais hankkia elämä.

Vierailija
50/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta hävetä. Minulla on hyvät mahdollisuudet ottaa vastuullisuus huomioon, enkä ole myöskään laiska elintavoilttani, joten esim. kierrättäminen, korjaaminen ja uusiokäyttö onnistuvat.

Vierailija
51/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuullisissa valinnoissa ei ole mitään vikaa. Niitä ei nykyään tuputeta, vaan niitähän dissataan joka paikassa, kuten tässäkin aloituksessa. Häpeän tunteminen on turhaa, mutta jos sitä tuntee, se on merkki että tietää toimivansa epäeettisesti. Sen tiedon olisi hyvä vaikuttaa toimintaan. Itse ainakin pyrin vähentämään lihan syömistä ja kuluttamista, ja tiedostan missä asioissa en elä kestävästi. 

Vierailija
52/52 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi