Häpeätkö, jos et elä "vastuullisesti"?
Minä en ainakaan suostu häpeämään sitä, että ajan bensa-autolla, lämmitän puilla ja lennän lentokoneella (sitten joskus, en ole lentänyt 20 vuoteen) enkä myöskään sitä että syön lihaa ja ostan lapsille tarvittavat vaatteet pikamuotikaupoista.
Kommentit (52)
Jotain voi fiksailla omassa elämässään: esim.kierrätän kaiken jätteen ja tavaran mitä voin (kaikelle ei voi mitään, esim.sitä että jotkut tuotteet pakattu muoviin), pyrin liikkumaan kävellen, bussilla ja pyörällä, säästän energiaa kun voin, asun kerrostalossa, käyn välillä kirpputoreilla ja ostan osia vaatteita sieltä, ostan hävikkiruokaa (jos se on hyvää), menen samalla talvitakilla useamman vuoden, paikkaan välillä rikkimenneitä vaatteita jne.
Kaikkea ei voi yksittäinen kuluttaja tehdä, mutta pieniä valintoja kyllä.
Lentämiselle ei oikein voi mitään, jos haluaa matkustaa ja elää tätä elämää. Tiedän joitain busniess-ihmisiä, joiden on hiukan pakko lentää ja jos haluaa uusia kokemuksia, niin sille ei voi sitten mitään. Voihan lentämistä kompensoida, jos halaua käsittääkseni. Minusta elämää pitää elääkin. Ja kukaan ei voi estää sua käyttämästä omia rahoihin mihin haluat.
Aika paljon kyllä ilmastonmuutoksesta johtuu kyllä teollisuudesta ja uusiutumattomista energian lähteistä (hiili).
Joku silti sanoi, että Google-hakuja varten tarvitsisi ihan oman ydinvoimalansa, eli kai se striimaus kuluttaa myös jonkun verran energiaa.
Tiedän ihmisiä, joita ei edes jätteen kierrätys kiinnosta, kai se on ihmisestä kiinni. Näen vaan, että se on aika pieni asia, jos voi jotain tehdä omalla elämällään. Aina olisi parempi, että suurempi osa ihmisistä tekisi sen mitä voi päästöjen eteen.
Sille, että lapset tarvitsevat vaatetta ei oikein voi mitään. Esim.edulliset ketjut tarjoavat kotitalouksille ehkä ne helpoimmat ja edullisimmat paikat löytää vaatetta jne.
Ketään ei kiinnosta mitä jonkun vanhan ukon kunniaksi tehty hävittäjien ylilento tekee ilmastolle. Koska se on pArEMpAa lentämistä.
Vierailija kirjoitti:
Häpeä ehkä liittyy muiden ihmisten mielipiteisiin, ja ne ei kiinnosta mua ollenkaan, joten siinä mielessä en häpeä. Mulle on tärkeää elää arvojeni mukaista elämää vaikkei kukaan näkisi. Muiden mielipiteet ja niistä aiheutuva häpeä ei siis painosta vastuullisuuteen, vaan huoli luonnosta. Käyn usein lähimetsissä katselemassa lintuja, ja tuntuisi väärältä katsella lintuja ja toivoa näkevänsä tiettyjä lajeja, jos tietäisin että olisin itse yhtä syyllinen niiden heikkoon tilanteeseen. Voin elää paljon paremmin itseni kanssa, kun syön vegaanisesti, en osta edes sitä viittä vaatetta vuodessa, en lennä tai autoile tai laivamatkusta jne. Toki paljon olisi parannettavaakin, esim. kahvin juontia pitäisi vähentää ja ehkä pärjäisi vähemmälläkin elektroniikalla. En kuitenkaan ruoski itseäni täydellisyyteen, vaan teen vastuullisia valintoja isoimmissa asioissa ja muissa sitten sen mukaan mikä tuntuu itselle mahdolliselta toteuttaa.
Onnea vaan ankeaan elämääsi johon kuuluu lähinnä paskojen vuodatusten kirjoittaminen pöytäkoneella.
Ajan bensamoottorisella autolla, jonka päästöt ovat yli 200 g/km. Ei hävetä. Kuulin muuten tutkimuksesta, jossa vanhalla autolla ajaminen on ekoteko! Jos ostaisin sähköauton, sen valmistuksessa käytettävien harvinaisten mineraalien kaivosala aiheuttaa valtavat päästöt. Nyt ajan vielä pitkään vanhalla autollani, joka on 25 v vanha. Pidän sen erinomaisessa kunnossa, eikä niin ollen ole tarvetta hankkia uutta autoa vielä vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Häpeä ehkä liittyy muiden ihmisten mielipiteisiin, ja ne ei kiinnosta mua ollenkaan, joten siinä mielessä en häpeä. Mulle on tärkeää elää arvojeni mukaista elämää vaikkei kukaan näkisi. Muiden mielipiteet ja niistä aiheutuva häpeä ei siis painosta vastuullisuuteen, vaan huoli luonnosta. Käyn usein lähimetsissä katselemassa lintuja, ja tuntuisi väärältä katsella lintuja ja toivoa näkevänsä tiettyjä lajeja, jos tietäisin että olisin itse yhtä syyllinen niiden heikkoon tilanteeseen. Voin elää paljon paremmin itseni kanssa, kun syön vegaanisesti, en osta edes sitä viittä vaatetta vuodessa, en lennä tai autoile tai laivamatkusta jne. Toki paljon olisi parannettavaakin, esim. kahvin juontia pitäisi vähentää ja ehkä pärjäisi vähemmälläkin elektroniikalla. En kuitenkaan ruoski itseäni täydellisyyteen, vaan teen vastuullisia valintoja isoimmissa asioissa ja muissa sitten sen mukaan mikä tuntuu itselle mahdolliselta toteuttaa.
Voisit todellakin aloittaa sulkemalla sen tietokoneen.
Oma suurin ärsytyksen kohteeni on nalkutus siitä, että kaikki pitäisi ostaa käytettynä. Jotta voisi ostaa kaiken käytettynä ja silti pukeutua oman tyylin mukaan (mihin minusta kaikilla on oikeus), pitäisi olla aivan järkyttävästi aikaa koluta kirppareita. Toisekseen tuo on allergiaperheessä muutenkin ihan sula mahdottomuus. Me vaihdellaan ja lainaillaan vaatteita yhden kaverin kanssa, jolla on todella sama tyyli kuin itsellä. Mutta muuten kyllä ostan vaatteeni uutena niistä kaupoista, joista olen ostanut jo vuosia. Ja käytän vaatteeni loppuun enkä heitä niitä uffin kautta jonnekin Afrikan kaatopaikoista. Siinä on ihan riittävästi ekologisuutta minun osaltani.
Tästä aiheesta on olemassa hyvä kolumni, olen samaa mieltä: https://www.apu.fi/artikkelit/anna-leena-harkonen-olen-allerginen-hyvil…
He ovat vegaaneita, eläinsuojelijoita ja ilmastoaktivisteja, mutta vetävät naapuria turpaan. Ja niin edelleen, Anna-Leena Härkönen kirjoittaa.
Minäkin lämmitän puilla enkä häpeä, koska pihasauna on meillä ainoa peseytymispaikka ja se + vesi on kiva lämmittää.
Sitten häpeäisin, jos en kävisi pesulla.
Kovasti yritetään nyt pakottaa Temu-häpeää. Järjestin juuri lapsen synttärit ja tilasin kaikki koristeet sieltä. Maksoi murto-osan siitä, mitä kivijalkakauppojen samat tavarat. Eli vaihtoehto on maksaa enemmän tai pitää ankeat juhlat ilman koristeita - ei kiitos, enkä häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, pystyn ihan omilla aivoillani järkeilemään että sähköauto, lihansyönnin vähentäminen, lentämättä jättäminen ja muut yksinkertaiset arjen ekoteot ovat sekä itseni että ympäristön kannalta hyviä asioita.
Kun ne eivät ole. Jos ilmastonmuutoksesta puhutaan, mummojen viilipurkkien peseminen vain pahentaa sitä. Esim NATO, johon kuuluu USAn armeija on maailman suurimpia yksittäisiä saastuttajia.
Kyllä ovat. Toki ilmastoasiat ovat toissijaisia valintoja tehdessäni.
Kyllä häpeäisin, jos ostelisin turhuuksia, ylikuluttaisin ja söisin joka aterialla lihaa. Ja sopisikin hävetä, sillä rikkaiden saastuttamisesta kärsivät eniten maailman köyhimmät, jotka eivät voi tilanteelleen mitään. Minä sen sijaan voin valita, aionko ylikuluttaa ja saastuttaa silloinkin, kun se ei ole välttämätöntä.
En kuitenkaan häpeä, koska autoilen harvoin, syön lihaa kerran viikossa, enkä osta turhaa pas kaa. Häpeäisin, jos toimisin toisin.
Suomi on tukenut pahinta mahdollista ilmaston ja ympäristön tuhoamista eli Ukrainan sotaa kohta varmaan 4 MILJARDILLA.
En.
Meillä on iso talo, lämmitän takkaa, grillaan lihaa ja koirakin löytyy.
Autoina on iso maasturi ja viritetty urheiluauto -yhteensä karvan alle 1000hv.
Lennämme pari kertaa vuodessa ja urheiluautollani käyn aina välillä moottoriradoilla ajamassa isoa kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti yritetään nyt pakottaa Temu-häpeää. Järjestin juuri lapsen synttärit ja tilasin kaikki koristeet sieltä. Maksoi murto-osan siitä, mitä kivijalkakauppojen samat tavarat. Eli vaihtoehto on maksaa enemmän tai pitää ankeat juhlat ilman koristeita - ei kiitos, enkä häpeä.
Koristeet voisi askarrella itse lapsen kanssa. Vai eikö kakaraa saa irti puhelimesta?
No, jokainen meistä kirjoittajista liennee kuollut ab 50 vuoden päästä. Perintö lapsille tärkein, sillä mitä tehdään.
Syön aika harvoin lihaa, mutta syön juustoa joka päivä sillä se kuulemma aiheuttaa lihaakin suuremmat päästöt 🤣💪🏻
Vierailija kirjoitti:
No, jokainen meistä kirjoittajista liennee kuollut ab 50 vuoden päästä. Perintö lapsille tärkein, sillä mitä tehdään.
Katkerilla vela-akoilla, jotka ovat palstan pääkäyttäjäryhmä, ei ole lapsia.
En koska teen valinnat tietoisesti j pyrin koko ajan parempaan. Pikkuhiljaa. Ja kompensoin jossain muussa asiassa toisen asian huonon valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri. Ihminen tekee itselle sopivia valintoja ja ihan oman tuntonsa mukaan. Ja parantaa asioita omaan tahtiin. Mutta ei kiellä tosiasioita maailman tilanteesta.