Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso väheksyy liikuntaharrastuksia

Vierailija
16.01.2025 |

Itse harrastan liikuntaa n. neljästi viikossa, eri lajeja mutta suhteellisen säännöllisesti ja kovalla intensiteetillä. Ollaan jo yli nelikymppisiä ja itse olen ikäisekseni tosi hyvässä kunnossa. Puolisoni sitten taas ei, on kertynyt ylipainoa ja lähes aina se sohva ja tv kiinnostaa enemmän kuin lenkkipolku tai kuntosali. Kotityöt jakautuvat tasan ja molemmat ovat työssäkäyviä, eli siitä ei ole kyse. Ja lapset ovat sen verran isoja, että ei tarvitse olla niitä koko aikaa hoitamassa. Joka päivä on molemmilla mahdollisuus mennä ja tehdä. Itse olen ehkä aina ollut energisempi, eli en koe niin pahaa väsymystä työpäivän jälkeen. Tai jos koen, niin tiedän liikunnan auttavan siihen kun saan vaan itseni liikkeelle. 

Mutta mikä ärsyttää on se, että puoliso väheksyy liikuntaharrastuksiani. Ei nyt ihan suoraan päin naamaa kiellä menemästä tai kommentoi ivallisesti, mutta huomaan sen ilmeistä ja eleistä, että häntä selkeästi ärsyttää kun menen harrastuksiini. Ja joskus saattaa epäsuorilla kommenteilla antaa ymmärtää, että ei arvosta näitä harrastuksia. 

Onko muilla vastaavaa tilannetta?

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän vastasi kun kerroit hänelle miten koet hänen käytöksensä?

Vierailija
2/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mies? Jos olet, niin kyllä ärsyttäisi itseäkin, että toinen ottaa sellaiset vapaudet, kun talouden pyörityksessä (meillä lapset 8-16 ikähaarukalla) on kuitenkin erittäin paljon hommaa. Meiliä ei ainakaan miehellä olisi aikaa harrastaa noin monena päivänä töiden lisäksi. Voiko olla, ettet nyt ihan näe sitä kaikkea metatyötä, joka kaatuu sen myötä toisen hoidettavaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sanonut mitään. Annan kommenttien olla. 

-Ap

Vierailija
4/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mies? Jos olet, niin kyllä ärsyttäisi itseäkin, että toinen ottaa sellaiset vapaudet, kun talouden pyörityksessä (meillä lapset 8-16 ikähaarukalla) on kuitenkin erittäin paljon hommaa. Meiliä ei ainakaan miehellä olisi aikaa harrastaa noin monena päivänä töiden lisäksi. Voiko olla, ettet nyt ihan näe sitä kaikkea metatyötä, joka kaatuu sen myötä toisen hoidettavaksi?

Meillä lapset isompia. Hoidan valehtelematta arjessa yli puolet kotitöistä. Kummasti puolisolla on kuitenkin aikaa siellä telkkarissa, netflixissä ja somessa olla vähintään sen saman ajan kuin minun harrastuksiini menee. Ero on vain siinä, että en itse ole kotona sisällä tuota aikaa. Kyllä ne isot lapset pärjää sen pari tuntia yksin kotona. 

-Ap

Vierailija
5/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten sukupuoleni vaikuttaa tilanteeseen? 

-Ap

Vierailija
6/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on monenlaisia, toiset arvostavat enemmän fyysistä kuntoa ja toisia kiinnostaa enemmän muut asiat. Itsekin olen huonommassa kunnossa kuin puolisoni, mutta vastaavasti luen enemmän ja yleissivistys on parempi. Juttelen myös lapsille enemmän ja olen paremmin perillä heidän kuulumisistaan.

Kai muuten otat sinne liikuntaharrastuksiin lapsia mukaan? Yllättävän moni etenkin mies kuvittelee, että lapset voi unohtaa sitten kun heitä ei enää tarvitse hoitamalla hoitaa. Ja sitten ihmetellään, kun aikuinen lapsi on ventovieras.

Vierailija
7/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasanhan tuo menee, ap väheksyy puolisonsa liikkumattomuutta.

Vierailija
8/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo  4 kertaa viikossa aika paljon perheelliseltä

t. Urheilutanssija

Vierailija
9/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testo antaa energiaa, puolisoltasi alkaa hormonit vajota

Vierailija
10/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Otin eron ja nyt voin tehdä mitä huvittaa.

Vierailija
11/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin samaistun puolisoosi. Mieheni on tosi kovassa kunnossa ja harrastaa liikuntaa 5 kertaa viikossa. Itse olen normaalipainoinen ja normaalissa peruskunnossa, mutta laiska ja liikun vain pari kertaa viikossa. Huomaan välillä jonkinlaisen kateuden piston kun mies lähtee harrastukseensa. Olemme lapseton pari eli mitään ei jää tekemättä niiden takia, ja itseasiassa pakko sanoa että mies tekee kyllä valtaosan kotitöistäkin. Huomaan välillä kadehtivani hänen aikaansaavuuttaan.

Vierailija
12/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolisosi on nainen, niin voisiko olla kyse ihan vaan (esi)vaihdevuosista? Jos ei esim. saa nukuttua kunnolla, niin eihän sitä jaksa oikein mitään.

Vierailija
13/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset isompia. Hoidan valehtelematta arjessa yli puolet kotitöistä. Kummasti puolisolla on kuitenkin aikaa siellä telkkarissa, netflixissä ja somessa olla vähintään sen saman ajan kuin minun harrastuksiini menee. Ero on vain siinä, että en itse ole kotona sisällä tuota aikaa. Kyllä ne isot lapset pärjää sen pari tuntia yksin kotona. 

-Ap

Kuulostaa ennemminkin siltä, että sinä väheksyt puolisoasi.

Vierailija
14/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten sukupuoleni vaikuttaa tilanteeseen? 

-Ap

Sen, että miehet eivät oikein hahmota sitä kokonaisuutta, mitä lapsihuushollin pyöritys oikeasti tarkoittaa. Olisi mielenkiintoista kuulla sen toisen osapuolen mielipide, jakautuvatko ne kotityöt hänenkin mielestä puoliksi. 

Vierailija
15/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaat ilmeistä ja eleistä, että ärsyttää, mutta huomaatko niistä myös sen ärsyttääkö meneminen vai meneminen nimenomaan liikuntaharrastukseen. Vedät nyt johtopäätöksiä jostain mitä kuvittelet tapahtuvan, mutta tietoahan sinulla ei ole, kun ette kerran asiasta puhu.

Vierailija
16/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä lapset?

Vierailija
17/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin "väheksyin" ex-puolisoni liikuntaharrastuksia, koska tuntui ettei aikaa jää millekään muulle. Koti, lapset, yhdessäolo jne. olivat aina tois'sijaisia, kun piti päästä treenaamaan. Jos oltiin kotona, niin tehtiin somepostausta juuri suoritetuista treeneistä, tai selattiin XXL:n valikoimaa uusista treenikamoista, tai mitä nyt hyvänsä treeneihin liittyvää. Yhdessä perheen kanssa oleminen "suoritettiin", että no nyt olen ollut x ja x aikaa tässä teidän kanssa. Että miksi sä aina valitat ja nyt mulla on oikeus lähteä sinne treeneihin. Lopulta sanoin, että ehkäpä me erotaan, niin saat keskittyä tuohon treenaamiseen ilman mun turhaa häirintää. Näin teimme. Neljänä päivänä viikossa treenaaminen alkaa olla jo siinä rajoilla. Neljänä iltana olet poissa, kun treeniin ymppää vielä mahdolliset ruokasäätämiset, kamojen pakkaamiset, suihkussa käymiset ynnä muut. Elämää ei voi myöskään elää vain viikonloppuisin, kuten ex ajatteli. Että jos en vkl treenaa, niin siinähän se perheaika tulee sitten suoritettua.

Vierailija
18/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Oot kyllä todella tehokas (tai sulla on erinomainen kyky liioitella omia tekemisiäsi) jos pystyt 40% siitä ajasta mitä puoliso, tekemään täysin SAMAN VERRAN kotihommia. Itselle ekana tulee mieleen esim ruuanlaitto, miten ihmeessä se hoituu jos samaan aikaan rehkii kuntosalilla? Tai kaupassakäynti? Tai siivous? Lasten kuskaaminen? Lasten auttaminen koulun kanssa? Ja ihan sitten se läsnäolo.. meillä aika sama tilanne kun teillä, minä en pahemmin harrastanut mitään kun lapset oli pieniä, mies meni joka ilta jossain. Nyt lapset on aikuisia ja kotoa pois muuttaneita ja mies ihmettelee, miksi lapset soittelee ja on muhun yhteydessä ja puhuu asioistaan, mutta ei häneen. Jokainen pärjä itsekseen, onko se hyvä juttu, on ihan toinen asia. Ja nyt en tarkoita, että mitään ei saisi harrastaa omaa juttua kun on hankinut lapsia, 4 iltaa on vaan aika paljon työpäivän päälle. Ei siinä juuri niitä lapsiaan, tai puolisoaan, kohtaa.

Vierailija
19/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olithan sinä siihen mennessäkin voinut tehdä mitä huvittaa, vai väitätkö että puolisosi esti sinua tekemästä mitä huvittaa?

Vierailija
20/113 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4x/vko kuulostaa paljolta. Montako tuntia olet poissa/kerta? 8-vuotias ei ole vielä kovin iso. Kuka auttaa lapsia läksyissä? Jotenkin tulee minullekin vähän fiilis, että hommia saattaa puolisollasi olla enemmän kuin luulet. Ja jääkö teille kiireisessä lapsiperhearjessa kahdenkeskistä parisuhdeaikaa ollenkaan? Puoliso voi kokea ettet välitä hänestä, jos käytät kaiken liikenevän ajan oman harrastuksesi parissa. Koska jos on monta lasta ja molemmat vanhemmat kokopäivätyössä, niin eihän sitä aikaa liiemmälti jää, kuvittelisin, että se uppoaa suurimmaksi osaksi tuohon liikuntaasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä