Päiväkoti pyysi, ettei isä enää hakisi lastaan
Pitävät turvallisuusuhkana, minkä lapsen äitinä ymmärrän. Isä ei ymmärrä.
Isä ei siis ilmoita päiväkodin aikuisille, kun hakee lapsen. Nappaa vaan mukaansa ja ajaa lapsi kyydissään pois. Näin on käynyt nyt kolme kertaa. Kahdella ensimmäisellä kerralla isän kanssa keskusteltiin. Kolmannella päiväkodin henkilökunnalta tuli minulle pyyntö, ettei isä enää hakisi lasta.
Onneksi olen aina kertonut päiväkodin henkilökunnalle, jos joku muu kuin äiti hakee lapsen. Ovat osanneet heti soittaa isälle ja sen jälkeen minulle, koska isä ei vastaa puhelimeen. Isä ei ole ollenkaan ymmärtänyt tilanteen vakavuutta tai ottanut vastuuta. Ei ole suostunut edes keskustelemaan asiasta päiväkodin henkilöstön kanssa.
Tilanne ärsyttää, koska isän oli sovittu hakevan lapsi päiväkodista joka toinen perjantai eli silloin, kun lapsi viettää viikonloppua isällään. Vähän tuntuu siltä, että tekee tämän ehkä jopa tahallaan. Sovin päiväkodin kanssa, että haen lapsen aina itse. Isä hakee lapsen sitten kotoaan.
Mikä avuksi vai pitääkö vain odotella, että lapsi (tai isä) kasvaa?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän päiväkodin huolen, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että lapsia ei pidä voida hakea huomaamatta. Isälläkin voi olla kiire, ei työssäkäyvät ehdi maailman tappiin odotella, milloin päiväkodin työntekijöiden puheille pääsee.
Päiväkodilla jotain tosiaankin pielessä. Voisi olla vaikka vihko kädessä, milloin lapsi haettu ja merkata siihen. Eikä että odotetaan isän tuloa puheille ja vetämään kättä lippaan. Pelkkä heippa ja käden heilautus ei näemmä anneta riittävän.
Varmaan tuosta juuri kiikastaakin, kun isä ei tule tädeille juttelemaan, ja puhumaan kivoja. Varmaan äiti jutellut tädeille sitäkin enemmän isästä, siis kaikkea pahaa.
Olet tehnyt lapsen idiootin kanssa. Valitettavasti asiaa ei enää voi perua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä päiväkodissa kukaan ei katso lasten perään? Ei kai lapsen pitäisi voida kadota ilman, että kukaan näkee, mihin ja kenen kanssa hän lähti?
Pihalla se on aivan mahdollista. Kymmeniä lapsia ja iso piha. Muutenkin hakijoita tulee ja menee kokoajan ja kerrotaan hakijoille kuulumisia. Joku aikuinen on sisällä käymässä jolloin ulkona vähemmän silmiä. Meilläkin oli pari tällaista portista nappaajaa ja heille selitettiin miksi aina ilmoitettava hlökunnalle kun lapsi lähtee. Lopettivat onneksi.
Ulkosilmät on sitten siinä portilla eikä nurkan takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä päiväkodissa kukaan ei katso lasten perään? Ei kai lapsen pitäisi voida kadota ilman, että kukaan näkee, mihin ja kenen kanssa hän lähti?
Pihalla se on aivan mahdollista. Kymmeniä lapsia ja iso piha. Muutenkin hakijoita tulee ja menee kokoajan ja kerrotaan hakijoille kuulumisia. Joku aikuinen on sisällä käymässä jolloin ulkona vähemmän silmiä. Meilläkin oli pari tällaista portista nappaajaa ja heille selitettiin miksi aina ilmoitettava hlökunnalle kun lapsi lähtee. Lopettivat onneksi.
No onpas kamala päiväkoti jos lapsia voi kadota. En pitäisi lastani siellä hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
"Näin on käynyt nyt kolme kertaa. Kahdella ensimmäisellä kerralla isän kanssa keskusteltiin. Kolmannella päiväkodin henkilökunnalta tuli minulle pyyntö, ettei isä enää hakisi lasta."
Jotenkin niin tyypillistä. Isän kanssa keskustellaan mutta sitten äidille ilmoitetaan pyyntö laittaa isä ruotuun.
Missä tilanteessa isän kanssa keskusteltiin?
Päiväkodista kerrottiin, että isä oli soittanut, kun olin pyytänyt soittamaan päiväkodille. Ryhmän hoitaja oli kertonut miten hakutilanteissa menetellään. Siitä en tiedä miten isä oli tämän sisäistänyt. Tämä sekä ensimmäisen että toisen kerran jälkeen. Ei päiväkodissa ole niin paljoa henkilökuntaa, että joka perjantai ip ehdittäisiin puhelimitse ohjeistamaan jokaista vanhempaa hakutilanteista. Isä on saanut ohjeet myös paperisena. Isä osallistui myös päiväkotiin tutustumiseen ja sen yhteydessä ryhmän aikuinen kertoi vanhemmille, miten päiväkodissa toimitaan.
Ap
Miten ihmeessä isä saa kaapattua lapsen päiväkodista kenenkään näkemättä?
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti ole mahdollista 😁
laittaisitko lapsesi päiväkotiin, josta lapset vain katoaa jonkun matkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Näin on käynyt nyt kolme kertaa. Kahdella ensimmäisellä kerralla isän kanssa keskusteltiin. Kolmannella päiväkodin henkilökunnalta tuli minulle pyyntö, ettei isä enää hakisi lasta."
Jotenkin niin tyypillistä. Isän kanssa keskustellaan mutta sitten äidille ilmoitetaan pyyntö laittaa isä ruotuun.
Missä tilanteessa isän kanssa keskusteltiin?
Päiväkodista kerrottiin, että isä oli soittanut, kun olin pyytänyt soittamaan päiväkodille. Ryhmän hoitaja oli kertonut miten hakutilanteissa menetellään. Siitä en tiedä miten isä oli tämän sisäistänyt. Tämä sekä ensimmäisen että toisen kerran jälkeen. Ei päiväkodissa ole niin paljoa henkilökuntaa, että joka perjantai ip ehdittäisiin puhelimitse ohjeistamaan jokaista vanhempaa hakutilanteista. Isä on saanut ohjeet myös paperisena. Isä osallistui myös päiväkotiin tutustumiseen ja sen
Miten tuo hakutilanne sitten pitäisi ohjeiden mukaan mennä ja miten se tosiasiallisesti menee? Osoita avoimuutta kerronnassa, jos siihen kykenet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä voi jos piha täynnä lapsia ja osa hoitajista on jo valmiiksi puhumassa muiden vanhempien kanssa lapsen päivästä.
No silloin päiväkodissa on syytä muuttaa tapoja! En minäkään siedä sitä, että en saa hakea lastani pihasta klo 16.30, koska hoitaja ilmoittaa minulle, että odota vuoroasi, nyt juttelen ensin Roosan päivästä. Minun pitää ehtiä ennen klo 17 hakemaan toinen lapsi toisesta päiväkodista eikä ihan oikeasti olisi aikaa odotella, että hoitaja sallii lapselleni kotiinlähdön.
Enkä ymmärrä, miksi vanhemman kanssa pitää joka päivä käydä läpi lapsen pissaamiset, kakkaamiset ja syömiset, miksi ei riitä se, että k
Ei meillä ole pakko jäädä odottelemaan juttuvuoroa,mutta pitää käydä näyttäytymässä että me lähetään jotta hlökunta tietää. Sen verran vanhemman pitää viitsiä ja älytä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä isä saa kaapattua lapsen päiväkodista kenenkään näkemättä?
0/5
AP on kertonut, että isän ja lapsen perään on huhuiltu, mutta isä ei ole reagoinut mitään vaan on vain vienyt lapsen autoon ja lähtenyt. Sen jälkeen päiväkodista on yritetty soittaa isälle, ei ole vastannut. On sen jälkeen sitten soitettu äidille. Eli on kyllä huomattu se lapsen vieminen, mutta vain selästä päin.
Pyydä päiväkodilta raportti lastenvalvojaa varten
Miehen toiminta kuormittaa sinua.
Samalla tulee selväksi, että mies ei noudata yhteisiä sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän päiväkodin huolen, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että lapsia ei pidä voida hakea huomaamatta. Isälläkin voi olla kiire, ei työssäkäyvät ehdi maailman tappiin odotella, milloin päiväkodin työntekijöiden puheille pääsee.
Päiväkodilla jotain tosiaankin pielessä. Voisi olla vaikka vihko kädessä, milloin lapsi haettu ja merkata siihen. Eikä että odotetaan isän tuloa puheille ja vetämään kättä lippaan. Pelkkä heippa ja käden heilautus ei näemmä anneta riittävän.
Varmaan tuosta juuri kiikastaakin, kun isä ei tule tädeille juttelemaan, ja puhumaan kivoja. Varmaan äiti jutellut tädeille sitäkin enemmän isästä, siis kaikkea pahaa.
Meillä on käytössä siniset lätkät, joilla lapsi leimataan sisään ja ulos. Isälläkin on tämä lätkä. Lätkä leimataan työntekijän puhelimeen lapsen tullessa ja uudestaan lähtiessä. Lisäksi työntekijöillä on paperiset listat, joihin kirjataan paikallaolijat ja jo lähteneet. Meillä on iso päiväkoti, lähes 200 lasta, ja piha-alue on iso, siinä on kolme porttia. Päiväkodin hoitajille tosiaan pitää kertoa, kun on tullut hakemaan lasta. Pakko ei ole jäädä juttelemaan, mutta kyllä yleensä jäädään kuulumiset kuuntelemaan. Isästä en puhu pahaa lapsen kuullen eikä lapsi ole tietoinen tästäkään tilanteesta, että isä on toiminut hakutilanteessa väärin. Aikuisten kesken ratkotaan ongelmat.
Ap
Joo, isä on idiootti, mutta en silti tyytyisi pelkästään kieltoon ettei isä saa hakea. Kyllähän päiväkodinkin pitää tarkastella omia toiminta tapojaan kun sama on toistunut enemmän kuin pari kertaa. Eihän tuollaista pitäisi päästä tapahtumaan.
Puhukaa avoimesti asioista. Päiväkodin henkilökunnalle terveisiä että lopettakaa se lasten ja perheiden kiusaaminen ja olkaa aikuisia vastuullisia työntekijöitä, kantakaa se vastuunne. Olette opiskelleet työhön jossa riittävät vuorovaikutustataidot ovat olennaiset jo työn onnistumisenkin kannalta. Älkää nolatko itseänne tärkeilemisen ja kiusamielisyytenne vuoksi ikinä.
Näistä tapauksista on joskus seurannut surullisiakin uutisia. Eräskin pieni tyttö..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko, että tuohon auttaa yhtään mikään, jos normaali puhe ei ole tähän asti auttanut.
Päiväkoti voi tehdä ilmoituksen poliisille joka kerran, kun lapsi katoaa. Auttaako se?
Periaatteessa joo, mutta uskon että päiväkoti ei mielellään kutsu poliisia, koska silloinhan päiväkoti itse joutuu tarkastelun alle, että kuinka huonosti ovat vahtineet lapsia kun kerta lapsi pääsee katoamaan.
Mietin että miten tuo meni omalla kohdalla aikoinaan, en tiedä ilmoittiko exä aina päiväkodille ne päivät kun minä menin hakemaan, ei siitä ainakaan keskenään puhuttu mitään. Enkä muista että olisi pitänyt mitenkään kuitata mihinkään sitä hakua, kunhan kerättiin kamppeet ja lähdettiin. Eihän se lapsi jonku vieraan matkaan lähtisikään kyllä, että ei sen puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Olet tehnyt lapsen idiootin kanssa. Valitettavasti asiaa ei enää voi perua.
Samaa mieltä. Edelleen kaduttaa. Olisi pitänyt neuvolassa sanoa, että isä on joku random baarilöytö. Olikin, mutta nimi oli tiedossa ja tuli se neuvolassa paljastettua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se mies jotenkin vajaa tai ma mu jos ei puhetta ymmärrä?
Valitettavasti persu. Kaduttaa näin lapsen äitinä ja etenkin lapsen puolesta.
Ap
Ei sinulla vassari-incelillä ole puolisoa eikä lapsia.