Maksaisitko 80 euroa ompelijalle että hän vaihtaa 150 euron talvitakkiin uuden vetoketjun?
Takissa ei ole muuten mitään vikaa. Vetoketju on vain hajonnut.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kallista on. Oletko vertaillut hintoja.
https://www.ompelimokello.fi/Hinnastot/
Vetoketjun vaihto untuvatakkiin SISÄLTÄÄ VETOKETJUN
57€
=============
Untuvatakki vetoketjun vaihto alk. 55 €
Pitkä untuvatakki siis polven alle vaatii kyl osaamista ja sopivan vetoketjun löytämistä, mikä voi tulla ongelmaksi. 55 € ja takki maksanut parisen tonnia, kyl vaihdattaisin ja vetoketju ompelijalta. Hän tietää mistä saa tarpeeksi pitkiä, joten vien sinne korjattavaksi ja haen sovittuna päivänä korjatun takin. Helppoa!
No ei ole kovin laadukas takki jos on maksanut sen pari donaa niin ei varmasti vetoketju mene rikki ellei sitä riko..
Parin donan Joutsen untuvakissa ei vaan hajoa vetskarit. Vastasin ap:n kysymykseen, vaihtqisitko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse osaisin vaihtaa vetskarin. Jos hyvä takki niin maksaisin vaihdosta.
80€? Sillä hinnalla saa 4-5 uutta takkia.
No ei saa takuulla! Takkien pitää kestää kulumatta monta kautta ja tuolla hinnalla en edes kiinnitä takkeihin huomiota. Joskus huvikseen kokeillut niin hihat voivat olla eri pituisia, vetoketju vinossa, taskut reikiintyvåt heti, ranteista kangas kuluu puhki heti yms. eli ei säästä mitään. Silti tiukassa on käsitys, että ns. kallista takkia ei kannata ostaa, kun samalla rahalla saa vaikka 10 uutta. Voi ei!!
Ehkä huomio kuitenkin ap:n takkiin, niin 150 eurollakin saa niin paskaa laatua, että vetoketju hajoaa, vaikka takki näyttää muuten kuin uudelta!
Vetoketju 10-20€😭
Paljonko luulet vetoketjun hinnasta olevan katetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo 80€ aivan järjetön, eli lähes 500 mummon markkaa. Jos vielä olisi markkahinnat kuka kehtaisi edes pyytää noin paljon?
No nyt pääsi yllättämään.
En olisi kyllä arvannut, että vielä vuonna 2025 vertaillaan mummonmarkkoihin.
Mä olen 35 v. ja käännän hinnat edelleen usein markoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä näiden kotiompelijattarien takkeja kun näköjään vaihto sujuu vaikka vasemmalla kädellä
Kyllä noita välillä näkyykin, ikävä kyllä. Ilmeisesti nämä eivät ole katsoneet itseään peilistä tai ottanut selfietä omakorjausnuttu päällään.
Aika paljon auttaisi, jos ihmiset alkaisivat miettiä, kuinka paljon tavarat oikeasti maksavat. Aivan liian moni kuvittelee, että jollain 30 eurolla kunnollisen takin tai 250€ pesukoneen. Kyllähän niitä tuolla hinnalla myydään, mutta materiaalit ja tuotteen muukin laatu on kuraa, valmistus on teetetty surkeissa oloissa riistopalkalla ja valmistuksen ympäristöhaitoista ei olla välitetty vähäänkään. Kunnollinen takki hyvistä materiaaleista kestävästi ympäristövaikutukset tehtynä länsimaisella työvoimalla tehtynä maksaa varmasti 200-300 euroa ja pesukone 800-1000€ tai enemmänkin. Tuolla hinnalla saa sitten tuotteen, joka oikeasti kestää käyttöä ja jonka korjaaminen alkaa jo kannattaa.
Vanhan sanonnan mukaan köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Siksi ihmisten ei pitäisi sortua noihin halpatuotteisiin, vaan vaatia laatua niiltä tuotteilta, jotka ostetaan ja tyytyä muuten lainaamaan tai olemaan ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo 80€ aivan järjetön, eli lähes 500 mummon markkaa. Jos vielä olisi markkahinnat kuka kehtaisi edes pyytää noin paljon?
Miksi? Minä pystyn myös kääntämään eurot sujuvasti markoiksi mutta minulla ei ole enää mitään muistikuvaa siitä oliko summa aikoinaan paljon tai vähän.
Vierailija kirjoitti:
yks ompelija pyysi 135e silkkijakun hihojen lyhennyksestä. kysykää joo aina etukäteen. toki heillä on liiketilakulut yms,mutta jopa pomppas. yks kampaaja tekee sitä jkl että tekee perus raidat 4h ja ottaa 4-500e niin hidas,itse työ ei voi kestää kun vasyaavasta on kokemuksia,kestää 2 ja puoli tuntia ja ulos. tää kampaaja kuin etana ja märän tukan selvityskin kestää ja kestää kuin hammasharjalla miniosia, hoh hoijaa, sit muka miten iiiso työ . 40 vuotta käyny kampaajalla,kukaan muu kuin toi ja toinewn eli kaksi samanlaista on kuin etanoita. kreetalle ehtis lentää jo ja väsymys, oliiko muitakin menoja ,kun on uskonut että normi kampaaja duunaa perusraidat nopeesti. ja on vaikeasti vaalentuva,silti muut tehneet 2 ja puoli tuntia. voihan sitä tehdä vaikka 7h, onko tarkoituksellista hidastelua ja rahastusta.
80e vetoketju ei kuullosta ok. 3oe on ollut monella. kaverihinta 25 jos sillä kone. koneenlaina kamulta 1e jos itse osaat
Ja tuon sepustuksen lukeminen kesti kaksi kertaa pitempään verrattuna muihin saman pituisiin teksteihin.
Tietysti. Jos en saa vetskaria itse vaihdettua.
Meinaako ap, että halpaan takkiin ommellaan uusi vetskari halvemmalla?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä näiden kotiompelijattarien takkeja kun näköjään vaihto sujuu vaikka vasemmalla kädellä
Sama. Vetoketju harvoin on vaatteen viimeiseksi ommeltu osa. Sen päällä on vaikka mitä kangastaitoksia, viimeistelyjä kanttinauhoilla ym., joten sitä ei voi purkaa ilman että purkaisi paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse osaisin vaihtaa vetskarin. Jos hyvä takki niin maksaisin vaihdosta.
80€? Sillä hinnalla saa 4-5 uutta takkia.
No ei saa takuulla! Takkien pitää kestää kulumatta monta kautta ja tuolla hinnalla en edes kiinnitä takkeihin huomiota. Joskus huvikseen kokeillut niin hihat voivat olla eri pituisia, vetoketju vinossa, taskut reikiintyvåt heti, ranteista kangas kuluu puhki heti yms. eli ei säästä mitään. Silti tiukassa on käsitys, että ns. kallista takkia ei kannata ostaa, kun samalla rahalla saa vaikka 10 uutta. Voi ei!!
Ehkä huomio kuitenkin ap:n takkiin, niin 150 eurollakin saa niin paskaa laatua, että vetoketju hajoaa, vaikka takki näyttää muuten kuin uudelta!
Ja kympillä sain uuden takin, joka on kestänyt 10 vuotta. Ei näytä enää ihan uudelta, mutta ei mitään vikaa.
Ei halpa takki välttämättä ole sen huonompi/heikompi. Esim. halpakin kangas voi olla kestävää, tuollaista väitettä en ole kuullut, enkä usko että näkyisi mittavirheinä.
Ei kukaan arvaa takkia kympin takiksi. Tietäisipä tuo sinua edellinen, kuinka halvalla ne kallitkin takit tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti laskee hintoja markkoina? Markasta luovuttiin melkein 25 vuotta sitten. Siinä ajassa hinnat ehtivät muuttua inflaationkin takia, joten vertaaminen johonkin 90-luvun markkahintoihin on harhaanjohtavaa ja väärin.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon auttaisi, jos ihmiset alkaisivat miettiä, kuinka paljon tavarat oikeasti maksavat. Aivan liian moni kuvittelee, että jollain 30 eurolla kunnollisen takin tai 250€ pesukoneen.
Minä olen ostanut kolmella-neljällä kympillä -75-80% kausialesta useita takkeja joiden ovh-hinta oli 120-150€
Muuttuivatko nämä takit nyt roskaksi kun en maksanutkaan niistä täyttä hintaa?
Ihan sama juttu kodinkoneiden kanssa. Kikantin tms sisäänvetotuotteena tai pläkfraidei-tarjouksessa voi vallan mainiosti olla 250€ hintaan pesukone jonka ovh-hinta oli 650€. Muuttuiko tämäkin romuksi kun siitä ei vaan maksanut täyttä hintaa vaan odotti sopivaa tarjousta ennen kuin päivitti käyttöikänsä päähän tulleen pesukoneen uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Minä pystyn myös kääntämään eurot sujuvasti markoiksi mutta minulla ei ole enää mitään muistikuvaa siitä oliko summa aikoinaan paljon tai vähän.
Tuo kertoo enemmän sinusta ja (matalasta) älystäsi kuin siitä, onko järkevää muuttaa eurot markoiksi. Kaikilla tuollaista ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ollut se pointti, vaan se että miksi hinnat ovat nykyään mitä ovat. Eli on helpompi sanoa että 80€ kiitos, kuin pyytää 500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertoo enemmän sinusta ja (matalasta) älystäsi kuin siitä, onko järkevää muuttaa eurot markoiksi. Kaikilla tuollaista ongelmaa ei ole.
Olen erittäin tyytyväinen kun korostat itsekin sitä että edustamme älyn osalta asteikon vastakkaisia päätyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki tuossakaan on? Ethän sinä markka-aikana ole varmaan tehnyt kuin jotakin karkkien ostoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ollut se pointti, vaan se että miksi hinnat ovat nykyään mitä ovat. Eli on helpompi sanoa että 80€ kiitos, kuin pyytää 500mk.
Korjattu!
EI vaadi erikoisosaamista! Ostat Temusta halavalla vetoketjuja ja ompelet vaan sen vanhan alle. Onnistuu jopa MINULTA! Takkien ketjut on nykyåään luotu hajoamaan. Oletko saanut rikki esim. pilkkihaalarin ketjua vuodelta -80? Et varmaankaan..
Siis 117 piti laittamani.