Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksaisitko 80 euroa ompelijalle että hän vaihtaa 150 euron talvitakkiin uuden vetoketjun?

Vierailija
15.01.2025 |

Takissa ei ole muuten mitään vikaa. Vetoketju on vain hajonnut.

Kommentit (264)

Vierailija
221/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon auttaisi, jos ihmiset alkaisivat miettiä, kuinka paljon tavarat oikeasti maksavat. Aivan liian moni kuvittelee, että jollain 30 eurolla kunnollisen takin tai 250€ pesukoneen.

Minä olen ostanut kolmella-neljällä kympillä -75-80% kausialesta useita takkeja joiden ovh-hinta oli 120-150€

Muuttuivatko nämä takit nyt roskaksi kun en maksanutkaan niistä täyttä hintaa?

Ihan sama juttu kodinkoneiden kanssa. Kikantin tms sisäänvetotuotteena tai pläkfraidei-tarjouksessa voi vallan mainiosti olla 250€ hintaan pesukone jonka ovh-hinta oli 650€. Muuttuiko tämäkin romuksi kun siitä ei vaan maksanut täyttä hintaa vaan odotti sopivaa tarjousta ennen kuin päivitti käyttöikänsä päähän tulleen pesukoneen uuteen.

Nuo alehinnat ovat ihan eri asia. Tuotteet saattavat olla poistotuotteita, varta vasten alekampanjaan hankittuja tuotteita tai sitten kyse on sisäänvetotuotteesta, jonka avulla yritetään houkutella ihmiset myymälään, jossa heille voidaan myydä jokin toinen tuote tai jotain muuta, jossa on parempi kate. Eikä se tarjoushintakaan yleensä kaupalle tappiota tuota. Joskus aikaisemmin jotkut liikkeet harrastivat sitä, että tunnetulta valmistajalta tilattiin erikoiserä jotain tuotetta lähes samalla mallinumerolla kuin laadukkaampi tuote. Erikoiserän tuote näytti nopeasti katsottuna samalta kuin se parempi, mutta tarkemmin tutkittaessa selvisi, että materiaaleista oli tingitty, ominaisuudet olivat huonommat ja tuote oli muutenkin huonompi. Mikään muu liike ei myynyt aivan samaa mallia, joten tuotteen "normaalihinta" voitiin asettaa lähelle sitä valmistajan vakiomallia ja tarjouksessa hintaa voitiin pudottaa reilusti ja näyttää isoja alennusprosentteja. Ei tuossa sinänsä mitään laitonta ollut, koska tuote oli ollut myynnissä korkeammalla hinnalla, mutta harhaanjohtavaa tuollainen on.

Vierailija
222/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan idioottimaista, että kädentaidoista ei olla valmiita maksamaan oikein mitään. Kun nykyään ei edes kirjoiteta kynälläkään samaan tapaan kuin ennen, niin ne kädentaidot alkavat hiljalleen olla katoavaa kansanperinnettä. Ollaan pulassa jos maailmantilanne menee sellaiseksi, että vaateteollisuus halutaan pois Aasiasta. Itse onneksi osaan valmistaa omat vaatteeni. 

Itse olen valmistanut huonekaluja, jotka saa paljon kehuja, mutta mitään ei haluttaisi maksaa. Jo pelkästään materiaalikulut on liikaa, eli työn saisi tehdä ilmaiseksi, ja myydä alle materiaalin hinnalla. 

Ei ymmärretä, että sen Ikeakalusteen hinnalla ei saa edes materiaalia, ellei tee siitä Ikeamateriaalista. Eli lastulevystä ja paperista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI vaadi erikoisosaamista! Ostat Temusta halavalla vetoketjuja ja ompelet vaan sen vanhan alle. Onnistuu jopa MINULTA! Takkien ketjut on nykyåään luotu hajoamaan. Oletko saanut rikki esim. pilkkihaalarin ketjua vuodelta -80? Et varmaankaan.. 

Ihan kädetönkin pystyy "vaihtamaan" vetoketjun kun ei yritäkään purkaa ompeleita vaan leikkaa ainoastaan ne hampaat vanhasta vetoketjusta pois. Tadaa! jäljelle jää ainakin 5mm leveä vetoketjun kangasosa joka on ommeltu erittäin siististi ja tukevasti itse takkiin ja vuoriin.

Ompelet sitten vanhan vetoketjun kangasosan alle uuden vetoketjun ja leikkaat  kangasosasta ylimääräisen pois jos se haittaa. 

Vartin homma jos olet joskus nähnyt ompelukoneen.

Temuun en koske mutta vaikka saksan amazonista saa 13-15€ hintaan tukevan messinki- tai muovihampaisen vetoketjun jollaisia takeissa käytetään eli 55-90cm pituisen.

Ammattimaiset korjaajat ostavat näitä tietenkin tukussa isoja eriä kerrallaan jolloin vetoketjun hinnaksi tulee pari euroa joten maksan ihan mielelläni tästä työstä palveluna pari kolme kymppiä ettei tarvitse käyttää varttia siihen että kaivaa koneen ja langat esiin.

80€ tuosta, buahahaha.

Vierailija
224/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvitakin vetoketjun vaihto maksaa yleisesti noin 40€

en siis maksaisi 80€ vaan menisin toiseen ompelimoon

Vierailija
225/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon auttaisi, jos ihmiset alkaisivat miettiä, kuinka paljon tavarat oikeasti maksavat. Aivan liian moni kuvittelee, että jollain 30 eurolla kunnollisen takin tai 250€ pesukoneen.

Minä olen ostanut kolmella-neljällä kympillä -75-80% kausialesta useita takkeja joiden ovh-hinta oli 120-150€

Ihan sama juttu kodinkoneiden kanssa. Kikantin tms sisäänvetotuotteena tai pläkfraidei-tarjouksessa voi vallan mainiosti olla 250€ hintaan pesukone jonka ovh-hinta oli 650€. Muuttuiko tämäkin romuksi kun siitä ei vaan maksanut täyttä hintaa vaan odotti sopivaa tarjousta ennen kuin päivitti käyttöikänsä päähän tulleen pesukoneen uuteen.

Eräs tuttu ostaa aina kalliita tuotteita, eikä seuraa tarjouksia. Vasta kehui kuinka heillä on niin hyvä imuri, kun maksoi 600€, kuulemma 300 euron imurillakaan ei tee mitään. Tuo lopun kommentti koski omaa satasen imuria😉

No seuraavalla viikolla oli kampanja tarjouksella puoleen hintaan, enää sillä ei varmaan tehnyt mitään

Tuo nyt on tietysti tyhmää. Vaikka ei seuraisi tarjouksia, kannattaa silti tietää, mitkä kodinkoneet ovat hyviä ja mitkä eivät ja mistä se hinta maksetaan. Kodinkoneissa se korkeampi hinta voi kertoa paremmasta laadusta tai sitten näyttävämmästä muotoilusta ja lisäominaisuuksista, joita ei oikeasti tarvitse.

Vierailija
226/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tiedän, että vetoketjun vaihtaminen on vittumainen homma, mutta 80 eurolla ostaisin ennemmin uuden takin ellei takkia ole ostettu tänä tai viime talvena. Jos on useamman vuoden vanha, ei vuosia todennäköisesti ole niin montaa jäljellä, että tuo kannattaisi.

Vierailija
227/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaisin jos en osaisi itse hommaa,

alv:n jälkeen tuosta jää 55€ ja siitä kun miinustaa vetoketjun ja muut kulut niin ei paljon nappiin jää.

Koskeeko tää sun tapa maksaa mielellään kaksinkertainen hinta yleiseen tasoon nähden aivan kaikkea hommaa mitä et itse osaa :D ?

Vierailija
228/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo alehinnat ovat ihan eri asia. Tuotteet saattavat olla

Eivät ole. Vaateliikkeillä oli aiemmin tapana työntää kylmästi viime kauden vaatteet suoraan silppuriin uusien tieltä koska niiden varastointi olisi maksanut liikaa. Kausialessa olevien vaatteiden hinta on negatiivinen (=hävityskulut) joten ne toukokuussa -75% alennuksella myydyt talvivaatteet ovat ihan sitä samaa tavaraa josta sait maksaa täyden hinnan kun ne olivat kauden uutuuksia puoli vuotta aiemmin.

Jostain syystä nykyään näissä alennuksissa on normaaleja kokoja ja ihan hillittyjäkin värejä sekä mustaa kun ennen tuohon tarjoukseen saakka selvisivät vain pikkulapsen peen väriset tai jokin muut värit joita suomalainen ei päälleen laittanut.

Vierailija
229/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilatun työn ja tarvikkeiden arvo on 80€ niin maksaisin, mutta mieluummin ostaisin heti kättelyssä laatu takin

Vierailija
230/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alv:n jälkeen tuosta jää 55€ ja siitä kun miinustaa vetoketjun ja muut kulut niin ei paljon nappiin jää.

Oma ompelijani otti 15 euroa. Otti kerran viittä vaatetta sisään ja maksoi 50 euroa. Isoja eroja on. Kysyin häneltä ja toiselta paikalliselta vanhan sohvan ja kahden nojatuolin päällystämistä. Hän olisi ottanut 3500 euroa ja toinen yli 10 000 euroa. Kuitit on ja hulppeat kämppä jossa myös studio eli ei ainakaan tappiolla tee. Oikeasti kokenut ompelija suhauttaa nopeasti vetoketjun. 

Vierailija
231/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 10 vuotta sitten vaihdatin vetoketjun takkiin työttömien pajalla, silloin maksoi vain 5€. En osannut edes pitää sitä halpana, kun sillä rahalla sai kaupasta esim. halvat housut.

Vierailija
232/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi takki on kalliimpi ja takki rikkinäisellä vetoketjulla muuttuu roskaksi. Kannattaa vaihtaa.

Vaatteita voi ajatella huollettavina ja siten pitkään kestävinä.  Kodinkoneisiin, puhelimiin ja autoonkin vaihdetaan osia.

Vaatteet ennen vanhaan korjattiin aina, koska uusi tulee jokatapauksessa kalliimmaksi ja lisäksi sopivan takin etsiminen. Kyllä vaihdattaisin.

Ennen oli ennen, ei voi verrata tähän päivään. Ennen vaatteet ja kodinkoneet oli suhteellisesti paljon kalliimpia. Korjaamisessa ei enää ole järkeä edes kaikkien kodinkoneiden osalta, puhumattakaan vaatteista.

Eivät ne olleet suhteessa kalliimpia va

Minulla on 100€ verkkokauppa.comin tarjous pyykinpesukone, ja on kestänyt jo 10 vuotta. Ihan ok vaikuttaa olevan, ei se 800€ aiempi pesukone yhtään parempi ollut, ei edes kestänyt samaa aikaa.

Peseekö tarjouspesukone yhtä hyvin? Huuhteleekö se hyvin? Paljonko se käyttää vettä ja sähköä? Onko se hiljainen vai äänekäs? Onko se helppo käyttää ja puhdistaa? Kuinka hyvä linko siinä on? Kuinka monta koneellista peset viikossa tai vuodessa? Vaikka kone on kestänyt 10 vuotta, paljon kiinnostavampaa on se, onko sillä pesty viikossa 1 vai 10 koneellista pyykkiä (ja millaista pyykkiä).

Meillä on kodinkoneita, jotka ovat olleet käytössä 25 vuotta ja sitten on aivan uusia laitteita, kun on jouduttu ostamaan uusi rikkoutuneen tilalle. 

Vierailija
233/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta riippuu siitä, kuinka hankala se vetoketjun vaihtaminen on. Jos se on vain päälle ommeltu, niin se vaihtaminen on helppoa, mutta jos se on päälliskankaan ja vuorin välissä, niin siinä on aika paljon tekemistä, että se ketju istuu kunnolla eikä vuori irvistele ompeleista eikä vedä ruttuun.

Kuuluuko vetoketju myös hintaan? Jämäkkä takkiketju, usein kaksisuuntainen, on varsin hintava. Halvinta rimpulaa ei kannata ostaa.

En ole ompelija, mutta aktiivinen ompelun harrastaja, ja olen vaihtanut omiin ja toisten vaatteisiin usein vetoketjuja. Toisin sanoen tiedän, miten työläs ison päällystakin vetoketjun vaihtaminen on niin, että työn jälki on moitteeton, joten en pidä ap:n mainitsemaa hintaa suurena.

Tiedän, että siinä on paljon työtä. Kun poikani oli lapsi, vaihdoin kaksi kertaa vetoketjun hänen toppatakkiinsa ja kyseessä oli käsin ompelu, koska ei ollut ompelukonetta. Mutta ne oli siihen aikaan kiinnitetty tehtaalla inhimillisesti ja niin, että ne tosian voi vaihtaa.

Vierailija
234/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä. Osaan vaihtaa vetoketjun itsekin. Se on loppujen lopuksi helppoa. Kannattaa jo ostaa ompelukone ja korjata jatkossa kaikki itse. Säästät.

Vierailija
235/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin kalliissa takissa ylipäätään on noin romu vetoketju.  Taitaa olla Made in Singapore todennäköisestti. 

Hyvin harva vaate on nykyisin valmistettu esim. Ranskassa, Saksassa tai Englannissa tai Ruotsissa.

236/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon maksanut!

Vierailija
237/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin menee kuitenkin eläkemaksuun 13 euroa, eli 42€ jää kuluihin ja palkkaan. Eipä siitä hääppöinen tuntipalkka jää ompelijalle, tuohon hommaan kun menee kuitenkin varmasti yli tunti. Siihen vielä päälle asiakkaan kanssa nevotteluun ja laskun laatimiseen kuluva aika.

Vierailija
238/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://kasityokekkerit.fi/2017/08/vetoketjun-vaihto-ja-korjaus-helpost…

Tuossa ei vaihdeta vetoketjua vaan ommellaan uusi vanhan alle. Ihan eri asia.

Vierailija
239/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo 80€ aivan järjetön, eli lähes 500 mummon markkaa. Jos vielä olisi markkahinnat kuka kehtaisi edes pyytää noin paljon?

No nyt pääsi yllättämään.

En olisi kyllä arvannut, että vielä vuonna 2025 vertaillaan mummonmarkkoihin.

Mä olen 35 v. ja käännän hinnat edelleen usein markoiksi. 

Miksi? Minä pystyn myös kääntämään eurot sujuvasti markoiksi mutta minulla ei ole enää mitään muistikuvaa siitä oliko summa aikoinaan paljon tai vähän.

Tuo kertoo enemmän sinusta ja (matalasta) älystäsi kuin siitä, onko järkevää muuttaa eurot markoiksi. Kaikilla tuollaista ongelmaa ei ole. 

Ei ole mitään syytä käyttäytyä huonosti palstan muita oallistujia kohtaan.

Vierailija
240/264 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jos takki olisi extraspecial, yrittäisin ehkä itse tai hakaset/napit/muu kiinnitys tilanteesta riippuen toki. Todennäköisesti löytäisin 80 eurolla noin 10 loistavakuntoista käytettynä myytävää talvitakkia. Todennäköisesti ostaisin siis uuden vanhan tilalle.