Maksaisitko 80 euroa ompelijalle että hän vaihtaa 150 euron talvitakkiin uuden vetoketjun?
Takissa ei ole muuten mitään vikaa. Vetoketju on vain hajonnut.
Kommentit (264)
Takkeja ja vetoketjujakin on erilaisia. Jos takissa on vuori ja untuvat ja kaikki, niin ei se ihan kädenkäänteessä käy se vetoketjun vaihto.
Meillä päin maksaa 25 euroa + vetoketjun hinta.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olis varaa ostaa 150e takki niin varmasti olisi varaa maksaa myös vetoketjun korjaus. Jos on siis sellainen että varmasti menee useamman talven niin todellakin korjauttaisin.
Halpa takki.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksiko pitäs vaihtaa?
Ehkäpä ompelijan ei pitäisi laskuttaa lakimiehen taksoja.
En maksaisi. Helpoimmillaanhan uuden vetoketjun voi ommella vanhan jäänteisiin kiinni ja useimmiten kangaslipare peittää ketjun eli ei haittaa vaikkei olisi niin kaunista jälkeä. Tekisin siis 150€ takkiin ennemmin tällaisen ratkaisun kuin maksaisin lähes puolet ostohinnasta korjailuun. Tosin kuljen muutenkin arjessa kirjaimellisesti takki auki joten rahan laittaminen vetoketjun kauniiseen ompeluun olisi prioriteettilistani häntäpäässä.
t. entinen ompelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ensin tutkia riittääkö vedettävän osan vaihto. Toisinaan se on helppo vaihtaa, ei ikinä mahdottomuus, omassa kotitakissani olen vaihtanut sen jo 3 kertaa. Vedettävät lipareet kannattaa aina ottaa talteen kun takin hävittää.
Vetoketjun vaihtaminen takkiin ei ole helppo toimenpide vaan monesti siitä tulee ruman näköinen töpöstys. Lieneekö koskaan edes ostanut 80 euron arvoista takkia.
Minä ostan aina kipurajan ylittäviä takkeja enkä oikeastaan vaihda uuteen ennenkuin jostain kuluu kangas puhki. Käytöstä riippuen takkini ovat 20 v. - uusia. Hinta 250 - 1500 €. Tuon hintaluokan takit eivät mene muodista yhden kauden jälkeen enkä edes välitäkkäån vaikka menisi. 1500/20=75€/ vuosi.
20 vuodessa takkiin jo kyllästyy, joten järkevämpi se halpa joka kestää 5v.
Ei kyllästy. Mulla Joutsen takki. Laatu on laatua.
Jos on ns. urheilutakki, voit ommella uuden vetoketjun vanhan viereen, jollon ympärysmittakin kasvaa sentin pari. vanha jää paikalleen ja sen hammastuksen voi varovasti leikata pois, jos häiritsee. Tämä vinkki oli youtube-videoissa.
Muuten sitten vanha vetoketju irrotetaan ompeleet purkamalla ja asettelemalla ja ompelemalla uusinpaikoilleen.
Kannattaa ostaa metallivetoketju, jotka ovat kestäviä.
Vetoketjun vaihtaminen ei ole nopea juttu, tiedän kun äiti joka on taitava ompelemaan on vaihtanut ja siinä meni aikaa. En itse alkais halvan takin vetoketjua vaihdattamaan. Osta uusi takki tai maksa 80€. Ompelijallakin on kuluja ja tuskin harjoittaa kohdallasi hyväntekeväisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kallista on. Oletko vertaillut hintoja.
https://www.ompelimokello.fi/Hinnastot/
Vetoketjun vaihto untuvatakkiin SISÄLTÄÄ VETOKETJUN
57€
https://www.ompelimo-tikkitupa.fi/hinnasto/
Takin vetoketjun vaihto/korjaus Untuvatakki
alk.45€
https://greenompelimo.fi/hinnasto/
Untuvatakki vetoketjun vaihto alk. 55 €
Pitkä untuvatakki siis polven alle vaatii kyl osaamista ja sopivan vetoketjun löytämistä, mikä voi tulla ongelmaksi. 55 € ja takki maksanut parisen tonnia, kyl vaihdattaisin ja vetoketju ompelijalta. Hän tietää mistä saa tarpeeksi pitkiä, joten vien sinne korjattavaksi ja haen sovittuna päivänä korjatun takin. Helppoa!
No ei ole kovin laadukas takki jos on maksanut sen pari donaa niin ei varmasti vetoketju mene rikki ellei sitä riko..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi takki on kalliimpi ja takki rikkinäisellä vetoketjulla muuttuu roskaksi. Kannattaa vaihtaa.
Vaatteita voi ajatella huollettavina ja siten pitkään kestävinä. Kodinkoneisiin, puhelimiin ja autoonkin vaihdetaan osia.
Vaatteet ennen vanhaan korjattiin aina, koska uusi tulee jokatapauksessa kalliimmaksi ja lisäksi sopivan takin etsiminen. Kyllä vaihdattaisin.
Ennen oli ennen, ei voi verrata tähän päivään. Ennen vaatteet ja kodinkoneet oli suhteellisesti paljon kalliimpia. Korjaamisessa ei enää ole järkeä edes kaikkien kodinkoneiden osalta, puhumattakaan vaatteista.
Olet oikeassa. Jäi tarkentamatta, että ostan laadukkaita ja hintavia takkeja, joten mahdollinen vetskarin vaihto on murusia takin ostohinnasta.
Minä ostin Tallinnan Karnaluksista kassillisen vetoketjuja ja itse vaihdan kaikki. Osa helppoja, osa työläämpiä vaihtaa. Vetoketjujalka koneessa helpottaa ompelemista.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja vaihdoin itse sen vetoketjun Minulta hajosi talvitakista vetoketju joskus ja 75 euroa olis maksanut vaihto ompelijalla. Ajattelin ettei se voi olla vaikeaa itse vaihtaa sitä. Mittasin vanhan ja ostin uuden. Purin vanhan vetoketjun varovasti ja käsillä ompeliin uuden tilalle. Käytin nuppineuloja apuna vanhan asettelussa. Kärsivällisesti sain uuden laitettua.
Ja naiset tässä ketjussa kertoo kuinka vetoketjunvaihto vertautuu lähes ydinfysiikkaan!
Vierailija kirjoitti:
Minunkin pitää elää ja maksaa laskut.
T: Ompeliatar
Eikö 20€ näppiin ole hyvä tuntiliksa?
Kuuluuko tuohon hintaan se vetoketju?
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä 80 eurosta oikeasti jää ompelijalle palkkaa kovinkaan montaa euroa. Ensin siitä menee valtiolle 25,5% arvonlisäverona. Vetskari maksaa kympin, sitten pitää laskea kaikki mahdolliset toimintaan vaikuttavat kulut, esim. liiketilan vuokra, sähköt, jne. Ja kun tiedetään kulut per kuukausi, niin sitten pitää laskea, että paljollako pitää yrittää saada myyntiä kasaan, ettei joka kuukausi mene miinukselle ja voisi vähän palkkaakin maksaa itsellleen.
Youtubessa on kyllä paljon ohjevideoita, miten itse voi ommella vetskarin takkiin. Jos vaan uskaltaa itse lähteä kokeilemaan ja ei heti ensi yrittämällä ole hirveän arvokas takki, jos sattuu menemään sitten piloille.
Kotiliedessä oli juuri juttu korjausompelijasta (https://kotiliesi.fi/kasityo/ompelu/salla-seppala/). Jutussa oli esimerkkinä farkkujen vetoketjun vaihto (26€) ja se, mistä hinta muodostuu. Farkkujen vetoketjun vaihto on paljon yksinkertaisempi juttu kuin takin vetoketju, joten 80€ ei kuulosta ollenkaan pahalta. Etenkin kun jutun mukaan tuo 26€ on hinnoiteltu alakanttiin.
Ihmiskunnalla ei muuten ole varaa siihen, että ihmiset ostavat roskalaatuisia takkeja jostain temuista. Olisi paljon parempi ostaa laadukkaita takkeja, jotka kestävät pitkään ja joiden käyttöikää voi korjaamalla pidentää entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ensin tutkia riittääkö vedettävän osan vaihto. Toisinaan se on helppo vaihtaa, ei ikinä mahdottomuus, omassa kotitakissani olen vaihtanut sen jo 3 kertaa. Vedettävät lipareet kannattaa aina ottaa talteen kun takin hävittää.
Vetoketjun vaihtaminen takkiin ei ole helppo toimenpide vaan monesti siitä tulee ruman näköinen töpöstys. Lieneekö koskaan edes ostanut 80 euron arvoista takkia.
Minä ostan aina kipurajan ylittäviä takkeja enkä oikeastaan vaihda uuteen ennenkuin jostain kuluu kangas puhki. Käytöstä riippuen takkini ovat 20 v. - uusia. Hinta 250 - 1500 €. Tuon hintaluokan takit eivät mene muodista yhden kauden jälkeen enkä edes välitäkkäån vaikka menisi. 1500/20=75€/ vuosi.
20 vuodessa takkiin jo kyllästyy, joten järkevämpi se halpa joka kestää 5v.
Pitää valita se ns. unelmien takki, joka istuu täydellisesti ja voit liikkua ja istua siinä vaivatta. Värit ovat omaa luokkaansa. 20 vuotta joku kaunis, ihanan värinen, jonka näkemisestä ilahdut joka kerta ottaessasi käyttöön kuin vanhan ystävän näkeminen. On muuten vaikea luopua tuollaisista takeista.
Toki takkeja kannattaa olla muutama/vuoden aika niin eivät kulu loppuun välttämättä edes 20 vuodessa. Voihan siihen lisäksi ostaa jonkun muodikkankin, mutta se kestää vain yhden sesongin ja sit bye bye. Kallista pidemmän päälle ja turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin pitää elää ja maksaa laskut.
T: Ompeliatar
Ehkä näin, mutta tuo ei ole ammattisi vaan mikä lie. Et osaa edes ammattiasi kirjoittaa oikein.
174, sinä lukutaidoton: Ammattilainen tutki koko takin, eikä siihen olisi voinut edes tehdä tuota alleompelua. Tässähän oli myös se probleema, että sen vetoketjun pituisia vetoketjuja EI OLLUT TUOLLOIN EDES MYYNNISSÄ kuluttajille. Joko ymmärsit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kallista on. Oletko vertaillut hintoja.
https://www.ompelimokello.fi/Hinnastot/
Vetoketjun vaihto untuvatakkiin SISÄLTÄÄ VETOKETJUN
57€
https://www.ompelimo-tikkitupa.fi/hinnasto/
Takin vetoketjun vaihto/korjaus Untuvatakki
alk.45€
https://greenompelimo.fi/hinnasto/
Untuvatakki vetoketjun vaihto alk. 55 €
Pitkä untuvatakki siis polven alle vaatii kyl osaamista ja sopivan vetoketjun löytämistä, mikä voi tulla ongelmaksi. 55 € ja takki maksanut parisen tonnia, kyl vaihdattaisin ja vetoketju ompelijalta. Hän tietää mistä saa tarpeeksi pitkiä, joten vien sinne korjattavaksi ja haen sovittuna päivänä korjatun takin. Helppoa!
No ei ole kovin laadukas takki jos on maksanut sen pari donaa niin ei varmasti vetoketju mene rikki ellei sitä riko..
Myös sen halvan takin vetoketju on täytynyt rikkoa, halpakin vetoketju kestää. Paitsi ei kestä, jos vetoketjun väliin menee jotain, tai muuta väärinkäyttöä.
No ei saa takuulla! Takkien pitää kestää kulumatta monta kautta ja tuolla hinnalla en edes kiinnitä takkeihin huomiota. Joskus huvikseen kokeillut niin hihat voivat olla eri pituisia, vetoketju vinossa, taskut reikiintyvåt heti, ranteista kangas kuluu puhki heti yms. eli ei säästä mitään. Silti tiukassa on käsitys, että ns. kallista takkia ei kannata ostaa, kun samalla rahalla saa vaikka 10 uutta. Voi ei!!