Maksaisitko 80 euroa ompelijalle että hän vaihtaa 150 euron talvitakkiin uuden vetoketjun?
Takissa ei ole muuten mitään vikaa. Vetoketju on vain hajonnut.
Kommentit (264)
Kyllä, mutta vetoketju pitäisi olla kestävä metallinen ja jykevä, jolloin takki on käytännössä laadukkaampi vaihdon jälkeen kuin uutena.
jos ostat uuden 150 e takin, niin se maksaa enemmän ja siinä on todennäköisesti myös paska vetoketju, joka on parin vuoden päästä rikki.
5 e maksaa spartekissa täällä KAinuussa, kysyppä sinäkin jostain työttömien yhdistyksestä
Mä vaihdatin kerran kirpparilta ostettuun takkiin vetskarin. Takki maksoi ehkä 3 e ja vetskarin vaihto taisi olla 30 e.
Jos se olis hyvä takki niin joo. Vetoketjun vaihtaminen voi vähän takista riippuen olla vmäistä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäisin varmaan itse vaihtaa vetoketjun.
Tämä. Laadukas vetoketju ei hirveän paljon maksa. Kun vähän tuumailee ja suunnittelee, niin varsin siististi saa vetoketjun vaihdettua eikä välttämättä tarvitse edes purkaa, jos ovelasti ompelee vanhan ketjun kanssa limittäin.
No en helkkarissa. Vaihtaisin itse jos pitäisin takista.
Uusi takki on kalliimpi ja takki rikkinäisellä vetoketjulla muuttuu roskaksi. Kannattaa vaihtaa.
Vaatteita voi ajatella huollettavina ja siten pitkään kestävinä. Kodinkoneisiin, puhelimiin ja autoonkin vaihdetaan osia.
Ei siitä 80 eurosta oikeasti jää ompelijalle palkkaa kovinkaan montaa euroa. Ensin siitä menee valtiolle 25,5% arvonlisäverona. Vetskari maksaa kympin, sitten pitää laskea kaikki mahdolliset toimintaan vaikuttavat kulut, esim. liiketilan vuokra, sähköt, jne. Ja kun tiedetään kulut per kuukausi, niin sitten pitää laskea, että paljollako pitää yrittää saada myyntiä kasaan, ettei joka kuukausi mene miinukselle ja voisi vähän palkkaakin maksaa itsellleen.
Youtubessa on kyllä paljon ohjevideoita, miten itse voi ommella vetskarin takkiin. Jos vaan uskaltaa itse lähteä kokeilemaan ja ei heti ensi yrittämällä ole hirveän arvokas takki, jos sattuu menemään sitten piloille.
Kannattaa ensin tutkia riittääkö vedettävän osan vaihto. Toisinaan se on helppo vaihtaa, ei ikinä mahdottomuus, omassa kotitakissani olen vaihtanut sen jo 3 kertaa. Vedettävät lipareet kannattaa aina ottaa talteen kun takin hävittää.
Vetoketjun vaihtaminen takkiin ei ole helppo toimenpide vaan monesti siitä tulee ruman näköinen töpöstys. Lieneekö koskaan edes ostanut 80 euron arvoista takkia.
Voiskohan mennä Kansanopiston ompelukurssille ja ottaa tuon työn harjoitusmatskuksi, niin opettaja neuvoo kädestä pitäen?
50e vois vielä maksaa. Ostin nykyisen talvitakin 35e käytettynä. Olen ollut tyytyväinen.
Nyt voi mieskin hoitaa homman:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ala-heita-vaatetta-turhaan-pois-tal…
En maksaisi. Jos en itse pystyisi vaihtamaan, laittaisin takin kiertoon ja hakisin UFFin tasarahapäiviltä uuden.
Ihmiset on nykyään tosi uusavuttomia. Monesti ostanut kirppikseltä lähes ilmaiseksi arvokkaita vaatteita, joiden vetoketjut eivät toimi tai ovat löystyneet. Monesti selvinnyt pelkästään sillä, että on pihdellä kiristänyt vetoketjua, jolloin se on alkanut taas pysyä kiinni.
No eiköhän se riipu pitkälle kuinka vanha takki on. Jos on taas muutaman kuukauden niin ei saisi mennä rikkikään. Mutta jos takki on ollut jo vuosia käytössä niin saisi lähteä takkien taivaaseen
Vetoketjun vaihto ei todellakaan ole aivan yksinkertainen homma, jonka voi tehdä tuosta noin vain vasemmalla kädellä. Saattaa siinä olla hieman pidempikin rupeama, kuin mitä täälläkin ompelusta mitään tietämättömät tuovat julki. Tuo hinta 80 euroa voi olla ihan riittävä tai ei, jos hommaan purkamisineen ja uuden ompelemiseen kuluu aikaa, ja josta ajankäytöstäkin pitäisi maksaa. Useammankin vetoketjun vaihtaneena tiedän, mistä puhun.
Miten kädettömiä ihmiset oikein on? Ei se nyt mikään kuuraketin rakentaminen ole :D
Vierailija kirjoitti:
Mennen tullen. Tuo on just se asenne, mikä ajaa pienet yrittäjät konkursseihin, ja sitten syytetään hallitusta taas kun tosiasiassa itse on vaan niin saakelin nuuka.
En maksaisi 80 euroa. 20 e maksaisin, se on realistista. Menevät siksi konkursseihin kun pitävät tommosia hintoja, ihmiset eivät vie sinne mitään korjattavaksi kun on liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Nyt voi mieskin hoitaa homman:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ala-heita-vaatetta-turhaan-pois-tal…
Suutari onneksi vaihtaa, tiedän ihmisiä jotka ovat Suutarila teettäneet nahkatakkejakin.
Vetoketju on suoraan sanoen v-mainen vaihdettava.