Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei näitä käden taitoja ja kodin hoitoa ja raha-asioiden hoitoa

Vierailija
15.01.2025 |

opeteta missään? Kuten yksi ketju jo tässä tulikin ilmi ettei moni saa kotoaan mitään taitoja omaan "reppuunsa", eikö Suomessa voisi olla näitä kotiäitejä ja mummoja sekä talousihmisiä jotka auttaa nuoria ja vähän vanhempiakin?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kotitaloutta enää opeteta peruskoulussa? Omana kouluaikana siellä opetettiin ruuanlaittoa, kodinhoitoa, pyykinpesua yms.

Niinpä. Kansalaistaidossa taas käsiteltiin noita muita asioita monen muun tarpeellisen tiedon lisäksi. Toisaalta kun peruskoulussa ei enää opita edes lukemaan tai kirjoittamaan saati laskemaan niin mitenpä se muukaan tieto mukaan tarttuisi. Onneksi sentään opitaan keittämään porkkanoita "al dente" takapuoleen työnnettäviksi..

Miksi peruskoulu haluttiin tuhota? Mitä pahaa nämä nykynuoret ja lapset oli tehneet, että heidän tulevaisuutensa oli yhdentekevä etenkin vasemman laidan poliitikoille ja päättäjille?

Vierailija
22/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten aloittaja heitti taas vastuun naisille. Niinkuin heillä ei olisi parempaakaan tekemistä

Miksi on niin paha, jos naiset huolehtivat ympärillään olevista ihmisistä? Miksi nykyfeminismi ei halua, että miehet ryhdistäytyvät vaan halutaan vain naisille sikailuoikeidet, kuin joillain miehillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vallankumouksellinen idea. Mitä jos vanhemmat opastaisivat lapsiaan? Tiedän että tämä on monien nykyvanhempien kykyjen ja vastuunottokyvyn ulottumattomissa, mutta tällaista olen ehdottamassa. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
24/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei omat vanhemmat kykene opettamaan, niin esim. Martat järjestää erilaisia kursseja:

Kokkauskurssit & Ruokakurssit | Uusimaa

lisää kursseja löytyy kansalais- ja työväenopistoista.

25/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudenpitoa ja rahankäyttöä pitäisi olla enemmän jo koulussa.

Kas kun ei pyllyn pyhintää ja kengännauhojen sitomista.

🇺🇦🇮🇱

26/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuka muu noita nuoria sitten auttaa ellei joku joka tekee tästä itselleen tai firmalleen bisneksen? Raaka totuus. 

Edelleen ks se mun vallankumouksellinen idea! Se voisi olla ratkaisu.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
27/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi peruskoulu haluttiin tuhota? Mitä pahaa nämä nykynuoret ja lapset oli tehneet, että heidän tulevaisuutensa oli yhdentekevä etenkin vasemman laidan poliitikoille ja päättäjille?

Miten peruskoulu on sinusta tuhottu? Ainekin Espoossa pyörii niin kotitaloustunnit kuin talousopetuskin. 

Vierailija
28/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos omat vanhemmat huolehtisivat jälkikavustaan sen verran, että opettaisivat perus käytöstavat ja itsestä sekä ja ympäristöstä (myös kotiympäristöstä) huolehtimisen? Käsittämätöntä nykyvanhempien välinpitämättömyys. Omat lapset tuntuvat olevan monelle pahinta mahdollista seuraa. En ymmärrä.

Voi että kuinka minä (ja isänsä) yritin, en kuitenkaan väkisin kun omassa nuoruudessani tehtiin. No, vaikea ja yllättävän pitkä murrosikä lapsilla teki sen että kotijutut ei kauheasti napannut ja omat vanhemmat oli muutenkin ihan p***ja. Nyt kun ovat omillaan niin kyselyjä tulee että mites tämmönen homma tehdään jne. Onneksi nyt neuvot ja ohjeet kelpaa ja juutuubista löytyy kuulemma kans hyviä neuvoja

Mutta tehän juuri opetatte lapsianne/nuorianne! Eipä sille mitään voi, jos oppi ei aiemmin ole kiinnostanut tai mennyt perille mutta olette nyt käytettävissä, kun on alkanut kiinnostaa. Lapset ovat yksilöitä ja yhdelläkin lapsella on niin erilaisia vaiheita, ettei yksi ratkaisu toimi kaikille.

Vierailija
29/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos omat vanhemmat huolehtisivat jälkikavustaan sen verran, että opettaisivat perus käytöstavat ja itsestä sekä ja ympäristöstä (myös kotiympäristöstä) huolehtimisen? Käsittämätöntä nykyvanhempien välinpitämättömyys. Omat lapset tuntuvat olevan monelle pahinta mahdollista seuraa. En ymmärrä.

Voi että kuinka minä (ja isänsä) yritin, en kuitenkaan väkisin kun omassa nuoruudessani tehtiin. No, vaikea ja yllättävän pitkä murrosikä lapsilla teki sen että kotijutut ei kauheasti napannut ja omat vanhemmat oli muutenkin ihan p***ja. Nyt kun ovat omillaan niin kyselyjä tulee että mites tämmönen homma tehdään jne. Onneksi nyt neuvot ja ohjeet kelpaa ja juutuubista löytyy kuulemma kans hyviä neuvoja

Me ei varmaan olla nykyvanhempia, kun omat on jo nuoria aikuisia, mullakin 23. Minä itse 45. Ja sama juttu, isänsä kanssa yritettiin minkä ehdittiin, mutta aika loppui kesken, kun vastaanottavuutta ei ollut. Me tee-se-itse -troglodyytit oltiin myös noloja koko murrosikä (ja ollaan varmaan edelleen, sukupolven eron tosiaan huomaa) :). No, kyllä nyt myöhäisherännäinen kysyy ja ottaa neuvoja vastaan, hyvä että on yt, meillä ei ollut. Meillä on sitten toiset jutut, missä kysytään ja otetaan neuvoja vastaan.

Vierailija
30/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jossei ketään ymmärrä että tämä on asia mihin pitää puuttua ja nopeasti, niin kohta meillä on käsissä amerikkalainen uusavuttomuus ja taloyhtiöissä ja omakotitaloissa ongelmat kasaantuu MYÖS SINUN MAKSETTAVAKSI, kun putkistot täytetään sinne kuulumattomilla ja vuokria ei makseta. Vain pari asiaa mainitakseni. Vanhemmuus ei ole kaveruutta! 

Vierailija
31/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt naisille talousasioita useitakin kertoja opettaa, mutta ei heitä kiinnosta koskaan. Enemmän kiinnostaa mitä ostettavaa löytyisi nettikaupoista :(

Vierailija
32/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä p*skoja vanhempia on ollut kuule aina. 

Vierailija
33/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä jos eivät opeta. Omani eivät opettaneet mitään, enkä omilleni muuttaessa osannut siivota saatika ymmärtänyt taloudenpidosta mitään.

Ei se auta minulle huutaa, että vanhempien olisi pitänyt se opettaa, kun ei siihen voi lapsi vaikuttaa että opettaako vai ei. 

Vierailija
34/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten peruskoulu on sinusta tuhottu? Ainekin Espoossa pyörii niin kotitaloustunnit kuin talousopetuskin. 

Espoolaista kotitalousopetusta on tässä 2010-luvulla meidän perheestä nauttinut kolme lasta. Ei se kyllä ole opettanut sen enempää miten pestään pyykkiä kuin miten tehdään ruokakaan. Ja kolmea eri yläkoulua vielä ovat käyneet, että ei ole koulukohtainenkaan ongelma tämä. Mutta onneksi osaan itse nuo ja isä on opettanut sitten puolestaan tuota taloudenpitoa lapsille.

Vierailija
35/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten vanhemmat, jotka luette tämän: jos teidän lapsenne ei jo tee kotitöitä, kannattaa aloittaa kotitöiden opettaminen heti. Kun lapsella on jo jonkinlainen rutiini siihen, että erilaiset kotityöt nyt vain kuuluvat jokapäiväiseen elämään,on todennäköisempää, että lapsi tekee niitä myös murrosiässä melko vähillä tappeluilla.

Vierailija
36/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten aloittaja heitti taas vastuun naisille. Niinkuin heillä ei olisi parempaakaan tekemistä

Miksi on niin paha, jos naiset huolehtivat ympärillään olevista ihmisistä? Miksi nykyfeminismi ei halua, että miehet ryhdistäytyvät vaan halutaan vain naisille sikailuoikeidet, kuin joillain miehillä?

Nyt keksit kyllä ihan omiasi. Eihän tuossa puututtu kuin siihen, että homma ollaan jättämässä (taas) vain naisten vastuulle. Miksei yhtälailla miehet voisi ryhdistäytyä ja hoitaa esim isinä oman osansa kasvatuksesta, miksi aina naisten pitäisi huolehtia? 

Vierailija
37/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Mulla on vallankumouksellinen idea. Mitä jos vanhemmat opastaisivat lapsiaan? Tiedän että tämä on monien nykyvanhempien kykyjen ja vastuunottokyvyn ulottumattomissa, mutta tällaista olen ehdottamassa. 

Onko sun lähipiirissä paljon vanhempia, jotka eivät opasta lapsiaan? Mun lähipiirissä ei.

Vierailija
38/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kurssit maksaa, kuka ne maksaa jossei vanhempia kiinnosta ja nuorta senkään vertaa? 

Vierailija
39/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko siellä kotosalla opettaa ja neuvoa jotain? Perhe kuin perhe on yhteisö jonka toimintaan kaikki voi ja kaikkien pitäisi osallistua. Ottakaa lapset ja nuoret mukaan kotitöihin, tehkää yhdessä, antakaa vastuuta. Talousasioita voi myös suunnitella yhdessä, esim ruokabudjetin tekoa. Asioista kannattaa puhua avoimesti mutta pelottelematta. Viikkorahasta ja sen käytöstä voi keskustella, näistä asioista se osaaminen lähtee liikkeelle ja käytännön tasolla eikä vain teoreettisesti.

Vierailija
40/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdissä näkee nyt kasvavalla vauhdilla uutisia nuorista miehistä jotka saa häädön kun vaan rällätään rahat eikä makseta vuokria ja häiriköidään naapureita. Tämäkö on se tie mitä haluatte? Vanhemmat, teillä on vastuu teidän lapsista myös sen siittämisen jälkeen. Sori siitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän