Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei näitä käden taitoja ja kodin hoitoa ja raha-asioiden hoitoa

Vierailija
15.01.2025 |

opeteta missään? Kuten yksi ketju jo tässä tulikin ilmi ettei moni saa kotoaan mitään taitoja omaan "reppuunsa", eikö Suomessa voisi olla näitä kotiäitejä ja mummoja sekä talousihmisiä jotka auttaa nuoria ja vähän vanhempiakin?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisukot joutaisi opettaa taitamattomille 

- leipomista

- pyykkäystä, silitystä, siivousta

- ruuanlaittoa

- lastenhoitoa jne.

Kukas opettaa, miten porakonetta käytetään, maalataan seinä, puhdistetaan lattiakaivo ja hajulukot, vaihdetaan autonrenkaat, asennetaan pyykkikone, vaihdetaan kylppärin silikonisaumat, kiinnitetään,  rullaverhot, rasvataan lukot, huolletaan polkupyörät ja paikataan kumit, asennetaan uusi kattolamppu, huolletaan ruohonleikkuri jne jne. Meidän huushollissa tehdään kaikki nämä työt itse eikä osteta kalliilla mistään. Että on siellä kotona muitakin hommia kuin pyykinpesu ja siivoaminen.

Vierailija
42/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä oleva isäni ei osaa tehdä ruokaa, että ei se iästä ole kysymys. Minulle opetettiin kotitöitä nuoresta asti mistä olen kiitollinen.

Kaikilla ei ole lähellä sitä aikuista jota kiinnostaisi opettaa. Edes yhteiskuntaa ei tunnu kiinnostavan lasten ja nuorten koulutus, leikataan ja hylätään oman onnensa nojaan. 

Jos sinua on tuettu, opetettu ja opastettu nuorena kotitöiden ja muiden töiden pariin, se on suurta välittämistä! Kerskaillen kauhistellaan nykynuorten taitoja samaan aikaan kun nuoret ja lapset jätetään vaille sellaista välittämistä ja opastamista, mitä nämä kerskailijat pitävät itsestään selvinä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko ihan vain itse opetella, jos eivät vanhemmat ole opettaneet? Nykyään on netti täynnä ohjevideoita ihan mihin tahansa hommaan. Omasta motivaatiosta kiinni! Enää ei voi vedota siihen, ettei kukaan opeta.

Vierailija
44/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten aloittaja heitti taas vastuun naisille. Niinkuin heillä ei olisi parempaakaan tekemistä

Miksi on niin paha, jos naiset huolehtivat ympärillään olevista ihmisistä? Miksi nykyfeminismi ei halua, että miehet ryhdistäytyvät vaan halutaan vain naisille sikailuoikeidet, kuin joillain miehillä?

Nyt keksit kyllä ihan omiasi. Eihän tuossa puututtu kuin siihen, että homma ollaan jättämässä (taas) vain naisten vastuulle. Miksei yhtälailla miehet voisi ryhdistäytyä ja hoitaa esim isinä oman osansa kasvatuksesta, miksi aina naisten pitäisi huolehtia? 

Ei alkuperäisessä esitetty, että miesten pitäisi osallistua ja toimia naisten kanssa, vaan kerrottiin, että naisilla on parempaakin tekemistä, kuin opastaa ympärillään olevia nuoria. 

Vierailija
45/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- leipomista

- ruuanlaittoa

- lastenhoitoa jne.

Kukas opettaa, miten porakonetta käytetään, maalataan seinä, puhdistetaan lattiakaivo ja hajulukot, vaihdetaan autonrenkaat, asennetaan pyykkikone, vaihdetaan kylppärin silikonisaumat, kiinnitetään,  rullaverhot, rasvataan lukot, huolletaan polkupyörät ja paikataan kumit, asennetaan uusi kattolamppu, huolletaan ruohonleikkuri jne jne. Meidän huushollissa tehdään kaikki nämä työt itse eikä osteta kalliilla mistään. Että on siellä kotona muitakin hommia kuin pyykinpesu ja siivoaminen.

Eläkeläismuorit opastavat näissä sillä välin kun eläkeläisukot leipovat ja siivoavat! 

Vierailija
46/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki pitää erikseen opettaa? Nykyajan nuorilla on Google, Youtube, käyttäkää sitä. Kun minä olin nuori mentiin kirjastoon ja siellä oli kaappi täynnä kortteja joista etsittiin oikea kirjailija tai sitten vain mentiin penkomaan sitä hyllyä missä haluttu informaatio oli. 

Vierailija
47/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- leipomista

- ruuanlaittoa

- lastenhoitoa jne.

Youtube opettaa.

Vierailija
48/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- leipomista

- ruuanlaittoa

- lastenhoitoa jne.

No nuo kaikki on semmoista ekstraa joita voi opetella sitten kun ne perusasiat on hallussa. Hyödyllisiä taitoja kyllä, ei sillä, ainakin jos asuu omakotitalossa ja autoilee. 

Vierailija
49/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki pitää erikseen opettaa? Nykyajan nuorilla on Google, Youtube, käyttäkää sitä. Kun minä olin nuori mentiin kirjastoon ja siellä oli kaappi täynnä kortteja joista etsittiin oikea kirjailija tai sitten vain mentiin penkomaan sitä hyllyä missä haluttu informaatio oli. 

Jep, ei tarvitse. Perusasiat siitä kuinka ylipäätään kotia on tapana pitää siistinä, ruuanlaitosta, pyykinpesusta, asioiden hoitamisesta (pankki, vuokrasopparit, laskujen maksut ym.) olisi hyvä opettaa kotona (ja varalta myös koulussa, koska aina on niitä surkeita vanhempia, on aina ollut ja tulee aina olemaan), semmoinen yleinen asioista huolehtiminen ja toisaalta myös mistä saa tietoa. Että olisi varmuutta pärjäämiseen. Yksittäisjuttuja voi sitten opetella sieltä youtubesta tai tiktokista, kysyä kaverilta tms., ei se äidin/isän opettama tapa vaikka siivota ole välttämättä ainoa oikea. 

Vierailija
50/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin jo alle 10-vuotiaana ihan itse omatoimiseksi kotona omia aivojani käyttämällä ja vanhempiani havainnoimalla. Sain kokata jo ala-asteella lasagnea koko porukalle.

Vierailija
51/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla medialukutaito ja realismi niiltä hukassa. Kattovat kuiteskin jonkun Pierre Kauffmannin pig's trotterin ohjeen ja sitten pitäisi ostaa 100€ ainekset ja takulla menee lopputulos perseelleen.

Vierailija
52/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudenpitoa ja rahankäyttöä pitäisi olla enemmän jo koulussa.

No ei. Koulussa pitäisi opettaa enemmän luonnontieteitä, enemmän kieliä, enemmän yhteiskuntaoppia. Sitä vähää mitä noita on ei voi korvata jollain käsienheiluttelulla.

Vierailija
53/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdissä näkee nyt kasvavalla vauhdilla uutisia nuorista miehistä jotka saa häädön kun vaan rällätään rahat eikä makseta vuokria ja häiriköidään naapureita. Tämäkö on se tie mitä haluatte? Vanhemmat, teillä on vastuu teidän lapsista myös sen siittämisen jälkeen. Sori siitä. 

Omista muksuista olen huomannut, että ei heitä kiinnostanut opetella. Minulta ja isältään olisivat voineet oppia kaikenlaista, mutta ei kelvannut tulla mukaan tekemään. Perusasiat oppivat, kun oli pakko, kuten siivouksen jne. En kuitenkaan viitsinyt pakottaa osallistumaan muihin hyödyllisiin hommiin, kun ei homma kiinnostanut. Nyt, kun ovat nuoria aikuisia, on mieli muuttunut. Nyt kysellään, miten joulukinkku paistetaan, miten tehdään lasagnea, miten huolletaan autoa, miten kirjoitetaan hyvä työhakemus jne. Helpompaa opettaa nyt kiinnostunutta nuorta aikuista, kuin silloin aikanaan vastahakoista lasta tai teiniä.

Vierailija
54/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jo edes jossain vaiheessa tulee kiinnostusta, mutta noin muuten ovat kyllä kusessa. 

Vierailija
55/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ulkoistaa tiktokiin ja Yt oman kasvatuksensa velvollisuuden. Hieno homma hei?! 😖

Taputtakaa toisianne selkään... 

Vierailija
56/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- leipomista

- ruuanlaittoa

- lastenhoitoa jne.

Olen tää jota lainasit. No meillä se on eläkeläisukko, joka nuo voi neuvoa.

Vierailija
57/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niiden opettaminen on vanhanaikaista.

Johonkin toiseen ketjuun kirjoitin, mitä aineita opetettiin kansalaiskoulussa 1960-luvulla: maataloutta, kirjanpitoa, kotitaloutta, sähkö- ja koneoppia, lastenhoitoa, konekirjoitusta.

Näistä on peruskoulussa opettava vain kotitalous. Silloin ei ollut kieliä, kemiaa eikä kaikkia muitakaan lukuaineita kuin uskonto. Nykykoululaisille olisi epäilemättä lastenhoito-opista enemmän hyötyä kuin ruotsista, jota luetaan turhaan monta vuotta.

Vierailija
58/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- leipomista

- ruuanlaittoa

- lastenhoitoa jne.

Lisätään listaan vielä savupiipun nuohous, perunoitten kasvatus, hevosenkengitys jne. Maalla on monessa paikassa näitäkin.

Noita kaikkia pitäisi opettaa jokaiselle, sukupuolesta ja asuinpaikasta riippumatta. Ei mitään takuuta siitä, että kaupunkikerrostalossa varttunut nuori ei jonakin päivänä havaitsisi asuvansa jossakin sellaisessa paikassa, jossa lainauksessa kirjoitetut pitää tehdä itse, vaikka olisi rahaa maksaa.

Vierailija
59/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka opettaisi perushygieniaa: pese kätesi vessakäynnin jälkeen ja siivoa tarvittaessa pönttö, älä yski ja aivastele kämmeneen, pese hampaasi ja kampaa hiuksesi joka päivä jne?

Entä muuten sivistyneitä käytöstapoja: tervehdi ihmisiä, syö haarukalla ja veitsellä, käytä servettiä ainakin hienommissa paikoissa ja ota lakki päästä syödessäsi?

Vierailija
60/70 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt naisille talousasioita useitakin kertoja opettaa, mutta ei heitä kiinnosta koskaan. Enemmän kiinnostaa mitä ostettavaa löytyisi nettikaupoista :(

Minkä ikäisille? Tässä ketjussa oli kyse kouluikäisistä, ja oma kokemukseni raha-asioitten opettamisesta on se, että alle 20-vuotiailla on yleensä oppitunnilla vain yksi kysymys: joko voidaan lähteä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi