Teini kieltäytyy koiralenkkivuorosta, miten toimin?
Perheen 15v kieltäytyy hoitamasta omaa koiran lenkkivuoroaan ja sanoo, ettei kiinnosta koko koira ja puolestaan myykää pois. Koira 7v ja alkuvuodet siis oli innoissaan koirasta ja sovittu vuorot jolloin jokainen käy lenkillä sen kanssa kerran päivässä.
Sanon, että se on elävä olento ja kotityö, vastuu on kannettava vaikkei huvittaisi. Kotitöitä ei hänelle ole liiaksi. Sanoo että ei kiinnosta koira, hoitakaa ketä kiinnostaa. Kun sanon että siinä tapauksessa en maksa muuta harrastusta karjuu etten voi uhkailla häntä: johon vastaan ettei ole uhkailua vaan rajat että jokainen tekee osansa ja mikäli laiskottaa sekin vähä ei liene energiaa muualle.
Mitä teen? Minulla (yh) eikä toisella nuoremmalla lapsella ole rahkeita hoitaa vielä hänenkin puolesta että hän voi senkin ajan maata puhelimella somessa. Argggh. Neuvoja?
Kommentit (796)
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuulostaa siltä, että koira ei saa teillä viettää hyvää elämää, jos aika on niin kortilla että on yhdestä lenkistä kiinni koko paletti. Onko kenelläkään aikaa koskaan olla ja tehdä koiran kanssa ajan kanssa ja ajatuksella? Aktivoiko kukaan koiran pääkoppaa millään? Vai onko koira vaan yksi huonekalu muiden joukossa, jota nyt pitää huoltaa vähän enemmän kuin tavan pöytää tai tuolia? Vai onko koira oikeasti perheenjäsen jolle annetaan aikaa?
Tämä! Mullekin tuli ensimmäiseksi mieleen, että koira joutuu nyt elämään huonossa kodissa. Parempi olisi luovuttaa koira parempaan kotiin, jossa se ei ole taakka, vaan saa rakkautta, hellyyttä, aikaa ja huolenpitoa.
Nykyisen kodin olot lähentelevät eläinrääkkäystä. Ihan kiukuttaa, kun miettii koira parkaa.
Sano sille että viet koiran lopetettavaksi jos siitä ei kukaan huolehdi.
Jos ei muuu auta niin lastenkotiin pariksi viikoksi. Sen jälkeen kaikki turhakkeet pois kännykkää myöten ja palautat asiat pikkuhiljaa mikäli kodin askareet alkaa kiinnostamaan. Mutta muista olla reilu ja selittää tilanne. Asia on sitten erikseen jos koira on sitä kokoa että nuori ei pysty koiraa hallitsemaan! Ole nähnyt monia aikuisiakin joilla ei voimat riitä koiran hallitsemiseen.
Meillä vähän vastaava tilanne. Jäin yksinhuoltajaksi ja jouduimme muuttamaan kerrostaloon jossa ei ole hissiä. Olen työtön ja elämme toimeentulotuella. Joudun kantamaan koiran portaa ärsyttää ylös ja alas kouranenkeille. Lisäksi olen masentunut taloudellisesta tilanteesta ja työtyömyydestä johtuen enkä jaksa olla koiran kanssa. Se tuntuu nyt vain taakalta. Olen luopumassa koirasta vaikka se on lapsen ainoa kaveri ja asia joka ei ole muuttunut hänen elämässään viime vuosina. En vain jaksa nyt aktivoida koiraa jne. Hammaslääkäri laskuihihinkaan ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän vastaava tilanne. Jäin yksinhuoltajaksi ja jouduimme muuttamaan kerrostaloon jossa ei ole hissiä. Olen työtön ja elämme toimeentulotuella. Joudun kantamaan koiran portaa ärsyttää ylös ja alas kouranenkeille. Lisäksi olen masentunut taloudellisesta tilanteesta ja työtyömyydestä johtuen enkä jaksa olla koiran kanssa. Se tuntuu nyt vain taakalta. Olen luopumassa koirasta vaikka se on lapsen ainoa kaveri ja asia joka ei ole muuttunut hänen elämässään viime vuosina. En vain jaksa nyt aktivoida koiraa jne. Hammaslääkäri laskuihihinkaan ei ole varaa.
Inhottava tilanne, jos lapselta pitää viedä viimeinenkin. Mutta koirat on kalliita pitää, taloudellisesti varmasti järkevä ratkaisu luopua koirasta.
Lapsia kasvatetaan samalla tavalla kuin koiria. Pitää olla johdonmukainen. Jos sanoo jotain niin se on myös toteutettava. Riippumatta asiasta. Itse olen poistanut huoneen ovia, pistänyt kaikki tavarat jätesäkkeihin, lopettanut jonkun suositun asian ostamisen jne. He oppivat kyllä nopeasti että on tosissaan.
Kieltäydy sinäkin vaan. Vertaa vaikka lasta koiraan ja sano että ei kai sinuakaan tarvitse enää lapsi kiinnostaa. Vähän niin kuin ei teiniä koirakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille että viet koiran lopetettavaksi jos siitä ei kukaan huolehdi.
Tässähän teini on sitten voittanut
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jo uhkaillut ettet maksa harrastusta niin toteuta sitten tuo uhkaus!
Muuten olet vain tossukka joka huutelee mutta mitään ei tapahdu.
Silloinhan teini kävelee ylitsesi koska sanoillasi ei ole merkitystä!
Aamen! Johdonmukaisuus, johdonmukaisuus, johdonmukaisuus!!!
Ja koska olet jo varoittanut, on aika toimia. Harrastus katkolle. Sano, että voit kuukauden päästä harkita asiaa uudestaan, jos teini osoittaa motivoitumista kotitöiden saralla.
Vapauta kummatkin luontoon, käy niin kuin käy.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydy sinäkin vaan. Vertaa vaikka lasta koiraan ja sano että ei kai sinuakaan tarvitse enää lapsi kiinnostaa. Vähän niin kuin ei teiniä koirakaan.
Miksi ihmeessä aikuinen ratkaisisi tilanteen toimimalla yhtä itsekkäästi, kuin teini? Omalla esimerkillä kasvatetaan ja luodaan standardit. Jos on jo sanottu, että harrastuksen sponssaaminen loppuu, jos vastuuta ei kanneta koiranhoidosta, niin ainoa johdonmukainen ratkaisu on pitää lupauksesta kiinni. Tämä ei osoita julmuutta ja liian tiukkaa kuria, vaan LUOTTAMUSTA. Aikuinen tekee, mitä sanoo. Mikäli aikuinen vain uskaltaa olla aikuinen ja pitää sanomisistaan kiinni, niin tilanne tulee ratkeamaan hyvinkin pian. Jos aikuinen taipuu teinin kiukuttelun ja uhittelun edessä, niin teinin luottamus ja kunnioitus aikuiseen säilyy olemattomana, eikä tilanne tule helpottamaan lähiaikoina.
Päästä metsään susi huolehtii lopusta.
Tai tuumaa että kivat kintaat tulee koirasta, naapuri jo kyseli...
Vierailija kirjoitti:
Jos ei muuu auta niin lastenkotiin pariksi viikoksi. Sen jälkeen kaikki turhakkeet pois kännykkää myöten ja palautat asiat pikkuhiljaa mikäli kodin askareet alkaa kiinnostamaan. Mutta muista olla reilu ja selittää tilanne. Asia on sitten erikseen jos koira on sitä kokoa että nuori ei pysty koiraa hallitsemaan! Ole nähnyt monia aikuisiakin joilla ei voimat riitä koiran hallitsemiseen.
Lastenkotiin pariksi viikoksi? Miten sinä luulet, että lastenkodit toimivat? Ei sinne vaan ilmoiteta, että "meidän Mirkku ei siivonnut huonetta, niin laitettaisiin se sinne teille arestiin vähäksi aikaa".
Myy se koira sellaiselle, joka sitä todella tarvitsee, ja haluaa huolehtia siitä!
Kun teet ruokaa, jätä hänen lautasensa pois. Pari päivää syömättä ja taas koiran ulkoiluttaminen kiinnostaa.
Ota kunnon maskulinen mies, joka opettaa teinille tapoja.
Käsket tehdä omat ruokansa tai maksaa omat netti/kännylaskunsa ja sanot ettei suokaan nyt kiinnosta maksaa niitä/tehdä hänelle ruokaa.
Kyllä lapselle voi lemmikkejä ottaa, mutta jotain hamstereita ja vastaavia jotka elää sen pari vuotta. Lapsi oppii vastuuta, sekä luopumista kun sen aika tulee, eikä lemmikkiin tarvi sitoutua niin pitkäksi aikaa kuin johonkin koiraan tai kissaan. Lisäksi ne on helppo antaa kaverille hoitoon häkissään, jos itse on vaikka viikonlopun reissussa.