Stressaannutteko adhd ihmisistä?
Eli kysymys tulikin jo otsikossa. Onko muilla tällaista että strssaannutte adhd tyyppisistä vitsailijoista, jotka lähettävät useita viestejä..???
Kommentit (46)
Eräästä kyllä stressaannun jolla iskee välillä omituisia maniakausia ja silloin hän tuntuu täysin eri ihmiseltä, kuin joltain hullulta.
Pispalan kirjailijattarella on adhd. Ja hän on kyllä niin itseään täynnä että hui!
Vierailija kirjoitti:
Siviilielämässä ADHD-ihmiset ovatkin usein oikein mukavaa seuraa.
Työelämä on asia erikseen. Nykyisin monessa työssä kaikki perustuu hyperorganisoituun, koherenttiin ja tehokkaaseen toimintaan. ADHD:n kanssa tiukka ja keskittynyt puurtaminen näyttäisi olevan hankalaa.
Totta on, ettei ihminen ole pelkkä diagnoosi, mutta totta on sekin, että ADHD aiheuttaa tiimityössä isoja ongelmia.
Meille tuli aikoinaan tällainen uusi työkaveri, mutta hän onneksi tunnistikin omia taipumuksiaan hyvin ja otti mielellään vastaan hyvin suoran palautteen ja ohjauksen. Harva tätä ohjausta vain jaksoi tai uskalsi antaa.
Minulla työ alkoi sujua hänen kanssaan alkuihmettelyn jälkeen mukavasti, mutta moni toinen ei jaksanut/viitsinyt/kehdannut puhua hänelle tavallaan kuin lapselle, että hei nyt keskitytään tähän tehtävään ja laitat sen työvälineen kokonaan pois, jne. Hän oli silloin viisikymppinen ja todella mukava ihminen, ei siis hermostunut komentelusta vaan tarvitsi sitä. Todella tarkka ja tunnollinen työkaveri, mutta ilman kaitsijaa homma lähti poukkoilemaan.
Mutta ymmärrän, että toisen aikuisen jatkuva ohjaaminen rasittaa suurinta osaa ihmisistä, kun sen tarve ei lopukaan vaikka henkilö on ollut työssä jo pidempään.
Minulla on adhd ja väsyn jopa itseeni!
Kerran eräs oppilaani sanoi:- Ope, mä häiritsen itse itseäni.
Juuri tältä tuntuu minustakin usein.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari työkaveria adhd- diagnoosilla, itse olen aspergerpiirteinen. Ollaan hyvä joukkue, mä teen duunit, jotka vaativat hyviä hermoja, sitkeyttä, kaverit hoitavat enempi vauhtia tai ääntä vaativia tehtäviä. Mä keskityn hoitamaan homman, kaverit härpättävät niin, ettei työn kohteet edes ennätä miettiä, mitä tapahtuu, vaikka kokoajan tapahtuu. Duunissa tämä on oikein toimivaa, mutta parisuhteessa en heitä jaksaisi, mutta tiedän, ettei myöskään mua kukaan jaksaisi.
Kuulostaa aivan mahtavalta, kun teillä on sattuneet noin hyvät palaset työmaalla kohdilleen!
Minulla on ADHD enkä lähettelee viestejä kuin silloin kun on asiaa. Älä siis yleistä.