Paljonko vesi maksaa suunnilleen jos käy kerran päivässä suihkussa?
Vesi on aina kuulunut vuokraan mutta nyt tulee vesimittari. Paljonkohan suunnilleen maksaa suihkussa käynti, pyykin pesu, vessan käyttö? Maksaako enemmän käyttääkö kuumaa vai lämmintä vettä?
Kommentit (62)
Tiedän erään tapauksen, jossa omisaja vuokrasi teollisuushallin niin, että vesi kuului hintaan. Viokraaja alkoi pitämään tiloissa autopesulaa. Asiasta lopulta käräjöintiinikin, koska vesikulutushan maksoi enemmän kuin kuukauden vuokra. En tiedä kumpi maksoi lopulta ja mitä. Luulrn kuitrnkin, että vuokraaja maksoi, sillä pitihän hänen tietää, että vedenkulutus ei ollut "normaalia".
Vierailija kirjoitti:
Mistä mittari tietää käytänkö kuumaa vai kylmää vettä? En ymmärrä.
Kylmälle on oma mittari
Kuumalle on oma mittari
Jos käytät kylmää niin kylmän mittari raksuttaa ja toisinpäin.
Jos käytät molempia nii molemmat mittarit raksuttaa. Jos käytät kuumaa enemmän ja kylmää vähemmän niin kuuma mittari raksuttaa enemmän.
Otetaanko laskuissa huomioon, se että kun asut siellä 24. kerroksessa, sinne kestää kuuman veden tulo kauemmin ja siksi vettä kuluukin enemmän. Sama kesällä kylmän veden kanssa.
Ei se kuutiohinta miksikään muutu vaikka kävisi kahdesti tai kolmestikin päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kun vettä aletaan mitata vesimittarilla, maksat yleensä käyttämäsi veden mukaan. Tässä arvioita suihkun, pyykinpesun ja muiden vedenkäyttöjen kustannuksista sekä vinkkejä kustannusten ymmärtämiseen:
1. Veden hinta
Kylmä vesi: Noin 36 €/m (vesiyhtiön laskuttama hinta sisältää veden ja viemäröinnin, vaihtelee kunnittain).
Lämmin vesi: Kuuman veden hinta riippuu lämmitysenergian kustannuksesta:
Lämmityksen lisäkustannus noin 310 €/m (riippuen energian hinnasta, kuten sähkö, kaukolämpö tai öljy).
Lämmin vesi (kokonaisuus): 615 €/m.
2. Suihkun hinta
Vedenkulutus: Keskimäärin 10 litraa minuutissa.
5 minuutin suihku: 50 litraa (0,05 m).
Kylmän veden hinta: 0,150,30 €.
Lämpimän veden hinta: 0,300,75
Taisi unohtua pilkkuja luvuista? Ja loppusummiin tuli vähän liikaakin pilkkuja ja turhia desimaaleja.
Meillä oli ennen kiinteä vesimaksu, 20 e/kk. Kun tuli asuntokohtaiset mittarit, taloutemme vesimaksu laski 15 euroon kuussa (kaksi aikuista ja pikkulapsi).
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko laskuissa huomioon, se että kun asut siellä 24. kerroksessa, sinne kestää kuuman veden tulo kauemmin ja siksi vettä kuluukin enemmän. Sama kesällä kylmän veden kanssa.
Ei oteta vain mittarin raksutus merkitsee.
Kerrostaloissa on aina suurempi vesilasku.
Vierailija kirjoitti:
Mistä mittari tietää käytänkö kuumaa vai kylmää vettä? En ymmärrä.
Kylmä ja lämmin vesi tulevat eri vesijohtoa pitkin. Ilmeisesti mittarisysteemi mittaa niiden kautta tulevan vesimäärän erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en säästä vedessä.
Mulla menee 100e kuukaudessa veteen (1 hlö).
Ei siihen tarvita kuin päivittäinen 20 min suihku + muut
Aian älytöntä lutrausta. Normaali ihminen selviää säästelemättäkin 25% tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako tuo oikeasti? Silloin on epäedullista asua kovin ylhäällä.
En ole käynyt kotona vessassa kuukausiin. Vieressä on taloyhtiön wc/saunatilat ja käytän sitä. En tiedä paljonko olen säästänyt. Töissä käyn vessassa päivisin, mutta työajan ulkopuolella taloyhtiön vessassa tulee käytyä n 4-5 kertaa päivässä. Viikonloppuisin sitten tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en säästä vedessä.
Kyllä varmaan, mutta en tosin polta enkä juo. Herkkuihinkasn en törsää. Suihku on mun pahe.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en säästä vedessä.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en säästä vedessä.
Teillä juoksee siis rotat persuuksissa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt kotona vessassa kuukausiin. Vieressä on taloyhtiön wc/saunatilat ja käytän sitä. En tiedä paljonko olen säästänyt. Töissä käyn vessassa päivisin, mutta työajan ulkopuolella taloyhtiön vessassa tulee käytyä n 4-5 kertaa päivässä. Viikonloppuisin sitten tuplat.
Mitähän su vessa tykkää kun käyttämättä. Kuivuu?
Yleensä laitteet eivät tykkää käyttämättömyydestä
Menee rikki
Vierailija kirjoitti:
Vesipihistely voi kostautua pissahuuhtelu tukkii vanhoja putkia
Vierailija kirjoitti:
Omistaja varmaan "tykkää" jos tulee ongelmia
Kylmälle on oma mittari
Kuumalle on oma mittari
Jos käytät kylmää niin kulman mittari raksuttaa ja toisinpäin.
Jos käytät molempia nii molemmat mittarit raksuttaa. Jos käytät kuumaa enemmän ja kylmää vähemmän niin kuuma mittari raksuttaa enemmän.