Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avautuminen: Vauva vie konkurssiin!

Vierailija
14.01.2025 |

Vauva vie mut aivan konkurssiin! Lapsi on ollut (tahtomattani) korvikeruokinnassa ja maitoon menee yli 200€ kuukaudessa! Ei pysty syömään normaalia korviketta, joten joudutaan ostamaan vähän kalliimpaa, ei paljon, mutta 20c kappaleelta. Lisäksi noi purkkiruuat ja sormisuuat jotka meidän lapsella menee 80% suoraa biojätteeseen! Mietin vaan miten ihmeessä vähävaraiset selviää, jos lapsi ei oo rintaruokinnalla! Odotan päivää kun tavallinen maito ja samat ruuat kun meillä vanhemmilla kelpaa ravinnoksi.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen vauva?

Vajaan vuoden ikäinen

Ei tuo enää vauva ole 😅

On kyllä vielä vauva!

Vierailija
42/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että olet ehkä vähän hukassa syöttämisen kanssa. Voisitko saada neuvolasta apua.

No olen todellakin ihan hukassa ja kierroksilla, mutta ei siihen neuvolan neuvot auta sen enempää kun palstalaisten, eli et tarjoa vähemmän, joka on ihan hyvä neuvo näin alkuun:D maidon hinnasta tässä kuitenkin enimmäkseen kriiseilin, kyllä mulla nyt porkkanapussiin onneks vielä rahaa on noiden maitojenkin jälkeen.

Jos vauvasi on 6-12kk ikäinen, pitäisi kiinteitä saada kyllä jo menemään.

Kerroit että soseet menee pääasiassa bioon.

Joku ongelma syöttämisessä. Miksi kiinteiden syöminen ei onnistu?

Mitä vauva tekee kun laitat lusikalla ruokaa suuhun?

Istuuhan kuitenkin syöttötuolissa kun ruoka-aika?

Sinä istut vieressä ja syötät.

Lapsella voi olla jotain viihdykettä käsissä samaan aikaan. Tai anna vaikka tuijottaa teletappeja, josko ruoka menisi sitten vatsaan ihan ohimennen 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et imetä?

Miksi ostat kaupan valmissoseita joita vauva ei syö?

Miksi synnytit lapsen?

Miksi kyselet noin tyhmiä?

Kuka tässä on tyhmä. Eivät minun lapseni ole vieneet minua konkurssiin. Äidinmaito ei maksanut mitään, ja keittelin itse vauvansoseet.

Näin ohiksena sanoisin, että besserwisseröinti ei auta ap:a. Minusta ap tarvitsee myönteistä palautetta. Erikoismaidot ovat tosi kalliita.

Mutta tuo ruokien itsetekeminen kyllä kannattaa.

Vierailija
44/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö muka jostain vielä nainen joka kasvattaa kakaransa omilla tuloilla eikä niin kuin muut naiset tekevät että maksattaa kaiken miehellä tai yhteiskunnalla?

Naimisissa olevana säästin äitiyslomaa varten ja maksoin kaikesta puolet silloinkin. Minusta ei ihan oikein, mutta ehkä sinusta.

Ainoastaan naine ajattelee sen olevan väärin että joutuu maksamaan oman osuutensa kustannuksista mitkä suurelta osin johtuu pelkästään naisen vaatimuksista.

En ole tavannut vielä yhtään naista joka tulisi toimeen niin vähällä millä miehet tulevat toimeen. Se on aina yksin naisen päätös tehdäänkö niitä lapsia vai ei niin ei ole mitenkään miehen vastuulla maksaa yksin naisen tekemästä päätöksestä kun mies ei voi siihen päätöksen tekoon mitenkään osallistua kun nainenhan tekee mitä nainen halua

Kannattaako ottaa osaa keskusteluun, jos et tiedä lapsista mitään ja sinun pitää kehittää kyllä itseäsi jos perheen ja mukavan vaimon haluat. Neljän lapsen isänä tiedän, että kyllä siihen lapsen tekoon kaksi tarvitaan ja kyllä miehen pitää vastuunsa kantaa.

Minä nostan hattua kaikille äideille ja yksinhuoltajille ekstrapaljon voimia. Pitää uskoa että elämä kantaa ja aina jotenkin pärjää. Perhe ja lapset antaa niin paljon, että sitä ei voi rahassa mitata. 

Vierailija
45/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ei saa, kun menee vielä tavallisen korvikkeen luokkaan. Eli ihan markettikamaa kuitenkin.

Vierailija
46/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et imetä?

Miksi ostat kaupan valmissoseita joita vauva ei syö?

Miksi synnytit lapsen?

Miksi kyselet noin tyhmiä?

Kuka tässä on tyhmä. Eivät minun lapseni ole vieneet minua konkurssiin. Äidinmaito ei maksanut mitään, ja keittelin itse vauvansoseet.

Näin ohiksena sanoisin, että besserwisseröinti ei auta ap:a. Minusta ap tarvitsee myönteistä palautetta. Erikoismaidot ovat tosi kalliita.

Mutta tuo ruokien itsetekeminen kyllä kannattaa.

Ap tässä. Noi miksi et vaan imetä on jo niin kuluneita kysymyksiä, joita kysyy lähinnä ihmiset joilla ei oo ollut imetysvaikeuksia, syytä jättää yrittämättä tai ketään jota kohtaan tuntisi empatiaa imetyspettymyksestä. Kaikille ihmettelijöille voisin vinkata että täällä on varmaan keskusteluja rintaruokinnassa epäonnistumisesta ja imetyspettymyksestä, joihin kannattaa tutustua, jos aihe OIKEESTI kiinnostaa ja herättää kysymyksiä. Muuten totean vain että meillä vauva syö pullosta korviketta, ja siihen on syynsä.

Vierailija
47/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tuskailen tässä kuinka paljon teini-ikäinen maksaa.

Aivan tolkuttomasti!!! Minulla on 2 teiniä. Toisen urheiluharrastus maksaa 200€ kuussa ja lisäksi varusteet. Kouluun on matkaa 3,2 km suuntaansa eikä tietenkään voi kävellä, koska ei kukaan muukaan. 30 pv bussi maksaa 55€. Kaikki farkut oli rikki, todettiin ennen joulua. Hän sai valita joululahjaksi hupparin ja lahdet farkut (aikuisten kokoa), rahaa meni 150€! Aina kun on pitkä koulupäivä kolmeen asti, hän käy hakemassa koulun jälkeen jotain välipalaa kioskilta tai kaupasta, vaikka kyllä kotona on ruokaa. On kuulemma niin kova nälkä, ettei pysty odottamaan klo 15.45 asti (jolloin on tullut bussilla kotiin). Se on vähintään kymmenen euroa per viikko, mitä menee kaiken maailman välipaloihin (tyyliin smoothie tai välipalapatukka tai proteiinipirtelö, joskus jopa täytetty patonki). Uudet talvikengät maksoi satasen. Entiset oli käytössä viime keväänä ja syksyllä vähän aikaa kun todettiin pieniksi, jalka voi kasvaa jopa pari numeroa vuodessa teini-iässä.

Toinen teini taas. Sille pitää olla raha-automaattina. Esim. viime viikolla pyysi rahaa parturiin (lukiopäivän jälkeen suoraan). Ajattelin, että se menee samaan paikkaan, missä käynyt pari kertaa ja jossa leikkaus maksaa 28€. Ja vielä mitä: laitoin tililleen 30€ ja sain vihaisen viestin, että hei, tää maksaa kylläkin 45€, missä on loput rahat. Siis 45€ tukan leikkaukseen ihan yhtäkkiä eikä yhtään mieti, olisiko parempi mennä siihen halvempaan, missä maksaa 28€. Hän oli kavereiden kanssa viikonloppureissuja joulukuussa, hinta airbnb ja matkat ja rahaa kavereiden kesken ostettuihin ruokiin 100€. Annoin 130€ ja sanoin, että älä käytä kaikkea, jätä kotimatkalle, jos tullessa on nälkä tai jano. Hän oli käyttänyt 130€ ja lainannut kaverilta 20€. Voi olla, että juomia oli nautittu, kun ikää hänellä oli 17 v. ja kaverit jo 18 v,  No, nyt hänkin täytti 18, niin en puutu enää noihin juttuihin. Ja tyttöystävän joululahjaan ns. lainasi minulta 30€. Sanoin, että onko ihan pakko ostaa jotain. Kuulemma on pihiä, jos ei mitään anna. Nyt en ole koko tyttöä edes nähnyt uuden vuoden jälkeen, eli olikohan hyvinkin lyhyt suhde. Mutta helppohan se on ostella kolmenkympin lahjoja, kun äiti ns. lainaa rahaa. Minun nuoruudessa jollekin lyhytaikaiselle tyttö/poikaystävälle riitti ihan hyvin sekä joulu- että synttärilahjaksi suklaalevy, tai ei edes sitä. Ja lisäksi tämä nuorukainen on autokoulussa. Inssiajo tulossa. Jouduttiin lykkäämään tämän vuoden, koska rahatilanne heikko viime vuoden lopussa.

Ja jos joku ihmettelee, eikö lasteni isä osallistu kustannuksiin, niin kyllä hän sitä kautta osallistuu, että hän maksaa asumisen kulut ja puolet talouden ruokakuluista. Jos jotkut vauvan maidot maksaa satasen kuussa, niin minä vaan nauran! Meillä syö kaksi teini-ikäistä vähintään 400 eurolla kuussa, siis 4-henkinen perhe kuluttaa ruokaan vähintään 800€. Minä syön paljon vähemmän kuin 18-vuotias nuori mies. Joskus harvoin kyllä syödään ravintolassa ja silloin voi mennä satanen kerralla.

Vierailija
48/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että olet ehkä vähän hukassa syöttämisen kanssa. Voisitko saada neuvolasta apua.

No olen todellakin ihan hukassa ja kierroksilla, mutta ei siihen neuvolan neuvot auta sen enempää kun palstalaisten, eli et tarjoa vähemmän, joka on ihan hyvä neuvo näin alkuun:D maidon hinnasta tässä kuitenkin enimmäkseen kriiseilin, kyllä mulla nyt porkkanapussiin onneks vielä rahaa on noiden maitojenkin jälkeen.

Tässä tulee hyvä neuvo: vuoden ikäiselle lapselle voi antaa samaa ruokaa, jota aikuiset syövät. Tämän voisi todistaa äitisi, anoppisi ja mummosi, jos voisit heiltä kysyä. Ota vauvan annos erikseen ennen kuin lisäät suolaa ja vanhempia mausteita tai jotain sellaista, jonka ajattelet olevan vauvalle sopimatonta, kuten maitoa.

Nyt voisi olla hyvä keskustella ravitsemusterapeutin kanssa siitä, millä korvaat maitoa. Ei vuoden ikäinen enää tarvitse niin paljon maitoa kun syö muutakin ruokaa.

Ikävää , jos olet yksinhuoltaja eikä toinen vanhempi millään tavalla osallistu kustannuksiin. Millä perusteella lapsilisään voi saada jotain erityislisää? Olisiko tuollainen ruokarajoite sellainen, että voisi saada?

Vierailija
49/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos lapsi on oikeasti maitoallerginen, niihin erikoismaitoihin saa Kela-korvauksen. Miksi et hae?

Vierailija
50/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin kommentissa mainittiin maitoallergia, en tiedä oliko ap:n kirjoittama. Erikoissairaanhoidossa todetun maitoallergian vuoksi voi saada erityiskorvattavuuden erityisvalmisteille (joko hydrolysoitu tai aminohappopohjainen), yleensä korvattavuus loppuu 2 vuoden iässä (koodit 505 ja 506). Olethan tietoinen tästä?

Vierailija
51/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä onko varaa elättää, ennen ku alkaa tekemään niitä lapsia

Vierailija
52/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen aloittamaan imetyksen uudestaan. Se on ihan mahdollista, menee muutama viikko että pääset vauvan syömiin määriin, mutta onnistuu kyllä. Ja soseet kannattaa ehdottomasti tehdä itse omasta ruoasta. Porkkana, peruna, banaani ei maksa kaupassa juuri mitään kun huomioi sen määrä mitä vauva syö. Kunhan saatte mukaan viljat ja lihat, niin voi alkaa laittamaan oman ruoan vaan soseeksi ennen suolan lisäämistä.

Vierailija
53/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistathan muistuttaa siitä teinille joka päivä ja hoputtaa häntä aikuiseksi, jotta pääsisit hänestä eroon. Varmasti pääset. Etkä kuule hänestä enää koskaan. Sitähän sinä halusit.

Mee nyt esim. vttuun. Useimmat ihmiset rakastavat lapsiaan eivätkä puhu heille tuolla tavalla. He saattavat siitä huolimatta avautua rahahuolistaan anonyymilla nettipalstalla.

Vierailija
54/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen aloittamaan imetyksen uudestaan. Se on ihan mahdollista, menee muutama viikko että pääset vauvan syömiin määriin, mutta onnistuu kyllä. Ja soseet kannattaa ehdottomasti tehdä itse omasta ruoasta. Porkkana, peruna, banaani ei maksa kaupassa juuri mitään kun huomioi sen määrä mitä vauva syö. Kunhan saatte mukaan viljat ja lihat, niin voi alkaa laittamaan oman ruoan vaan soseeksi ennen suolan lisäämistä.

Miksi suosittelet imetyksen aloittamista uudestaan, vaikka ap on sanonut, että ei voi imettää? Mikä saa sinut luulemaan, että imetys toimisi yhtään paremmin uudestaan aloitettuna?

Vierailija
55/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi syödä normaalia korviketta?

Pitää olla pilkottu maitoproteiini, muuten maha sekasin, eikä syö tai kasva.

Eikös noista apteekin korvikkeista saa reseptillä  kelakorvauksen.

Vierailija
56/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi syödä normaalia korviketta?

Pitää olla pilkottu maitoproteiini, muuten maha sekasin, eikä syö tai kasva.

Eikös noista apteekin korvikkeista saa reseptillä  kelakorvauksen.

Kyllä saa. Ap ei mitään kommentoi, joten trollausta voi epäillä.

Vierailija
57/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan tolkuttomasti!!! Minulla on 2 teiniä. Toisen urheiluharrastus maksaa 200€ kuussa ja ...

Lapsesi kävelevät ylitsesi mennen tullen.

Kasvatuksessa mennyt jotain pieleen..

Vierailija
58/58 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoimaan minä täällä kokoajan:D

lapsella ei ole maitollergiaa, siksi ei saa kelakorvttaviin korvikkeisiin tukea tai kelakorvausta. Maito jota lapsi juo on lehmänmitopohjainen korvike, jossa vaan maitoproteiini on valmiiksi pilkottua, koska maha ei kestä pilkkomatonta. Tuo jossa proteiini on pilkottua on markettikamaa, ja siksi siihen ei saa tukea. Tuon kirjoitin jo tuonne ketjuun aiemmin.

tää palsta on siitä hauska erityispaikka, että vaikka tulisi kirjottamaan kevyen avautumisen rahan menosta korvikkeisiin ja ruuan hukkaan heittämiseen, ottaa jengi sen niin ryppyotsaisesti, että luullaan trolliksi jos ei vastaa jokaiseen kommentiin jossa kyseenalaistetaan olenko tutustunut asiaan. 

ja toki tiedän että teinit maksaa enemmän, monilla lapsilla saattaa olla erityistarpeita, kalliita harrastuksia yms., mutta tulinpahan nyt vaan avautumaan miten vituttaa laittaa satoja euroja kuussa vauvan ruokiin, kun vähemmällä pääsisi. Eikö täällä siis yksikään ihminen oo tuskaillut korvikkeen hintoja tai ajatellut että hitto imettämällä olis säästänyt:D. Ja tuo konkurssiin meno oli toki liiottelua. Harrastan itse ratsastusta ja tanssia, joten rahaa menee itsellä vielä turhempiinkin juttuihin kun oman lapsen ruokaan. Siksi ihmettelinkin aloituksessa, että miten vähävaraiset selviää, kun itsellä toi maitomeno jo näkyy.

mutta juuh, eiköhän avautuminen ollut tällä kertaa tässä:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä