Minkä asian olet viimeksi joutunut jättämään tekemättä/hankkimatta, koska ei ollut varaa?
Itsellä jäi uudet talvikengät ostamatta. Ajattelin, että köpötellään tä lopputalvi näillä samoilla vanhoilla. Ei nyt oikein ole varaa laitta rahaa uusiin talvikenkiin, kun hyvätkin kengät maksaa vähintään 60 euroa.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan elämässäni lentänyt, enkä matkustanut Ruotsia pidemmälle. En ole käynyt kampaajalla kuin kahdesti, hotellissa olen yöpynyt kerran ja ravintolassa syönyt työporukan kanssa pari kertaa.
Viimeksi en voinut osallistua tätini hautajaisiin, koska ei ollut varaa matkustaa tai ostaa kukkalaitetta, tein itse adressin, jonka postitin. Olen työeläkkeellä oleva korkeakoulutettu nainen. Mitään muita tukia kuin lapsilisät lapsilleni en ole saanut. Lapseni olivat mummolla hoidossakin. Opiskelinkin opintolainan turvin ja silloin ei ollut asumistukia vielä.
Mutta onneksi olen onnellinen. Kirjasto on ilmainen ja minulla on koti.
Ihmettelen kuinka olet joutunut tuollaiseen taloudelliseen tilaan akateemisesta koulutuksesta huolimatta. Huono ainevalinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan elämässäni lentänyt, enkä matkustanut Ruotsia pidemmälle. En ole käynyt kampaajalla kuin kahdesti, hotellissa olen yöpynyt kerran ja ravintolassa syönyt työporukan kanssa pari kertaa.
Viimeksi en voinut osallistua tätini hautajaisiin, koska ei ollut varaa matkustaa tai ostaa kukkalaitetta, tein itse adressin, jonka postitin. Olen työeläkkeellä oleva korkeakoulutettu nainen. Mitään muita tukia kuin lapsilisät lapsilleni en ole saanut. Lapseni olivat mummolla hoidossakin. Opiskelinkin opintolainan turvin ja silloin ei ollut asumistukia vielä.
Ihmettelen kuinka olet joutunut tuollaiseen taloudelliseen tilaan akateemisesta koulutuksesta huolimatta. Huono ainevalinta?
Huonosti palkattu opetustyö, jota en voinut sairauteni takia tehdä täysillä tunneilla. Homekoulu, jossa sairastuin. Hoidin lapsia kotona äitiysloman jälkeenkin jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään lykännyt tietokoneen hiiren ostamista. Eihän sellainen monta euroa maksa, mutta minun on hankittava kaikki kotiinkuljetettuna, ja muilla kuin ruokakaupoilla kuljetus maksaa 10-15 euroa. Kipukynnys ylittyy.
ainakin cittarista saa hiiriä kotiinkuljetettuna ruokatilauksen mukana, prismassakin oli joskus, mutta he ovat aika reilusti pienentäneet ruokakaupan puolella ns. taloustarvikkeita eli joutuu erikseen tilaamaan prisma.fi kautta.
Elämäni ei ole edennyt, kun ei ole ollut kuin pätkätöitä, eli minulla on jäänyt hankkimatta elämä.
- 90-luvulla syntynyt
Usb adapteri maksaa n. 10 € tai yli kivijalkakaupoissa. Tilasin Temusta 2€:lla ja siinä tulee 4 erilaista adapteria tuolla kämäsellä kahden euron hinnalla eikä yhtään toimituskuluja.
Eilen olisi Prismassa ollut 4 Fazerin suklaalevyä kympillä, mutta ei ollut varaa.
Kivat mutta minulle liian kalliit talot. Oma maksukyky loppui 240 tuhannen kohdalla joten ostin sitten tuosta hintaluokasta.
Päivittäisostoksissa on usein enemmänkin oma blokki etten halua maksaa jostain kysyttyä hintaa niin jätän ostamatta, vaikka olisikin varaa. Viimeksi jätin ostamatta mm. luksuspihvit (50 eur/kilo) upean nahkaisen takin (450 eur) uuden kännykän (900 eur) ja raftpack-vaellusloman (1200 eur). Vaikka tekikin mieli kaikkia noita, tulisi syyllinen olo ihan estottamasti ostaa kaikki mikä mieleen juolahtaa. Olen pohjimmiltaan aika pihi.
Vierailija kirjoitti:
Kulutuslakko kunnes tulee taloutta osaavampi hallitus tilalle. Nyt jätetään miljardien rahahanat suoraan yrityksille käsittelemättä kun ideologisesti on tärkeämpää säästää 140 miljoonaa vanhushoivasta sen sijaan, että puututtaisiin todellisiin tukipummeihin - suoraan valtion rahoitusta (lastensuojelu- ja vanhushoivayritykset muun muassa) saaviin yrityksiin.
Tee sitten sillai,jos olosi helpottuu,ite lähden autokaupoille tarkoituksena vaihtaa entinen uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutuslakko kunnes tulee taloutta osaavampi hallitus tilalle. Nyt jätetään miljardien rahahanat suoraan yrityksille käsittelemättä kun ideologisesti on tärkeämpää säästää 140 miljoonaa vanhushoivasta sen sijaan, että puututtaisiin todellisiin tukipummeihin - suoraan valtion rahoitusta (lastensuojelu- ja vanhushoivayritykset muun muassa) saaviin yrityksiin.
Ei nuo hoivalaitokset saa mitään suoraa valtion tukea. Hyvinvointialueet ostavat niiltä palveluja jopa halvemmalla kuin mitä itse tuottavat, mutta nyt on ostot jumissa eikä palvelua saa. Moni mummo on enemmän päivystyksen paareilla kuin kotonaan, mutta kun hoivapaikkaa ei hankita, niin mummo seilaa ambulanssilla kodin ja sairaalan väliä. Samaan aikaan halveksimassasi vanhushoivayrityksessä olisi paikkoja ja hoitoa tarjolla, mutta sitä ei osteta. Narkkareille kyllä riittää rahaa, pitää olla puhtaat neulat ja käyttöhuoneita
Vanhainkodin asukit saavat asumis-ja hoitotukea.
Vierailija kirjoitti:
Elämäni ei ole edennyt, kun ei ole ollut kuin pätkätöitä, eli minulla on jäänyt hankkimatta elämä.
- 90-luvulla syntynyt
Sama juttu paitsi että tuossa ysärin lamassa mulla oli vakityö. Se elämäni ainoa. Pätkän ja silpun varaan on mahdoton rakentaa elämäänsä ja lopulta se jatkuva epävarmuus tuhosi mielenterveydenkin.
t: 70-luvulla syntynyt
Minulla lista on kasvanut jo aika pitkäksi, mitä pitäisi uusia. Koska en saa vanhoja tavaroita kaatikselle autottomana, niin en voi myöskään uutta tilalle hankkia. En viitsi varastoani täyttää roinalla. Eikä tarvitse tyrkyttää jotain kuljetuspalveluita ym. Ei sellaisia ole pikkupaikkakunnilla.
En ole ostanut talvitakkia ja olla kyllä aika vilu välillä.
En ole käynyt hammaslääkräissä enkä lääkärissä, viimeksi kävin v.2019.
En ole tarjonnut mitään syötävää lasten kavereille vuosiin (en viitsi olla syömättä sen takia kun muutenkin kaikki menee lasten suuhun niin että itelle jää aika minimi)
Olen jättänyt työkkäritapaamiseen väliin ja ehdottanut asian hoitamista puhelimitse kun ei ollut rahaa bussikortissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsäpalstan hinta nousi tarjouskaupassa holtittomaksi. Saamatta jäi.
Tää on oikeesti akuutti ongelma. Rahastot ostavat palstoja ylihinnalla. Onneksi meillä naapuri teki kauppaa vain tuttujen kanssa, saatiin naapuripalstat ostettua ja naapurille jäi elinikäinen metsästysoikeus kauppahinnan lisäksi.
Olisiko laittaa rahastonhoitajan yhteystiedot joka ostaa mun metsäpalstan ylihinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään lykännyt tietokoneen hiiren ostamista. Eihän sellainen monta euroa maksa, mutta minun on hankittava kaikki kotiinkuljetettuna, ja muilla kuin ruokakaupoilla kuljetus maksaa 10-15 euroa. Kipukynnys ylittyy.
ainakin cittarista saa hiiriä kotiinkuljetettuna ruokatilauksen mukana, prismassakin oli joskus, mutta he ovat aika reilusti pienentäneet ruokakaupan puolella ns. taloustarvikkeita eli joutuu erikseen tilaamaan prisma.fi kautta.
Citymarketissa perusruokakin on niin kallista, että tosiköyhän ei kannata tilata.
Olen työelämässä, pienipalkkainen, kaksi lasta ja auto pakko olla töihin kulkemiseen. En ole pystynyt ostamaan itselleni uutta toppatakkia. Kampaajakäyntiä yritän lykkäillä. Huokaisin helpotuksesta, että lapselle mahtui vielä viime talviset monot, kun koulusta tuli ilmoitus, että hiihto alkaa.
Hiusten leikkauttamisen.
Särkylääkepakkauksen ostamisen.
Bussikortin lataamisen - siis kävelen, en matkusta pummina.
Keittiöön tarvitsisin lipaston, mutta sitä en nyt tule koskaan ostamaan...