Onko oikeus vaatia vaimolta, että lopettaa kaveruuden
Vaimo on mielestäni rikkonut rajojani erään miespuolisen työkaverinsa kanssa ja itselläni on loukattu olo. Heillä on vapaa-ajallaan yhteinen harrastus ja muuta yhteydenpitoa, viihtyvät hyvin yhdessä.
On ollut eräitä tilanteita, joissa heidän toimintansa on mennyt jossain määrin överiksi. Näissä tilanteissa on tuntunut, että mies kohtelee vaimoani kuin omaansa, mutta vaimo vain vähättelee niiden tilanteiden merkitystä. Myös vaimoni on useissa tilanteissa toiminut tämän miehen kanssa tavalla, josta mielestäni kuka tahansa aviomies loukkaantuisi.
Olen varma tiettyihin seikkoihin perustuen, että eivät ole pettäneet ja heillä ei ole varsinaista suhdetta ja olen lähes varma, että ei se ei sellaiseksi kehity, mutta harmittaa ja olen mustasukkainen, mielestäni ihan syystäkin. Ehkä jonkinasteista ihastusta heillä saattaa olla. Lähinnä pelkään, että mies on jollain tavalla kateellinen minulle tai katkera ja yrittää manipuloida vaimoani ja heikentää parisuhdettamme.
Minulle sanotaan, että ovat pelkkiä ystäviä. Tilanne jatkuu vain vaikka puhuttu on vaimon kanssa paljon tästä. On yhteisiä lapsia, joten vaikea tästä on lähteä kun kerran pettämistä ei ole tapahtunut. Vaimo ei ole ennen toiminut tällä tavalla. Onko minulla oikeus vaatia vaimolta, että vähentää tai lopettaa yhteydenpitonsa vapaa-ajallaan hänen?
Kommentit (78)
Ilmaise vielä kerran selkeästi ja jämäkästi, mitä käytöstä et hyväksy. Jos sitten vaimo edelleen rikkoo niitä rajoja, niin siitä sitten johtopäätökset ja ero vireille. Eihän tuossa muuta voi. Vaimo varmaan testaa oletko munaton vässykkä. Jos menetät hermosi tai suostut kaikkeen, menetät pelin.
Vierailija kirjoitti:
Olet sairaalloisen mustasukkainen, etkä luota vaimoosi. Jos et parane tuon tason mielenterveysongelmasta, on vaimon kannalta parempi että eroatte. Jos mieheni sanoo minulle, kenen kanssa saan harrastaa, hän olisi nopeasti ex.
Entäs jos miehelläsi on yhteinen harrastus jonkun kauniin työkaverin kanssa, se on varmasti kans sulle ok?
Ei tuossa minusta ole ongelmana se, että vaimon kaveri on miespuolinen, vaan se, että vaimo juoruilee hänelle miehensä yksityisasioita ja kaverin huono somekäytös. Ne ymmärrettävästi ärsyttävät ja pitää voida edellyttää niiden loppumista.
Minullakin on kaikkein läheisin työkaveri miespuolinen. Olen hänen kanssaan usein kaksistaan töissä ja reissaamme kaksistaan ulkomaille työmatkoille muutaman kerran vuodessa. Silloin meitä usein luullaan pariskunnaksi ulkopuolisten toimesta, esim. ravintoloissa, tai jos käymme vapaa-ajalla nähtävyyksiä kiertämässä. Mutta oikeasti kyse on vain hyvästä työkaveruudesta. Onneksi oma mieheni ei ole mustasukkainen tästä. Hänelläkin on naispuolisia työkavereita, joista osaa hän näkee vapaa-ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikeus vaatia lopettamaan yhteydenpito.
Minusta tämä ei ole paras lähtökohta keskustelulle, vaikka yhteydenpito luultavimmin katkeaakin, jos liitto jatkuu. Paras tapa aloittaa on ottaa pöydälle vaimon toiminta ja se, että se loukkaa ap:ta.
Vaimo käyttäytyy törkeästi, ulkopuolinen mies vain mahdollistaa. Itse näkisin, että vaimon täytyisi
-lakata levittelemästä ap:n yksityisasioita
-lakata valehtelemasta
-pyytää anteeksi näitä
-tsekata oma somekäyttäytyminen
-katsoa, ettei sama toistu
Lisäksi molempien tulisi todeta, että haluavat jatkaa liittoa. Tässä vaiheessa vaimon itse tulisi haluta muuttaa toimintaansa ulkopuolisen miehen kanssa. Jos ei, ei liitolla ole mielestäni edellytyksiä jatkua.
Viestiketjun otsikko liittyy siihen, että monesti vaimoni kanssa riitely tästä työkaverista kärjistyy juurikin kysymykseen siitä, että onko minulla oikeus puuttua siihen kenen kanssa hän vapaa-aikaansa kuluttaa. En tietenkään haluaisi siihen puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaise vielä kerran selkeästi ja jämäkästi, mitä käytöstä et hyväksy. Jos sitten vaimo edelleen rikkoo niitä rajoja, niin siitä sitten johtopäätökset ja ero vireille. Eihän tuossa muuta voi. Vaimo varmaan testaa oletko munaton vässykkä. Jos menetät hermosi tai suostut kaikkeen, menetät pelin.
Teinipojan ohje? Toinen ihminen ei ole mikään peli.
Voi vitsi! Sun vaimo on jo saanut joka rööriin täytettä oikein huolella ja sä et sitä muka tajua!!! 😄😃Voi vitsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikeus vaatia lopettamaan yhteydenpito.
Minusta tämä ei ole paras lähtökohta keskustelulle, vaikka yhteydenpito luultavimmin katkeaakin, jos liitto jatkuu. Paras tapa aloittaa on ottaa pöydälle vaimon toiminta ja se, että se loukkaa ap:ta.
Vaimo käyttäytyy törkeästi, ulkopuolinen mies vain mahdollistaa. Itse näkisin, että vaimon täytyisi
-lakata levittelemästä ap:n yksityisasioita
-lakata valehtelemasta
-pyytää anteeksi näitä
-tsekata oma somekäyttäytyminen
-katsoa, ettei sama toistu
Lisäksi molempien tulisi todeta, että haluavat jatkaa liittoa. Tässä vaiheessa vaimon itse tulisi haluta muuttaa toimintaansa ulkopuolisen miehen kanssa. Jos ei, ei liitolla ole mielestäni edellytyksiä jatkua.
Viestiketju
Ymmärrän. Valitettavasti alkaa kuulostaa siltä, että vaimosi on akuutin kusipäisyyden vallassa.
Kerro hänelle vielä kerran, että sinua loukkaa
-hänen valehtelunsa
-asioidesi levittely
-miehen somekäytös
ja kysy, haluaako hän jatkaa suhdetta kanssasi. Sano, että toivot anteeksipyyntöä ja muutosta mainitsemiisi asioihin.
Jos ei tule vastakaikua, ero saattaa olla käsillä.
t. Sama, N45
Pettäminen ei ole aina fyysistä, ja joskus pelkästään se, että toinen viettää aikaa liikaa jonkun muun kun puolison kanssa, aiheuttaa mustasukkaisuutta.
Meillä esim vaimoni kanssa ei ole juuri koskaan mahdollisuutta mennä niinsanotusti ulkoilemaan, eli viettämään iltaa. Ei kovin montaa kertaa vuodessa. Kyllä minä olen mustasukkainen siitä, että hän menee ystäviensä kanssa tai työmatkoilla työporukan kanssa ulos. En mistään seksuaalisesta epäilyksestä tai syystä, vaan puhtaasti siitä, että hän viettää tällaista kivaa muiden kanssa, mutta meillä ei ole kovin usein tällaista mahista.
Ei tämä aiheuta riitas, enkä tietenkään kiellä, mutta jos rehellisesti analysoin tunteitani, niin näin vaan on.
Otin tämän esiin siksi, että pahaa mieltä voi joskus aiheuttaa muukin kuin seksuaalinen pettäminen.
On kyllä törkeää puhua "kaverille" puolison yksityisasioista.
Ap:n tilanne on aika ikävä. Kannattaa ehkä alkaa miettiä nyt toimintamahdollisuuksia lasten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa typeriä vastauksia!! Kysymys pitäisi paremminkin olla niinpäin, että miksi vaimosi haluaa viettää aikaa miespuolisen ystävänsä kanssa tavalla, joka loukkaa sinua. Jos olet ilmaissut vaimollesi, että tilanne on sinusta epämukava, sinua arvostavana kumppanina vaimosi vähentäisi yhteydenpidon minimiin, jopa lopettaisi sen kokonaan. Itsestäänselvä juttu. Jos näin ei tapahdu ja sinun pitäisi jatkaa liitossa kuin kaikki olisi hyvin, niin ei ole mukavasti vaadittu vaimoltasi. Itse pistäisin kova kovaa vastaan, en ehkä rähinällä, mutta neutraalin toteavasti. Enkä todellakaan olisi mikään lutuinen aviomies.
En itse ikinä suostuisi siihen, että puolisoni koittaisi määrätä, ketä ystäviäni saan tavata ja keitä en. Sehän olisi jokseenkin harvinaista, että miehiltä tallaista vaadittaisiin, mutta naisilta ilmeisen usein.
T. Mies 40v
Kyllä niitä rajoituksia miehille sanellaan ihan yhtä paljon.
Ok, pakko vaan yrittää puhua vielä näistä. Ehkä myös pariterapia voisi olla yksi tapa selvittää asioita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hänellä ennenkin ollut miespuoleisia kavereita enkä ole ollut mustasukkainen. Tässä on kyse siitä, että heidän toimintansa on selkeästi rikkonut rajojani. Minulla on siis mielestäni aivan oikea syy mustasukkainen, aika moni muukin olisi.
Ap
Mikä se syy on?
Jos oikeasti haluat jatkaa liittoanne, keskustelu voisi olla parempi lähestymistapa kuin vaatiminen.
Jos ette pääse yhteisymmärrykseen, voitte miettiä eroa. Tai voithan sinäkin lähteä vaikka yhteiseen reissuun naispuolisen kaverisi kanssa.
Tuo reissu naispuolisen kaverin kanssa voisi auttaa jos AP:n puoliso ei ymmärrä itse miten hänen käyttäytymisensä vaikuttaa AP:n tunteisiin.Joskus ainoa toimiva opetus on joutua kokemaan asia itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeutta. Vaimosi tekee tavallaan ja sinä joko elät asian kanssa tai eroat.
Juuri näin! Heillä voi olla ihan platoninen suhde ja olisit iloinen, että vaimosi on löytänyt hyvän ystävän, jonka kanssa viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeutta. Vaimosi tekee tavallaan ja sinä joko elät asian kanssa tai eroat.
Juuri näin! Heillä voi olla ihan platoninen suhde ja olisit iloinen, että vaimosi on löytänyt hyvän ystävän, jonka kanssa viihtyy.
Sen sijaan minun miehelläni oli muutaman kuukauden seksisuhde toiseen naiseen ja pitävät edelleen yhteyttä. Nainen on rakastunut mieheeni. Mielestäni voin vaatia lopettamaan yhteydenpidon.
Puolisolla on hyvä kaveri, jonka kanssa puhuvat paljon.
Jossain vaiheessa kielsin ehdottomasti puhumasta mitään mun asioista, koska huomasin, että tämä puhelias kaveri levittää eteenpäin aivan kaiken, sekä kuulemansa että luulemansa. Esim. terveystiedot.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on selvää, että puolisoa loukkaavia asioita pitää välttää. Liian läheinen jonkun muun kanssa ei pidä olla, eikä viettää liiaksi hänen kanssaan aikaa. Puolison pitäisi olla se tärkein ja rakkain ja nimenomaan hänen tunteet pitää ottaa huomioon.
Ihminen on mestari petkuttamaan itseään. Moni suhde on saanut alkunsa siitä,että ollaan tässä vaan kavereita ja vähän flirttaillaankin. Siinä leikitään tulella.Moni sanoo nyt, että kyllä ihmisellä saa olla ystäviä ja jos se ei puolisolle käy, niin voi häipyä. Ystäviä saa olla, mutta ei sellaisia, jotka vaivaa omaa puolisoa. Ja tämä on ihan eri asia kuin sairaalloinen mustasukkaisuus. On normaalia tuntea huolta omasta suhteesta ja ilmaista se puolisolleen.
Tuo rajanveto on vaikeaa. Jotkut todella ovat liian mustasukkaisia. Mutta jos vaimon kaveri on ennen ollut ok ja nyt yht'äkkiä ei, niin jotainhan merkittävää siinä asiassa on. Joko heidän kaverisuhteessa tai parisuhteessa on jotai muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen ei ole aina fyysistä, ja joskus pelkästään se, että toinen viettää aikaa liikaa jonkun muun kun puolison kanssa, aiheuttaa mustasukkaisuutta.
Meillä esim vaimoni kanssa ei ole juuri koskaan mahdollisuutta mennä niinsanotusti ulkoilemaan, eli viettämään iltaa. Ei kovin montaa kertaa vuodessa. Kyllä minä olen mustasukkainen siitä, että hän menee ystäviensä kanssa tai työmatkoilla työporukan kanssa ulos. En mistään seksuaalisesta epäilyksestä tai syystä, vaan puhtaasti siitä, että hän viettää tällaista kivaa muiden kanssa, mutta meillä ei ole kovin usein tällaista mahista.
Ei tämä aiheuta riitas, enkä tietenkään kiellä, mutta jos rehellisesti analysoin tunteitani, niin näin vaan on.
Otin tämän esiin siksi, että pahaa mieltä voi joskus aiheuttaa muukin kuin seksuaalinen pettäminen.
No ei ole pettämistä mennä ravintolaan kaverin tai työporukan kanssa. Mustasukkainen siitäkin voi tietysti olla, niin kuin ystävistäänkin. Mutta et voi sanoa, että vaimosi pettää. Puolison pettämisellä tarkoitetaan yleisessä kielenkäytössä seksiä.
Ehkä on parempi, kun et mieti mitä kaikkea puoliso ei saa tehdä ilman sinua, vaan keskityt siihen, mitä haluaisit hänen tekevän enemmän sinun kanssasi. Kaikki eivät tietysti tarvitse mitään muuta sisältöä elämäänsä kuin parisuhteen, mutta aika monet tarvitsevat. Tiedän kyllä ihmisiä, joilla kaverit ja harrastukset menevät liikaa perheen edelle. Mutta tuo sinun pohdiskelusi taaa on sellaista, että ainakin minua alkaisi se ahdistaa ja tuntua, että olen vankilassa suhteessa.
Tässä on tullut paljon hyviä vastauksia ja näkökulmia. Periaatteessa ei toinen tietenkään voi määrätä kenen kanssa toinen tekee töitä tai harrastaa tai on ystävä, mutta se on oikeasti totta, että vastakkaisten sukupuolten ystävyyteen liittyy aina sellainen pieni lataus, jota ei sisälly samaa sukupuolta olevien kaveruuteen.
Joku ei suostu tätä myöntämään, jos itse ei ole kokenut ihastusta tai seksuaalista mielenkiintoa "ystäväänsä", mutta se toinen osapuoli on voinut kokea. Oli niin tai näin, niin jos kaverillinen toiminta kestää täysin päivänvalon, eikä oikeasti tapahdu mitään mikä oikeasti loukkaa puolisoa, niin sen pitäisi olla ok. On sitten sen toisen ongelma jos ihastuu, kunhan se toinen ei vastaa siihen ja suhde on puhtaasti kaveruutta, eikä loukkaa puolisoita.
Apn tilanteessa kuitenkin puolison toiminta menee apn mukaan jo yli normaalista ystävyydestä, ja loukkaa häntä. Sellainen ei kuulu normaaliin parisuhteeseen mitenkään. En tiedä mitä tässä on tapahtunut, mutta en esim itse hyväksyisi lainkaan sitä, että vaimoni menisi illanvieton jälkeen yöksi miespuolisen ystävän luoksi. Myös kovin läheiset fyysiset hellyydenosoitukset eivät minusta olisi ok.
Näistä olisi hyvä keskustella ja kertoa että käytös loukkaa. Jos toinen ei ole valmis huomioimaan puolison tunteita, niin se kertoo minusta aika paljon siitä että ei ole siis halukas enää panostamaan parisuhteeseen, vaan panostaa mieluummin tähän "ystävyyteen". Miettisin siinä vaiheessa oman hyvän ystävän hankkimista. Tai eroamista, koska tuo olisi aika raskasta pidemmän päälle, jos itsellä olisi vielä tunteita ja halua jatkaa. Ymmärrän että lasten takia ero tuntuu pahalta, siksi toivonkin että saatte keskusteltua ja saat viestittyä että tämä loukkaa sinua ja tuntuu pahalta, ja asia selviäisi.