Syöpähoidoista tietäviä?
Olen ollut tutkimuksissa, että onko syöpä tosi lievä vai vakavampi. Toistaiseksi ovat olleet yhteydessä vain puhelimitse, en ole tavannut ketään livevastaanotoilla. Oli jopa puhelimessa aiemmin puhetta lääkärin kanssa, että siirtyisin seurantaan perusterveydenhuoltoon. Nyt olen viimeisimpien kokeiden jälkeen saanut kirjeen, jossa on annettu live ajanvaraus, ensin lääkäri tunnin ja sitten hoitajan vastaanotto tunnin. Onko tässä todennäköisemmin kyse siitä, että todetaan, että kaikki on hyvin ja hoito sairaalan tasolla päätetään? Vai onko kyse siitä, että tulokset ovatkin olleet vakavia ja aloitetaan joku hoito? Ärsyttävää odotella tietämättömänä, haluaisin mieluummin huonotkin uutiset heti, vaikka tekstarilla, kunhan ei olisi epätietoisuutta.
Kommentit (42)
Pääsetkö ap pikalähetteellä sinne vastaanotolle? Vai pitääkö vielä viikkoja odotella?
Mutta älä nyt hermoile siellä kotonasi turhia. Kuten tästäkin ketjusta huomaat, syövät on yleisiä ja asiat hoituu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Pääsetkö ap pikalähetteellä sinne vastaanotolle? Vai pitääkö vielä viikkoja odotella?
Mutta älä nyt hermoile siellä kotonasi turhia. Kuten tästäkin ketjusta huomaat, syövät on yleisiä ja asiat hoituu kyllä.
Yli kuukausi pitää odotella sitä vastaanottoaikaa. Se tuntuu pitkältä ajalta henkisesti.
Ap
Näetkö mitään sairaalan tekstejä omakannan tms kautta? Siellä voisi olla lisätietoja? Ei se käyntiajan varaaminen välttämättä tarkoita, että hoidot pitää aloittaa. Se voi yhtä hyvin tarkoittaa, että syöpää aletaan seurata ilman hoitoa sairaalassa, eikä siellä terveyskeskuksessa, jota ilmeisesti joku lääkäri sinulle myös mietti. Ei kaikki syövät ole hoitoa vaativia, vaan monia saatetaan seurata alkuun ja hoitaa vasta sitten, jos se on tarpeen.
Varaude sekä hyvään että huonoon, et tämän perusteella juuri muutakaan voi. Lääkärit etenkin ovat hyvin vaitonaisia lähes AINA, jopa siitä, miten esim. neljännen asteen syöpä etenee tai mitkä ovat tulevaisuuden näkymät, tämä ei ehkä potilaan kannalta ole paras mahdollinen tapa vaikkakin tieto lisää tuskaa, tuskan kanssa voi paremmin elää kuin epätietoisuuden kanssa. Kokemusta on !
Vierailija kirjoitti:
Syöpää on tasan yhdenlaista pahanlaatuista, ei ole mitään lievää syöpää olemassa. Toki on olemassa hyvälaatuisia kasvaimia.
Keuhkosyöpää on kahdenlaista, suurisoluista johon hoidot tepsii, pienisoluista johon parantavaa hoitoa ei ole !
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli että miten voi mennä 2 kk leikkaukseen jos on syöpä, niin kyllä itsellä vaan meni 3 kk koepalasta siihen että se leikattiin pois, lääkärin piti päästä kesälomalle välillä ja sitten odoteltiin keskussairaalasta aikoja vielä 2 kk. Ehkä joku yleinen rintasyöpä hoidetaan nopeasti.
Mieheni joutui odottamaan pari vuotta sitten leikkausta 5kk nopeasti leviävään ärhäkään syöpäkasvaimeen Leikkauksesta tuli komplikaatioita, elämä oli hankalaa pitkään, onneksi nyt voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Syöpähoitoon pääsee nopeasti, missä 2 kk jos on syöpä eikä vaan "patti". Kaksi läheistä oli alle 2 viikkoa leikkauspöydällä syövän toteamisesta. Ja tutkimukset nopeasti myös kiireellisinä alle 2 vkoa.
Sama mulla. Alle 2 viikossa oli patti poistettu ja sitten alkoi viikon sisällä pelkkä tablettihoito.
Tsemppiä Ap! Mä muistan tuon odottelun tosi hyvin, se oli kamalaa. Joka päivä pää rullasi samoja ankeita ajatuksia ja mitään ei voi tehdä asialle itse.
Jos jaksat niin ulkoile ja koita syödä melko terveellisesti, mä lihoin tuossa kohdassa monta kiloa ja pahensi oloa.
Jos sieltä tulee sytostaattihoitoja, niin voiko niiden aikana käydä töissä, vai onko liian huonokuntoinen, tai jos käy, niin huomaavatko muut sen hoidon vaikutukset aina? En ole kertonut syövästä töissä, enkä haluaisi kertoa, on pätkätyö. Se on aina välillä katkolla, eikä jatko ole ollenkaan selvä asia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sieltä tulee sytostaattihoitoja, niin voiko niiden aikana käydä töissä, vai onko liian huonokuntoinen, tai jos käy, niin huomaavatko muut sen hoidon vaikutukset aina? En ole kertonut syövästä töissä, enkä haluaisi kertoa, on pätkätyö. Se on aina välillä katkolla, eikä jatko ole ollenkaan selvä asia.
Ap
Voi ei. Mulla oli samanlainen epävarma tilanne. En uskaltanut ottaa sairauslomaa kun kävin sädehoidossa. Lopulta olin niin huonossa kunnossa että oli pakko.
On myös nopeasti etenevää pahanlaatuista syöpää. Ehdit jo kuolla pois ennen kuin pääset hoitoihin.
Hoitokin voidaan evätä jos katsotaan ettei siitä mitään hyötyä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi ihmeessä kukaan ajattelee, että olisi parempi kertoa huonoja uutisia kasvotusten. Olen todella itkuherkkä ja mieluummin kuulisin puhelimella ja itkisin kotona kuin muiden nähden vastaanotoilla. Livenä pitäisi antaa vain hyviä uutisia, ei huonoja.
Ap
Näinpä. Mulla on hoidot meneillään, ja olen jo turtunut siihen ettei omilla toiveilla ole juuri mitään merkitystä ja potilaan hoitotahtoa vähätellään. Jos hoidot alkavat, vaadi, että sinulle kerrotaan kaikki mahdollinen etukäteen. Jälkikäteen ajateltuna olisin kieltäytynyt yhdestä lääkkeestä jos minulle olisi kerrottu rehellisesti sen haitoista ja haitan todennäköisyydestä. Kaikki eivät halua olla hengissä hinnalla millä hyvänsä.
Mitä vttua sinä sitten toivot? Hoidoista voi aina kieltäytyä. Ei niitä sinulle väkisin anneta. Potilaalla on myös oma vastuu itsestään. Kuvittelitko ettei syöpähoidoilla ole haittavaikutuksia? Eivät lääkäritkään tiedä kaikkia seurauksia.
Sain syöpädiagnoosin patologilta puhelimitse, mutta olin ehtinyt ottaa asioista selvää ja varautua siihen.
Ensikäynnillä lääkäri ei kysynyt haluanko hoitoa. Hän sanoi että on pakko aloittaa se. Tuskin kovin moni haluaa vapaaehtoisesti kuolla levinneeseen syöpään.
Myöhemmin kysyin olisinko voinut kieltäytyä, sillä sivuoireet osoittautuivat rajuiksi, ja minulle sanottiin että olisin. Silloin hoitolinjaus olisi ollut mutkikkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Älä stressaa, elät pidempään.
Kiitos hyvästä neuvosta. Asenne ratkaisee, eikö niin. Kun on oikein reipas ja positiivinen, ei edes sairastu syöpään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi ihmeessä kukaan ajattelee, että olisi parempi kertoa huonoja uutisia kasvotusten. Olen todella itkuherkkä ja mieluummin kuulisin puhelimella ja itkisin kotona kuin muiden nähden vastaanotoilla. Livenä pitäisi antaa vain hyviä uutisia, ei huonoja.
Ap
Jos noin, niin auttaisiko, jos nyt olettaisit, että uutiset tulevat olemaan huonoja ja itket sitten nyt kotona, laitat testamentinkin valmiiksi (usko pois, se helpottaa, kun testamentti on tehty: ei tarvitse miettiä asiaa enää koskaan sen jälkeen), ja tuo ei muuten sitten tarkoita, että tulet tkuolemaan tuohon tautiin: eivät aloittaisi hoitoja, jos ennusteesi olisi perin huono, vaan testamentti vaan kannattaisi kaikilla olla valmiina: ei sitä koskaan tiedä milloin noutaja tulee ja miten yllättäen.
Sitten, jos nyt kotona teet surutyön, niin olet sitten henkisesti valmis lääkäriltä kuulemaan huonot uutiset ja jos uutiset onkin hyviä, niin saat iloita.
Minulla kasvain, juuri olin lääkärissä ja sain kuulla, että se leikataan. Siinä ei ole syöpää, patologin lausunto oli tullut, mutta on sen laatuinen, että se voi muuttua syöväksi, joskin riski on hyvin pieni. Kasvain kuitenkin poistetaan leikkaamalla, koska se aiheuttaa oireita ja on helpompi poistaa nyt pienempänä. Lääkäriinkin minut kutsuttiin yllättäen puhelinsoitolla, joten sinne mennessä toki epäilin pahinta. Mutta olikin sitten ihan vain leikkausuunnittelukäynti, leikkaus suoritetaan 2 viikon päästä. Oli kiva yllätys, en siis osannut pelätä syöpää, en yksinkertaisesti ole edes jaksanut tämän neljän viikon aikana odotella patologin lausuntoa tai antaa ajatustakaan kasvaimelleni, on ollut muita kiireitä, mutta tuo kiva yllätys oli tieto leikkaukseen pääsystä ja että leikkausaika tuli noin nopeasti. Kiitos flunssa-aalto! Oli nimittäin peruutusaika.
Kerron tuon oman kokemukseni siksi, että voihan sinullakin olla hyviä uutisia, että on todettu ettei syöpäsi ole kovin vakavaa laatua, mutta se voidaan poistaa kuitenkin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sytostaattien valinta riippuu siitä, mikä syöpä. Kaikki syöpähoidot eivät myöskään ole sytostaatteja. Sytostaattien rankkuus vaihtelee todella paljon. Joissakin syövissä ja hoidoissa lähtee hiukset päästä, oksentelee ja joutuu olemaan vuodeosastolla. Toisissa taas hiukset ei lähde ja ihmiset käyvät vaan ihan hyväkuntoisina kesken työpäivän pistoksella ja sitten takaisin työhön. Tai ottavat tabletteja. Jos kertoisit mikä syöpä sinulla on todettu, niin pystyisi arvioimaan tarkemmin että mitä mahdollisesti saattaa olla tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näinpä. Mulla on hoidot meneillään, ja olen jo turtunut siihen ettei omilla toiveilla ole juuri mitään merkitystä ja potilaan hoitotahtoa vähätellään. Jos hoidot alkavat, vaadi, että sinulle kerrotaan kaikki mahdollinen etukäteen. Jälkikäteen ajateltuna olisin kieltäytynyt yhdestä lääkkeestä jos minulle olisi kerrottu rehellisesti sen haitoista ja haitan todennäköisyydestä. Kaikki eivät halua olla hengissä hinnalla millä hyvänsä.
Mitä vttua sinä sitten toivot? Hoidoista voi aina kieltäytyä. Ei niitä sinulle väkisin annet
Niin. Olisin kieltäytynyt jos olisin saanut realistiset tiedot lääkkeestä. Mitään ei kerrottu kyseisen lääkkeen haitoista vaan luin vakavan vahingon sattuessa jälkikäteen, että kyseinen haitta on yleinen ja lääkkeen teho on muutenkin kyseenalainen. Sytostaattihoidot olivat aivan lastenleikkiä verrattuna immunologisen lääkkeen haittoihin. Kaduttaa, että luotin lääkäriin sokeasti.
Puhelimitse ilmoitettiin, kun ensin oli 3 kk ajan tutkittu, jotta olisiko syöpää vai ei. Kyllä oli ja siitä ilmoitettiin vain todellakin puhelimitse. Tällaisen tiedon olisin halunnut kerrottavan kasvotusten.
Ja kyllä, jos sinulla epäillään olevan syöpä ja se löytyy, niin kyllä ne syöpähoidot alkavat. Ovatko ne sitten solunsalpaajahoitoja vai muuta, siitä kanssasi keskustellaan kasvotusten. Kirurgin puheille tulee kutsu ja siinä keskustelussa kerrotaan tulokset, mitä on löydetty ja miten niitä hoidetaan.
Itselläni todettiin syöpä neljä vuotta sitten ja sitä hoidetaan edelleenkin. Mitä ap tarkoittaa perusterveydenhuollon seurannalla? Syöpääni seurataan paikallisen keskussairaalan syöpäkeskuksessa, sekö on perusterveydenhuoltoa? En ole varma tästä termistöstä. Jollain tavalla ap, sinunkin tilannettasi joku hoitaa, ei sinua jätetä yksin miettimään, miten sinua hoidetaan vai hoidetaanko ollenkaan. Kyllä sinusta pidetään huolta. Onnea kaikkeen tulevaan, toivottavasti kaikki sujuu hyvin.