Pitääkö etäiset lapsenlapset kutsua isovanhemman hautajaisiin?
Äidin äiti kuoli syksyllä ja minulla on sisko, joka on katkaissut välit äitiini ja melkein minuunkin. Vaihdamme kuulumiset ehkä kerran vuodessa. Sisko ei ole halunnut tavata vaikka olen tarjoutunut matkustamaan hänen luokseen, tai pyytänyt tapaamista kun olen muissa asioissa hänen paikkakunnallaan. Syy välien katkaisuun äidin kanssa on kuulemma narsismi, mutta äiti on kertonut ihan eri tarinaa että siskollani on mt-ongelmia ja aviomies on manipuloinut vihaamaan äitiä. Olen itse asunut sijaiskodissa lapsena koska äidillä oli ongelmia, sisko oli kotona. Mutta ne ajat mitkä muistan, ei olleet niin traumaattisia että välit pitäisi katkaista.
Tulimme äidin kanssa siihen tulokseen ettei siskoa kutsuta mummon hautajaisiin, koska ei ollut tekemisissä mummonkaan kanssa varmaan 20 vuoteen. Äiti ja minä hoidimme mummon loppuun saakka.
Sisko luki mummon kuolinilmoituksen lehdestä ja on nyt minulle vihainen. Äidille ei kuulemma ole laittanut mitään viestiä.
Pitääkö oikeasti kutsua hautajaisiin jos ei ole suvun kanssa missään tekemisissä 10-20 vuoteen, eikä myöskään vainajan? Tekee mieli katkaista välit siskoon lopullisesti hänen riehumisen takia, mutta olen huolissani hänen lapsistaan. Miten voivat noin räjähtelevän äidin kanssa joka ei halua että lapset tutustuvat sukulaisiin. Minä enkä äiti olla koskaan nähtykään hänen lapsiaan. Näin etäiseksi hän on itsensä tehnyt ja sitten suuttuu kun muut kohtelevat sen mukaan.
Kommentit (105)
Aika kauheaa, että ei mummon kuolemasta ilmoitettu eikä myöskään kutsuttu hautajaisiin.
Oli välit mitkä vaan, noin, vaikkakin vaan biologisesti läheisen, kuolemasta tulee ilmoittaa ja kutsua.
Nyt päätettiin toisen puolesta. Käytettiin valtaa ihan kunnolla.
Luultiin. Oletettiin. Annettiin muiden, asiaan kuulumattomien asioiden, vaikuttaa.
Kyllä virhe on tässä kohtaa teidän. Riippumatta ollenkaan mitä historiassa on tapahtunut.
Kaikki lähiomaiset kutsutaan tietenkin. Se, että joku sanoo syyksi jotain, miksi ei ole pidetty yhteyttä, ei ole välttämättä totta.
Aivan järkyttävää, miten toisia ihmisiä toiset kohtelevat. Ovatko taas niitä ns. parempia ihmisiä??
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä sukuriidat saa odottaa kun joku kuolee.
Joo, kannattaa jättää riidat perinnönjakoon.
Paitsi ettei kutsuttu ja nyt on aika jälkipyykin. Kovasti itkettää kun joutuukin kohtaamaan törkeilynsä seuraukset. Ap ja äiti ovat molemmat yhtä syyllisiä.