Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö etäiset lapsenlapset kutsua isovanhemman hautajaisiin?

Vierailija
13.01.2025 |

Äidin äiti kuoli syksyllä ja minulla on sisko, joka on katkaissut välit äitiini ja melkein minuunkin. Vaihdamme kuulumiset ehkä kerran vuodessa. Sisko ei ole halunnut tavata vaikka olen tarjoutunut matkustamaan hänen luokseen, tai pyytänyt tapaamista kun olen muissa asioissa hänen paikkakunnallaan. Syy välien katkaisuun äidin kanssa on kuulemma narsismi, mutta äiti on kertonut ihan eri tarinaa että siskollani on mt-ongelmia ja aviomies on manipuloinut vihaamaan äitiä. Olen itse asunut sijaiskodissa lapsena koska äidillä oli ongelmia, sisko oli kotona. Mutta ne ajat mitkä muistan, ei olleet niin traumaattisia että välit pitäisi katkaista.

Tulimme äidin kanssa siihen tulokseen ettei siskoa kutsuta mummon hautajaisiin, koska ei ollut tekemisissä mummonkaan kanssa varmaan 20 vuoteen. Äiti ja minä hoidimme mummon loppuun saakka.

Sisko luki mummon kuolinilmoituksen lehdestä ja on nyt minulle vihainen. Äidille ei kuulemma ole laittanut mitään viestiä.

Pitääkö oikeasti kutsua hautajaisiin jos ei ole suvun kanssa missään tekemisissä 10-20 vuoteen, eikä myöskään vainajan? Tekee mieli katkaista välit siskoon lopullisesti hänen riehumisen takia, mutta olen huolissani hänen lapsistaan. Miten voivat noin räjähtelevän äidin kanssa joka ei halua että lapset tutustuvat sukulaisiin. Minä enkä äiti olla koskaan nähtykään hänen lapsiaan. Näin etäiseksi hän on itsensä tehnyt ja sitten suuttuu kun muut kohtelevat sen mukaan.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, kun en tiedä, mutta kyllä siellä teidän perheessä jotain on ollut vialla, jos systerisi on ollut sijaiskodissa. Lapset voivat kokea eri tavalla lapsuutensa, riippuen siitä, missä ikäkaudessa ovat ja onko tukihenkilöitä. En lähtisi mitätöimään hänen kokemuksiaan, vanhemmat voivat kohdella lapsiaan hyvin eri tavalla, jopa julmasti.

Vierailija
82/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin korostaa, että LUULIN OIKEASTI ettei siskoa kiinnosta eikä se ole hänelle tärkeä asia, kun yhteyttä ei ollut niin pitkään aikaan. Eikö tämä ole sitten äidin syy eikä minun? Hänhän se lopullisen päätöksen teki lähimpänä perijänä.

Ei kannata luulla ja arvailla, vaan kysyä. Mun isäni setä kuoli viime vuonna ja hän oli meille aikoinaan kuin oma ukki, koska isän isä oli kuollut nuorena. Ei oltu juurikaan tekemisissä viime vuosina jne. mutta olisin halunnut hautajaisiin. Saattamaan viimeiselle matkalle ja kunnioittamaan muistoa. Mutta enpä päässyt, sillä äitini ilmoitti vainajan lapsille, etten minä ole tulossa kun asunkin niin kaukana (300km), joten en saanut edes kutsua. Kuulin koko asiasta vasta hautajaisten jälkeen serkulta. Että kiitos vaan äiti, kun teet päätöksiä toisten puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin ei kutsuta. Siunaustilaisuuteen saa tulla kuka vain. 

Vierailija
84/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne kutsua mutta itseppä päättävät tulevatko.

Voi, mutta onko pakko?

On outoa, jos joku määrittelee saako lapsenlapsia kutsua hautajaisiin. 

Ap yrittää kuitenkin uhriuttaa lapsenlapsenlapset, jotka eivät ole koskaan nähneet mummoaan eivätkä varsinkaan sitä isomummoa jonka hautajaisista nyt oli kyse.

Avaus on trolli. 

Näistä Porvoon tapahtumista se jaksaa kirjoittaa päivittäin. Eilen oli ainakin yksi ja toissapäivänä yksi.

Kaikissa sama kirjoitustyyli tunnistettavissa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/5901201/kuuluuko-kylailijan-maksaa-ruok…

Onko sillä väliä, onko trolli vai ei? Ja jos sinua häiritsee, hyppää otsikon yli tai ainakin jätä siihen kommentoimatta. Niin kuin huomaat, aihe on antanut vilkasta keskustelua, toisin kuin trolli väitteesi. 

Tämä on keskustelupalsta, jossa keskustellaan eri aiheesta. Ja ap. keskustelu aihe on tuttu jokaisessa suvussa, jotka katkaisevat suhteet lähiomaisiin ja mietitään, pitääkö hänet kutsua hautajaisiin vai ei. 

Vierailija
85/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikeaa siskoa ei huostaanotettu. Onpa erikoista."

"No siitä en tiedä mitään valitettavasti, mutta äidin mukaan hän oli tosi hankala. Ja hänelle on helpotus ettei siskoa ole tarvinnut enää miettiä vaan voi ajatella ettei ole olemassakaan enää."

Trololololoo

Vierailija
86/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että myöskään ap itse ei ole ollut missään tekemisissä siskonsa kanssa ja syyttää siis siskoaan että on etääntynyt. Pitääkö sukulaisten kanssa olla yhteyksissä tarkoittaakseen että olisi hyvät välit? Jos ei ole yhteyksissä vaikka nyt 10-20 vuoteen niin onko se sen merkki että olisi huonot välit? Minä en ole ollut osan sisarusteni kanssa missään tekemisissä vuosikausiin, ei nähty eikä soiteltu, mutta ei meillä kyllä mitään välien kanssa ole ongelmia. Ei vain ole asiaa...

En ole tosiaan ollut tekemisissä. Elämän tilanteemme ovat niin erilaiset, olen vela ja siskolla tosiaan monta lasta niin ei meillä ole oikein mitään yhteistä. Joskus soittelin mutta hän oli aina kiireinen ja aina jossain ruokakaupassa lasten kanssa. Olen surrut asiaa, koska muuttaessani omilleni laitoksesta, sisko tuki minua silloin niin ihanasti. Tuntui mukavalta olla rakastettu kun

Siskosi huolehti ja auttoi sua vaikeassa tilanteessa, mutta kun hänellä oli raskasta pienten lasten kanssa sulle ei tullut mieleenkään auttaa? Ootit silloinkin, että sua olis kuunneltu? Jestas olet hävytön.

Vierailija
87/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt kummalla niitä ongelmia on, äidilläsi vai siskollasi, kun sinä olet ollut lastenkodissa. Todella outoa, että sinä ja äitisi päätätte ettekä edes kertoneet kuolemasta, kai tajuat että äitisi on manipuloinut sinua, siskosi on nähnyt läheltä mitä se elämä on ja kun sinä olit laitoksessa. Olen siskosi puolella 

Vierailija
88/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että myöskään ap itse ei ole ollut missään tekemisissä siskonsa kanssa ja syyttää siis siskoaan että on etääntynyt. Pitääkö sukulaisten kanssa olla yhteyksissä tarkoittaakseen että olisi hyvät välit? Jos ei ole yhteyksissä vaikka nyt 10-20 vuoteen niin onko se sen merkki että olisi huonot välit? Minä en ole ollut osan sisarusteni kanssa missään tekemisissä vuosikausiin, ei nähty eikä soiteltu, mutta ei meillä kyllä mitään välien kanssa ole ongelmia. Ei vain ole asiaa...

En ole tosiaan ollut tekemisissä. Elämän tilanteemme ovat niin erilaiset, olen vela ja siskolla tosiaan monta lasta niin ei meillä ole oikein mitään yhteistä. Joskus soittelin mutta hän oli aina kiireinen ja aina jossain ruokakaupassa lasten kanssa. Olen surrut asiaa, koska muuttaessani omilleni laitoksesta, sisko tuki minua silloin niin ihanasti. Tuntui mukavalta olla rakastettu kun

Et sinä missään laitoksessa ole tuolloin ollut.

Mutta nyt kyllä johonkin laitokseen selkeästi kuuluisit.

Vierailija
89/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut laitoksessa, josta muutin äidin luo kun täytin 18v.

Lähetin siskon esikoisvauvalle aikanaan lahjan kun hän syntyi. Mutta ei siitä välejä tullut. Palstan mukaan vanhemmat itse hoitavat lapsensa jos niitä hankkii, miten se minun velvollisuuteni olisi ollut siskoa auttaa? Ei hän edes pyytänyt ikinä ja vaikutti ihan iloiselta ja tavalliselta lasten syntymiin asti. Ja kyllä, on erikoista ettei ole aikaa edes jutella puhelimessa 5 min, ei kukaan äiti ole koko ajan kaupassa, tarhan eteissä ym. ettei kuunnella edes mitä toisella on asiana. Minä tarjouduin sinne menemään kyläänkin niin joka kerta oli tekosyy ettei sovi.

Vierailija
90/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä juurisyy taitaa olla äidissäsi. Olet itse kasvanut hänen vaikutuspiirissä, joten oma totuutesi vaikuttaa olevan samansuuntainen äitisi kanssa.

Pysähdypä miettimään hetki. Siskosi oli LAPSI, kun hänet on huostaanotettu. Mikähän siihen oli syynä? Lapsen kasvuympäristö vai lapsen huomionhakuisuus?

Ei siskoa ole huostaanotettu vaan minut oli. Sisko sai jäädä äidin kanssa kotiin. Minä oli pa skassa laitoksessa ja jouduin olemaan siellä 18v ikäiseksi saakka. Siskon ongelmat oli niin vaikeita että äiti sanoi ettei ehtinyt aina minua katsomaankaan kun sisko vei häneltä kaikki energiat huomion hakuisuudellaan. Äiti joutui jopa sairauslomalle ja lopulta työttömäksi kun siskolla oli koko ajan jotain palaveria ja jopa sossut syyllisti äitiä.

Vaikeaa siskoa ei huostaanotettu. Onpa erikoista.

Semmoista se on Porvoon seudulla.

Vierailija
91/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetin siskon esikoisvauvalle aikanaan lahjan kun hän syntyi. Mutta ei siitä välejä tullut. Palstan mukaan vanhemmat itse hoitavat lapsensa jos niitä hankkii, miten se minun velvollisuuteni olisi ollut siskoa auttaa? Ei hän edes pyytänyt ikinä ja vaikutti ihan iloiselta ja tavalliselta lasten syntymiin asti. Ja kyllä, on erikoista ettei ole aikaa edes jutella puhelimessa 5 min, ei kukaan äiti ole koko ajan kaupassa, tarhan eteissä ym. ettei kuunnella edes mitä toisella on asiana. Minä tarjouduin sinne menemään kyläänkin niin joka kerta oli tekosyy ettei sovi.

Mitä hemmetin väliä sillä on mitä palstan ihmiset on mieltä. Siskosi auttoi sinua kun tarvitsit ja kaipasit, sinä et ole halunnut siskoa auttaa. Voi toki olla että kokee yhteydenpidon kanssasi hankalaksi myös siksi, että asut äidin kanssa. Tai siksi, että hänen olisi aina pitänyt olla se kuuntelija eikä enää jaksanut. 

Selvää on, että äiti on tässä se suurin syntipukki ja mustamaalaaja, siskon kanssa teillä voisi vielä olla mahdollista pelastaa välinne jos ymmärrät sen. 

Vierailija
92/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olit laitoksessa, josta muutit omillesi, näin sinä ensin kirjoitit.

Nyt sitten kirjoitat, että laitoksesta muutitkin äitisi luo.

Et näytä muistavan enää itsekään, että mitä kaikkea oletkaan valehdellut täällä.

Vierailija
93/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan siis siskolle takaisin että riehukoon äidille, en minä tässä ole syyllinen eikä minulla ole velvollisuutta ottaa tuollaista tunnekuormaa vastaan keneltäkään, etenkään omalta sisarukseltani!

Hyvä luoja miten rasittava uhriutuja olet. Ei ihmekään, ettei siskosi halua olla tekemisissä kanssasi, en minäköän haluaisi. 

Vierailija
94/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit laitoksessa, josta muutit omillesi, näin sinä ensin kirjoitit.

Nyt sitten kirjoitat, että laitoksesta muutitkin äitisi luo.

Et näytä muistavan enää itsekään, että mitä kaikkea oletkaan valehdellut täällä

Kyllä omilleni, äidin luokse siinä alussa että opin hoitamaan talousasioita ja tekemään ruokaa. Olisinko asunut 1,5 vuotta ja sitten sain oman asunnon ja itsenäistyin kokonaan kuten muutkin ikäisenä. En minä nyt enää äidin luona asu!

Vierailija
95/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotis syntymäpäivä on kuulkaa aika paha paikka, kun sinut kirjataan laitoksesta ulos omillesi. Et osaa maksaa laskuja, laittaa ruokaa, hankkia verokorttia, minulla ei ollut tietoa edes pankkitilistäni. Niinpä menin äidille ja hän otti minut vastaan. Raha- ja muita asioita äidin kanssa sitten pähkäiltiin ja äiti oli apuna kun soitimme sossuun ja kysyimme näistä. Miksi tartutte joka sanaan ja huudatte trollia, tässä ei sellaista ole. Kuka juuri 18 täyttänyt on täysin omillaan vaikka sellaista sanaa käyttääkin? Ei kukaan. Olen kiitollinen siskolleni että sain silloin häneltä apua, hän tuki minua murrosiän kriiseissä kun oli ihmissuhdeongelmaa ja muuta. Sellaisia asioita, joita äidille ei kerrota. Mutta kaikki on varmaan mennyttä.

Vierailija
96/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sä kyllä melkoinen mulkku. Miten teidän välinne ja hänen välinsä äitiinne liittyvät isovanhempiin? Kyllä kutsua pitää. 

Miksi näitä provoja hautajaisiin liittyen tulee niin paljon? Porukka pohtii, pitääkö kutsua hautajaisiin ihmisiä joita ei tunne hyvin, ihmisiä joista ei tykkää, ihmisiä joiden kanssa ei ole hyvissä väleissä. Ei niitä hautajaisia pelkästään teille järjestetä. Olkaa sitten muistotilaisuudessa keskenänne. 

Jos hautajaiset on pidetty perhepiirissä ja vainajan lähiomaisten kanssa, niin ihanko oikeasti pitäisi kutsua ulkopuolisia kutsuvieraita vain sen takia, että sattuvat olemaan sukulaisia, vaikka tytär ja hänen lapsensa eivät ole nähneet mummoa 20 vuoteen. Eihän lastenlapset edes tunne mummoa, kun lasten äiti on vienyt sen oikeuden ja mahdollisuuden lapsilta.  Sama muistotilaisuudessa, mitä

Se että haluaa pitää hautajaiset perhepiirissä (joka sitten kuitenkaan ei ole PERHEpiiri), on valinta. Ei omalla laiskuudella voi sitten oikeuttaa huonoja tapoja ja epäempaattisuuttaan. Muistotilaisuus on sitten eri asia. 

Vierailija
97/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko sillä väliä, onko trolli vai ei? Ja jos sinua häiritsee, hyppää otsikon yli tai ainakin jätä siihen kommentoimatta. Niin kuin huomaat, aihe on antanut vilkasta keskustelua, toisin kuin trolli väitteesi." 

"Tämä on keskustelupalsta, jossa keskustellaan eri aiheesta. Ja ap. keskustelu aihe on tuttu jokaisessa suvussa, jotka katkaisevat suhteet lähiomaisiin ja mietitään, pitääkö hänet kutsua hautajaisiin vai ei."

Avauksen saamasta alapeukkujen määrästä voi päätellä, että kaikki ei sentään ole ihan nenästä vedettäviä.

Vierailija
98/105 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
99/105 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi voi laittaa lehteen. Eikä kukaan palstalainen määrää miten joku haudataan. Yksi isovanhempi haudataan lähimpien kesken pienellä porukalla. Jotkut lapsenlapset ovat käyneet 20 v sitten katsomassa. Ei ole mikään sukukokous.

Omiini en halua useimpia sukulaisia ollenkaan. Kontaktit ovat tasoa paljonko maksoit jostakin, miksi et osta sitä tai omista tuota tai ostit tätä. Tai käydään heillä talkoissa, vastineeksi jää kännissä tulematta auttamaan vaikka sovittiin etukäteen. Tiedä vaikka omat tuhkataan ja päästetään mereen.

Vierailija
100/105 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootit!! Tottakai lapsenlapset kutsutaan hautajaisiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi