Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö etäiset lapsenlapset kutsua isovanhemman hautajaisiin?

Vierailija
13.01.2025 |

Äidin äiti kuoli syksyllä ja minulla on sisko, joka on katkaissut välit äitiini ja melkein minuunkin. Vaihdamme kuulumiset ehkä kerran vuodessa. Sisko ei ole halunnut tavata vaikka olen tarjoutunut matkustamaan hänen luokseen, tai pyytänyt tapaamista kun olen muissa asioissa hänen paikkakunnallaan. Syy välien katkaisuun äidin kanssa on kuulemma narsismi, mutta äiti on kertonut ihan eri tarinaa että siskollani on mt-ongelmia ja aviomies on manipuloinut vihaamaan äitiä. Olen itse asunut sijaiskodissa lapsena koska äidillä oli ongelmia, sisko oli kotona. Mutta ne ajat mitkä muistan, ei olleet niin traumaattisia että välit pitäisi katkaista.

Tulimme äidin kanssa siihen tulokseen ettei siskoa kutsuta mummon hautajaisiin, koska ei ollut tekemisissä mummonkaan kanssa varmaan 20 vuoteen. Äiti ja minä hoidimme mummon loppuun saakka.

Sisko luki mummon kuolinilmoituksen lehdestä ja on nyt minulle vihainen. Äidille ei kuulemma ole laittanut mitään viestiä.

Pitääkö oikeasti kutsua hautajaisiin jos ei ole suvun kanssa missään tekemisissä 10-20 vuoteen, eikä myöskään vainajan? Tekee mieli katkaista välit siskoon lopullisesti hänen riehumisen takia, mutta olen huolissani hänen lapsistaan. Miten voivat noin räjähtelevän äidin kanssa joka ei halua että lapset tutustuvat sukulaisiin. Minä enkä äiti olla koskaan nähtykään hänen lapsiaan. Näin etäiseksi hän on itsensä tehnyt ja sitten suuttuu kun muut kohtelevat sen mukaan.

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan muistoa kunnioittaen on aina fiksua ilmoittaa asiasta kaikille suvun jäsenille, koska kyse on hänen elämästään ja ihmissuhteita kuin sinun tai äitisi suhteista siskoosi. 

Jos siskosi syy pysyä teistä etäällä johtuukin syystä x ei se tarkoita, etteikö hän kokisi tärkeäksi kunnioittaa äidinäitinsä poismenoa.

Muista, että kaikki missä leikitään omaisen kuoleman ja hautajaisten kustannuksella jättämällä joku kutsumatta kasvaa korkoa ja siitä voi seurata muuta ikävää tulevaisuudessa. Älä ole siis tyhmä, vaan ota neutraalin kohtelias asenne ja yritä olla fiksu.

Kun itse et provosoi ei siskollasikaan ole syytä provosoida takaisin. Millaisen verisen riidan saattekaan, kun äitisi kuolee. Huh!

Vierailija
2/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kutsutaan. Heidän ei ole pakko tulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni teillä ei ollut oikeutta tehdä tuollaista päätöstä. Lähtökohtaisesti kaikki lähisukulaiset kutsutaan. Mummo olisi itse voinut eläessään ilmaista tahtonsa, jos ei olisi halunnut jotain tiettyä lähisukulaista hautajaisiinsa. Vaikutatte äitisi kanssa persoonallisuushäiriöisiltä. 

Vierailija
4/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä sukuriidat saa odottaa kun joku kuolee.

Vierailija
5/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainajan muistoa kunnioittaen on aina fiksua ilmoittaa asiasta kaikille suvun jäsenille, koska kyse on hänen elämästään ja ihmissuhteita kuin sinun tai äitisi suhteista siskoosi. 

Jos siskosi syy pysyä teistä etäällä johtuukin syystä x ei se tarkoita, etteikö hän kokisi tärkeäksi kunnioittaa äidinäitinsä poismenoa.

Muista, että kaikki missä leikitään omaisen kuoleman ja hautajaisten kustannuksella jättämällä joku kutsumatta kasvaa korkoa ja siitä voi seurata muuta ikävää tulevaisuudessa. Älä ole siis tyhmä, vaan ota neutraalin kohtelias asenne ja yritä olla fiksu.

Kun itse et provosoi ei siskollasikaan ole syytä provosoida takaisin. Millaisen verisen riidan saattekaan, kun äitisi kuolee. Huh!

En usko että tulee mitään veristä riitaa, eihän sisko halua meidän kanssa olla edes tekemisissä. Tosin varmaan joutuu jotenkin osallistumaan hoitoon, koska minulla on fyysisiä rajoituksia etten pysty esim. nostelemaan muita ihmisiä. Ainakin vanhuspalvelujen sosku puhui joskus töissä, että kyllä kaikkiin sisaruksiin otetaan yhteyttä ettei vanhuksen asiat jää vain yhden kontolle, ja tämä yksi lapsi sitten väsyy.

Vierailija
6/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopullinen päätös ettei siskoa kutsuta oli äidin. En kertonut siskolle hautajaisista koska ajattelin aidosti ettei häntä kiinnosta kun ei ollut kiinnostanut 20 vuoteen aiemminkaan. Miksi hän sinne olisi halunnut tulla.

Vierailija
7/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että tulee mitään veristä riitaa, eihän sisko halua meidän kanssa olla edes tekemisissä. Tosin varmaan joutuu jotenkin osalli

Mistä hoitamisesta sinä nyt puhut? Äitinnekö?? Eikö nyt ollut kyse mumminne hautajaisista? 

Vierailija
8/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin kutsuminen on oma asiansa, ja joskus voi olla syitä jättää joku lähisukulainen kutsumatta, vaikkakaan tässä tapauksessa en sellaisia näe, mikäli mummo itse ei ole ilmaissut, että joku lähisukulainen ei ole hautajaisiin tervetullut. Mutta tuo, että kuolemasta ei edes ilmoiteta lähisukulaiselle... Se on täysin häiriintyneen ihmisen merkki. Vaikka vainaja ja joku lähisukulainen olisivat henkilökohtaisesti olleet riidoissa, niin normaali ja tervepäinen ihminen ilmoittaa silti kuolemasta kaikille lähisukulaisille. Tiedän itsekin yhden tapauksen, jossa näin ei ole tehty - todella kieroutunut perhe. 

Vierailija
9/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ne kutsua mutta itseppä päättävät tulevatko.

Vierailija
10/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun äidin hoitamisesta, hän alkaa olla 80v. ja tulee tarvitsemaan apua. Vaikka sisko ei nyt haluakaan olla äidin ja minun kanssa tekemisissä, ei hän voi kokonaan jättäytyä pois. Kun joku kommentoi että tulee veriset riidat niin tuskin, mutta varmaan hän suuttuu kun ei pysty jättämään äitiä vain minun vastuulleni aikanaan. Jossain vaiheessa minun ja siskon on vain pakko tavata vaikka haluaa eristäytyä ja välttelee.

Vierailija
11/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne kutsua mutta itseppä päättävät tulevatko.

Voi, mutta onko pakko?

Vierailija
12/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun äidin hoitamisesta, hän alkaa olla 80v. ja tulee tarvitsemaan apua. Vaikka sisko ei nyt haluakaan olla äidin ja minun kanssa tekemisissä, ei hän voi kokonaan jättäytyä pois. Kun joku kommentoi että tulee veriset riidat niin tuskin, mutta varmaan hän suuttuu kun ei pysty jättämään äitiä vain minun vastuulleni aikanaan. Jossain vaiheessa minun ja siskon on vain pakko tavata vaikka haluaa eristäytyä ja välttelee.

No eikö mummon kuolemasta kertominen ja hautajaisiin kutsuminen olisi ollut minkäänlainen kädenojennus, että olette edelleen halukkaita olemaan tekemisissä hänen kanssaan? Luuletteko, että noin loukkaava perseen näyttäminen jotenkin lisää hänen halukkuuttaan tavata sinua tai äitiäsi? 

Vierailija
13/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää. 

Vierailija
14/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus aloitukseen: Ei tarvitse kutsua. 

Itse en kutsunut siunaustilaisuuteen kirkkoon yhtään vierasta. En kertonut kenellekään päivää, enkä paikkaa, 

vasta siunaus tilaisuuden jälkeen kutsuin lähipiirin muistojuhlaan. Myös hautaus toimisto piti ideaani hyvänä. Harmitteli, ettei ollut itse tehnyt samoin. 

Vierailija
15/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuo sukul.suhteet niin pers...ä.Ei tartte kutsua ketään ,ainakin omalla kohdalla se katosi vaan.Jos ei eläessä ole oltu yhteyksissä.Ei kuollessakaan tarvitse.Olispa mulla ollut isomummojs jne elossa olisin pitänyt ne aarteena.Sitten tuo riitely yms,vihan pito..ei sitä ymmärrä.

Vierailija
16/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin korostaa, että LUULIN OIKEASTI ettei siskoa kiinnosta eikä se ole hänelle tärkeä asia, kun yhteyttä ei ollut niin pitkään aikaan. Eikö tämä ole sitten äidin syy eikä minun? Hänhän se lopullisen päätöksen teki lähimpänä perijänä.

Vierailija
17/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeastiko sinä ja äitinne ajattelette, että tämä etäiseksi jättäytynyt (syystä tai toisesta jonka vain hän itse tietää miksi) tulee jakamaan hoitovastuuta kun/jos äitinne tarvitsee? Eiköhän kaikkien parhaaksi ole jos hoitovastuu tulee olemaan täysin ulkopuolisen "harteilla" sinun lisäksesi! 

Vierailija
18/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallani en ole ketään loukannut.

Vierailija
19/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ap pysty selittämään siskosi lapsuutta. Se oli hänen kokemuksensa, ja itsehän kirjoitit että sinä olit huostaanotettu ja siskosi asui ongelmaisen äitinne luona.

Mummon hautajaiset ovat pikkujuttu, mutta sitten kun äitinne kuolee, siskosi on joka tapauksessa kuolinpesän osakas. Jos hän kieltäytyy perinnöstä, hänen täytyy ilmoittaa siitä. Saat sitten hoitaa kaiken ihan itse.

Kuulostatte kaamealta perheeltä.

Vierailija
20/105 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos eivät ole nussineet äitisi kanssa niin en kutsuisi