Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenlääkäri karjui alle kaksivuotiaalleni ja syytti minua, etten osaa kasvattaa!

Vierailija
01.03.2007 |

Että vitutti, lapseni on ollut syntymästä asti todella temperamenttinen (enkä näe sitä pelkästään positiivisena) ja hänen kanssa elo on ollut todella haastavaa. Ääntä hänestä lähtee kun suuresta orkesterista. Kuitenkin, osaa olla mitä rakastettavin ja on äärettömän tunteellinen ja hyvin älykäs (joo, tiedän, subjektiivinen äidin mielipide, mutta kun vertaan esim muihin lapsiini, mitä he ovat tuossa iässä osanneet ja ymmärtäneet).

Joo, mentiin lääkärille kun lapsi on ollut kovassa kuumeessa ja ihan poissa tästä maailmasta. Huusi sitten lääkärillä kun tää epäsymppis täti riepo ja kisko sitä, niin lääkäri rupes lapselle karjumaan ja mulle opettamaan että tollasta ei pidä sietää vaan pitää lujasti kieltää huuto. Kiitos helkkaristi, ai jaa, lapselle pitää siis sanoa ei saa huutaa niin ne hiljenee... Ja kun toinen on vielä kipeenä eikä esim syönyt moneen päivään niin ei ehkä ole kaikkein parhaimmalla tuulella.

Kiitos kun sain purkautua.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Luitko että tämä ei suinkaan ole ensimmäinen lapseni, ja on aika erilainen kun muut. Kyse on alle kaksivuotiaasta sairaasta lapsesta! Ja kun joku vieras täti todellakin _kiskoo_ siltä vihasesti vaatteita päältä, niin onko se nyt ihme että huutaa.

Hänkin sitten ilmeisesti ajattelee, että muille lapsilleni olen osannut sanoa että pikkukullanmuru älä huuda, mutta tälle yhdelle en.

Ei tarvitse sanoa " pikku kullanmuru, älä huuda" , vaan ottaa lapsi syliin, riisua hänet, jotta lääkäri voi tehdä työnsä ja tutkia. Ei ne lääkärit siellä siksi ole, että saisivat riisua ja pukea sun lapsiasi...

Vierailija
22/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli että kuvittelette niin kun kaikki muutkin täällä, että koska tämä yksi lapseni huutaa niin hänelle ei ole pidetty kuria?! Siis muille lapsilleni olen joutunut paljon vähemmän pitämään kuria, koska he ovat paljon helpompia käsitellä.

Tämän lapsen kohdalla olen tiennyt päivästä 1 että hän on tulinen tapaus. Mutta sitä ei kukaan hyväksy, koska lapsethan eivät voi olla erilaisia.

Minua vituttaa se, kenelle ihmiset ja lääkärit luulevat olevat siitä etua, että haukutaan lasta ja minua. Sehän se muuttaa lapsen luonteen tpsta noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä lapsen käytös on peräisin...

Mikset itse riisunut lasta? Ei kai se ole lääkärin velvollisuus?

Eikä se että on useita lapsia osoita yhtään mitään. Selvästikään et tätä osaa kasvattaa.

Vierailija
24/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä olla kuten ap: laittaa lääkärin riisumaan lapsensa eikä viitsi kieltää huutamasta, kun ei se kuitenkaan tottele. Äitinä tehtäväni on saada lapseni rauhoittumaan sen verran, että lääkäri voi tehdä tehtävänsä ja tutkia hänet.

Vierailija:

Jos sen ikäinen päättää huutaa niin sehän huutaa, jos sen suuta ei teippaa kiinni (en tiedä voiko silloinkin huutaa kun en ole kokeillut) ... Mut mitäs laki sanoo siihen suun teippaamiseen???? Ihan turha 2v ikäiselle selittää että ei saa huutaa... tai saahan sitä selittää, mut eihän se ipana edes kuule ennenkuin on rauhoittunut.

mutta huutavaa kaksivuotiasta en silti ole saanut hiljaiseksi, jos hän ei ole itse halunnut rauhoittua.

-7 lapsen äiti-

Vierailija
25/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus hyvät, mutta usein myös ne, joita ei toivoii heidän oppivan.

EI tietenkään lääkärillä ole oikein kohdellä ketään huonosti tai epäkohteliaasti, mutta ehkä asian voi ottaa vihjeenä.

Jos ja kun et halua käskeä lastasi olemaan hiljaa, niin sitä asiaa voi yrittää lähestyä toisella tavalla. Koittakaa välillä kuiskia, puhu itse hiljempaa, mutta toki selvällä äänellä. Lapsenkin on opittava se, ett joskus on hänen vuoro puhua ja joskus on hänen vuoro olla hiljaa - ja kuunnella. Mahtaisiko olla apua, jos opettelisitte puhumaan kasvotusten: ei kannata huutaa toiselle, vaan tulee lähelle ja sanoo sanottavansa. Kun radio/tv/tietokone/cd/mp3 ei ole aina päällä / korvissa, niin vähemmälläkin äänellä oppii tulemaan toimeen. Päiväkodissa tosin usein ollaan taas kovaäämisiä, koska jokainen haluaa itsensä kuuluville (tämä riippuu toki myös lapsista ja henkilökunnasta, miten saavat jaettua aikaa ja kuulemista).

Se on totta, että ei vanhempien tai muidenkaan tarvitse sietää lapsen huutoa, ihan samoin kuin ei kenenkään tarvitse sietää lapsen väkivaltaa, ei edes äidin (kokemuksen ja oppien kautta siitä eroon päässeenä).

Samoin kuin meillä käytetään paljon lausetta " meillä ei lyödä" , niin teillä voisi olla hyvä lause " meillä ei huudeta" ;)

Vierailija
26/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä riisuin lapsen, minä pidin kiinni, ja katsoin kellosta että koko lääkärin siellä tutkimushuoneessa oloaika ja tutkimisaika kesti KOLME minuuttia! Eli ei me nyt hirveesti siltä tai keneltäkään viety aikaa. Mutta ei täällä näköjään ole ymmärrystä sille että lapsi, joka muutenkin on tulinen, itkee sairaana lääkärissä.

Vierailija
27/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi, kokemus on osoittanut sen, että monilapsisissa perheissä on yleensä niitä huonokäytöksisiä lapsia. Äidin ja isän energia menee ihan perushoitamiseen, eikä ole enää voimia kasvattaa.

Lapset on tottakai erilaisia, mutta sun pitäisi edes yrittää keksiä oikea tapa toimia tämän lapsen kohdalla. Samat keinot ei ilmeisesti toimi kuin muiden lastesi kohdalla. Kaikki lapset saa kuriin kun käyttää oikeita keinoja. Hae apua kasvatusneuvolasta.

Vierailija:

Eli että kuvittelette niin kun kaikki muutkin täällä, että koska tämä yksi lapseni huutaa niin hänelle ei ole pidetty kuria?! Siis muille lapsilleni olen joutunut paljon vähemmän pitämään kuria, koska he ovat paljon helpompia käsitellä.

Ei lapsen luonne muutu jos häntä tai sinua haukutaan, mutta tuollainen näpäytys saisi ainakin minut katsomaan peiliin ja miettimään missä on vika, kun vieras lääkärikin haukkuu lastenkasvatustani.

Kirjasto on täynnä hyviä kirjoja joista saa neuvoa temperamenttisen lapsen kanssa pärjäämiseen. Television hirviölastenkasvatus-ohjelmat ovat myös hyviä. Ja se perhe-ja kasvatusneuvola.

Tämän lapsen kohdalla olen tiennyt päivästä 1 että hän on tulinen tapaus. Mutta sitä ei kukaan hyväksy, koska lapsethan eivät voi olla erilaisia.

Minua vituttaa se, kenelle ihmiset ja lääkärit luulevat olevat siitä etua, että haukutaan lasta ja minua. Sehän se muuttaa lapsen luonteen tpsta noin.

Vierailija
28/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä enemmän heitä tunnen sitä vähemmän kunnioitan ja uskon.

Tässä juuri yksi erikoistuva lapseton lastenlääkäri käski antaa vastasyntyneelle korviketta, ettei vauva turhaan rasitu imetyksestä.

MAitoa minulta tursuu yllin kyllin, joten otin pumpun käyttöön ja pullon - mutta jos olisin lääkäreitä uskova eskoisen äiti - olis taas mennyt yksi imetys ihan vituralleen... sorry aiheen vierestä, mutta kun tuli taaas mieleen, että lääläreillä ei välttämättä ole käytännön käsitystä lapsista

Vierailija
29/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mistä lapsen käytös on peräisin...

Mikset itse riisunut lasta? Ei kai se ole lääkärin velvollisuus?

Eikä se että on useita lapsia osoita yhtään mitään. Selvästikään et tätä osaa kasvattaa.

<= Ilmeisesti kirjoittajan kaikki lapset ovat samanlaisia, " helppoja" lapsia, joita hän OSAA kasvattaa tääydellisesti?

Lääkärin velvollisuus on hoitaa potilaansa mieltään osoittamatta, ja mikäli hän haluaa vanhempaa OPASTAA lapsensa hoidossa/käsittelyssä vastaanottotilanteessa, tulee se tehdä HUOMAAVAISESTI! Tai sitten seurauksensa on lääkäriä pelkäävä lapsi, joka seuraavalla käyntikerralla pitää vieläkin isompaa meteliä.

Vierailija
30/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä riisuin lapsen, minä pidin kiinni, ja katsoin kellosta että koko lääkärin siellä tutkimushuoneessa oloaika ja tutkimisaika kesti KOLME minuuttia! Eli ei me nyt hirveesti siltä tai keneltäkään viety aikaa. Mutta ei täällä näköjään ole ymmärrystä sille että lapsi, joka muutenkin on tulinen, itkee sairaana lääkärissä.

Vierailija
31/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän tee tuon tuostakin. Minusta on vaan kummallista, että sairaalle lapselle lääkäri viitsii tutkimuksen _jälkeen_ sanoa " kuules nyt kakara, nyt lopetat tuollasen rääkymisen ja teatterin heti tai ei tarvi tänne enää tulla" .

Ja kuinka usein av:llä on kirjotuksia kun joku äiti on kaupassa huutanut lapselle ja KAIKKI tulevat tuomitsemaan tämän äidin ettei olisi pitänyt lapsia hankkia.

Vierailija
32/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kipeänä osata olla huutamatta lääkärissä.

Olen pitänyt itseäni tiukan kurin kannattajana, mutta kyllä mun mielestä lapsi saa osoittaa mieltään eikä siinä ole mitään väärää. Toki koitan ohjailla ja yrittää rauhoittaa lasta, mutta lähtökohtaisesti kuitenkin tunteet saa näyttää.

Ihan eri aisa on sitten isomman turha kiukuttelu, mutta kaksivuotias on kyllä vielä tosi pieni.

Vierailija
33/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
34/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et lääkärissä käskenyt lapsen olla hiljaa, koska siitä ei kuitenkaan olisi apua. Niinhän sinä kerroit. Ei ole mitään hyötyä sanoa että ole nyt kullanmuru hiljaa, koska se ei kuitenkaan ole.

Vierailija:

Mistä te kaikki revitte että minä en halua ojentaa lastani ja käskeä olemaan hiljaa?

Vierailija
35/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, jos olis mun lapsi, niin olisin kyllä riisunut itse, ja käännellyt hyvään asentoon lääkärille tutkittavaksi. Ja pitänyt itse kiinni jos olis tapellu vastaan yms yms. Tarkoitin kirjoituksessani sitä, että JOS 2v lapsi on päättänyt huutaa, niin hän huutaa vaikka äiti seisoisi pällään. Täytyy toki yrittää rauhoitella, mutta sen teho on niin ja näin ..... Varsinkin jos lapsi esim. pelkää lääkärissä, ja on ihan hysteerinen...

Jos taas lapsi itkee kun äiti , niin sit voi sanoa, et mä laitan nää vaatteet sulle joka tapauksessa, kyllä maailmaan huutoa mahtuu.

Mä en yleensäkään ymmärrä miksi lapsi ei saisi protestoida huutamalla, edes joskus. Kunhan vain se tehdään mitä tarvitsee, esim. puetaan vaikka lapsi kiljuisi kuin palosireeni. Silti meidän lapsista 1 on esim. saanut kaupassa raivarit kun ei saanut jotain lelua tms. Ja ainoastaan yhden kerran. Ja aika harvoin näiden kymmenen vuoden aikana on kamalia konsertteja ollut muuallakaan ' ihmisten ilmoilla'

-7 lapsen äiti-

Vierailija
36/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri riisui lapselta bodyn, minä riisuin kaiken muun. Syy tähän että lääkäri riisui bodyn (joka onnistui siis ihan hyvin, lapsi oli vain peloissaan) oli se, että en ollut ehtinyt vielä niin pitkälle. Tulimme huoneeseen, aloin heti riisua ja kun olin saanut kaiken muun riisuttua, lääkäri ilmestyi ja rupesi hetimiten kiskomaan sitä bodya pois.

Ja tässä bodyn kiskomisessa ei minullakaan ollut ongelmaa, sen saa ihan vapaasti ottaa rivakastikin pois. Mutta minusta on ihan ymmärrettävää että lapsi ei pidä siitä kun joku vieras ihminen yhtäkkiä ilmestyy ja rupeaa nopeasti häneltä ottamaan bodya. Lääkärin mielestä oli nimittäin täysin käsittämätöntä miksi lapsi huutaa, kysyi minultakin miksi hän huutaa.

Vierailija
37/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä omaan arvoonsa nämä palstalle tyypilliset " vika on itsessäsi laiska ja huono äiti" -tyyppiset kommentit, jotka purkautuvat surkeiden ja itsetunnottomien tai ainakin hyvin, hyvin yksinkertaisten ihmisten suusta. JOKAINEN äiti, jolla on ollut yksi ns. temperamenttinen lapsi, tietää, että 2-vuotiasta ei saa hiljaiseksi noin vain. He tietävät myös, että kurista huolimatta temperamenttinen lapsi jaksaa testata jatkuvasti muita ihmisiä ja erityisesti vanhempiaan huutamalla tai muuten pistämällä vastaan.

Eiköhän se ole selvä, että tuossa tilanteessa olisi lääkäriltä vaadittu hieman enemmän sitä tilannetajua. Tuossa tilanteessa kun se pahin virhe on mennä mukaan siihen lapsen kiukkuun puhumattakaan siitä, että se ei ole edes sopivaa lääkärin käytöstä.

Vierailija
38/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINOA, mikö saattoi olla totta, oli se että olitte lääkärillä.

Muuta en kyllä usko. Niin uskomattomalta kuulostaa. XD

Vierailija
39/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lääkäri riisui lapselta bodyn, minä riisuin kaiken muun. Syy tähän että lääkäri riisui bodyn (joka onnistui siis ihan hyvin, lapsi oli vain peloissaan) oli se, että en ollut ehtinyt vielä niin pitkälle. Tulimme huoneeseen, aloin heti riisua ja kun olin saanut kaiken muun riisuttua, lääkäri ilmestyi ja rupesi hetimiten kiskomaan sitä bodya pois..

Vierailija
40/77 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todella oletuksena se, että kipeän 1-vuotiaan pitää käyttäytyä viileän asiallisesti vieraassa paikassa vieraan tutkiessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi