Lastenlääkäri karjui alle kaksivuotiaalleni ja syytti minua, etten osaa kasvattaa!
Että vitutti, lapseni on ollut syntymästä asti todella temperamenttinen (enkä näe sitä pelkästään positiivisena) ja hänen kanssa elo on ollut todella haastavaa. Ääntä hänestä lähtee kun suuresta orkesterista. Kuitenkin, osaa olla mitä rakastettavin ja on äärettömän tunteellinen ja hyvin älykäs (joo, tiedän, subjektiivinen äidin mielipide, mutta kun vertaan esim muihin lapsiini, mitä he ovat tuossa iässä osanneet ja ymmärtäneet).
Joo, mentiin lääkärille kun lapsi on ollut kovassa kuumeessa ja ihan poissa tästä maailmasta. Huusi sitten lääkärillä kun tää epäsymppis täti riepo ja kisko sitä, niin lääkäri rupes lapselle karjumaan ja mulle opettamaan että tollasta ei pidä sietää vaan pitää lujasti kieltää huuto. Kiitos helkkaristi, ai jaa, lapselle pitää siis sanoa ei saa huutaa niin ne hiljenee... Ja kun toinen on vielä kipeenä eikä esim syönyt moneen päivään niin ei ehkä ole kaikkein parhaimmalla tuulella.
Kiitos kun sain purkautua.
Kommentit (77)
hän pyytää olemaan hiljaa, kun ei hysteerinen 30-v:kään hiljene?
neuvolassa pistettiin kaksi piikkiä olkapäähän. Ei ollut mikään pieni huutokohtaus vaan kunnon kirkumista, eikä me kasvatusohjeita saatu?
Lapsi on muulloin itse rauhallisuus, eikä aina itke edes aiheesta.
täällä nyt onkin vähän yksinkertaista porukkaa.
Ei niistä tarvitse välittää =D
Vierailija:
Onko joku oikeasti sitä mieltä, että hysteerinen 2-v. hiljenee, kun
hän pyytää olemaan hiljaa, kun ei hysteerinen 30-v:kään hiljene?
kun menee jo järkipuhe vähän perille.
Lääkärisi oli syvältä, kuten myös nämä " etkö osaa kasvattaa" -kommentit täällä. Voihan sitä omaak ruunuaan kiillotella, mutta se, pelkääkkö pieni lapsi lääkärissä vai ei ja miten sen ilmaisee, ei todella ole kiinni vanhempien hyvyydestä/huonoudesta.
Eivät saa koulussa mitään aiheeseen liittyvää opetusta, joten aivan sama kuin sairaanhoitaja alkaisi neuvomaan putkiliitosten tekemisessä.
Kiitos vielä kaikille myötätuntosista ja ymmärtäväisistä viesteistä!
Olen nyt lauhtunut, mutta edelleen vankasti sitä mieltä, että lääkärin käytös ei ollut asiallista. Ja niin kun moni sanoi, ei varmaan auttanut tulevaisuudenkaan lääkärikäyntejä ajatellen, nyt lapsi ainakin pelkää kuollakseen tuota tätiä (ja varmaan kaikkie muitakin lääkäreitä, ja samanlaisia paikkoja). Sääli minusta, sillä aamulla hän oli niin innoissaan selittämässä isosisaruksille kuinka hän menee lääkäriin ja saa lelun - eikä edes saanut.
Ja samaa mieltä olen myös siinä, että hysteeristä lasta ei rauhoteta huutamalla hänelle.
Ja toki otin myös itseeni, siinä mielessä, että kun olen tehnyt lapsen kanssa kauheasti " töitä" , antanut aivan kaikkeni niin sitten lääkäri ilmottaa, etten osaa kasvattaa ja kuvittelee että meillä lapset saavat huutaa ja kiljua ja pompottaa vanhempiaan.
Nyt pitää kuitenkin mennä. Omasta puolestani pistän tälle keskustelulle pisteen.
sen ikäisenä vasta alkaa uhma ja vielä kun lisätään siihen sairaus ja väsymys. idiootti porukkaa tällä palstalla. eiköhän oo aivan normaalia että 2v. itkee ja rimpuilee, kun häntä puetaan. jatkuvastihan tällä palstalla saa lukea juttuja kun äiti on pukenut huutavaa ja rimpuilevaa 2v. lasta. nyt se näköjään on epänormaalia. mä en todellakaan usko teihin täydellisiin mammoihin.
Ei alle kaksivuotiaalta voi odottaa aikuismaista käytöstä, kun on vielä rassukka kipeä ja lääkäri muutenkin pelottaa. Omat lapseni ainakin huusivat pieninä ja isompinakin lääkärissä kuin syötävät. Sille ei mahtanut mitään. Lääkäri ei kyllä koskaan käyttäytynyt noin tylysti.
sen jälkeen laitettiin aina pusero päälle, kun mentiin lääkäriin. oma lapseni on tyynen rauhallinen, vaikka korvia tutkitaan. on kuulemma enemmän harvinaista. lääkäriä oikein nauratti, kun poika ollut vielä
korvatulehdus kierteinen. enemmän epänormaalia, että lapsi ei pelkää mitään. sairaalassakaan käsi ei edes värähtänyt kun tipaa käteen laitettiin. sitäkin ihmeteltiin. kyllä sieltä oven takaa usein kova huuto kuuluu, jos pikkuinen lapsi lääkärin vastaanotolla. ei oo koskaan tullut mieleenkään, että lapsi ois huonosti kasvatettu.
Tietysti tuon ikäinen huutaa! Meidän huutaa, jos papat yrittävät liian lähelle, myös toinen mummo pelottaa, kukaan vieras ei saa hipaista tai huutaa vartin. Minä olisin varmaan joutunut poistumaan kuvailemasi lääkärin luota kesken kaiken pois. Toivottavasti lapsesi nyt sentään sai avun.
Miten täällä palstalla on niin ikäviä ihmisiä.
ammatti-ihmisen tule halllita asiallisen vuorovaikutuksen alkeet- olet maksava asiakas- et roskakori.
Soita ylilääkärille tai henkilöstöpäällikölla palaute tms. Olen itsekin apteekin tädin epäasiallisesta käytökseen joutunut reagoimaan reklamaation muodossa.
että huuto johtuu temperamentista (varmaankin keltikangas on raamattusi jne), eikä kasvattaa tarvitse. Just.
että ehkä vähän ylireagoit. ehkä viikon päästä näät tilanteen eri valossa.
Jos lääkäri olisi vaan todennut että sorry en voi tutkia, niin olisit nyt täällä valittamassa että mikä se semmoinen lääkäri on, kun ei edes tutki meidän lasta! Pakko sitä lasta on hieman kiskoa ja riepoa jos yrittää saada sen sellaiseen asentoon että sais tutkittua.
Kyllä meillä on saatu kaikki 3 lasta pysymään aloillaan ja sen verran hissukseen lääkärissä, että on saatu tutkittua. Eikä ne muutenkaan juokse ja karju hulluna yhtään missään vaikka villejä ovatkin.
Ja kyllä lapselle pitää sanoa että EI SAA HUUTAA kun hän alkaa kiukuttelemaan. Sä annat lapsesi raivota, et viitsi kieltää kun ei se kuitenkaan tottele? Just. Kyllä sitä täytyy kieltää, ja jos ei tehoa niin kiellä kunnes tehoaa. Ota syliin, katso silmiin ja kiellä.
Vierailija:
Että vitutti, lapseni on ollut syntymästä asti todella temperamenttinen (enkä näe sitä pelkästään positiivisena) ja hänen kanssa elo on ollut todella haastavaa. Ääntä hänestä lähtee kun suuresta orkesterista. Kuitenkin, osaa olla mitä rakastettavin ja on äärettömän tunteellinen ja hyvin älykäs (joo, tiedän, subjektiivinen äidin mielipide, mutta kun vertaan esim muihin lapsiini, mitä he ovat tuossa iässä osanneet ja ymmärtäneet).Joo, mentiin lääkärille kun lapsi on ollut kovassa kuumeessa ja ihan poissa tästä maailmasta. Huusi sitten lääkärillä kun tää epäsymppis täti riepo ja kisko sitä, niin lääkäri rupes lapselle karjumaan ja mulle opettamaan että tollasta ei pidä sietää vaan pitää lujasti kieltää huuto. Kiitos helkkaristi, ai jaa, lapselle pitää siis sanoa ei saa huutaa niin ne hiljenee... Ja kun toinen on vielä kipeenä eikä esim syönyt moneen päivään niin ei ehkä ole kaikkein parhaimmalla tuulella.
Kiitos kun sain purkautua.
Luitko että tämä ei suinkaan ole ensimmäinen lapseni, ja on aika erilainen kun muut. Kyse on alle kaksivuotiaasta sairaasta lapsesta! Ja kun joku vieras täti todellakin _kiskoo_ siltä vihasesti vaatteita päältä, niin onko se nyt ihme että huutaa.
Hänkin sitten ilmeisesti ajattelee, että muille lapsilleni olen osannut sanoa että pikkukullanmuru älä huuda, mutta tälle yhdelle en.
Vierailija:
ai jaa, lapselle pitää siis sanoa ei saa huutaa
tämä ämmä ei ymmärtänyt että tätä lastani olen saanut komentaa ja kasvattaa todella rankasti, kaikki hänen kanssaan tehdään tuplateholla.
Pidän todellakin kuria, ja kiellän ja opetan, ja lapsen tutkiminen sujui ihan hyvin. Pidin kiinni, ja kaikki saatiin kerralla tutkittua. Lääkärin raivoaminen alkoi tutkimisen jälkeen kun lapsi osoitti mieltään siinä kun MINÄ puin häntä. Mutta ihanaa että ymmärsitte.
Vierailija:
että huuto johtuu temperamentista (varmaankin keltikangas on raamattusi jne), eikä kasvattaa tarvitse. Just.
Taidat olla kelttikankaan kasvatti itse? Ap ei missään vaiheessa sanonut, ettei kasvata lastaan! Kyse oli lääkärin epäasiallisesta käytöksestä sairasta, väsynyttä lasta kohtaan, sekä asiattomasta purkauksesta lapsestaan huolissaan olevalle äidille.
Ilmeisesti täti-lääkärillä oli huono päivä, tai sitten hän ei pidä lapsista, eikä siis näin ollen myöskään ymmärrä näitä...
Toivottavasti lapsi kuitenkin sai tarvitsemansa avun.
T: Tempperamentikkaan lapsen äiti (jolle on tuttua lapsen kiukkuilu, johon eivät mitkään kasvatuskeinot ole tepsineen)
Jos sen ikäinen päättää huutaa niin sehän huutaa, jos sen suuta ei teippaa kiinni (en tiedä voiko silloinkin huutaa kun en ole kokeillut) ... Mut mitäs laki sanoo siihen suun teippaamiseen???? Ihan turha 2v ikäiselle selittää että ei saa huutaa... tai saahan sitä selittää, mut eihän se ipana edes kuule ennenkuin on rauhoittunut.
Sanoisin et melkoisen epäpätevä lastenlääkäri on ap. n kohdalle sattunut.
Ja muistutan vielä että meidän lapset on kyllä kasvatettu, ja osaavat olla ihmisiksi kunhan kasvavat, mutta huutavaa kaksivuotiasta en silti ole saanut hiljaiseksi, jos hän ei ole itse halunnut rauhoittua.
-7 lapsen äiti-
on kertoa lääkärissä, että nauhottaa kanssakäymisen, jotta voi myöhemmin kuunnella jos jotain meni oli. ;)
AP, voimia, tuollaisia persläpiä on valitettavasti olemassa lääkärienkin ammatissa, olen itsekin törmännyt muutamaan tapaukseen.