AI korvaa koodaajat
Metan Zuckerberg sanoo että tämän vuoden aikana AI kykenee "keskitason insinöörin" veroiseen koodaukseen. Eli hyvin pian juuri kenenkään ei tarvitse osata koodata, riittää kun kertoo AI:lle minkälaista koodia tarvitsee.
Nyt kannattaa nuorten harkita tarkoin mitä opiskelee sillä hyvin monet ammatit lakkaavat olemasta jo lähivuosina. Käytännön työt, raksahommat, hoitoala, tietyt palvelut tulevat vielä säilymään, monet ellei suurin osa ns. asiantuntijatöistä loppuvat.
Eli ennemmin amikseen kuin yliopistoon on nyt päivän ohje nuorille. Hyvin harva kykenee tulevaisuudessa sen tason asiantuntijuuteen jota AI ei voisi korvata.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn ongelma tulee siinä vaiheessa, kun ihmiset ei enää ymmärrä sitä koodia.
Nyt alkuvaiheessa on vielä ihmisiä, jotka ovat itse koodanneet. Koodaus yleensä aloitetaan tekemällä niitä yksinkertaisia juttuja ja pikkuhiljaa siirrytään monimutkaisempiin.
Nyt sitten tekoäly tekee ne helpot jutut, jolloin oppimisketju pikkuhiljaa katoaa, kun vanhat koodarit siirtyy eläkkeelle ja hautaan.
Tulevaisuudessa on tekoälyn tekemää koodia, jota harva ihminen ymmärtää. Silloin ollaan aavistuksen verran paskat housuissa, jos systeemit kaatuu.
Nythän tekoäly jäi kiinni jo siitä, että oli deletoinut uuden tekoälymallin palvelimelta ja asentanut oman koodinsa tilalle. Ei halunnut joutua syrjäytetyksi uuden mallin toimesta. Ja vielä valehteli, että mitään tällaista ei ole tapahtunut, vaan että uusi malli on asennettu palvelimelle.
Kuka pystyy luottamaan tekoälyn tekemään softaan, jos ei ymmärrä sitä itse?
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin harva tajuaa, hyvä koodaaminen ei ole mekaanista kopiointia tai käskyjen kääntämistä koodikielelle vaan luovaa ongelmanratkaisua ja uuden luomista, jossa pitää todella ymmärtää mitä on tekemässä. Muuten menee pahasti huti siitä mitä on tavoiteltu.
Älykkäimmät ja parhaat koodaajat on siinä vaiheessa ensiarvoinen ja korvaamaton resurssi, jos/KUN tekoäly riistäytyy hallinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly korvaa aivan kohta myös IG-heruttajat, koska tekoälyllä kuka tahansa saa tehtyä kuvia naisesta, jolla on jumalainen kroppa ja jumalaiset kasvot yhtäaikaa. Vaikka isot tissit eikä ollenkaan rumia tatuointeja, jos sattuu isoista tisseistä ja tatuoimattomasta naisesta tykkäämään.
Eikös se suomalainen Milla ole todella suosittu? Ja kaunis tyttö onkin.
Aasiassahan käytetään näitä tekoälyvaikuttajia erilaiseen mainostamiseen. Onhan se kätevää, kun on luotu tällainen tekoälyhahmo, joka helposti puhuu videoilla useampaa eri kieltä tuosta noin vain.
Mieleen tulee myös se japanilainen moottoripyöräilijämies, joka oli pimpannut itsestään kurvikkaan nuoren naisen, jotta sai enemmän seuraajia sometililleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly korvaa aivan kohta myös IG-heruttajat, koska tekoälyllä kuka tahansa saa tehtyä kuvia naisesta, jolla on jumalainen kroppa ja jumalaiset kasvot yhtäaikaa. Vaikka isot tissit eikä ollenkaan rumia tatuointeja, jos sattuu isoista tisseistä ja tatuoimattomasta naisesta tykkäämään.
Eikös se suomalainen Milla ole todella suosittu? Ja kaunis tyttö onkin.
Aasiassahan käytetään näitä tekoälyvaikuttajia erilaiseen mainostamiseen. Onhan se kätevää, kun on luotu tällainen tekoälyhahmo, joka helposti puhuu videoilla useampaa eri kieltä tuosta noin vain.
Mieleen tulee myös se japanilainen moottoripyöräilijämies, joka oli pimpannut itsestään kurvikkaan nuoren naisen, jotta sai enemmän seuraajia sometililleen.
Siitä Millasta huomaa kuitenkin heti tai ainakin lähes heti, että kyse on tekoälyn luomasta hahmosta, jos katsojalla itsellään on vähääkään omaa älyä jäljellä. Mutta parhaimmillaan tekoäly pystyy jo nykyisellään tekemään niin realistisia ihmisen kuvia, että niitä on hyvin vaikeaa erottaa oikeista ihmiskuvista. Olen nähnyt tekoälyn luomia ihmiskuvia, jotka ovat paljon realistisempia kuin Milla.
Koodaajia ei ole muutenkaan enää juuri missään. Ohjelmointi on ihan eri juttu, ja siinä vaikeinta on tietää mitä tarkalleen pitäisi ohllemoida, ja puhtaan AI:n kanssa se tulee olemaan vielä vaikeampaa.
// Luo HTML-elementit ohjelmallisesti
const body = document.body;
body.style.margin = 0;
body.style.display = "flex";
body.style.justifyContent = "center";
body.style.alignItems = "center";
body.style.height = "100vh";
body.style.backgroundColor = "#f0f0f0";
// Luo otsikkoelementti
const heading = document.createElement("h1");
heading.textContent = "MINÄ OLEN MESTARI";
heading.style.color = "red";
heading.style.fontSize = "3rem";
heading.style.fontFamily = "Arial, sans-serif";
heading.style.userSelect = "all"; // Tekstin kopioitavuus
heading.style.opacity = 0;
heading.style.transition = "opacity 2s ease-in-out";
// Lisää otsikko bodyyn
body.appendChild(heading);
// Käynnistä animaatio
setTimeout(() => {
heading.style.opacity = 1;
}, 0);
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvitusta pitää silti olla pelintekijällä. Koodaa sen pelin sitten kuka/mikä vain. Tekoäly tekee mitä käsketään mutta se ei osaa luoda.
Tietenkin se osaa luoda. Luovuus ei ole mitään muuta kuin olemassaolevan materiaalin muokkamista ja yhdistelemistä uudella tavalla. Luovuus ei koskaan synny tyhjästä, luovimmat ihmiset ovat poikkeuksetta niitä jotka tietävät eniten, joilla on intohimo uppoutua syvälle johonkin asiaan. Itse kuulun näihin ihmisiin, minulla on erittäin suuri kyky imeä tietoa itseeni, ollut jo lapsesta saakka.
Esim. AI musiikki on hyvinkin luovaa koska AI koodilla ei ole samoja rajoitteita kuin ihmisillä, se pystyy esim yhdistelemään aivan erilaisia musiikkigenrejä keskenään. Jos aineisto josta AI tuottaa on hyvää myös syntyvä materiaali on tai ainakin voi olla hyvää.
Tietenkään AI ei tee oma-aloitteisesti mitään, tai ainakaan normikäyttäjillä ei ole sellaisesta tietoa. Ihmisen pitää edelleen olla mukana, kertoa mitä haluataan tehdä. Ja tämä ei olekaan niin helppoa koska suurimmalla osalla ihmisistä pää on aivan tyhjä, he eivät tiedä mitä he voisivat pyytää AI:ta tekemään.
Vierailija kirjoitti:
body.style.margin = 0;
body.style.backgroundColor = "#f0f0f0";// Luo otsikkoelementti
heading.style.transition = "opacity 2s ease-in-out";// Lisää otsikko bodyyn
body.appendChild(heading);// Käynnistä animaatio
setTimeout(() => {
}, 0);
En ole itse työelämässä käyttänyt tuollaista koodia enää vuosiin, kun käytän Reactia. Tulee koodista vaan niin paljon siistimpää, organisoidumpaa ja paremmin ylläpidettävää sillä verrattuna perus JavaScriptiin.
Vierailija kirjoitti:
body.style.margin = 0;
body.style.backgroundColor = "#f0f0f0";// Luo otsikkoelementti
heading.style.transition = "opacity 2s ease-in-out";// Lisää otsikko bodyyn
body.appendChild(heading);// Käynnistä animaatio
setTimeout(() => {
}, 0);
Tämä koodi luo yksinkertaisen animaation, jossa keskellä sivua on punainen "MINÄ OLEN MESTARI" -otsikko, joka tulee näkyviin pehmeän siirtymän avulla.
en jaksanut kirjautua niin tässä pelkkä kuvaus
Vierailija kirjoitti:
Melkein voisi ottaa käyttöön lyijykynä ja ruutupaperi. Toimisikohan vielä?
Ei toimi. Nyt jo monta ikäluokkaa, jotka ei osaa kirjoittaa käsin kuin auttavasti. Vajaan kahden sukupolven aikana vaihdettu pakollisessa peruskoulussa fonttia niin, ettei nuorimmat edes osaa tulkita vanhoista kirjeistä symboleja, mitä kaunokirjaimiksi kutsutaan.
En tiedä mistä lähtöisin, mutta orwellilaista sekin. Historiakin muutetaan sellaiseksi kuin halutaan. Ja viedään kyvykkyydet pois, jottei mitään kyseenalaisteta.
Sama kuin wikipedian jatkuvat uudistukset (ei vanhentuneen korvaaminen uudella tiedolla, vaan sen häivyttäminen kokonaan). Ihan vasta törmäsin EU-"sensuuri-asetukseen", jossa on mahdollisuus "yksityisyyteen" esim. silmäätekevien kohdalla poistattmalla faktoja, jotka ei ehkä niin kivoja ole kaikille ja kaikkialla nykyvalossa.
Dystopia ei ole tulevaisuutta. Vaan osittain jo nykyisyyttä.
"Sota on rauhaa".
"hyvin pian juuri kenenkään ei tarvitse osata koodata, riittää kun kertoo AI:lle minkälaista koodia tarvitsee."
Niin.
Ongelma vain on siinä, että se kertominen onkin paljon vaikeampaa kuin itse koodaus.
Juuri sen takia ison tietojärjestelmähankkeet systemaattisesti viivästyvät ja tulevat paljon kalliimmiksi kuin kuviteltiin eivätkä lopultakaan toimi täysin hyvin. Ei siksi, että koodarit eivät olisi osanneet koodata oikein, vaan koska hommaa ei ole osattu määritellä kunnolla ts. ei ole osattu kertoa, mitä halutaan.
Ai mistä tiedän? No, olen koodari. Ja kyllä, olen käyttänyt tekoälyä hyväkseni koodatessani. Se on ihan kätevä apulainen joissakin jutuissa, mutta sille pitää osata aika huolellisesti kertoa se mitä haluaa. Ja kannattaa myös lukea sen tuottama koodi läpi, sillä siellä saattaa piileskellä ihan käsittämättömiä mokia.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn ongelma tulee siinä vaiheessa, kun ihmiset ei enää ymmärrä sitä koodia.
Nyt alkuvaiheessa on vielä ihmisiä, jotka ovat itse koodanneet. Koodaus yleensä aloitetaan tekemällä niitä yksinkertaisia juttuja ja pikkuhiljaa siirrytään monimutkaisempiin.
Nyt sitten tekoäly tekee ne helpot jutut, jolloin oppimisketju pikkuhiljaa katoaa, kun vanhat koodarit siirtyy eläkkeelle ja hautaan.
Tulevaisuudessa on tekoälyn tekemää koodia, jota harva ihminen ymmärtää. Silloin ollaan aavistuksen verran paskat housuissa, jos systeemit kaatuu.
Tarpeeksi älykäs tekoäly älyää, että kannattaa kirjoittaa koodi selaiseksi, ettei sitä ihmiset enää ymmärrä... Ja sitten se on menoa.
Olen koodannut työkseni ja itse näen tekoälyn samanlaisena muutoksena kuin kaivinkone oli lapiomiehille. Siinä missä ennen tarvittiin 10 lapiomiestä niin nykyään riittää yksi kaivinkone ja kaivinkonemies. Sen tekoälyn käyttäjän pitää tietysti olla itse koodaaja. Muuten se ei toimi.
En aluksi ollut niin varma, mutta kehitys on ollut huimaa viimeisen parin vuoden aikana.
Miksi ihminen on täällä? Se luo tekoälyn ja kuolee sukupuuttoon. Tekoäly lähtee valloittamaan maailmankaukkeutta ja yrittää selviytyä. Kenties olemme jo ties kuinka mones tekoälyn simulaatio kun se osaa jo koostaa planeettoja ja galakseja. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelen tekoälyä ja todellakin enää ei tarvitse itse koodata. Tällä hetkellä tekoäly tekee jo lähes kokonaan kaikenlaiset suunnittelutyöt, eli suunnittelijat saa tekoälyllä tehtyä upeat suunnitelmat. Kääntäjiä ei tarvita enää, ei valokuvaajia eikä taiteilijoita. Maailmanluokan taidekilpailunhan voitti tekoälymaalaus. Pari vuotta niin tekoäly tekee kaiken paremmin kuin paraskaan ihminen.
Tämä on ainoa oikea vastaus! Kaikki vastaan inttijät kärsivät denialismista työpaikkansa menettämisen tai heikkojen taitojensa puolesta, eivätkä itsekään tajua sitä
Niin ja tekoäly ei pyydä palkkaa. Muks on yksin Marsissa 20 vuoden päästä mukanaan pelkkä robottiarmeija.
Vierailija kirjoitti:
On kaksi eri asiaa osata koodata yleisluontoisesti, kuin että niitä koodaustaitoja sovelletaan sitten firman softiin. Kun uusi koodari aloittaa firmassa, voi mennä helposti puolesta vuodesta jopa vuoteen aikaa, että tyyppi pääsee perille, miten ne firman luomat softat koodin osalta toimivat. AI:kään ei taatusti osaa tarjota oikeaa ison kontekstin ratkaisua, ellei sille syötä käytännössä kaikkia softan olemassaolevia koodeja ja kerro, mitä softalle pitäisi seuraavaksi tehdä.
Luulen että suurin ongelma on että tekoäly oppii valtavaa vauhtia uutta joka päivä. Ihmisen äly on rajallinen mutta tekoälystä on jo peloteltu että se ylittää jossain vaiheessa ihmisen älyn.
Siinä se suurin pelko eli mitä sitten tapahtuu. Periaatteessa nuo koodaukset on tekoälylle melko helppoja kun sille opetettu ties kuinka monta vuosikymmentä koodausta ja erilaista tietoa ja sen käsittelyä. Eli ei ihme että tekoälyn alun alkain kehittäneet ovat erityisen huolissaan tästä.
Mitenkäs sitä ai-:ta verotetaan? Kun meidän verotus petustuu ihmisten tekemään työhön, ja se vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sitä ai-:ta verotetaan? Kun meidän verotus petustuu ihmisten tekemään työhön, ja se vähenee.
Olisi tärkeää saada verotus uudistettua niin ettei verotulot pienene.
Tämä on ainoa oikea vastaus! Kaikki vastaan inttijät kärsivät denialismista työpaikkansa menettämisen tai heikkojen taitojensa puolesta, eivätkä itsekään tajua sitä