Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AI korvaa koodaajat

Vierailija
12.01.2025 |

Metan Zuckerberg sanoo että tämän vuoden aikana AI kykenee "keskitason insinöörin" veroiseen koodaukseen. Eli hyvin pian juuri kenenkään ei tarvitse osata koodata, riittää kun kertoo AI:lle minkälaista koodia tarvitsee. 

Nyt kannattaa nuorten harkita tarkoin mitä opiskelee sillä hyvin monet ammatit lakkaavat olemasta jo lähivuosina. Käytännön työt, raksahommat, hoitoala, tietyt palvelut tulevat vielä säilymään, monet ellei suurin osa ns. asiantuntijatöistä loppuvat.

Eli ennemmin amikseen kuin yliopistoon on nyt päivän ohje nuorille. Hyvin harva kykenee tulevaisuudessa sen tason asiantuntijuuteen jota AI ei voisi korvata.

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelen tekoälyä ja todellakin enää ei tarvitse itse koodata. Tällä hetkellä tekoäly tekee jo lähes kokonaan kaikenlaiset suunnittelutyöt, eli suunnittelijat saa tekoälyllä tehtyä upeat suunnitelmat. Kääntäjiä ei tarvita enää, ei valokuvaajia eikä taiteilijoita. Maailmanluokan taidekilpailunhan voitti tekoälymaalaus. Pari vuotta niin tekoäly tekee kaiken paremmin kuin paraskaan ihminen.

Kyllä, voi esim pyytää visualisointia uudesta automallista ja tuloksena on sellainen jota teollisen muotoilun opiskelijoista ehkä 5% kykenisi lähimainkaan vastaavaan, päiväkausien äheltämisen jälkeen.

Teen itse AI:lla koko ajan musiikkia joka on 10x parempaa kun näiden idioottien renkutukset jotka esim. osallistuvat UMK:uun.

Vierailija
22/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kaksi eri asiaa osata koodata yleisluontoisesti, kuin että niitä koodaustaitoja sovelletaan sitten firman softiin. Kun uusi koodari aloittaa firmassa, voi mennä helposti puolesta vuodesta jopa vuoteen aikaa, että tyyppi pääsee perille, miten ne firman luomat softat koodin osalta toimivat. AI:kään ei taatusti osaa tarjota oikeaa ison kontekstin ratkaisua, ellei sille syötä käytännössä kaikkia softan olemassaolevia koodeja ja kerro, mitä softalle pitäisi seuraavaksi tehdä.

Olet valehtelija ja ihan pihalla alasta. Koko firmassa kukaan ei ole tehnyt mitään dokumentaatiota eikä mitään rajapintoja olla määritelty? Juupajoo. Juuri jotain tälläistä sitä voikin odottaa suomalaiselta koodarilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelen tekoälyä ja todellakin enää ei tarvitse itse koodata. Tällä hetkellä tekoäly tekee jo lähes kokonaan kaikenlaiset suunnittelutyöt, eli suunnittelijat saa tekoälyllä tehtyä upeat suunnitelmat. Kääntäjiä ei tarvita enää, ei valokuvaajia eikä taiteilijoita. Maailmanluokan taidekilpailunhan voitti tekoälymaalaus. Pari vuotta niin tekoäly tekee kaiken paremmin kuin paraskaan ihminen.

Kyllä, voi esim pyytää visualisointia uudesta automallista ja tuloksena on sellainen jota teollisen muotoilun opiskelijoista ehkä 5% kykenisi lähimainkaan vastaavaan, päiväkausien äheltämisen jälkeen.

Teen itse AI:lla koko ajan musiikkia joka on 10x parempaa kun näiden idioottien renkutukset jotka esim. osallistuvat UMK:uun.

Et tehnyt.

Vierailija
24/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen jo eläkkeellä.

- n68v -

Työtä tekevät sitä sun eläkettä maksaa.

Vai niin.

- n68v -

Vierailija
25/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyään tarvitse koulussakaan tehdä tehtäviä itse kun tekoäly voi kirjoittaa kaiken.

Vierailija
26/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tehnyt.

Moni tekee. Kaikki AI:n tuottama musiikki ei suinkaan ole hyvää, tai suurin osa siitä on melko yhdentekevää. Mutta UMK musiikin taso on myös surkeaa, esim. Käärijän mölinäbiisi oli aivan harrastelijamaista paskaa, loukkaus musiikin harrastajia kohtaan

Vierailija
27/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI musiikin tekijä on kuin tuottaja, hän valitsee mikä on hyvää ja mikä ei. Se vaatii kokemusta ja musiikillista ymmärrystä. Myös se että osaa käyttää ohjelmaa oikein, kirjoittaa hyvän promptin, ei ole niin helppoa kuin voisi kuvitella. Myös pitää ymmärtää mitkä genret ja osa-alueet ovat kyseisen ohjelman vahvuuksia ja mitkä eivät jne.

Vierailija
28/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin harva tajuaa, hyvä koodaaminen ei ole mekaanista kopiointia tai käskyjen kääntämistä koodikielelle vaan luovaa ongelmanratkaisua ja uuden luomista, jossa pitää todella ymmärtää mitä on tekemässä. Muuten menee pahasti huti siitä mitä on tavoiteltu.

Vierailija
29/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse meinasin julkaista levyn pian. On helppo tehdä täydellistä musiikkia!

Vierailija
30/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitusta pitää silti olla pelintekijällä. Koodaa sen pelin sitten kuka/mikä vain. Tekoäly tekee mitä käsketään mutta se ei osaa luoda.

Vierailija
31/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykyään tarvitse koulussakaan tehdä tehtäviä itse kun tekoäly voi kirjoittaa kaiken.

No ei todellakaan, varsinkin jos olet kouluttanut botin täydellisesti. Eli koulutat hetken bottia kertomalla kaiken itsestäsi, tekemisistäsi, tunteistasi vaikka viikon ajan ja botti tekee kaikki kirjoitukset sinunlaisesti, anna vielä vanhoja tekstejä sille analysoitavaksi niin on enemmän sinä kuin sinä itse.

Vierailija
32/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun sille AI:lle pitää antaa niitä (järkeviä) käskyjä, ja sitä kehittää edelleen.

Kun tuommoset Muskit ja muut on puikoissa, niin siitä ei kyllä hyvä seuraa. Tulevaisuudessa kaikki teku on muutamilla ja loput ihmisistä elää taas luonnon keskellä maatiloillaan. Välillä paikalle lentää drone ja joko ryöstää sinut mukaansa tai ampuu. Elämme dystopiassa ennen 2100.

Vierailija
33/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvitusta pitää silti olla pelintekijällä. Koodaa sen pelin sitten kuka/mikä vain. Tekoäly tekee mitä käsketään mutta se ei osaa luoda.

Todellakin tekoäly osaa luoda, se on sen päätarkoitus, promptaat vaan oikein.

Vierailija
34/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo ehkä enemmän rivikoodaajien tasosta kun tekoälyn.

Vierailija
35/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyn ongelma tulee siinä vaiheessa, kun ihmiset ei enää ymmärrä sitä koodia.

Nyt alkuvaiheessa on vielä ihmisiä, jotka ovat itse koodanneet. Koodaus yleensä aloitetaan tekemällä niitä yksinkertaisia juttuja ja pikkuhiljaa siirrytään monimutkaisempiin.

Nyt sitten tekoäly tekee ne helpot jutut, jolloin oppimisketju pikkuhiljaa katoaa, kun vanhat koodarit siirtyy eläkkeelle ja hautaan.

Tulevaisuudessa on tekoälyn tekemää koodia, jota harva ihminen ymmärtää. Silloin ollaan aavistuksen verran paskat housuissa, jos systeemit kaatuu.

Vierailija
36/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly korvaa aivan kohta myös IG-heruttajat, koska tekoälyllä kuka tahansa saa tehtyä kuvia naisesta, jolla on jumalainen kroppa ja jumalaiset kasvot yhtäaikaa. Vaikka isot tissit eikä ollenkaan rumia tatuointeja, jos sattuu isoista tisseistä ja tatuoimattomasta naisesta tykkäämään.

Vierailija
37/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein voisi ottaa käyttöön lyijykynä ja ruutupaperi. Toimisikohan vielä?

Vierailija
38/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly korvaa aivan kohta myös IG-heruttajat, koska tekoälyllä kuka tahansa saa tehtyä kuvia naisesta, jolla on jumalainen kroppa ja jumalaiset kasvot yhtäaikaa. Vaikka isot tissit eikä ollenkaan rumia tatuointeja, jos sattuu isoista tisseistä ja tatuoimattomasta naisesta tykkäämään.

Suurin osa naisten kuvista mitä tiktokissa/facessa/igssa ja only fansissa tulee vastaan on tekoälyn luomia. Itselläni tekoälyllä luotu käyttäjä only fansissa ja tienaan ihan järjettömiä summia. Ei tarvitse itse alistua mihinkään vaan olen laittanut luomani hahmon hommiin ja pienellä työllä joka kuukausi kymmeniä, välillä jopa 100 000€.

Vierailija
39/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodausta paremmin AI sopii yleisluontoisempiin arkkitehtitason ja johdon tehtäviin.

Esim. Zuckerbergin tilalle.

Vierailija
40/140 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon noita AI ratkaisuja pitää yrityksille kehittää. Ja jonkun täytyy se tehdä.

Itsekin olen ajatellut, että tällaisia hommia riittää varmasti paljon. Autetaan yrityksiä tekemään yrityksen sisäisiä tekoälyassistentteja tai siirretään kaikki yrityksen dokumentit johonkin vektoritietokantaan, mistä voidaan tekoälyn avulla helposti hakea tarvittava tieto.

Jo nyt on ongelmana, että tekoälymallien koulutuksessa käytettävän koodin laatu on huonontunut, kun koulutusdata sisältää tekoälyn tuottamaa koodia. Ja minkälaisiin ongelmiiin ajaudutaan myöhemmin, jos nyt lyhytnäköisesti aletaan korvata junnutason rooleja tekoälyllä? Mistä saadaan sitten ne seniorit, jotka oikeasti pystyvät ymmärtämään suuria ja monimutkaisia kokonaisuuksia?